۷ روش رفع بوی بد موکت و دلایل ایجاد آن

7 روش رفع بوی بد موکت و دلایل ایجاد آن | زت کارپت

موکت‌ها نیز مانند سایر کفپوش‌هایی که از الیاف بافته شده‌اند، از جمله فرش یا گلیم، به دلیل پرزها و بافتی که دارند مستعد جذب آلودگی‌ها یا لانه کردن حشرات موذی در لابه‌لای بافت خود هستند. آلوده شدن موکت علاوه ‌بر آسیب به ظاهر این کفپوش‌ها، باعث ایجاد بوی ناخوشایند نیز خواهد شد. البته بهتر است بدانید لزوما به مشام رسیدن بوی بد از موکت به دلیل کثیف بودن آن نیست. ما در این مطلب پس از نام بردن دلایل متعدد این موضوع، روش‌های موثر رفع بوی بد موکت را نیز معرفی خواهیم کرد. پس تا انتها با ما همراه باشید.

چه دلایلی باعث ایجاد بوی بد در موکت می‌شوند؟

همان‌طور که اشاره کردیم بیشتر بوهای ناخوشایندی که از موکت متصاعد می‌شوند در نتیجه آلودگی‌های مختلفی هستند که روی آن می‌نشینند. اما گاهی علت‌های دیگری نیز می‌توانند بوی آزاردهنده‌ای در فضایی که موکت را پهن کرده‌اید، پخش کنند که عبارت هستند از:

۱. قضای حاجت

برخی از شما بچه خردسال یا حیوان خانگی دارید که به‌طور آزاد روی موکت‌ها و فضای منزل رفت‌وآمد می‌کنند. نوزادان هنوز به درک درستی از زمان قضای حاجت نرسیده‌اند؛ به‌همین دلیل گاهی ممکن است کار خود را روی موکت تازه و تمیزتان انجام دهند.

این موضوع همچنین برای کسانی که پت یا حیوان خانگی دارند نیز صادق است. به‌ویژه حیواناتی که هنوز تربیت نشده‌اند، هر مکانی از خانه و روی موکت را برای رفع نیاز خود انتخاب می‌کنند.

ماندن ادرار و مدفوع انسان یا حیوان روی کفپوش بوی بسیار ناخوشایندی ایجاد می‌کند که لازم است با روش‌های خاصی اقدام به رفع بوی بد موکت کنید.

۲. رطوبت کف خانه

در مواردی که موکت شما کاملا تمیز است اما بوی ناخوشایندی دارد، باید برای پیدا کردن منشاء بو کف اتاق را بررسی کنید. ایجاد رطوبت به هر دلیلی، مانند ترکیدن لوله یا نشتی آب سبب نم کشیدن موکت و در نتیجه ایجاد بوی بدن آن خواهد شد.

رطوبت کف خانه | زت کارپت

۳. ریختن مایعات

یکی دیگر از دلایلی که موجب تصاعد بوی بد از موکت می‌شود، ریختن مایعات و خیس شدن قسمتی از موکت است. آب مایعی بی‌بو است که ریختن آن روی موکت مگر در مواردی که مقدار آن بسیار زیاد باشد و کل موکت را خیس کند، دلیلی برای ایجاد بوی بد نیست.
اما اگر پس از ریختن آب نتوانید قسمت‌های خیس شده را با عبور جریان هوا خشک کنید، نم باقی‌مانده در زیر موکت پس از مدتی فضای خانه را آکنده از بوی بد خواهد کرد.

مطلب مرتبط  روش های مختلف نظافت و شستشوی موکت هتل

از سوی دیگر مایعاتی که رنگ و بو دارند، مانند آب خیارشور، قهوه، چای و آب ترشی، بلافاصله پس از ریخته شدن روی فرش بوی بدی ایجاد می‌کنند که تا زمان پاک شدن کامل از بین نمی‌رود.

۴. ریختن مواد غذایی

رفع بوی بد موکت در اثر ریختن مواد غذایی و چربی‌ها یکی دیگر از دغدغه‌هایی است که می‌تواند سبب آزار و اذیت شما شود. مواد غذایی و به‌ویژه چربی‌ها پس از ریخته شدن روی موکت به‌سرعت به تاروپود آن نفوذ می‌کنند و پاک کردن آن‌ها بسیار مشکل است.

