نکاتی در مورد نحوه شستن موکت چسبیده که نمی‌دانستید!

نکاتی در مورد نحوه شستن موکت چسبیده که نمی‌دانستید! | موکت زت

اکثر مردم دانش کمی در مورد نحوه صحیح تمیز کردن و نگهداری کفپوش خانه خود دارند. در حالیکه می‌توان با اطلاع داشتن از این موضوع عمر و کارایی موکت را طولانی‌تر کرد و مدت طولانی‌تری از زیبایی آن لذت برد. موکت‌ها ممکن است علاوه بر منزل، در مکانی که تردد افراد بیشتر است مانند هتل، پله‌ها، ادارات و غیره نیز استفاده شوند. معمولا موکت‌هایی که در مکان‌های عمومی استفاده می‌شوند را به زمین می‌چسبانند تا همیشه صاف و زیبا باشند. اما مسئله اصلی زمانی شروع می‌شود که بخواهید این موکت‌ چسبیده به زمین را تمیز کنید. این موکت‌ها جدا نمی‌شوند تا بتوانید آنها را به راحتی بشویید، بنابراین نحوه شستن موکت چسبیده اهمیت بالایی خواهد داشت.

زمان مناسب شستشو موکت چسبیده

 موکت‌ها و فرش‌ها حداقل باید هر شش ماه یکبار به طور حرفه‌ای تمیز و ضدعفونی شوند، در بسیاری از اماکن عمومی این کار را به طور حدودی هر سه ماه یک بار انجام می‌دهند.

همه موکت‌ها باید طبق برنامه درستی نگهداری و تمیز شوند. علاوه بر این، مناطقی که تردد بیشتری دارند، مانند ورودی‌ها و راهروها، باید با دفعات بیشتری نسبت به سایر نقاط یک ساختمان تمیز شوند.

برای شستشو موکت چسبیده همیشه به دنبال لوازم شستشو یا افراد خدماتی شرکت‌هایی باشید که از پاک‌کننده‌های غیرسمی، ضدعفونی‌کننده‌ها و محصولات محافظ فرش برای نظافت موکت شما استفاده می‌کنند زیرا با این کار کمک می‌کنند موکت‌ها مدت بیشتری تمیزتر بمانند.

در برخی از شوینده‌ها موادی وجود دارد که در زمان استفاده به خورد موکت رفته و اغلب باعث می‌شوند موکت با سرعت بیشتری مجددا کثیف شود.

در مکان‌های عمومی بهتر است تا نظافت را در زمانی انجام دهید میزان تردد افراد در ساختمان در کمترین حالت است تا میزان ناراحتی، اختلال در رفت و آمدها و تاثیر منفی در عملکرد فعالیت های روزانه افراد مختلف در آن بنا را به حداقل برسانید

زمان مناسب شستشو موکت چسبیده | موکت زت

۳ روش شستشوی موکت چسبیده

برای پاک کردن لکه‌ موکت یا شستن دوره‌ای آن نیاز دارید تا بدانید با چه روش‌هایی می‌توانید به نظافت موکت‌های چسبیده بپردازید و کاری کنید تا مجددا مثل روز اول تمیز و بدون لک شوند.

۱. نحوه شستن موکت چسبیده با بخارشوی

تمیز کردن موکت با بخار فشار بالا یا استفاده از دستگاه بخارشو روشی برای تجزیه‌ی کثیفی با استفاده از یک ماده تمیز کننده و بخار با دمای بالا است. استفاده از این روش بسیار آسان است، کافیست یک بخارشوی خانگی داشته باشید.

نکته‌ی قابل توجه آن است که حتما پیش از استفاده از دستگاه بخارشوی ابتدا توسط جاروبرقی باید سطح موکت را به خوبی جارو بکشید تا گرد و غبار روی موکت به طور کامل پاک شود.

سپس شوینده‌ی مورد نظری را که قصد دارید با آن موکت را تمیز کنید درون مخزن بخارشوی بریزید و بعد از اطمینان از آماده شدن بخارشو برای استفاده شروع به استفاده از آن نمایید.

بخار با دمای بالا و خلاء فشار بالا باعث می‌شود تا علاوه بر از بین بردن آلودگی و کثیفی‌‌ها، موکت با سرعت نسبتاً بالایی خشک شود، بنابراین احتمال ایجاد لکه ناشی از عدم خشک شدن کم است.

در نتیجه نیازی به لکه گیری نخواهد بود. این موضوع باعث می‌شود که موکت به حالت زیبای خود بازگردد. لازم به ذکر است که لکه‌های عمیق مانند جوهر خودکار را نمی‌توانید با این روش رفع کنید.

اگر بعد از بخارشوی کردن موکت لکه‌هایی باقی مانده است، آنها را با مواد شوینده پاک کنید. برای از بین بردن لکه های سیاه از روی موکت، از شامپو فرش یا محلول خانگی استفاده کنید.

