هر آنچه باید درباره تراکم موکت بدانید

خرید موکت برای منزل از اولین اقداماتی است که لزوم آن به مراتب بیشتر احساس می شود. انتخاب طرح و رنگ و تراکم موکت نیز از مواردی است که باید هنگام خرید به آن توجه کرد. رنگ و طرح موکت نسبت به جا و محیطی که قرار است استفاده شود، فرق دارد.

موکت از قدیم به عنوان کفپوشی راحت و مقرون به صرفه در منازل استفاده می شده است و امروزه نیز با وجود این که کف منازل سرامیک می شود، ولی موکت همچنان یکی از کفپوش های راحت است که در جاهای مختلف خانه ها کاربرد دارد.

در این مطلب سعی می کنیم هر آنچه نیاز است درباره تراکم موکت بدانید را به زبانی ساده توضیح دهیم و سوالات شما را در این زمینه پاسخ دهیم.

طرح و رنگ و تراکم موکت | شرکت زت کارپت

تراکم موکت چیست؟

این ویژگی یکی از مهم ترین مواردی است که ارتباط مستقیمی با کیفیت ، دوام و کارکرد موکت دارد. البته موارد دیگری نیز وجود دارند که روی کیفیت موکت تاثیر می گذارد.

دغدغه خیلی از افراد کیفیت موکتی است که برای آن هزینه می کنند، چون دوست دارند بدانند واقعا به عنوان مثال تا سی سال آینده ماندگار خواهد بود یا خیلی پیش از آن کهنه و فرسوده می شود.

هر چند موارد مهمی مانند رنگ و طرح در انتخاب موکت تاثیرگذارند، اما دوام آن به ترافیک و ضخامت آن بستگی دارد. اما اجازه دهید ببینیم موکت پر ترافیک به چه موکتی می گویند و چه تاثیری روی دوام و ماندگاری موکت می گذارد؟

اکثر افراد تصور می کنند تراکم با وزن موکت یکی است، ولی در حقیقت این دو مورد با یکدیگر فرق دارند. وزن موکت به مقدار وزن فیبر موکت در هر متر مربع گفته می شود. این وزن بر اساس اونس ، گرم یا کیلوگرم سنجیده می شود.

مطلب مرتبط  راهنمای انتخاب موکت اداری شیک برای فضای کار

در مقابل، به مقدار فراوانی رشته های فیبر یا فاصله الیاف ، تراکم موکت می گویند. در واقع تراکم همان گره هایی است که در طول موکت دیده می شوند و آن را فشرده می کنند که همین مساله استحکام موکت را تحت تاثیر قرار می دهد.

به عبارت دیگر هر چه فاصله الیاف پشت موکت به یکدیگر نزدیک تر باشد، تراکم موکت نیز بیشتر می شود. طبیعتا با افزایش آن ، دوام و ماندگاری آن بیشتر خواهد شد.

البته موکت پر ترافیک آن حالت نرم بودن را ندارد و هرچه ترافیک آن بیشتر باشد از شدت نرمی  آن کم می شود.

انتخاب با مشتری است که آیا می خواهد موکتی نرم داشته باشد یا موکتی با ماندگاری بالاتر بخرد. برخی افراد موکت زبر را دوست ندارند و ترجیح می دهند موکت نرم تری داشته باشند.

همچنین ، همیشه هنگام خرید سعی کنید گارانتی را مد نظر قرار دهید.

تراکم موکت | شرکت زت کارپت

نحوه محاسبه تراکم موکت

با داشتن مقادیر وزن فیبر و ارتفاع خواب موکت می توانید یک موکت پر ترافیک را مشخص کنید. برای محاسبه تراکم یک موکت از روش زیر استفاده کنید.

وزن هر موکت بر حسب گرم است و اگر وزن موکت را داشته باشید باید آن را ضرب در ۳۶ و تقسیم بر ارتفاع الیاف کنید. ارتفاع الیاف موکت بر حسب سانتی متر اندازه گیری می شوند. در نتیجه تراکم موکت بر حسب گرم بر سانتی متر مکعب به دست می آید.

ارتفاع خواب همان طول فیبر های موکت از ابتدا تا انتها و پشت موکت است.

