موکت آنتی استاتیک چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

موکت آنتی استاتیک چیست | شرکت زت کارپت

موکت آنتی استاتیک با پیشرفته ترین روش ها و ماشین آلات تولید می شود. این موکت ها محصول فوق العاده ای هستند و همه مشکلات کفپوش ها و موکت های قدیمی و سنتی را رفع و رجوع کرده اند. ضمن آنکه دوست دار محیط زیست هم محسوب می شوند و خیلی ها این موکت ها را کفپوش سبز می دانند! پس اگر به دنبال موکت درجه یک و به روزی هستید، حتما این مقاله را بخوانید تا با موکت آنتی استاتیک و ویژگی های آن بیشتر آشنا شوید.

 

موکت آنتی استاتیک چیست؟

عبارت آنتی استاتیک ( antistatic ) به شرایطی اشاره دارد که طی آن وقتی ماده آنتی استاتیک با ماده دیگری اصطکاک پیدا می کند، جلوی نیروی استاتیک گرفته می شود. درمورد موکت و کفپوش ، وقتی فردی روی موکت آنتی استاتیک راه می رود، جلوی نیروی استاتیک گرفته می شود.

اگر هدف شما از خرید موکت آنتی استاتیک افزایش طول عمر و کاهش هزینه است، خرید فوم زیر موکت نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

عبارت آنتی استاتیک برای هر موکتی استفاده می شود که برق ساکن کمتری نسبت به موکت های استاندارد تولید کند. البته موکت آنتی استاتیک رسانا نیست و با موکت رسانا ( ESD ) فرق دارد. استفاده از این موکت ها به ایجاد فضایی کمک می کند که عاری از شوک های الکتریکی یا ضربه باشد.

درمورد بافت موکت هایی که ویژگی آنتی استاتیکی دارند، می توان گفت به طور معمول دارای نخ های دوجزئی هستند. اگرچه هر موکتی می تواند دارای ویژگی آنتی استاتیکی باشد، اما در بافت آن ها از روش های خاصی استفاده می شود تا برق ساکن کمتری به خود بگیرند.

این موکت ویژگی ها و مزایای فراوانی برای محل مناسب خود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به این موارد اشاره کرد:

  • جلوگیری از آسیب به تجهیزات الکترونیکی، به خاطر ویژگی آنتی استاتیک
  • تولید نکردن دود سمی ، در صورت آتش گرفتن موکت
  • شعله ور نشدن آتش ، در صورت بروز آتش سوزی
  • و مناسب بودن برای محیط زیست.
مطلب مرتبط  نصب موکت تایل چه مراحلی دارد؟

همین ویژگی ها ، این موکت را به انتخاب ایده عالی برای محیط های پررفت و آمد و به ویژه ساختمان های اداری و تجاری تبدیل کرده که ممکن است دچار سوانح مختلفی شوند؛ به ویژه ساختمان های تجاری که همیشه در معرض حریق های کوچک و بزرگ هستند.

موکت آنتی استاتیک | شرکت زت کارپت

موکت آنتی استاتیک در چه مکان هایی استفاده می شود؟

این موکت ها مشتری های خاص خود را دارند. از مهم ترین مشتری های آن ها می توان اتاق ها و ساختمان های زیر را نام برد:

  • آموزشگاه های تخصصی رشته های مرتبط با برق و کامپیوتر
  • اتاق سرور در اداره ها و نهادها و سازمان های بزرگ
  • اتاق عمل و اتاق های مراقبت ویژه در بیمارستان ها
  • اتاق ایزوله و اتاق های مراقبت ویژه در مراکز درمانی و صنعتی
  • آزمایشگاه های تخصصی الکتریکی و الکترونیکی
  • و بسیاری از اتاق ها و ساختمان های دیگر که دستگاه های الکتریکی زیادی در آن ها کار می کنند.

در چنین اتاق ها و ساختمان هایی ، با استفاده از کفپوش و موکت آنتی استاتیک ، احتمال این را که موکت دچار حریق شده، دود ناشی از آن فضا را پر کرده و باعث آتش سوزی در ساختمان شود به حداقل می رسانند. در نتیجه افراد حاضر در ساختمان ، از امنیت بیشتری برخوردار خواهند بود. این یکی از مهم ترین دلایلی است که باعث می شود چنین موکت هایی را موکت سبز بدانند.

 

موکت آنتی استاتیک چگونه کار می کند؟

این موکت ها بار الکتریکی موجود در محیط را گرفته و تخلیه می کنند؛ در واقع ضدالکتریسیته ساکن هستند و برای پوشش کف ساختمان ها و مکان های مشخصی از آن ها استفاده می شود. به طور معمول از این موکت ها برای مصارف خانگی استفاده نمی کنند، چون در حالت عادی ، بار الکتریکی چندانی در محیط خانه وجود ندارد.

