نحوه مراقبت و نگهداری موکت

نگهداری موکت | زت کارپت

یکی از بهترین کفپوش هایی که سال هاست در منازل و دفاتر کار و با متراژهای بالا مورد استفاده قرار می گیرد ، موکت است. امروزه انواع و اقسام موکت ها در ایران و سراسر جهان تولید و عرضه می شود. با این وجود می توانید متناسب با دکوراسیون منزل و محل کار موکت مناسب را انتخاب کنید. موکت نسبت به سایر کفپوش ها مقاومت بالاتر و طول عمر بالایی دارند ، اما نگهداری موکت نیز اهمیت زیادی دارد. در این مقاله به طور کامل با نکات مهم در مورد نگهداری موکت و نحوه پاک کردن لکه های مختلف از روی آن آشنا می شویم.

نکات مهم نگهداری موکت

تمیزی و آراستگی موکت یکی از دلایل مهمی است که در ایجاد جلوه ای زیبا و لوکس و شیک در منزل و دفتر کار دارد.

در بسیاری از موارد برخی ها پیشنهاد می کنند که برای تمیز کردن کلیه لکه های موکت از شرکت های معتبر کمک بگیرید؛ اما در صورتی که با رعایت نکات نگهداری موکت می توانید سال های سال از آن استفاده کنید.

یکی از مهم ترین نکات جلوگیری از تماس دائمی موکت با آب و سایر رطوبت ها و به طور کلی نگهداری موکت است. در این میان موکت پشمی در مقابل آب آسیب پذیرتر بوده و باعث می شود که جذب حشرات افزایش یافته و آسیب های عمقی و زیادی به بافت موکت وارد شود.

در صورتی که برای شستشوی موکت لازم است که حتماً از آب استفاده کنید ، بعد از شستشو کاملاً صبر کنید تا به خوبی خشک شود.

نگهداری موکت | زت کارپت

این کار از کپک زدن و کوتاه شدن آن جلوگیری می کند. همچنین توصیه می شود حتی الامکان موکت را در جاهای مرطوب مانند نزدیک یخچال ، سینک ظرفشویی و پنجره باز قرار ندهید.

مطلب مرتبط  راه های جلوگیری و رفع کپک زدگی موکت

برای نگهداری موکت و جلوگیری از ایجاد رطوبت های احتمالی نیز توصیه می کنیم برای قرار دادن گلدان ها روی محیط حتما از عایق یا زیر گلدانی استفاده کنید. با جذب آب در موکت ها به مرور زمان انعطاف پذیری خود را از دست داده و سفت و بد حالت می شود. قبل از نصب موکت نیز حتما اطمینان حاصل کنید که زیر موکت به هیچ وجه مرطوب نباشد.

برای جلوگیری از رشد حشرات داخل موکت های پرز بلند و معمولی نیز حداقل یک بار در هفته با یک مکش ملایم سطح کلیه قسمت های موکت را تمیز کنید. اگر حیوانات خانگی را در منزل نگه داری می کنید ، برای جلوگیری از کندن موکت و فرش کمی نفتالین زیر موکت ها بریزید.

سگ ها از بوی نفتالین متنفر هستند. همچنین در صورتی که حیوانات خانگی روی موکت ادرار کردند ، سریعاً آن را شسته و صبر کنید تا به خوبی تمیز شود. اگر سریع شسته نشود باعث ایجاد لکه های زرد و ماندگار روی موکت می شود.

نگهداری موکت در برابر اشعه فرابنفش

موکت ها از مواد رنگ طبیعی ساخته می شوند. به همین دلیل در معرض نور خورشید قرار گرفتن مقاومت بالایی دارند؛ اما در صورتی که موکت از رنگ های ارزان و مصنوعی ساخته شده باشد باعث رنگ پریده شدن موکت و صدمه دیدن آن می شود.

برای جلوگیری از این اتفاق از پرده های بزرگ و رنگ تیره استفاده کنید تا به خوبی جلوی نور آفتاب گرفته شود.

نحوه پاک کردن لکه ها از روی موکت

نحوه پاک کردن لکه ازموکت | زت کارپت

در برخی موارد ریختن چای و ماست و سایر مواد خوراکی ممکن است باعث ایجاد لکه های مختلف روی موکت شود.

