موکت پرز کوتاه چیست و چه مزایای و معایبی دارد؟

موکت پرز کوتاه چیست | موکت زت کارپت

موکت‌ها در دسته کف‌پوش‌ها قرار می‌گیرند و از انواع کف‌پوش‌های الیافی هستند که از لحاظ رنگ و الیاف، تنوع بسیار بالایی دارند از این رو به راحتی می‌توان متناسب با هر سلیقه و دکوراسیونی موکت فوق‌العاده و کم نظیر را خریداری کرد. موکت‌ها به موجب برخورداری از سطح نرم و لطیف، حس خوشایندی هنگام راه رفتن به فرد می‌دهند.

علاوه بر این موکت‌ها به موجب قابلیت کنترل انتقال صدا و عایق حرارت و همچنین حفظ ایمنی کودکان در صورت زمین خوردن، محبوبیت زیاد و جایگاه ویژه‌ای در بین ما ایرانی‌ها دارند. موکت یکی از متداول‌ترین انواع کف‌پوش است که از دیرباز در پایه ثابت دکوراسیون هر خانه ایرانی بوده است.

بهترین و مناسب‌ترین موکت برای هر فضا با فضای دیگر فرق دارد. موکت‌های پرز بلند پرز کوتاه و مدرن از رایج‌ترین انواع موکت‌ها هستند. در این مقاله برای رسیدن به پاسخ موکت پرز کوتاه چیست؟ مواردی از قبیل مزایا و معایب آن را بررسی خواهیم کرد. همچنین تفاوت موکت پر کوتاه با موکت پرز بلند را بیان کرده و مهم‌ترین نکات خرید موکت پرز کوتاه را بررسی می‌کنیم.

انواع موکت پرز کوتاه | زت کارپت

موکت پرز کوتاه چیست؟

انتخاب موکت‌ سلیقه‌ای است و به نظر شخصی هر فرد بستگی دارد. اما باید گفت که یکی از پرمصرف‌ترین انواع موکت در ایران، موکت پرز کوتاه است. حتماً می‌پرسید موکت پرز کوتاه چیست؟ به موکت‌هایی که نازک هستند، موکت پرز کوتاه گفته می‌شود.

ضخامت الیاف در تاروپود را مرجع قرار می‌دهند. نهایت ضخامت موکت‌های پز کوتاه را یک و نیم سانتی‌متر قرار می‌دهند. ضخامت موکت تعیین‌کننده نوع پرز کوتاه بودن یا پرز بلند بودن موکت است. موکت پرز کوتاه فرایند ساخت متفاوت و خاصی دارد. فرایند ساخت این موکت در موضوع زیبایی شناسی آن نیز مؤثر است. موکت‌های پرز کوتاه قرن‌ها است که بر اساس تکنیکی ثابت تولید شده و همواره بر اساس همین تکنیک تولید شده و با گذشت زمان هیچ تغییری در الگوی ساخت این موکت‌ها روی نداده است.

الیاف موکت پرز کوتاه به وسیله یک ماشین بافندگی، گره ‌دوزی شده و تاروپود روی موکت ثابت شده است. تکنیک خاص و ثابت ساخت این نوع موکت سبب فشرده‌تر و بادوام‌تر موکت شده است. علاوه بر این امکان خلق طرح‌های خاص و جذابی را نیز ممکن کرده است؛ بنابراین موکت‌های پرز کوتاه امکان سفارشی‌سازی بیشتری و همچنین طول عمر بیشتری دارند. این نوع از موکت را از الیاف متفاوتی می‌سازند.

نوع الیاف به کار رفته در ساختار موکت، تعیین‌‎کننده میزان نرمی آن است. موکت‌های پرز کوتاه، صاف‌تر هستند و رنگ‌بندی گوناگونی دارند. موکت پرز کوتاه یک موکت غیر آلرژی‌زا است. زیرا با توجه به بافت فشرده تاروپود موکت و همچنین کوتاه بودن پرزهای موکت، هیچ مو و تار و پودی از موکت به محیط انتقال نمی‌یابد و همچنین قابلیت جذب گردوغبار را دارد از این مانع از بروز حساسیت در افراد می‌شود؛ بنابراین بهترین گزینه برای استفاده در اتاق افراد سالمند و کودکان و همچنین افرادی با پیش‌زمینه بیماری‌های آلرژیک است.

