چطور لکه های مختلف را از روی موکت پاک کنیم؟

چطور لکه های مختلف را از روی فرش و موکت پاک کنیم؟ | شرکت زت کارپت

یکی از سوالاتی که خانم های خانه دار همیشه می‌پرسند، این است که پاک کردن لکه موکت و فرش باید به چه روشی انجام شود؟ موکت و فرش به دلیل زیر پا ماندن ، احتمال کثیف شدن و لکه دار شدن آن خیلی زیاد است. این لکه ها می تواند انواع مختلفی داشته باشند. هر یک از این لکه ها روش خاصی برای پاک کردن دارند.

ماندن لکه روی موکت و فرش علاوه بر زشت کردن ظاهر فرش ، آسیب های مختلف دیگری هم می رساند. بنابراین برای جلوگیری از به وجود آمدن آسیب های احتمالی ، پاک کردن لکه موکت و فرش اهمیت بسیار بالایی دارد.

پیش‌تر در مورد شیوه صحیح شستشوی موکت صحبت کردیم. اما در این مقاله می خواهیم به طور خاص در مورد پاک کردن لکه های مختلفی که ممکن است روی موکت یا فرش ایجاد شود، صحبت کنیم و روش های موثری را برای پاک کردن آن ها ارائه کنیم.

چرا باید لکه های مختلف را سریعا از روی فرش و موکت پاک کرد؟

    • جلوگیری از پوسیدگی موکت و فرش

اگر پاک کردن لکه موکت و فرش سریع و به موقع انجام نشود ، مواد لکه ، وارد تار و پود موکت و فرش می شوند. باقی ماندن مواد و تمیز نکردن اصولی آن باعث می شود به مرور زمان موکت یا فرش پوسیده شود.

    • جلوگیری از بیماری های احتمالی

بعضی از لکه هایی که روی موکت یا فرش ایجاد می شوند مانند لکه جوهر ، تشکیل شده از مواد شیمیایی هستند. کودکان و برخی افراد بزرگسال که پا برهنه در اتاق فرش پوش راه می روند ، پوست آن ها با مواد شیمیایی دائما در تماس خواهد بود.

همچنین کودکان عادت دارند اشیای زمین افتاده را به داخل دهان خود ببرند. در نتیجه باقی ماندن چنین لکه هایی روی فرش یا موکت ، باعث به وجود آمدن بیماری های پوستی و گوارشی می شود.

    • جلوگیری از بوی نامطبوع

وقتی بعضی مواد غذایی و حتی آب روی موکت یا فرش ریخته می شوند ، اگر به موقع و به درستی پاک نشوند ، بوی بسیار بد و نامطبوعی در محیط پیرامون خود ایجاد می کنند. بهتر است اقدام سریع به پاک کردن لکه موکت و فرش شود.

محلول های موثر در پاک کردن لکه های مختلف

برای پاک کردن لکه ، محلول های موثر و خانگی وجود دارد که خانم های خانه دار با استفاده از آن ها می توانند در تمیز کردن لکه های مختلف مانند لکه آب میوه جات و شربت ها استفاده کنند.

مطلب مرتبط  راهکارهای از بین بردن لکه موکت اداری

محلول های موثر در پاک کردن لکه های مختلف | شرکت زت کارپت

  • محلول سرکه و نمک

سرکه سفید به میزان یک فنجان و نمک به میزان یک قاشق چای خوری را باهم حل شود. سپس با استفاده از دستمالی سفید و تمیز ، شروع به پاک کردن لکه موکت یا فرش شود.

  • محلول سرکه و پودر ذرت

یک فنجان سرکه سفید را به همراه یک قاشق چای خوری پودر ذرت مخلوط شود. در ادامه ، به کمک یک دستمال سفید و تمیز جاهایی را که لکه ایجاد شده است را به آسانی پاک کرد.

