همه چیز درباره ی موکت پشمی

موکت های پشمی در طرح های جذاب تولید می شوند| زت کارپت

یکی از بهترین انواع موکت ها موکت های ساخته شده از پشم است. موکت پشمی بافت بسیار نرم و لطیفی دارد. این موکت ها همچنین دارای استقامت و انعطاف پذیری بالایی می باشند. این نوع موکت ها به دلیل مزایای زیادی که دارند طرفداران بسیار زیادی دارند؛ ولی به علت قیمت بالا بسیاری از افراد به گزینه های ارزان تر روی می آورند. به دلیل همین قیمت بالا موکت پشمی اغلب در محیط هایی مانند هتل های پنج ستاره و سوییت های ویژه مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله قصد داریم تا درباره معایب و مزایای موکت پشمی و نکات مهم در خرید صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

انواع موکت پشمی

موکت ها براساس نوع تولید آن در ۳ دسته طبقه بندی می شوند که عبارتند از:

موکت های بافته شده

در این روش الیاف و پشتیبان به صورت تار و پود درهم بافته می شوند. به منظور افزایش استحکام موکت از یک پشتیبان دوم در تولید این نوع موکت استفاده می شود. موکت پشمی به طور معمول با این روش تولید می شوند. این روش تولید دارای هزینه بالا و سرعت پایین است.

موکت های تافند

مزیت اصلی تولید موکت به روش تافند سرعت بسیار بالای آن است. سرعت تولید به روش تافند در حدود ۸ برابربیشتراز تولید موکت به روش بافت است. روش تولید تافند به این گونه است که در ابتدا نخ در لایه پشتیبان اولیه قرار می گیرد و سپس بوسیله چسب در محل خود محکم می شود. برای استحکام بیشتر در این روش تولید ، لایه پشتیبان ثانویه به لایه اول متصل می شود. بیشتر از ۹۰ درصد انواع موکت ها با این روش تولید می شوند.

موکت های بافته نشده

الیاف موکت بافته نشده به یکدیگر اتصال پیدا می کنند و فرایند بافت در آن حذف می شود. الیاف در این روش توسط چسب و با کمک فشار غلتک ها در کنار هم قرار می گیرد.

انواع موکت پشمی | زت کارپت

مزایای موکت پشمی

موکت های پشمی به دلیل طبیعی بودن مزایای بسیاری دارند که به برخی از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم.

مطلب مرتبط  موکت ضد آب از معجزه تا واقعیت

دوام

مقاومت موکت های تهیه شده با الیاف پشمی بسیار زیاد است. یکی از جنبه های قابل توجه موکت تهیه شده از پشم ، خاصیت ارتجاعی ذاتی آن است که امکان برگشت پذیری به حالت اولیه را دارد. این نوع موکت در برابر سائیدگی هم مقاومت خوبی دارد.

مقاومت در برابر صدا یکی دیگر از مزایای موکت تولید شده از الیاف پشمی است. در کل ساختار الیاف پشم به طور طبیعی پیچیده است و همین باعث مقاومت داخلی این موکت می شود. ولی الیاف مصنوعی بدلیل اینکه این مقاومت را به طور مصنوعی بدست می آورند با گذشت زمان مقاومت آن ها از بین می رود. این امر به ماندگاری موکت پشمی کمک می کند که طول عمری فراتر از موکت های الیاف مصنوعی نظیر موکت پلی آمید یا نایلونی دارند.

حفظ رنگ

ساختار مولکولی الیاف پشمی به گونه ای است که می تواند ساختار رنگ را به خوبی حفظ کند. به همین علت ، این نوع موکت رنگ اصلی خود را در طول سال ها حفظ می کند. این نوع موکت در طیف گسترده ای از رنگ ها تهیه می شود و توانایی ایجاد تنوع ظریفی در سایه ها دارد.

پاکیزگی

پشم دارای یک پوشش طبیعی است که در برابر لکه های مبتنی بر آب مقاوم است. اگر لکه ها بلافاصله مورد بررسی قرار گیرند، به راحتی از روی سطح پاک می شود. یکی از مزایای عالی الیاف پشم ساختار همپوشانی آن است که مانند یک سقف به نظر می رسد و عمل می کند. این ویژگی به دلیل ساختار میکروسکوپی الیاف پشمی است. این خاصیت کمک می کند تا خاک و مایعات ریخته شده در بالای سطح موکت حفظ شود و به راحت از روی موکت تمیز شود.

سازگاری با محیط زیست

پشم یک عایق طبیعی بسیار مؤثر است. خاصیت عایق بندی هنگام استفاده از موکت های پشمی قابل لمس است. خرید موکت پشمی در فصل زمستان کف اتاق را به طور موثر عایق بندی می کند. در نتیجه ، اتلاف انرژی و هزینه های گرمایشی کاهش می یابد. پشم همچنین به طور طبیعی بخار آب را از هوا جذب می کند و به تعدیل رطوبت بالای محیط داخلی که اغلب در ماه های تابستان رخ می دهد کمک می کند. الیاف پشمی ، قابل بازیافت هستند.