یکی از پرطرف‌دارترین انواع موکت‌های پر کوتاه، موکت کبریتی است که به صورت متری به فروش می‌رسد و کف محیط را به صورت یکدست و یکپارچه می‌پوشاند. علت استفاده زیاد از این نوع موکت‌ها، انعطاف‌پذیری بالای آن‌ها و همچنین مقرون‌به‌صرفه بودن آن‌ها است.

مطلب مرتبط  انواع الیاف طبیعی موکت را بشناسید

تفاوت موکت پرز کوتاه و پرز بلند چیست؟

یکی از مهم‌ترین مطالبی که بعد از پاسخ به موکت پرز کوتاه چیست؟ باید به آن بپردازیم، تفاوت موکت پرز بلند و پرز کوتاه است. موکت پرز بلند که نام دیگر آن موکت تافتینگ است به عنوان جدیدترین نسل موکت‌های نمدی و کبریتی وارد بازار شده است.

اصلی‌ترین تفاوت موکت پرز بلند با موکت پرز کوتاه در اندازه طول نخ بافت یا همان اندازه پرزهای آن‌ها است. همان طور که از نام موکت پرز بلند مشخص است، پرز آن بسیار بلندتر از پرز موکت‌های پرز کوتاه است. موکت‌های پرز کوتاه و پرز بلند در شیوه بافت نیز با هم متفاوت است. چرا که برای بافت هر یک از موکت‌های پرز بلند و پرز کوتاه از ماشین‌آلات خاص و متفاوتی استفاده می‌شود.

یکی دیگر از عمده تفاوت این دو نوع موکت در قیمت آن‌ها است با توجه به این که موکت‌های پرز بلند لوکس‌تر طراحی می‌شوند، قیمت بالاتری نسبت به موکت‌های پرز کوتاه دارند؛ بنابراین خرید موکت‌های پرز کوتاه مقرون‌به‌صرفه‌تر است. علاوه بر این در میزان نرمی نیز با هم متفاوت هستند. به دلیل پرزهای بلندتر موکت تافتینگ، این نوع موکت از موکت پرز کوتاه نرم‌تر بوده و حس راحتی و آرامش بیشتری در فرد القا خواهد کرد.

تفاوت دیگر این دو نوع موکت در مکان استفاده آن‌ها است. موکت‌ها پرز بلند برای مکان‌های لاکچری که رفت و آمد کم‌تری دارند قابل استفاده است؛ اما موکت پرز کوتاه برای هر مکان و فضایی اعم از مکان‌های عمومی و پر رفت و آمد و حتی اتاق خواب‌ها و پذیرایی و راه‌پله مناسب است.

موکت پرز کوتاه مناسب چه فضایی است؟

احتمالاً بعد از رسیدن به جواب موکت پرز کوتاه چیست؟ می‌پرسید که این نوع موکت مناسب استفاده در چه فضاهایی است؟ موکت پرز کوتاه برای امکانی که رفت‌وآمد زیادی دارند بهترین کف‌پوش است. استفاده از این نوع موکت برای فضاهای اداری و تجاری بسیار مناسب خواهد بود. همچنین برای خانه‌هایی که متراژ کمتری دارند، استفاده از موکت پرز کوتاه برای پوشاندن کف خانه بسیار ایده مناسبی است.

چرا که باعث می‌شود فضای خانه بازتر و بزرگ‌تر دیده شود. برای راه‌پله‌ها و ورودی ساختمان بهتر است از موکت پرز کوتاه با تراکم بالا استفاده کنید. زیرا در این مکان‌ها رفت‌وآمد بیشتر است. به طور کلی انواع موکت پرز کوتاه در همه جای منزل قابل استفاده است و علاوه بر این مناسب استفاده در مکان‌های دیگری همچون سالن اجتماعات و لابی‌های بزرگ و راهروهای طولانی و آمفی‌تئاترها و سالن کنفرانس است.

مزایای موکت پرز کوتاه | موکت زت کارپت

معایب موکت پرز کوتاه

در ادامه پاسخ به موکت پرز کوتاه چیست؟ به بررسی معایب آن خواهیم رسید. هر کالا و محصولی که تولید می‌شود هم دارای مزایایی است و هم در مقابل معایبی نیز دارد. پس نمی‌توان گفت من دنبال خرید محصولی بی‌عیب و نقص هستم.

