چرا باید از فوم زیر موکت استفاده کرد؟

فوم زیر موکت | شرکت زت کارپت

در سال های اخیر حفظ و ذخیره انرژی و جلوگیری از اتلاف و به هدر رفتن آن یکی از دغدغه های اساسی است. یکی از محصولاتی که به عایق بندی ساختمان ها کمک می کند و از از هدر رفت انرژی از کف ساختمان جلوگیری می کند ، فوم زیر موکت ( carpet underpad ) است.

در این مقاله به معرفی انواع پد موکت و جنس آن ها می پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

فوم زیر موکت چیست؟

فوم زیر موکت  یک لایه ابری است و از آسیب به کف خانه و موکت جلوگیری می کند. ابری بودن این فوم بدلیل این است که بیشترین حجم فوم از گاز تشکیل شده است. در واقع فوم با تزریق کپسول های گاز در مواد مایع یا جامد تولید می شود. در روند تهیه فوم از مواد مایع یا جامد برای جداسازی کپسول های گاز استفاده می شود. فوم ها به دو دسته سلول بسته و سلول باز تقسیم می شوند.

در ساختار فوم های بسته ، کپسول های گاز به وسیله مواد جامد یا گاز از همدیگر جدا می شوند. ولی در ساختار فوم سلول باز ، کپسول های گاز از همدیگر جدا نیستند و فقط مواد جامد و مایع مابین آن ها قرار گرفته اند. در این نوع فوم بیشتر آن توسط کپسول های گازی پر شده اند. برای تهیه فوم زیر موکت از نوع فوم سلول بسته استفاده می شود. این نوع فوم بسیار بادوام است و خاصیت ضربه گیرقوی نیز دارد.

فوم زیر موکت چیست | شرکت زت کارپت

هدف از قرار دادن پد موکت چیست؟

اگرچه در ابتدا هزینه کردن برای خرید فوم زیر موکت غیر ضروری به نظر می رسد. ولی در واقع خرید آن یک سرمایه گذاری طولانی مدت محسوب می شود. زیرا باعث افزایش طول عمر موکت می شود و در نتیجه هزینه خرید موکت در مدت کوتاه را حذف می کند.  فوم بکار رفته در زیر موکت از چروکیده شدن و آسیب دیدن گوشه های موکت جلوگیری می کند. بعضی از موکت ها باعث رنگی شدن کف ساختمان می شود. در این شرایط استفاده از پد موکت از رنگی شدن کف جلوگیری می کند. همچنین فوم های زیر موکت با کاهش اتلاف انرژی در خانه ، باعث صرفه جویی درپرداخت هزینه اضافی حاصل از مصرف انرژی بیشتر می شود. فوم موکت تنها یکی از مولفه های تاثیرگذار در انتخاب موکت است. راهنمای خرید موکت می‌تواند اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار شما قرار دهد.

مطلب مرتبط  عرض استاندارد و ابعاد موکت اداری

جنس فوم زیر موکت

معمولا برای تولید پد موکت از مواد شبیه لاستیک ، فوم و یا الیاف استفاده می شود. پد های موکت از جنس فوم شامل موارد زیر هستند.

فوم پلی اورتال اولیه :

پلی اورتال از پلیمرهای پر مصرف هستند. از این فوم علاوه بر پد موکت در ساخت مبلمان و صندلی ماشین هم استفاده می شود. البته با این تفاوت که فوم بکار رفته در پد موکت محکم تر است.

فوم پلی اورتال پیوندی :

فوم های تهیه شده با این پلیمر یکی از باکیفی ترین فوم ها هستند. این نوع فوم به صورت ترکیبی ازتکه های فوم با سایز و طرح های مختلف است.

فوم پلی اورتال پارچه ای :

برای تولید این نوع فوم ها از نوعی دستگاه پشتیبان بافت فرش استفاده می شود.

انواع پد یا فوم زیر موکت

پد موکت در انواع مختلفی تولید می شوند که با توجه به نوع کفپوش و نوع موکت مناسب ترین نوع آن انتخاب می شود.

انواع پد یا فوم زیر موکت | شرکت زت کارپت

  • فوم سایلنت

این نوع فوم به دلیل داشتن چگالی بیشتر ، شفاف نیستند و نور را از خود عبور نمی دهند. همچنین نسبت به فوم معمولی سفت تر هستند و خاصیت ارتجاعی ندارند. از فوم سایلنت برای پوشش کف های سیمانی و بتونی استفاده می شود.

 

  • فوم متال سایلنت

این نوع فوم مانند فوم سایلنت است فقط با این تفاوت که روکشی از آلومینیوم در فوم متال سایلنت بکار رفته است. این روکش باعث افزایش مقاومت فوم می شود. همچنین استفاده از آلومینیوم گرما را از کف خانه به بالا انتقال می دهد. به همین دلیل فوم متال سایلنت مناسب سطوحی است که سیستم گرمایشی از کف آن عبور کرده است.

  • معمولی

این نوع فوم خاصیت ارتجاعی بیشتری نسبت به بقیه فوم ها دارد. همچنین فوم های معمولی نور را از خود عبور می دهند. فوم معمولی مناسب پوشش کف سنگ و سرامیک است.

