همه چیز درباره موکت های ضد لک

همه چیز درباره موکت های ضد لک | شرکت زت کارپت

موکت ضد لک یکی از جدیدترین فناوری ها در تولید کف پوش برای ساختمان های مسکونی و اداری است. این فناوری که در عین حال دوست دار طبیعت هم هست، تحولی در صنعت تولید موکت ایجاد کرده است. در این مقاله اطلاعات فراوانی درباره موکت ضد لک ، فناوری به کاررفته در آن و مزایا و معایبش به شما می دهیم. پس اگر قصد خرید موکت دارید، این مقاله را با دقت و تا انتها مطالعه کنید.

موکت ضد لک چیست؟

موکت های ضد لک از الیاف باکیفیت بافته می شوند. این الیاف آغشته به مواد ضد لک هستند، بنابراین لکه ای به خود نمی گیرند. ویژگی ضد لک بودن موکت باعث می شود آلودگی ها و مواد مختلف بر نخ های موکت تأثیری نگذارند و در نتیجه و عمر مفید موکت بالاتر برود.

برای تولید موکت ضد لک از مواد اولیه ای استفاده می شود که درصد مواد تشکیل دهنده آن ها متفاوت است. در فرایند تولید این موکت ها ، از مواد ضد لک در الیاف و نخ هایی با بهترین پایه های تولیدی استفاده می شود. این موکت همیشه تمیز بوده و دوست دار طبیعت محسوب می شود. وضوح رنگ و طرح آن هم به مدت طولانی حفظ می شود.

تمیزکردن این موکت ها هم بسیار ساده است. با توجه به فناوری مورداستفاده در این موکت ها ، کافی است ابتدا تکه پارچه خشکی را روی محل لک قرار دهید تا مقدار کثیفی کم شود. سپس با تکه ای پارچه تمیز و بدون هیچ گونه مواد شوینده ، لکه را از روی موکت پاک کنید.

این موکت ها به طور معمول برای مکان هایی استفاده می شود که رفت وآمد در آن ها زیاد است، یا احتمال کثیف شدن آن ها زیاد است. این موکت ها به طور معمول مناسب کف سالن هواپیما ، کف آشپزخانه ، پوشش کف اتاق کودک ، کف اتومبیل ، قطار و سایر وسایل نقلیه است.

موکت های ضد لک | شرکت زت کارپت

فناوری ضد لک در این موکت ها چگونه کار می کند؟

موکت ضد لک با انواع فیبر موکت تولید می شود، از جمله: پلی پرولین ، پلی استر ، آکریلیک ، ابریشم ، پشم یا نایلون. اما به طور معمول نایلون به خاطر انعطاف پذیری فراوان و مقاومت در برابر سایش ، پرطرف دارترین جنس برای موکت های ضد لک در بازارهای جهانی است و تولیدکنندگان زیادی نایلون را برای تولید محصولات خود انتخاب می کنند.

تولیدکننده های موکت ، محصول خود را با استفاده از انواع مختلف پوشش های محافظتی و مقاوم در برابر فشار تولید می کنند. البته هر شرکتی هم از محصولات شیمیایی اختصاصی و همین طور فناوری های مخصوص به خودش برای تولید موکت ضد لک استفاده می کند.

نایلون های مختلفی برای تولید موکت وجود دارند، اما بیشتر آن ها به یکی از این دو روش ساخته می شوند:

  1. مواد شیمیایی قبل از ارسال نخ ها به کارخانه ، به الیاف نایلون تزری می شوند؛
  2. یا طی مراحل تولید موکت در کارخانه ، و حین بافت موکت ، مواد شیمیایی با آن ها ترکیب می شوند.

موکت های مقاوم در برابر لکه، به طور معمول در برابر لکه های ناشی از مواد غذایی ، آب میوه و سایر نوشیدنی ها ، جوهر ، زنگ زدگی و حتی واکس کفش نفوذ ناپذیر هستند. پس انتخاب ایدئالی برای محیط های پررفت وآمد یا پر از آلودگی محسوب می شوند.

