آموزش طریقه استفاده از چسب موکت

آموزش طریقه استفاده از چسب موکت | زت کارپت

یکی از بهترین کف‍پوش‌هایی که از آن می‌توان برای زیباسازی دکوراسیون داخلی محیط‌های مختلف استفاده کرد موکت است. مزیت استفاده از موکت‌های امروزی این است که آن‌ها علاوه بر اینکه باعث زیبا ساختن فضا می‌شود به نوعی عایق صدا، حرارت و ضربه گیر خوبی برای افرادی است که کودکان خردسال دارند و نگران از زمین خوردن آن‌ها بر روی زمین هستند. زیبا شدن یک فضا توسط موکت زمانی رخ می‌دهد که زیرسازی آن به درستی صورت گرفته باشد. این نقطه همان جایی است که ضرورت استفاده از یک چسب موکت مناسب اهمیت می‌یابد. چسب‌های موکت انواع محتلفی دارند که قدرت و کیفیت آن‌ها نیز متفاوت است. پیش از هر چیزی لازم است طریقه استفاده از چسب موکت را بدانید تا بتوانید خودتان به راحتی موکت را در خانه نصب کنید.

 در چه شرایطی موکت را بچسبانیم؟

اکر می‌خواهید نصب موکت شما بدون عیب و نقص صورت گیرد، باید در روش چسباندن موکت در فضای مورد نظر شرایط ایده‌ال را ایجاد نمایید. طبق تجربه‌های عنوان شده بهترین حالت نصب موکت فضایی است که محیط آن خشک و دمای آن بین ۸ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد باشد.

حال به بررسی حالت‌های مختلف نصب موکت در شرایط متفاوت می‌پردازیم:

  • چنانچه فضایی که قصد چسباندن موکت در آنجا را دارید هوایی مرطوب دارد یا سطح زمین مرطوب به نظر می‌رسد قبل از شروع به چساندن موکت ابتدا در و پنجره‌ها را باز کنید تا با گردش هوای آزاد در آنجا رطوبت آنجا ار بین رود.
  • همواره محل نصب موکت باید دارای سطح صافی باشد. اگر زمین مورد نظر سطح صافی نداشت می‌توانید با استفاده از ترکیب آب، سیمان، پودر سنگ و چسب بتون مخلوطی را ایجاد کنید که با استفاده از یک کاردک پهن این ترکیب خمیری شل را بر روی زمین پخش کنید. بنابراین به این روش ابتدا سطح زمین را هموار کرده و سپس اقدام به نصب موکت نمایید.
  • موکت کردن بر روی سطوح سرامیک، موزاییک یا کاشی شده نیز صورت می‌گیرد. برای چسباندن موکت بر روی چنین سطح‌هایی جای هیچ نگرانی نیست و شما می‌توانید با خیالی آسوده و بدون کندن سطح مورد نظر موکت را بچسبانید. در روش چسباندن موکت بر روی این سطوح نیز نیاز به زیرسازی خاصی ندارید چرا که معمولا آن سطح صاف است. اما باید به این نکته توجه شود که سطح مورد نظر تمیز، بدون رطوبت و کاملا خشک باشد.
مطلب مرتبط  موکت طرح دار یا موکت ساده؟ کدام گزینه انتخاب بهتری است؟

 در چه شرایطی موکت را بچسبانیم؟ | زت کارپت

طریقه استفاده از چسب موکت به چه صورت است؟

روش استفاده از چسب موکت و به عبارتی روش چسباندن موکت به طور کلی شامل مراحلی است که به بررسی آن می‌پردازیم. لازم به یاد آوری است که تمامی این مراحل پس از زیرسازی مناسب برای سطح مورد نظر که پیش‌تر به آن پرداختیم صورت می‌گیرد.

  • اقدامات اولیه

قبل از شروع به چسباندن موکت حتما توجه کنید که بیشتر چسب‌های صنعتی نسبت به حرارت حساس هستند و در مواد تشکیل دهنده‌ی آن‌ها تینر و بنزین وجود دارد پس احتمال آتش سوزی در آن‌ها بالا خواهد بود.

در این حالت به هیچ عنوان در حین کار از سیگار، فندک یا هر گونه وسیله‌ی آتش‌زایی استفاده نفرمایید. همچنین دقت داشته باشید دمای خود چسب بسیار بالا و گرم یا بسیار پایین و سرد نباشد تا کیفیت نصب شما پایین نیاید.

  • برش موکت

بریدن موکت از مهم‌ترین و حساس‌ترین مراحل اجرای کار است. به همین علت این کار باید با دقت بسیار بالا صورت گیرد و تمامی برش‌ها به صورت صاف و بدون حتی یک میلی‌متر انحراف انجام شود.

برای بالا بردن دقت کار خود پیشنهاد می‌شود از یک عدد متر فلزی استفاده کنید تا پس از نصب کار، کاری چشم نواز و بی‌عیب و نقص داشته باشید. بهترین و مناسب‌ترین وسیله برای برش موکت کاتر یا تیغ موکت‌بری است.