بله می‌توان ادعای خرید محصولی را داشت که مزایای آن بیشتر از معایب آن باشد. موکت پرز کوتاه از قدیمی‌ترین کف‌پوش‌های الیافی است که در انواع مختلف موکت طرح‌دار ، کبریتی و نمایشگاهی تولید می‌شود. اصلی‌ترین عیب این نوع از موکت‌ها، راحت نبودن آن‌ها است. هدم راحتی موکت‌های پرز کوتاه حس ناخوشایندی در فرد هنگام راه رفتن و خوابیدن ایجاد می‌کند. از جمله معایب دیگر موکت پرز کوتاه ضخامت کمتر آن است که سبب می‌شود خاصیت عایق بودن آن کمتر باشد.

مطلب مرتبط  موکت کات چه نوع موکتی است ؟

یعنی با توجه به ضخامتی که دارد از لحاظ عایق بودن برای صدا و حرارت در سطح پایین‌تری نسبت به موکت‌های پرز بلند قرار دارد. همان طور که مطالعه کردید معایب موکت پرز کوتاه بسیار کم است و در ادامه با مطالعه مزایای این نوع از موکت، می‌توانید راحت‌تر و با دغدغه کمتری کالای مورد نیاز خود را خریداری کنید.

مزایای موکت پرز کوتاه

پس از بررسی معایب موکت پرز کوتاه در مبحث موکت پرز کوتاه چیست؟ به بررسی مزایای آن خواهیم رسید. موکت پرز کوتاه دارای مزیت‌های زیادی از جمله مزیت شستشوی آسان است. نظافت و شستشوی موکت پرز کوتاه به دلیل برخورداری از پرزهای کوتاه‌تر به نسبت موکت‌های پرز بلند بسیار راحت‌تر و آسان‌تر است از این رو موکت‌ پرز کوتاه بهترین انتخاب برای خانواده‌هایی است که فرزند خردسال دارند. همان طور که می‌دانید با وجود بچه‌ها محیط خانه بیشتر در معرض آلودگی قرار دارد.

چرا که بچه مدام در حال جنب‌وجوش و بازی هستند و بیشتر اوقات غذا و نوشیدنی خود را می‌ریزند. موکت پرز کوتاه به راحتی تمیز شده و حتی شستشویی آسان‌تر دارد و بسیار سریع خشک می‌شود. بزرگ‌تر دیده شدن خانه از دیگر مزایای موکت پرز کوتاه است. استفاده از موکت پرز کوتاه در خانه کوچک سبب می‌شود تا محیط خانه بازتر و بزرگ‌تر به چشم آید.

موکت پرز کوتاه یکی از بادوام‌ترین انواع کفپوش الیافی است که طول عمر زیادی دارد. هر چند که با وجود ضخامت کم موکت امکان پوسیدگی آن وجود دارد؛ اما موکت‌هایی که از مواد مرغوب ساخته شده‌اند، کیفیت عالی دارند. همچنین به علت پرزهای کوتاه این مدل از موکت‌ها در اثر رفت‌وآمد، موکت دچار پا خوردگی و تغییر شکل نخواهد شد.

ضخامت کم موکت‎های پرز کوتاه، جلوه‌ای رسمی به آن می‌بخشد از این رو برای استفاده در ادارات و مراکز دولتی بهترین گزینه است. تنوع رنگی بالا و تنوع در مدل و طرح‌های موکت پرز کوتاه، دست فرد را برای انتخاب مورد متناسب و هماهنگ با دکوراسیون محیط را باز گذاشته است.

در خرید موکت پرز کوتاه به چه نکاتی توجه کنیم؟

بعد از رسیدن به پاسخ موکت پرز کوتاه چیست؟ اکنون باید به نکات مهم جهت خرید این نوع موکت توجه کرد. البته مواردی که در بالا دبه عنوان مزایا و معایب موکت پرز کوتاه آن‌ها را بررسی کردیم، مطمئناً نکاتی مهم و تأثیرگذار در انتخاب و خرید شما هستند. اما در ادامه نکات ریز و مهمی که قبل از خرید موکت باید بررسی کنید را مطرح کرده‌ایم که می‌توان از آن‌ها به عنوان یک راهنمای خرید موکت استفاده کرد.

۱– جنس موکت:

موکت‌ها با جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند. کیفیت موکت و جنس آن در تعیین قیمت آن بسیار مؤثر است. بهتر است موکت‌ها از لحاظ جنس و کاربرد هر نوع آن در اولین قدم بررسی کرد تا بتوانید بهترین گزینه که مناسب نیاز شما باشد را خریداری کنید.