چگونگی نظافت موکت های ضد لک

برای تمیز کردن این موکت ها ، کافی است آب یا محلول آب و صابون را به محل لک شده بمالید. البته به یاد داشته باشید که بهتر است همیشه لکه ها را قبل از خشک شدن ، فوری پاک کنید.

نکته مهم اینکه در فرایند تمیزکردن این موکت ها نباید از شوینده هایی بر پایه سفیدکننده استفاده شود؛ چون این مواد شیمیایی ، لایه محافظ الیاف موکت را از بین می برند و چه بسا کثیفی لکه ها را بیشتر هم می کنند.

برای مراقبت بهتر از این موکت ها، دستورالعمل های تولید کننده را حتما بخوانید و آن ها را با دقت پیاده سازی کنید تا موکت مدت طولانی تری دوام بیاورد.

نظافت موکت های ضد لک | شرکت زت کارپت

ویژگی های موکت ضد لک

  • مقرون به صرفه بودن

موکت های مقاوم در برابر لکه ، در حین ویژگی های خاصی که دارند، مقرون به صرفه هم محسوب می شوند؛ چون مجبور نیستید آن ها را مدام عوض کنید، یا حتی بشویید. هزینه تعویض موکت ، به ویژه در ساختمان های اداری ، و همین طور شست وشوی آن را که حساب کنید، متوجه مزیت این موکت ها نسبت به موکت های معمولی می شوید.

  • قابلیت ضد لک

بالاخره موکت خانه به شکل های مختلف کثیف می شود، خواه کودکتان لیوان شیرش را روی موکت بریزد، یا آلودگی های خیابان را با خود به خانه بیاورید! این جاست که ویژگی های موکت ضد لک به کار می آید و آن را به انتخاب ایدئالی برای خانه ها و حتی ساختمان های اداری و تجاری تبدیل می کند.

البته اگر فرزند کوچکی دارید و نگران موکت خود هستید استفاده از موکت ضد آب هم می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

موکت ضد لک | شرکت زت کارپت

البته مقاومت در برابر لکه به این معنا نیست که این موکت نیازی به مراقبت ندارد. به نظافت و تمیزکردن این موکت ها هم باید توجه ویژه ای داشته باشید. مراقبت خوب ، عمر موکت شما را تا سال ها افزایش می دهد. موکت ضد لک هم از این قاعده مستثنی نیست.

  • حفظ سلامتی افراد

مزیت دیگر آنکه این موکت ها سلامتی را هم برای اعضای خانواده به همراه دارند؛ چون کمتر آلوده می شوند و آلودگی ها را به خود جذب نمی کنند. تنفس در فضای اتاق هایی که کف آن ها با موکت ضد لک پوشیده شده، گرد و غبار کمتری را به ریه ها می کشاند.

جمع بندی درباره موکت ضد لک

ما در این مقاله به معرفی موکت ضد لک ، و مزایا و معایب آن پرداختیم؛ همچنین نکات مهمی را در رابطه با این نوع از موکت ها عنوان کردیم که خلاصه این نکات به شرح زیر است:

موکت ضد لک از الیاف باکیفیتی تولید می شود که آغشته به مواد ضد لک هستند. این ویژگی باعث می شود آلودگی ها و مواد مختلف بر نخ های موکت تأثیری نگذارند و عمر مفید موکت بالاتر برود. این موکت ها به طور معمول برای مکان هایی استفاده می شوند که رفت و آمد در آن ها زیاد است.

بعضی از مواد به موکت های ضد لک آسیب می زنند یا باعث تغییر رنگ می شوند. برای نمونه مواد شیمیایی قوی ، دارو های ضد آکنه و همین طور خردل، جزو این مواد آسیب زننده هستند. تولیدکنندگان توصیه می کنند تا جای ممکن سعی کنید این مواد را از موکت دور نگه دارید.

موکت پلی استر ، پلی پرولین ، آکریلیک ، ابریشم ، پشم و نایلون ، جنس های مختلفی هستند که برای تولید موکت ضد لک در شرکت های مختلف از آن ها استفاده می شود، اما نایلون پرطرف دارترین جنس است، چون به طور معمول انعطاف پذیری بالایی دارد و در برابر سایش هم مقاوم است.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1