اگر نتوانید آثار مواد غذایی ریخته شده روی موکت را به‌طور کامل پاک کنید، بوی بد آن فضای داخلی خانه یا آشپزخانه را فرا می‌گیرد. حتی ممکن است محل مناسبی برای رشد انواع میکروب‌ها و حشرات موذی باشد.

همچنین خاکستر به‌جا مانده از سیگار نیز از دیگر علل ایجاد بوی ناخوشاید از موکت به‌شمار می‌رود.

۵. شستشوی نادرست

تلاش برای رفع بوی بد موکت تنها در اثر ایجاد آلودگی‌ها نیست، بلکه گاهی روش اشتباهی که برای شستشوی موکت خود انتخاب می‌کنید نیز باعث در این موضوع تاثیر دارد.

به‌طور مثال اگر پس از شستن موکت در خانه یا توسط قالیشویی‌ و قبل از خشک شدن کامل نم، موکت را در کف خانه پهن کنید، به‌علت نبود جریان هوا رطوبت به لایه‌های زیرین نفوذ کرده و ماندن آن بوی بسیار بدی تولید می‌کند.

۶. موکت نو

گاهی پس از خرید موکت نو و پهن کردن آن در خانه بوی نو بودن در کل فضا پخش می‌شود که برای برخی از افراد آزاردهنده است.

منشاء بو در این مورد کثیفی یا ریختن یک ماده بودار نیست، بلکه گاهی خود مواد اولیه به‌کار رفته در بافت موکت بوی نامناسبی دارند. این موضوع بیشتر در کفپوش‌های بافته شده با مواد نفتی یا بازیافتی صادق است.

بررسی راه حل رفع بوی بد موکت

رفع بوی بد موکت در اثر دلایلی که در بالا ذکر کردیم یا سایر علت‌هایی که ممکن است برای شما اتفاق بیافتند، از طریق روش‌های زیر امکان‌پذیر است:

۱. جوش شیرین

جوش شیرین یکی از بهترین گزینه‌ها برای پاک کردن انواع آلودگی‌های ناشی از ریختن مایعات یا مواد غذایی روی موکت است. این پودر یک نوع جاذب بسیار قوی است که با نفوذ به لایه‌های داخلی موکت آلودگی‌ها را به خود می‌گیرد، در نتیجه بوی بد را نیز از بین می‌برد.

برای رفع بوی بد موکت با جوش شیرین یک لایه ضخیم از آن را روی محل آلودگی بریزید و اجازه دهید حداقل به مدت ۱۲ ساعت و حداکثر ۲۴ ساعت روی آن بماند.

مطلب مرتبط  راه های جلوگیری و رفع کپک زدگی موکت

سپس پودر جوش شیرین را با مکش بالای جارو برقی از روی موکت جمع کنید و روی محل یک پارچه نمدار بکشید. با این کار بیشتر آلودگی‌ها و بوی ناشی از آن‌ها از بین می‌روند. در مواردی که مقدار آلودگی بسیار زیاد است، تهیه خمیری از جوش شیرین و گذاشتن آن روی محل آلودگی به ‌مدت ۱۲ ساعت، نتیجه بهتری دارد.

۲. نشاسته

نشاسته نیز مانند جوش شیرین قدرت زیادی در جذب موارد دارد و می‌تواند بوی ناخوشایند روی موکت را از بین ببرد. روش استفاده از این ماده مانند جوش شیرین است که در بالا توضیح دادیم.

۳. مخلوط مایع ظرفشویی و جوش شیرین

برای رفع بوی بد موکت در اثر ادرار کودک یا حیوان خانگی از مخلوط مایع ظرفشویی و جوش شیرین می‌توانید استفاده کنید. برای این کار ابتدا مقداری مایع ظرفشویی و جوش شیرین را در دو لیوان آب مخلوط کرده و سپس روی محل آلودگی اسپری کنید.

اجازه دهید تا پاک‌کننده مدت زمان کوتاهی روی موکت بماند، سپس آن را با یک پارچه نمدار پاک کنید. قرار دادن یک جسم برآمده زیر موکت برای جریان بهتر هوا و سپس از استفاده از دستمال نمدار، می‌تواند در سرعت‌ بخشیدن به کار موثر باشد.

مخلوط مایع ظرفشویی و جوش شیرین | زت کارپت

۴. لیموترش

ریختن مواد نفتی و فرآورده‌های آن روی موکت بوی تند و زننده‌ای دارد که برای از بین بردن آن بهتر است از برش‌های نازک لیموترش استفاده کنید.