کمترین میزان تراکم موکت

جواب به این سوال سلیقه ای است. یعنی در کجا می خواهید آن موکت را استفاده کنید. درست است که هر چه تراکم بیشتر باشد، موکت عمر بیشتری دارد، اما از طرفی بدانید که با بالا رفتن و افزایش تراکم ، قیمت آن نیز بالا می رود.

مطلب مرتبط  مزایا و معایب استفاده از موکت‌ تایلی اداری در فضای اداری

پس پاسخ به این سوال سلیقه ای است. ما پیشنهاد می کنیم که اگر می خواهید یک موکت مناسب برای منزل بخرید، کمترین میزان تراکم ۳۶۰۰ را مد نظر قرار دهید.

اگر می خواهید برای محیط های تجاری مانند ادارات ، مراکز خرید و فروشگاه های بزرگ موکت بخرید که رفت و آمد آن جا زیاد است، پیشنهاد ما خرید موکت پر ترافیک است.

البته برخی فروشندگان برای خانواده های پر رفت و آمد نیز تراکم بالا را پیشنهاد می دهند.

گرچه برای خرید موکت نیازی به استفاده از این فرمول نیست. بهتر است به یک موکت فروشی معتبر بروید تا در انتخاب به شما کمک کند. نگران نباشید و بدانید نیازی نیست تراکم موکت ها را بررسی کنید.

پس برای خرید یک موکت بادوام باید به موارد زیر دقت کنید:

  • طول عمر موکت
  • میزان رفت و آمد
  • وسایلی که روی موکت قرار می گیرند مانند مبل ، صندلی و غیره.

کمترین میزان تراکم موکت | شرکت زت کارپت

مزایای موکت پر ترافیک چیست؟

  • این موکت ها ضخامت کمتری دارند.
  • گره های بیشتری در آن ها به کار رفته است.
  • وزن بیشتری دارند و سر نمی خورند.
  • در صورتی که پایه مبل و وسایل روی آن ها قرار بگیرید به راحتی کوبیده نمی شوند.
  • نظافت آن ها آسان تر است.
  • طرح و رنگ موکت به دلیل داشتن گره های بیشتر زیباتر و مشخص تر است.
  • مقاومت و استحکام بیشتری دارند، چون فشار را بهتر تحمل می کنند.
  • موکت در اثر رفت و آمد بیشتر بهتر کارکرد دارد و زود کهنه نمی شود.
  • تراکم بالای موکت سبب می شود از گرد و خاک و آلودگی بیشتر در امان بماند، چون ذرات به سختی وارد پرزهای آن می شوند. در واقع گرد و غبار روی سطح آن می ماند.
مطلب مرتبط  راهنمای انتخاب و خرید موکت رول اداری یا تجاری

چه موکتی را موکت پر تراکم می دانیم؟

طبیعتا با توضیحات بالا ، پر تراکم به موکتی گفته می شود که عدد به دست آمده در فرمول بالا در آن بیشتر باشد.

آیا برای موکت های با تراکم مختلف باید از موکت شو یا جاروی متفاوتی استفاده کرد؟

جارو کشیدن موکت های نرم که تراکم کم و تعداد گره های کمتری دارند، سخت تر است. در نتیجه باید از جاروی متفاوتی استفاده کنید.

سعی کنید جارویی تهیه کنید که با تراکم موکت همخوانی داشته باشد یا جارویی بخرید که با همه نوع موکت سازگار باشد.

در مورد موکت شو نیز به همین شکل عمل کنید. اما شوینده های بازار گاهی با توجه به این نکات تولید شده اند.

موکت شو یا جارو برای نظافت موکت | شرکت زت کارپت

سخن نهایی

در این مطلب به طور کامل درباره عوامل موثر در کیفیت موکت یعنی تراکم موکت و اهمیت آن سخن گفتیم. دیدید که تراکم و ترافیک ، چطور سبب استحکام بیشتر آن می شود. اما به طور کلی برای خرید موکت نیازی نیست حتما آن را از لحاظ تراکم بررسی کنید، بلکه با خرید از فروشگاه های معتبر از تراکم موکت خود مطمئن خواهید بود. با این وجود اگر احتیاج به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب موکت داشتید؛ مقاله یگر ما با عنوان راهنمای خرید موکت مناسب به شما کمک خواهد کرد.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1