مطلب مرتبط  موکت مولتی لول چیست و چگونه تولید می شود؟

موکت های پشمی در شرایط گرم و مرطوب ، مقداری از رطوبت موجود در هوا را جذب می کنند و باعث خنک تر شدن هوا می شود. هنگامی که هوا خشک می شود، رطوبت را آزاد می کند و به کمبود هوا کمک می کند. همچنین موکت تولید شده از الیاف پشمی یک فیلتر مؤثر است. الیاف طبیعی آن می توانند مواد شیمیایی مانند فرمالدئید و دی اکسید نیتروژن آزاد شده از مصرف سیگار و احتراق را جذب کنند.

اشتعال پذیری

الیاف پشمی در برابر احتراق مقاوم هستند و دارای نقطه احتراق بالایی می باشند. بنابراین موکت در برابر افتادن سیگار و جرقه مقاومت بیشتری نسبت به الیاف مصنوعی دارد و شعله ور نمی شود. به دلیل همین ویژگی خرید موکت پشمی در مکان های شلوغ مانند فرودگاه توصیه می شود.

تنوع بالای موکت های پشمی | زت کارپت

معایب موکت پشمی

موکت های پشمی در کنار مزایای بسیار جذاب ، دارای برخی معایب نیز هستند که در زیر به برخی از آن ها اشاره می شود.

قیمت بالا

یکی از معایب اصلی این نوع موکت قیمت بالای آن است. هزینه الیاف پشمی با توجه به منبع پشم متفاوت است. برای خرید موکت پشم باید هزینه زیادی صرف شود. به دلیل هزینه بسیار بالای الیاف پشمی امروزه این موکت ها را به صورت ترکیبی از الیاف مصنوعی تهیه می کنند. مرسوم ترین نسبت ترکیب این موکت ها به کارگیری ۸۰ درصد الیاف پشمی و ۲۰ درصد الیاف مصنوعی است.

شستشوی سخت لکه

موکت پشمی در برابر لکه های روغنی برخلاف لکه های آبی مقاوم است و به سرعت پاک نمی شود. البته این نوع لکه ها در هر نوع موکت سخت پاک می شوند. ولی ممکن است زمانی که لکه ها به سرعت از روی موکت های پشمی پاک نشوند، به طور دائم لکه دار باقی بماند.

مطلب مرتبط  موکت تافتینگ چیست ؟

جذب آب

گرچه تمایل طبیعی پشم برای جذب بخار آب از هوا به عنوان یک مزیت برای تعدیل رطوبت داخلی اتاق مطرح می شود اما مقادیر بیشتری از آب مایع واقعی ، ممکن است الیاف پشم را اشباع کند. از آنجا که پشم تمایل به حفظ مایعات دارد، این امر می تواند باعث کپک موکت شود. برای جلوگیری از این کار ، بهتر است موکت های پشمی در مکان های که بیشتر در معرض آب است مانند جلوی حمام استفاده نشود.

ریزش الیاف

موکت های پشمی از الیاف طبیعی ساخته شده اند. کوتاه بودن برخی از این الیاف باعث ریزش می شود. این رشته ها معمولاً بالای موکت قرار می گیرند و با تمیز کردن سریع حذف می شوند. این ریزش هیچ آسیبی به موکت وارد نمی کند، فقط نیاز به تمیز کاری افزایش می یابد.

حشرات موجود در پشم

حشرات و جانوران موذی از الیاف پشم تغذیه می کنند. در نتیجه موکت پشمی ممکن است در برابر این حشرات آسیب ببینند. برای جلوگیری از آسیب در برابر این آفات ، موکت های پشمی اغلب به طور دائم با یک حشره کش خفیف به نام پرمترین تمیز می شوند.

جمع بندی

همانطور که گفته شد یکی از بهترین انواع موکت موجود در بازار، موکت های تولید شده از پشم است که ویژگی های مختلفی دارد. یکی از مهم ترین ویژگی های این موکت ها این است که تمام طرح ها بر روی آن قابل اجرا است. با توجه به این که الیاف مصنوعی به هیچ عنوان نمی توانند از لحاظ مزایا و خصوصیات جایگزین موکت های پشمی شوند، اغلب افراد علاقه مند به خرید این نوع موکت هستند. از طرف دیگر عمر موکت های پشمی نسبت به سایر موکت ها زیاد است و در صورتی که به خوبی از آن نگهداری شود عمر آن حتی به ۵۰ سال افزایش می یابد. در این تلاش کردیم تا درباره مزایا و معایب و همچنین نکات مهم در خرید موکت پشمی صحبت کنیم. برای خرید انواع موکت به فروشگاه موکت زت مراجعه نمایید.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1