موکت آکریلیک چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

موکت آکریلیک چیست و چه ویژگی هایی دارد | شرکت زت کارپت

آکریلیک یک نوع الیاف مصنوعی برای تولید موکت است این الیاف مصنوعی یا سنتز شده قیمت پایین تر و در عین حال تنوع بیشتری دارند. از انواع موکت های تولید شده از الیاف مصنوعی می توان به موکت پلی آمید ، موکت پلی استر و موکت آکریلیک اشاره کرد. در این مقاله ابتدا درباره موکت آکریلیک چیست می گوییم، سپس ویژگی های خاص این موکت را بررسی کرده و درباره ی آن ها توضیح می دهیم. پیش از اقدام به خرید هرگونه موکتی ، این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

موکت آکریلیک چیست و چه الیافی در آن به کار می رود؟

موکت آکریلیک از الیاف مصنوعی تولید می شوند که شباهت زیادی به الیاف طبیعی مانند پشم و پنبه دارند. این نوع موکت قیمت مناسب و قابلیت شستشوی خوبی دارد ولی با توجه به مقاومت سایشی پایین ، برای مناطق پر رفت و آمد گزینه مناسبی نیست. و به خاطر ویژگی هایش ، طرف داران خاص خود را دارد.

موکت آکریلیک | شرکت زت کارپت

الیاف مورد استفاده در این موکت از نوع الیاف مصنوعی یا سنتز شده هستند که شباهت زیادی به الیاف پشمی و طبیعی دارند. الیاف آکریلیک باعث ایجاد الکتریسیته ساکن نمی شوند. بنابراین اگر برای مثال چای روی این نوع موکت بریزد ، موکت رنگ نمی گیرد.

همان طور که گفته شد از طرف دیگر اگر برای محیط پررفت و آمدی موکت می خواهید ، موکت آکریلیک مناسب نیست ، چون مقاومت کمتری در برابر کوبیده شدن دارد. البته این موکت ها خاصیت انعطاف پذیری دارند ، اما این خاصیت تا زمانی وجود دارد که رفت و آمد معمولی روی آن صورت بگیرد.

الیاف آکریلیک به طور کلی سبک و گرم هستند و شباهت زیادی به پشم دارند. وقتی آکریلیک روی پایه اصلی و کوتاه دستگاه ریسیده می شود ، خاصیتی شبیه پنبه هم دارد. بعضی آکریلیک ها به صورت رنگی و بعضی دیگر به صورت اکرو یا کتان شسته نشده تولید می شوند. بقیه هم به صورت طبیعی یا رنگ نشده عرضه می شوند.

مطلب مرتبط  به بافت موکت اداری در فضای کار توجه کنید

الیاف آکریلیک رنگ پذیر هستند و قابلیت شست و شو دارند. این جنس به طور کلی خاصیت ضدحساسیتی دارد و به همین خاطر برای تولید موکت هم استفاده می شود. ضمن اینکه قیمت این الیاف نسبت به الیاف طبیعی ارزان تر است. از الیاف آکریلیک بیشتر در موکت هایی با بافت لوپ استفاده می شود.

علاوه بر جنس الیاف ، تکنولوژی مورد استفاده در تولید موکت هم در کیفیت آن تأثیرگذار است. از ویژگی های موکت آکریلیک و الیاف آن می توان به ماندگاری رنگ ، قابلیت حفظ ضخامت و کوبیده نشدن ، مقاومت در برابر رشد انواع قارچ و حشره و حفظ کیفیت در برابر نور خورشید اشاره کرد.

الیاف مورداستفاده در موکت آکریلیک | شرکت زت کارپت

مزایا و معایب موکت آکریلیک

آکریلیک الیاف مصنوعی است. این الیاف از پلیمری به نام « پلی اکریلو نیتریل » با میانگین مولکولی ۱۹۰۰ مونومر واحد ساخته می شوند. این باعث می شود موکت آکریلیک هم مانند سایر موکت ها ، مزایا و معایب خودش را داشته باشد.

در این بخش به مهم ترین ویژگی های این نوع موکت اشاره می کنیم تا با دید بهتری اقدام به خرید آن کنید. هم زمان به معایب این موکت ها هم توجه داشته باشید.