روش پاک کردن انواع لکه از روی موکت

ارائه و بررسی انواع راهکار ها برای پاک کردن انواع لکه :

پاک کردن لکه قهوه و چای از روی موکت

از بیشترین لکه هایی که روی موکت یا فرش ایجاد می شود ، لکه چای و قهوه است. برای از بین بردن لکه چای و قهوه بهتر است از نوشابه یا ماءالشعیر استفاده کرد. دسترسی به هر کدام از این دو نوشیدنی ، می تواند برای پاک کردن لکه کمک موثری داشته باشد.

برای این کار مقداری از نوشابه یا ماءالشعیر روی دستمالی سفید و تمیز ریخته شود و به آرامی تمیز شود. سپس با استفاده از دستمال دیگر محل مورد نظر خشک شود.

پاک کردن لکه قهوه و چای از روی موکت | شرکت زت کارپت

پاک کردن لکه آدامس از روی موکت

آدامس ماده ای چسبناک است که وقتی روی فرش یا موکت می چسبد ، برای جدا کردن آن باید از روش درستی استفاده شود. کشیدن و کندن غیراصولی آدامس ، ممکن است به الیاف و پرزهای موکت آسیب برساند. استفاده از یخ برای پاک کردن لکه آدامس ، خیلی موثر است.

در این روش یک قالب یخ روی آدامس چسبیده شده به موکت گذاشته شود. بعد از چند دقیقه آدامس در اثر یخ ، سفت می شود. در این لحظه با کمک یک چاقویی که خیلی تیز نباشد به راحتی می توان آدامس را از سطح موکت جدا کرد.

پاک کردن لکه روغن و چربی از روی موکت

لکه روغن و چربی ممکن است روی موکت یا فرش آشپزخانه بیشتر دیده شود. برای پاک کردن لکه موکت از چربی و روغن ، می توان از سرکه سفید و مایع ظرفشویی استفاده کرد. در این روش چند قطره مایع ظرفشویی داخل نصف فنجان سرکه ریخت. سپس با کمک دستمالی سفید و تمیز لکه چربی را به راحتی پاک کرد.

در بعضی موارد که ممکن است غلظت چربی بیشتر باشد ، پیشنهاد می شود چندین بار این عمل تکرار شود. در انتها با اسپری آب ، محل مورد نظر شستشو داده شود.

مطلب مرتبط  نکاتی در مورد نحوه شستن موکت چسبیده که نمی‌دانستید!

پاک کردن لکه لاک ناخن از روی موکت

لاک از آن دسته لکه هایی است که حاوی مواد شیمیایی است و گاهی اوقات روی موکت ریخته می شود. بنابراین مرحله پاک کردن لکه موکت که دارای لکه لاک است باید به صورت کامل انجام شود. برای از بین بردن لکه لاک از روی هر سطحی می توان از استون استفاده کرد ، ولی برای پاک کردن لکه لاک از روی موکت هرگز نباید از استون کمک گرفت.

چون استون به بافت و پرزهای ظریف موکت آسیب می رساند. برای تمیز کردن لکه لاک بهتر است از آب اکسیژنه یا شیشه پاک کن استفاده شود. با اسپری کردن یکی از این دو مواد روی لکه لاک ، به راحتی می توان آن را تمیز کرد. آب اکسیژنه برای موکت هایی با رنگ روشن ، بسیار مناسب است.

پاک کردن لکه لاک ناخن از روی موکت | شرکت زت کارپت

پاک کردن لکه جوهر از روی موکت

لکه جوهر ممکن است به وسیله اشیایی مانند خودکار روی موکت پخش شود. برای تمیز کردن لکه موکت می توان از الکل سفید کمک گرفت. در این روش الکل سفید روی لکه جوهر اسپری شود و سپس با استفاده از حوله ای سفید و تمیز ، به آرامی پاک شود.

بعد از پاک شدن کامل لکه جوهر ، آن قسمت از موکت با استفاده از اسپری آب شسته شود. در این روش به جای الکل سفید می توان اسپری های خوشبوکننده که حاوی الکل هستند ، استفاده کرد. البته این مشکل بیشتر در انواع موکت اداری رخ میدهد. و احتمالا این دغدغه بیشتر در فضاهای اداری و کاری مطرح است.