توجه داشته باشید که بر اساس این که موکت را برای چه مکانی خریداری می‌کنید و این که میزان رفت‌وآمد در آن مکان و همچنین اسبابی که روی موکت قرار می‌گیرند، جنس موکت را انتخاب کنید. چنانچه خود یا یکی از اعضای خانواده شما دارای آلرژی است، بهتر است که موکت‌های پشمی را و با الیاف طبیعی را انتخاب کنید و از خرید موکت‌هایی با الیاف مصنوعی خودداری کنید.

مطلب مرتبط  موکت رول چیست و چه کاربردهایی دارد؟

۲– مدل موکت:

موکت‌ها مدل‌های متنوعی دارند و انتخاب این موضوع به سلیقه شما و همچنین دکوراسیون خانه شما بستگی دارد. برای اتاق کودکان می‌توانید موکت‌هایی با طرح‌های کارتونی و شخصیت‌های تخیلی را خریداری کنید تا کودک روحیه بهتری در اتاق خود داشته باشد.

۳– قیمت موکت:

قیمت‌گذاری موکت بر اساس کیفیت و جنس و همچنین مدل و طرح آن، تعیین می‌شود. بهتر است که قبل از انتخاب نهایی بودجه خود را در نظر گرفته و بر اساس آن بهترین انتخاب را داشته باشید.

۴– کیفیت موکت:

کیفیت موکت به دو عامل جنس موکت و نوع بافت موکت بستگی دارد. پس در انتخاب موکت دقت کنید که هم بافت فشرده و محکمی داشته باشد و هم جنس الیاف آن مرغوب باشد؛ زیرا عدم رعایت هر یک از این دو عامل در تولید موکت، کیفیت آن را پایین آورده و سبب فرسودگی زور هنگام موکت می‌شود.

۶– رنگ و طرح:

رنگ و طرح موکت از موارد قابل توجه در خرید موکت هستند. این مورد کاملاً شخصی و بسته به سلیقه فردی است. اما چنانچه می‌خواهید موکت را مرکز دکوراسیون خانه قرار دهید، باید رنگ موکت کاملاً با سایر دکوراسیون محیط در تضاد باشد. اما اگر قصد کانون قرار دادن موکت در دکوراسیون ندارید باید رنگ و طرح موکت کاملا هماهنگ با دکوراسیون باشد.

۷– اندازه‌گیری دقیق فضا:

فضایی که می‌خواهید آن را موکت کنید را به درستی اندازه‌گیری کنید. اندازه‌گیری دقیق فضا به شما کمک می‌کند موکت را به اندازه و متناسب با بودجه خود خریداری کنید.

موکت پرز کوتاه چیست | موکت زت کارپت

سخن پایانی

در مقاله امروز خود به طور اختصاصی به موکت پرز کوتاه چیست؟ پاسخ دادیم و معایب و مزایای آن را بررسی کرده و همچنین تفاوت موکت پرز بلند و پرز کوتاه را نیز بیان کردیم. امیدواریم که این مقاله مفید بوده باشد و شما را برای خریدی راحت‌تر و در همین حال بهتر و ایده‌آل‌تر یاری دهد. موکت پرز کوتاه ضخامتی کمی دارد و تار و پوده آن به صورت فشرده و محکم بافته شده‌اند.

این نوع از موکت قیمت مناسب‌تری دارد و در طرح‌ها و مدل‌ها و رنگ‌های متنوعی به بازار عرضه می‌شود. این نوع از موکت‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری داشته و ضد آلرژی هستند. همچنین نظافت و شستشوی راحت‌تری دارند. موکت‌ پرز کوتاه صاف و مسطح است. اما نرم نبوده و برای قدم زدن و خوابیدن راحت نیست. موکت‌های پرز کوتاه در ۳ نوع موکت کبریتی و موکت طرح‌دار و موکت فروشگاهی تولید می‌شود.

موکت‌های کبریتی از قدیمی‌ترین انواع موکت پرز کوتاه است که به صورت متری به فروش می‌رسد و رنگ‌بندی متنوعی دارد. این نوع موکت قیمت ارزان‌تری دارد و برای پوشاندن کف کل فضا بهترین گزینه است. زیرا هزینه زیادی روی دوش فرد نمی‌گذارد. موکت‌ها نوعی عایق برای حرارت و صدا هستند. هر چند که سطح عایق موکت پرز کوتاه از موکت پرز بلند کم‌تر است اما هنوز بیشترین استفاده دارد.

همچنین برای ارتباط با یکی از بهترین شرکت وارد کننده موکت اینجا کلیک کنید.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1