  • میزان مقاومت آن در برابر سایش

هرچند این موکت ها در برابر سایش مقاوم هستند، اما با توجه به دوام کمتر این الیاف در مقایسه با سایر الیاف مورد استفاده در صنعت موکت سازی، استفاده از آن ها در فضا های تجاری یا محیط های شلوغ پیشنهاد نمی شود.

البته دوام کمتر این نوع موکت در مکان های پررفت و آمد ، باعث شده تولیدکنندگان این موکت ها ، به سراغ ترکیب الیاف پشم و آکریلیک بروند. با این روش ، ضعف الیاف آکریلیک را پوشش داده و این مسئله را تا حدود زیادی حل کرده اند.

  • مقاومت در برابر رطوبت
مطلب مرتبط  مقایسه موکت پلی آمید و موکت پلی استر

موکت های آکریلیک در برابر نم و رطوبت مقاومت خوبی داشته و خیلی سریع خشک می شوند. این موکت ها در برابر کپک زدگی هم مقاوم بوده و دوام خوبی دارند. مجموع این ویژگی ها ، موکت آکریلیک را به گزینه مناسبی برای استفاده در فضاهای مرطوب تبدیل کرده است.

برای نمونه این موکت های آکریلیک بهترین گزینه برای استفاده به عنوان پادری در محیط هایی مانند حمام و دست شویی هستند. این موکت ها در مقابل محو شدگی رنگ هم مقاومت خوبی دارند. بنابراین به مرور زمان ، و حتی در محیط های مرطوب ، رنگ خود را حفظ می کنند.

  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی ، لکه و الکتریسیته ساکن

موکت های آکریلیک نسبت به مواد مختلف شیمیایی و همین طور لکه پذیری مقاومت خوبی دارند. ضمن اینکه در برابر الکتریسیته ساکن هم مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. بنابراین به مرور زمان کیفیت خود را حفظ کرده و ثبات رنگ خوبی هم دارند.

  • انعطاف پذیری الیاف آکریلیک

این موکت ها انعطاف پذیر هم هستند. منظور از ویژگی ارتجاعی و انعطاف پذیری الیاف آکریلیک ، توان برگشت پذیری آن ها پس از فشرده شدن یا پا خوردن است. بنابراین در محیط هایی با دفت و آمد معمولی ، کیفیت آن ها حفظ می شود. اما همان طور که پیش تر گفتیم ، پیشنهاد می شود برای محیط های پررفت و آمد از این موکت ها استفاده نکنید.

مقاومت بالای موکت های آکریلیک نسبت به مواد شیمیایی | شرکت زت کارپت

چرا موکت آکریلیک کمتر مورد استفاده قرار می گیرد؟

حالا شاید بپرسید چرا موکت آکریلیک با توجه به قیمت پایین تر و همین طور شباهت ظاهری زیاد به موکت پشمی ، کمتر مورد استفاده قرار می گیرد؟ در پاسخ باید گفت این جنس موکت ها قیمت کمتری نسبت به سایر موکت ها دارد، اما دوام کم و عمر پایین این موکت ها باعث شده استقبال کمتری از آن ها در بازار بشود.

مطلب مرتبط  موکت تایل چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

جمع بندی

برای تولید موکت از مواد مختلفی استفاده می شود که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. در این مقاله انواع الیاف مورداستفاده در صنعت موکت سازی را معرفی کرده، ولی نگاه دقیق تری به موکت آکریلیک انداختیم. ویژگی های الیاف آکریلیک موجود در این موکت ها را هم بررسی کردیم.

از مهم ترین ویژگی های این موکت ها می توان به این موارد اشاره کرد: موکت آکریلیک در برابر سایش مقاوم است، در برابر رطوبت مقاومت خوبی دارد، نسبت به مواد شیمیایی هم مقاوم است و در نهایت اینکه ویژگی ارتجاعی و انعطاف پذیری دارد.

قیمت موکت آکریلیک نسبت به موکت هایی از سایر الیاف ، کمتر است، اما به طور کلی دوام کم و عمر پایینی در میان انواع موکت ها دارد. بنابراین استقبال کمتری از آن می شود. اما بعضی تولیدکنندگان این موکت ها ، الیاف آکریلیک را با پشم ترکیب کرده و با این روش ، ضعف الیاف آکریلیک را پوشش داده اند.

برای خرید انواع موکت به فروشگاه موکت زت کارپت مراجعه نمایید و در صورت هرگونه ابهامی با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1