از بین بردن جای زنگ زدگی از روی موکت

ثابت کردن موکت با پیچ و مهره ممکن است لکه زنگ بر روی آن ایجاد کند. یکی از راه های پاک کردن این لکه ، استفاده از نوشابه است. نوشابه را بر روی یک تکه پارچه بریزید سپس بر روی لکه به آرامی ضربه بزنید.

یک راه دیگر استفاده از مخلوط  آب و سرکه و اسپری کردن بر روی موکت است. این کار را چند بار انجام دهید و سپس یک تکه اسفنج بر روی لکه قرار داده تا مواد را به خوبی جذب خودش کند.

پاک کردن لکه خون از روی موکت

لکه خون از آن دسته لکه هایی است که بهتر است به سرعت پاک شود. چون باقی ماندن لکه خون روی موکت و خشک شدن آن ، باعث می شود به سختی از بین برود. برای پاک کردن لکه موکت باید از آب سرد استفاده کرد ، استفاده از آب گرم باعث نفوذ بیشتر لکه خون به الیاف موکت می شود.

مطلب مرتبط  اهمیت زیرسازی برای نصب موکت اداری

ابتدا لکه خون با کمک دستمالی تمیز و آب سرد از روی موکت پاک شود. سپس برای از بین بردن جای لکه می توان از ترکیب یک لیوان آب و یک قاشق آمونیاک استفاده کرد. محلول آب و آمونیاک روی لکه اسپری شود و با کمک اسفنجی تمیز ، پاک شود.

پاک کردن لکه شمع از روی موکت

برای پاک کردن لکه موکت که با شمع به وجود آمده است ، روشی بسیار آسان و موثری وجود دارد. در این روش ابتدا مقدار شمعی که روی موکت موجود است به کمک چاقویی نه چندان تیز جدا کرد. سپس یک برگ کاغذ تمیز بدون جوهر روی آن گذاشته شود.

روی کاغذ اتویی که دمای حرارت آن خیلی زیاد نیست ، کشیده شود. در این صورت به کمک حرارت اتو ، شمع باقی مانده در لابه لای موکت ، به کاغذ جذب می شود. بعد از برداشتن کاغذ اثری از شمع یا پارافین روی موکت باقی نمی ماند. و اینگونه فرآیند تمیز کردن موکت شما به خوبی انجام می شود.

پاک کردن لکه شمع از روی موکت | شرکت زت کارپت

از بین بردن لکه شکلات از روی موکت

برای این کار کافی است ابتدا تکه شکلات را با یک کاردک کره خوری از سطح جدا کنید. در مرحله بعدی یک اسفنج تمیز را آغشته به مخلوط آب و صابون کنید و با ضربه بر روی موکت بکشید.

پاک کردن لکه های معمولی

برخی از لکه ها مقاومت زیادی در برابر پاک شدن ندارند. این لکه ها را می شود با استفاده از خمیر ریش از بین برد. خمیر ریش را به مدت ۳۰ دقیقه بر روی لکه قرار دهید. سپس با یک پارچه سفید آن را بردارید.

در آخر کار مخلوط آب و سرکه را بر روی لکه اسپری کنید. آب باقی مانده موکت را می توانید با یک حوله سفید و قراردادن یک شیء سنگین بر روی آن بگیرید. استفاده از خمیر ریش یک روش مناسب برای از بین بردن لکه های قدیمی هم است.

البته این لکه های معمولی با شستشوی موکت نیز به سادگی تمیز می شوند. اما برای جلوگیری از آسیب رسیدن به بافت فرش بر اثر باقی ماندن این لکه ها بر روی موکت یا فرش ، بهتر است با روش های گفته شده و در سریع ترین زمان ممکن، این لکه ها را تمیز کنید. به این ترتیب می توانید طول عمر موکت و فرش خود را افزایش دهید.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1