برای پاک کردن لکه موکت روش های مختلفی وجود دارد. به طور کلی یک اصل مهم برای نگهداری موکت وجود دارد و آن هم این است که هر ماده ای روی موکت بریزد باید سریعا آن را پاک کنید.

مطلب مرتبط  جاروی موکت نرم چگونه انجام می شود؟

حتی در صورتی که آب روی موکت ریخته شود ، با استفاده از یک دستمال یا پارچه تمیز آب روی آن را سریعا جمع کنید تا زودتر خشک شود. برای لکه های مختلف روش های زیر به طور کلی لکه ها را برطرف می کند:

  • لکه قهوه ، آبمیوه

برای پاک کردن لکه آبمیوه و قهوه نوشابه ای که دمای آن مطابق با دمای محیط است ، با استفاده از آب پاش روی لکه بپاشید و سپس با یک پارچه نخی تمیز روی موکت قرار دهید تا لکه ها جذب پارچه شود.

همچنین می توانید از یک فنجان مخلوط سرکه و آب استفاده کنید و آن را روی لکه ها فشار دهید. سپس یک شی زیر موکت قرار دهید تا سریع تر خشک شود.

  • لکه های روغنی

برای پاک کردن لکه های روغنی از روی موکت ابتدا کمی آرد روی موکت بپاشید و ۱۵ الی ۲۰ دقیقه صبر کنید تا روغن ها به خوبی به آرد جذب شود. برای افزایش سرعت جذب روغن نیز می توانید یک تکه کاغذ کاهی قهوه ای روی آن قرار دهید. پس از آن با جارو برقی آردها را کاملا جمع کنید.

در مرحله دیگر نیز با استفاده از یک حوله یا پارچه خشک را روی موکت فشار دهید. در مرحله آخر با استفاده از مایع ظرفشویی بی رنگ را بدون مخلوط کردن با آب به آرامی روی لکه ها بکشید.

  • لکه شمع ، موم یا رژ لب

برای پاک کردن لکه موم و رژ لب و شمع ابتدا یک حبه یخ جای آن ها خنک و خشک کرده و سپس با قاشق آن را از روی موکت بردارید. پس از آن یکی از روش های ذکر شده در بالا را برای کامل پاک کردن لکه ها امتحان کنید.

مطلب مرتبط  7 روش رفع بوی بد موکت و دلایل ایجاد آن

نحوه تمیز کردن موکت با جاروبرقی

نحوه جارو کشیدن موکت | زت کارپت

در بسیاری از موارد تمیز کردن موکت یکی از مهم ترین عواملی است که باعث افزایش طول عمر موکت در محیط کار یا منزل می شود.

به راحتی با استفاده از جارو برقی می توانید حشرات ریز ، پرز های کوچک و حتی غذا ها را از سطح موکت تمیز کنید.

موکت ها بر خلاف ظاهر سخت و خشکی که دارند ، باید با آن ها با لطافت و آرامی برخورد کنید. به همین دلیل توصیه می شود هنگام جارو کردن موکت ها به آرامی و بدون وارد کردن فشار کلیه قسمت های موکت را با یک اندازه فشار جارو کنید.

جارو برقی را روی موکت فشار ندهید. این کار باعث می شود که اگر غذا یا مواد خوراکی روی فرش باشد به سطح موکت نفوذ کرده و باعث رشد حشرات و ایجاد بوی نا مطبوع شود. همچنین سعی کنید هنگام کار با جارو برقی به صورت افقی و عمودی آن را روی موکت بکشید. با حرکت جارو برقی در یک جهت به مرور ظاهر فرش زیبایی خود را از دست می دهد.

سخن پایانی

فروشگاه موکت زت برترین فروشگاه آنلاین انواع موکت و کفپوش جهت افزایش رضایت خریداران با سلایق مختلف انواع و اقسام موکت های پرز بلند و کوتاه را با رنگ های متنوع و با همکاری شرکت های تولیدی اروپا و آمریکا به فروش می رساند. با مشاهده این سایت می توانید متناسب با دکوراسیون منزل و محل کار و با دریافت مشاوره از مشاوران فروش موکت مناسب را انتخاب کنید.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1