مطلب مرتبط  دانستنی های ضروری درباره موکت کودک

فواید و مزایای فوم زیر موکت

استفاده از فوم زیر موکت به افزایش طول عمر موکت کمک بسیاری می کند. بدون استفاده از فوم موکت ، احتمال ساییدگی و پارگی موکت بسیار است. همچنین پد موکت ، احتمال خرد شدن الیاف را تا حد زیادی کاهش می دهد. در نتیجه ضخامت موکت در مدت طولانی تری حفظ می شود. علاوه بر افزایش طول عمر موکت سایر مزایای پد موکت عبارتند از:

  • یکی از مهمترین فاکتورهای موکت ، نرم و راحت بودن آن است. پد زیر موکت با جلوگیری از انتقال وزن در هنگام راه رفتن ، باعث افزایش راحتی موکت می شود.
  • از مهمترین مزایای آن عایق صدا بودن آن است. یکی از دغدغه های زندگی آپارتمان نشینی ، انتقال صدا بین طبقات و در نتیجه ایجاد مزاحمت بین همسایگان است. مطالعات صورت گرفته نشان می دهد استفاده از فوم زیر موکت به طور قابل توجهی باعث کاهش انتقال صدا بین طبقات ساختمان می شود. استفاده از پد موکت ، صداهای ناشی از پرش کودکان در خانه را جذب می کند و در نتیجه سر و صدای کمتری به طبقات پایین انتقال پیدا می کند.

نکته: اگر علاقه‌ای به استفاده از فوم موکت ندارید موکت آنتی استاتیک می‌تواند برای شما مفید باشد، این موکت ویژگی های خاصی دارند که آن‌ها را مناسب ساختمان هایی می کند که پر از دستگاه های الکتریکی هستند برای اطلاعات بیشتر به این مقاله مراجعه کنید.

  • استفاده از پد موکت به عایق بندی خانه کمک بسیاری می کند. زیرا مانع عبور هوای گرم از کف خانه به بیرون می شود. همچنین از ورود هوای سرد به داخل خانه جلوگیری می کند. در نتیجه باعث کاهش اتلاف انرژی خانه می شود. به همین دلیل استفاده از فوم زیر موکت در مناطقی با آب و سرد بیشتر توصیه می شود. البته استفاده از پد زیر موکت از خروج هوای خنک هم جلوگیری می کند.
  • پد زیر موکت مانند یک فنر در زیر موکت قرار می گیرد و با دادن خاصیت ارتجاعی به موکت راحتی افراد به خصوص کودکان و افراد سالمند را فراهم می کند.
  • فوم ها در طرح و رنگ های متنوعی تولید می شوند. بنابراین به راحتی قابل ست کردن با موکت و کف ساختمان هستند.
  • رعایت نکات بهداشتی از دیگر مزایای پد موکت است. فوم ها به راحتی قابل شستشو با مواد شویینده هستند.
مطلب مرتبط  دلایل نصب موکت تایلی در ساختمان های اداری و تجاری

مزایای فوم زیر موکت | شرکت زت کارپت

قیمت پد موکت

در بازار فوم های زیر موکت با قیمت های متفاوت وجود دارند. یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در قیمت فوم موکت ، کیفیت مواد اولیه بکار رفته در آن است. در بعضی از مواقع در بازار ، فوم زیر موکت با قیمت ارزان وجود دارد که در بیشتر این موارد این فوم ها از مواد اولیه نامرغوب تهیه شده اند. کیفیت مواد اولیه بکار رفته در پد موکت ، طول عمر و مقاومت آن را تعیین می کند. هرچه قدر کیفیت متریال بکار رفته بالا باشد ، فوم ماندگاری بیشتری خواهد داشت. در نتیجه برای صرفه جویی اقتصادی بهتر است محصولی با کیفیت بالا تهیه شود. از دیگر عوامل تاثیر گذار در قیمت آن ، ضخامت آن است. فوم ها در صورتی کارایی لازم را دارند که دارای ضخامت مناسب ۲ میلی متر باشند. همچنین ابعاد و طرح پد موکت تاثیر بسیاری در تعیین قیمت آن دارد.

ضخامت و تراکم ، فاکتور های مهم در هنگام خرید فوم زیر موکت

ضخامت پد زیر موکت یکی از فاکتورهای مهم آن است. مناسبترین ضخامت فوم زیر موکت در حدود ۲ میلی متر است و با ضخامت کمتر از این مقدار ، هیچ کاربردی ندارد. در مقابل اگر پد موکت ضخامت بالایی داشته باشد باعث چین و چروک موکت می شود. به طور کلی ضخامت فوم‎ های زیر موکت به مکان مورد استفاده آن بستگی دارند.

  • برای مکان های پرتردد مانند سینما و یا متجمع تجاری نباید از فوم ضخیم استفاده کرد. پد موکت در این اماکن باید نازک و با وزن بیشتر باشند.
  • در اتاق نشیمن و اتاق خواب بهتر است از فوم ضخیم استفاده شود.

تراکم فوم زیر موکت از دیگر ویژگی های آن است که در هنگام خرید باید به آن دقت شود. وزن آن همان تراکم موکت است. مناسب ترین وزن برای پد موکت حداقل ۶ پوند است.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1