بنابراین اگر نصب موکت را خودتان انجام می‎دهید پیش از برش حتما یک عدد کاتر تهیه کرده و از قسمت پشت موکت که پرز ندارد بریدن را شروع نمایید تا کاتر در لابلای پرزهای موکت گیر نکند.

مطلب مرتبط  چرا باید از فوم زیر موکت استفاده کرد؟

به این منظور ابتدا ابعاد مورد نظری را که با توجه به اندازه‌های فضایی که قرار است چسباندن موکت انجام شود با یک ماژیک بر پشت موکت مشخص کرده و سپس بریدن را آغاز کنید.

در نظر داشته باشید به هیچ وجه عملیات برش موکت را با قیچی‌های خیاطی انجام ندهید چرا که این قیچی‌ها نه تنها از قدرت بالایی برای بریدن موکت برخوردار نیستند بلکه به خوبی کاتر هم کار را تمیز و صاف درنمی‌آورند و ممکن است بعد از استفاده دیگر قابل استفاده نیز نباشند.

برش موکت برای چسباندن آن | زت کارپت

  • خواب موکت

بعد از اینکه موکت را به درستی برش دادید نوبت به نصب آن می‌رسد. در روش چسباندن موکت حتما دقت کافی به جهت پرزهای موکت یا به اصطلاح خواب موکت داشته باشید تا تمامی موکت‌ها را در یک جهت خواب نصب کنید. این مسئله مخصوصا در مورد موکت‌های پرز بلند بسیار اهمیت دارد.

  • استفاده از چسب موکت

پس از آنکه ابعاد اتاق را اندازه گرفتید و موکت را در اندازه‌های مناسب و صحیح برش زدید. در این مرحله نوبت به نصب آن می‌رسد. بهترین نقطه‌ی شروع کار در روش چسباندن موکت از کنار دیوار است تا از بروز هر گونه درز و شکافی در اجرای کار جلوگیری کنید.

برای این منظور ابتدا کمی چسب را به لبه‌ی دیوار بزنید، کمی صبر کنید تا چسب خشک شود سپس موکت را روی زمین پهن کرده و لبه‌ی آن را حدود ۱۵ سانتی‌متر بالاتر از قسمتی که به دیوار چسب زده‌اید بگذارید.

برای اینکه موکت در محل تلاقی لبه‌ی دیوار و سطح زمین کاملا فضا را بپوشاند می‌توانید با استفاده از یک کاردک به گوشه‌ی مورد نظر کمی فشار وارد کنید تا موکت کاملا به سطح و لبه‌ی دیوار بچسبد.

مطلب مرتبط  مراحل نصب موکت شامل چه مواردی می شود ؟

 بعد از آنکه از محکم و صاف نصب شدن موکت در لبه‌ی دیوار مطمئن شدید می‌توانید شروع به پخش کردن چسب در سطح زمین مورد نظر کنید.

ابتدا کل سطح مورد نظر را با کمک یک قلم مو یا کاردک چسب بزنید و بعد کمی صبر کنید تا چسب مقداری خشک شود سپس موکت را روی چسب قرار داده و با کمی فشار آن را فیکس کنید.

برای اینکه بوی چسب شما را آزار ندهد پیشنهاد می‌کنیم کمی پنجره‌ها را باز بگذارید تا بوی چسب موکت برطرف شود.

طریقه استفاده از چسب موکت | زت کارپت

  • تمیزکاری

بعد از آنکه چسباندن کل موکت را انجام دادید و موکت در جای خود ثابت شد. اضافه‌ی لبه‌های موکت را با کاتر از لبه‌ی دیوار ببرید. دقت کنید که در حین بریدن اضافه‌ی موکت به دیوار آسیب وارد نکنید. پس از پابان مرحله‌ی چسباندن موکت پرزهای اضافی را با یک عدد جارو از روی موکت بردارید.

تمیزکاری موکت بعد چسباندن آن | زت کارپت

جمع‌بندی

در مطلبی کامل به معرفی انواع چسب موکت پرداختیم، اما در این مطلب سعی کردیم تا به زبانی ساده به خصوص برای افراد مبتدی که قصد دارند خودشان در منزل اقدام به چسباندن موکت نمایند طریقه استفاده از چسب موکت را شرح دهیم. علاوه بر اینها، در روش چسباندن موکت به بهترین شرایط چسباندن موکت نیز اشاره کردیم. چسباندن موکت در یک اتاق خواب و فضای کوچک شاید کار آسانی باشد اما پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد موکت کردن فضایی بزرگ یا کل منزل خود را دارید و در این کار احساس می‌کنید حرفه‌ای نیستید حتما از نصابان حرفه‌ای کمک بگیرید تا هزینه‌ای که برای خرید موکت خود کرده‌اید به دلیل برش‌ها و چسباندن نامناسب به هدر نرود.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1