هدف اصلی از تولید این موکت ها ، کاهش بار الکتریکی در محیط هایی است که با دستگاه های الکترونیکی سروکار دارند. سطح این موکت ها طوری است که جریان الکتریسیته ساکن را از سطح به عمق کفپوش انتقال می دهد. لایه رویه آن هم معمولا در برابر شوک های مکانیکی و شیمیایی مقاوم است.

مطلب مرتبط  موکت طرح دار یا موکت ساده؟ کدام گزینه انتخاب بهتری است؟

ابن نوع موکت تا زمانی جلوی شوک های الکتریکی را می گیرند که رطوبت نسبی ( RH ) محیط بالاتر از ۲۵درصد باشد. نکته قابل توجه اینکه موکت آنتی استاتیک محافظت استاتیک دائمی ندارند و نباید آن ها را با موکت های رسانا اشتباه بگیرید.

موکت آنتی استاتیک | شرکت زت کارپت

مزایا و معایب موکت های آنتی استاتیک

موکت های آنتی استاتیک ویژگی های خاصی دارند که آن ها را مناسب ساختمان هایی می کند که پر از دستگاه های الکتریکی هستند. از مهم ترین مزایای موکت آنتی استاتیک می توان به این موارد اشاره کرد:

  • مناسب مکان های پررفت و آمد

این موکت ها به خاطر ویژگی ضدشوکی که دارند، مناسب مکان هایی هستند که رفت و آمد زیادی در آن ها انجام می شود؛ مانند ساختمان های اداری و تجاری یا کفپوش هتل ها و ساختمان های مسکونی.

  • دارای استاندارد حریق

این موکت استاندارد بین المللی حریق دارد و در شرایط آتش سوزی ، نه شعله ور می شوند و نه دود خفه کننده ایجاد می کند؛ بنابراین ایمنی فراوانی برای ساختمان های پرتردد به وجود می آورد.

  • دوست دار محیط زیست

این موکت ها به خاطر ویژگی آنتی استاتیک ، دوست دار محیط زیست محسوب می شوند و خیلی ها آن را کفپوش سبز می دانند. پس اگر شما هم به محیط زیست اهمیت می دهید، بهتر است سراغ چنین موکت هایی بروید.

  • دارای امنیت بیشتر

این کفپوش ها به خاطر ویژگی های استانداردی که دارند و کاهش ریسک بروز آتش سوزی از طریق احتراق موکت و کفپوش ، محیط امن تری را برای افراد حاضر در ساختمان به ارمغان می آورند.

قیمت بالای موکت آنتی استاتیک

در مقابل همه این ها ، از قیمت بالای این موکت ها می توان به عنوان یکی از معدود عیب های آن نام برد. از آن جایی که برای تولید این موکت ها از مواد اولیه عالی و ماشین آلات پیشرفته استفاده می شود، به طور معمول قیمت بالاتری نسبت به موکت های معمولی موجود در بازار دارند.

مطلب مرتبط  مراحل گام به گام نصب موکت رول

البته همان طور که پیش تر گفته شد، این موکت ها مناسب هر محیطی نیستند. خانه های مسکونی معمولی نیازی به آن ندارند، مگر آنکه به دلایلی ، دستگاه های پربار الکتریکی ، مانند سرورهای سنگین در آن ها وجود داشته باشند.

بنابراین اگر برای خانه مسکونی یا محیط های اداری یا مغازه های معمولی به دنبال موکت هستید، بهتر است سراغ این موکت نروید ، چون در نهایت هزینه بسیار بیشتری خواهید پرداخت و استفاده چندانی هم ، جز به عنوان کفپوش ساده ، از این موکت ها نخواهید کرد.

یک نمونه موکت آنتی استاتیک | شرکت زت کارپت

جمع بندی درباره موکت های آنتی استاتیک

این نوع موکت ، با روش ها و ماشین آلات پیشرفته تولید می شود و همچنین دوست دار محیط زیست است. پس اگر به دنبال موکت عالی و سبز هستید، چنین موکت های انتخاب بسیار خوبی هستند، هرچند هزینه بالاتری هم باید برایشان بپردازید.

البته ویژگی آنتی استاتیک برای هر نوع موکتی ممکن است به کار برود؛ مهم این است که موکت موردنظر برق ساکن کمتری نسبت به موکت های استاندارد تولید کند. این نوع موکت ، نخ های دو جزئی دارد و فضایی ایجاد می کند که عاری از شوک های الکتریکی است.

بیشتر موکت های آنتی استاتیک جلوی شوک های الکتریکی ای را می گیرند که رطوبت نسبی محیط آن ها بالاتر از ۲۵ درصد باشد. نکته آخر آنکه موکت آنتی استاتیک محافظت استاتیک دائمی ندارند و نباید آن ها را با موکت های رسانا اشتباه گرفت. اگر به دنبال موکت مناسب برای منزل یا محل کار خود هستید، با کارشناس های ما تماس بگیرید. ما با توجه به ویژگی های خانه یا محل کارتان ، بهترین موکت را به شما پیشنهاد خواهیم داد.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1