معرفی انواع روش های رنگرزی موکت

رنگرزی موکت ، یکی از مهم ترین مراحل تولید موکت است. مرحله رنگرزی ، در زیبایی و جلوه بصری اهمیت ویژه ای دارد. زیرا هنگام انتخاب موکت ، طرح و رنگ موکت بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. در این مقاله می خواهیم به معرفی روش های مختلف رنگرزی ، مزایا و معایب هر کدام از آن روش ها بپردازیم.

روش های مختلف رنگرزی موکت چیست؟

روش های رنگرزی به روش تولید موکت و الیاف بکار رفته در آن وابسته است. به طوری که هر کدام از موکت ها به سبک متفاوتی تولید و رنگرزی می شود. همچنین مکان مورد استفاده از موکت ، در تعیین روش رنگرزی بسیار مهم است. به طور مثال موکت های انتخاب شده در مکان های شلوغ ، باید موکت های مقاوم در برابر سایش و رنگ پریدگی باشند. به طور کلی و از نظر فنی دو نوع رنگ دادن به موکت وجود دارد.

رنگرزی به روش Pre Dyein

این نوع رنگرزی به رنگرزی قبل از بافت معروف است. در این روش ، الیاف مورد استفاده در موکت قبل از بافت موکت ، رنگرزی می شوند. در واقع ، در بافت موکت از الیاف رنگرزی شده با توجه به طرح نهایی موکت استفاده می شود. در این روش ، دیگر نیازی به رنگ کردن موکت بعد از تولید نیست. این روش رنگرزی موکت ، باتوجه به نوع انتقال رنگ به الیاف می تواند به یکی از روش های زیر انجام شود:

رنگرزی به روش Pre Dyein | زت کارپت

  • Solution Dyeing

در این روش، رنگ به همه جای الیاف مانند قسمت مرکزی و مغز آن نفوذ می کند. به همین دلیل ، یکی از بهترین روش های رنگرزی است. به طوری که ساییدگی و لایه برداری الیاف ، باعث تغییر رنگ الیاف نمی شود. از این روش رنگرزی برای رنگ کردن الیاف مصنوعی مانند نایلون تریکستا و پلی اتیلن استفاده می شود. برای آشنایی با انواع فیبر موکت این مقاله را مطالعه نمایید.

مطلب مرتبط  نحوه بررسی کیفیت موکت اداری | 7 نکته کلیدی

درروش SolutionDyeing رنگدانه ها با نوعی پلیمر مذاب مخلوط می شوند و بعد از اکسترود، الیاف تولید می شوند. در واقع ، الیاف های خام با پلیمرهای مذاب مخلوط شده وهمه قسمت های الیاف به خوبی و یکدست رنگ می شوند. یکنواختی کامل رنگ بر روی موکت ، مقاومت بالا نسبت به رنگ پریدگی ، مقاومت بالا در برابر UV ، افزایش مقاومت در برابر لکه و تمیز شدن راحت الیاف از جمله مزایای این روش رنگرزی می باشد.

  • Stock Dyeing

در این روش رنگرزی موکت ، از یک حمام رنگ استفاده می شود. به طوری که الیاف ، تحت دما و فشار کنترل شده در داخل این حمام قرار می گیرد و رنگ به داخل الیاف نفوذ می کند. از این روش رنگرزی بیشتر برای رنگ کردن الیاف های مثل برخی از نایلون ها ، پشمی و پلی استر استفاده می شود. از معایب این روش پایداری کم رنگ نسبت به رنگرزی با پلیمر مذاب است. در نتیجه زودتر دچار محو شدگی رنگ و سفید شدن رنگ می شوند.

  • Skein Dyeing

این روش رنگرزی موکت ، یک روش سنتی برای رنگرزی موکت است. در روش Skein Dyeing نخ ها داخل دیگ پر از رنگ قرار می گیرند تا رنگ به داخل نخ ها جذب شود. در واقع در این روش ، رنگ تمام سلول های فیبر را پر می کند. به طوری که با چشم غیر مسلح ، رنگ به صورت یکنواخت بر روی الیاف قرار می گیرد. در زمان های قدیم از این روش برای رنگ کردن نخ قالی ابریشم و نخ پشم استفاده می شد و امروزه برای رنگ کردن الیاف موکت استفاده می شود. از جمله معایب این روش رنگرزی ، افزایش لکه پذیری سریع موکت است که به دلیل خالی بودن برخی از سلول های فیبر از رنگ می باشد. راحتی و در دسترس بودن از مزایای این روش است.

  • Space Dyeing

در این روش رنگرزی موکت ، رنگ ها به صورت موضعی و غیر یکنواخت روی الیاف موکت قرار می گیرند. روش Space Dyeing ، در تولید موکت هایی که از لحاظ رنگی دارای الگوی یکنواختی نیستند ، استفاد می شود. برای رنگ کردن موکت های از جنس مولتی پلی رنگ از این شیوه استفاده می شود. الیاف رنگرزی شده با این روش رنگرزی ، دارای حداقل ۳ تم رنگی متفاوت می باشد.

مطلب مرتبط  تاریخچه موکت در ایران و جهان از آغاز تا به امروز

رنگرزی به شیوه Post Dyeing

در این روش ابتدا کار بافت موکت به پایان می رسد ، سپس موکت رنگرزی می شود. الیاف بکار رفته برای بافت موکت در این روش ، خام و بدون رنگ می باشد. رنگرزی موکت ها به شیوه Post Dyeing ، به شیوه های زیر انجام می گیرد.

رنگرزی به شیوه Post Dyeing | زت کارپت

  • Piece Dyeing

این روش در صنعت رنگرزی به نام توپ رنگرزی معروف است. در این روش رنگرزی موکت ، عملیات رنگ کردن موکت بعد از بافت و نصب لایه اولیه پشتیبان صورت می گیرد. از روش توپ رنگرزی ، به طور معمول در رنگرزی الیاف پلی استر و نایلون استفاده می شود. از معایب این روش این است که کنترل زیادی بر روی رنگرزی وجود ندارد و یک اشتباه کوچک نتیجه کار را مخدوش می کند. از مزایای بزرگ این روش ، سرعت بالای فرایند رنگرزی است و به همین علت ظرفداران زیادی دارد.

  • Printing

از رایج ترین روش های رنگرزی موکت ، روش Printing است که قابلیت اجرایی شدن هر طرح و رنگ بر روی موکت را فراهم می کند. در این روش رنگرزی ، از دستگاه پرینت برای رنگ آمیزی استفاده می شود. به این صورت که بعد از بافت موکت ، هر طرح و رنگی بر روی موکت قابل اجرا است. از جمله معایب این روش این است که رنگ پذیری به طور کامل بر روی موکت انجام نمی گیرد و در بیشتر مواقع قسمت زیره و پایین الیاف رنگ نمی شوند. آسان بودن ، داشتن سرعت بالای رنگرزی وداشتن تنوع بالا در طرح و رنگ از مزایای بزرگ این روش است.

مطلب مرتبط  انواع کفپوش اتاقک آسانسور را بشناسید

جمع بندی

در این مقاله به معرفی انواع روش های رنگرزی پرداختیم. البته روش های دیگری نیز برای رنگرزی وجود دارد، اما چندان مرسوم نیستند. رنگرزی موکت هر چقدر با کیفیت بیشتری انجام شود به همان اندازه در افزایش فروش محصول نقش خواهد داشت. شما به هنگام خرید موکت به رنگ موکت بیشتر توجه دارید یا طرح آن ؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1