برش‌های نازک لیمو را روی محل آلودگی قرار دهید و اجازه دهید چند ساعت آن‌جا بماند. سپس با مخلوط آب و مایع ظرفشویی یا شامپو فرش محل مورد نظر را تمیز کرده و با پارچه نمدار پاک کنید.

۵. مخلوط سرکه سفید و نمک

ترکیب نمک، آب و سرکه سفید نیز در از بین بردن بوی بد ناشی از ریختن مایعات روی موکت تاثیر بالایی دارد. سه ماده نام‌برده را با یکدیگر مخلوط کرده و روی محل مورد نظر اسپری کنید. سپس مانند روش قبل برای از بین بردن باقی‌مانده مخلوط پاک‌کننده، روی آن یک دستمال نمدار بکشید.

توجه داشته باشید که سرکه سفید خود بوی تندی دارد که برای برخی از افراد آزاردهنده است. بوی سرکه به‌ مرور زمان و با جریان هوا از بین می‌رود اما اگر می‌خواهید روند آن را سرعت دهید، پنجره‌ها را باز کنید یا از باد پنکه کمک بگیرید.

۶. شامپو فرش

برای رفع بود بد موکت ناشی از آلودگی‌های مایعات و همچنین مواد غذایی می‌توانید بلافاصله پس از کثیف شدن کفپوش، مخلوطی از شامپو فرش و آب را با یک اسکاچ تمیز روی محل مورد نظر بکشید. سپس اجازه دهید تا ماده پاک‌کننده حداکثر ده دقیقه روی موکت بماند و آن را با یک پارچه نمدار تمیز پاک کنید.

مطلب مرتبط  نکاتی در مورد نحوه شستن موکت چسبیده که نمی‌دانستید!

۷. جریان هوا

در مواردی که بوی بد روی موکت در اثر تازه بودن یا شستشوی نادرست آن باشد، بهترین روش برای خلاص شدن از بو، افزایش جریان هوا است.

برای این کار می‌توانید پنجره‌ها را از دو جهت ساختمان باز کنید تا محل جریان هوا بیشتر شود. همچنین روشن کردن اسپیلت، پنکه یا سشوار نیز می‌تواند به از بین رفتن بوی ناخوشایند کمک کند.

در مواردی که موکت تازه است جارو کشیدن با مکش بسیار بالا به فواصل نزدیک در طول روز نیز در رفع بوی بد موثر است. همچنین قرار دادن یک جسم مرتفع زیر موکت خیس شده شدت جریان هوا را افزایش می‌دهد.

تعویض موکت

اگر موکت شما به هر دلیلی بوی بدی در هوا منتشر می‌کند، ابتدا باید علت آن را پیدا کنید تا بتوانید با توجه به منشاء بو بهترین روش برای از بین بردن آن را به‌کار گیرید. ممکن است استفاده از هر یک از روش‌هایی که در این مطلب معرفی کردیم برای کسب نتیجه مثبت نیاز به تکرار داشته باشند.

اما اگر پس از تکرار چندین مرحله‌ای یک یا چند روش برای رفع بوی بد موکت نتیجه دلخواه را کسب نکردید بهتر است موکت را برای شستشوی کامل به یک قالیشویی حرفه‌ای بفرستید.

اگر میزان آلودگی بسیار بالا بوده و تنها با استفاده از مواد شوینده اسیدی قابل پاک شدن باشد، توصیه می‌کنیم به‌جای صرف هزینه و زمان برای از بین بردن بوی بد، به ‌فکر تعویض موکت خود باشید.

زیرا استفاده از این مواد به بافت موکت آسیب می‌رساند و طول عمر آن را کم می‌کند که از نظر اقتصادی به‌صرفه نیست.

سخن نهایی

موکت ها یکی از انواع کفپوش هستند و ما از آن ها به‌عنوان یک کفپوش نرم برای آسایش بیشتر، زیبایی و راحتی در منازل یا محل کار خود استفاده می‌کنیم. اما گاهی ایجاد بوی بد به دلایلی مختلفی، اهداف استفاده از این کفپوش را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نتیجه منفی دارد. در این مطلب پس از شرح علت‌های ایجاد، راه‌های رفع بوی بد موکت را نیز معرفی کردیم تا بتوانید در خانه و بدون نیاز به تعویض آن منشاء انتشار بو را از بین ببرید.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1