همچنین شما می‌توانید بجای استفاده از یک شامپو فرش تجاری ترکیبی از صابون مایع، سرکه سفید و آب ولرم را به کار ببرید. سرکه بوی بد فرش را از بین می برد. محلول یا شامپو را روی لکه های تیره بمالید و از یک برس اسکراب برای پاک کردن آنها استفاده کنید.

نحوه شستن موکت چسبیده با بخارشوی | موکت زت

۲. شستشوی موکت با شامپو فرش

این روش نسبت به روش قبل کمی سخت‌تر است و نیازمند صرف انرژی و زمان بیشتری است. از آنجایی که لکه هنگام کشیده شدن پخش می‌شود، ابتدا اگر در جایی از موکت لکه‌ای وجود دارد به سراغ آن‌ها بروید و سعی کنید تا لکه‌ها را با الکل پاک کنید.

اگر لکه از بین نرفت پس به سراغ استفاده از سفید کننده‌ها بروید. با این حال، اجزای سفید کننده بسیار قوی هستند و ممکن است باعث تغییر رنگ موکت شوند، بنابراین در استفاده از آن باید بسیار مراقب باشید. اگر نگران هستید، توصیه می‌کنیم از مقدار کمی از آن استفاده کنید.

پس از پاک کردن لکه‌ها نوبت به نظافت و شستن موکت می‌رسد. در این روش از شامپو فرش استفاده کنید. به این طریق که ابتدا مقداری آب را روی موکت اسپری کرده و دو فنجان شامپو فرش را در یک لیتر آب حل کنید و هم بزنید تا کف کند.

حالا با استفاده از یک تکه اسفنج تمیز شروع به کشیدن مایع شامپو فرش بر روی موکت کنید تا موکت شما تمیز گردد.  این کار را با برس پولیش نیز می‌توانید انجام دهید اما در هر دو صورت توجه کنید تا زمان خشک شدن موکت که حدود ۲-۳ ساعت به طول می‌انجامد از رفت و آمد بر روی آن به خصوص مکان‌های عمومی خودداری کنید.

شستشوی موکت با شامپو فرش | موکت زت

۳. شستشوی موکت توسط خدمات قالیشویی

برای شستن موکت‌های چسبیده از خدمات قالیشویی نیز می‌توان استفاده کرد و چنانچه از نیروی انسانی یا انرژی کافی برای شستن و تمیز کردن موکت‌ها برخوردار نیستید یا حجم شستن بالاست می‌توانید این کار را به این افراد بسپارید.

روش های خشک کردن موکت چسبیده پس از شستن

مطمئن شوید که روشی را انتخاب کنید که در کمترین مدت زمان خشک شود تا از خطرات بهداشتی مانند ایجاد کپک در صورت ماندن رطوبت در موکت جلوگیری شود.

در روش‌هایی مانند تمیز کردن با بخار سنتی که از مقادیر بیش از حد آب استفاده می‌کنند، اغلب چند روز طول می‌کشد تا موکت به صورت کامل خشک شود.

این مساله نه تنها خطراتی همانند لیز خوردن برای افراد ایجاد می‌کند، بلکه می‌تواند تا پشت موکت خیس شده و بستری برای رشد کپک و باکتری ایجاد کند. زمان‌های خشک کوتاه‌تر این خطرات را به همراه ندارد.

برای هر روش تمیز کردن، زمان خشک شدن را می توان با استفاده از باز کردن درب و پنجره‌ها و جریان باد طبیعی یا با استفاده از یک پنکه کاهش داد.

به طور معمول پس از استفاده کردن از بخارشوی یا پولیشر برای شستن و تمیزکردن موکت چسبیده به زمین زمانی بین ۵ الی ۸ ساعت به آن فرصت دهید تا کامل خشک شود و اگر آن را به قالی شویی سپرده‌اید بین ۳ الی ۵ ساعت صبر کنید تا موکت خشک شود و سپس روی آن وسایل را بچینید یا اجازه‌ی رفت و آمد به افراد را بدهید.

 جمع بندی

دانستن مقایسه روش‌های شستشوی پاک کردن انواع چسب موکت می‌تواند به شما در تصمیم گیری بهترین نحوه شستن موکت چسبیده کمک کند. برخی از روش‌ها برای خانه‌ها مناسب و مقرون به صرفه هستند، در حالی که برخی دیگر برای نظافت در مقیاس بزرگ انتخاب بهتری خواهند بود. اطمینان از اینکه فضای شما دارای کفپوش های ایمن و تمیز است برای ارائه بهترین خدمات به افراد منزل یا مشتریان و ایجاد محیط زندگی و کار سالم‌تر ضروری است. با استفاده از این تکنیک‌ها، نه تنها اطمینان حاصل می‌کنید که دفترکار یا اتاق شما تا حد ممکن تمیز است، بلکه از سرمایه‌گذاری کفپوش خود نیز محافظت می‌کنید و تجربه ای امن‌تر، سالم‌تر و لذت‌بخش‌تر را برای ساکنان و کارمندان خود فراهم می‌نمایید.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1