موکت تافتینگ چیست ؟

انواع موکت های تافتینگ | زت کارپت

موکت ها از جمله کفپوش های پرطرفداری هستند که اغلب در منازل و اتاق خواب کودک استفاده می شوند چرا که گرمای بیشتری به فضا بخشیده و نسبت به کفپوش های سنگی برای کسانی که فرزند کوچک دارند قابل قبول تر و امن تر است. در میان انواع مختلف موکت هایی که در بازار وجود دارد این روزها نام موکت تافتینگ بیشتر شنیده می شود. موکتی که به خودی خود می تواند جای فرش ماشینی را در خانه ها پر کند. در این مقاله به بررسی سوال موکت تافتینگ چیست و مزایا و معایب آن می پردازیم.

موکت تافتینگ چیست ؟

موکت تافتینگ امروزه اغلب با دستگاه تافتینگ تولید می شوند. این دستگاه دارای سوزن هایی است که الیاف را از آستر رویی عبور داده و به آستر زیر قلاب می کند. این الیاف، پرزهای موکت تافتینگ را تشکیل می‌دهند و با توجه به اینکه این موکت ها خود انواع مختلفی دارند، این پرزها نیز ممکن است به شکل حلقه ای یا قیچی شده یا ترکیبی از این دو نوع باشد.

در نهایت آستر زیرین بوسیله چسب مخصوص به پشت موکت چسبیده می شود. مواردی از قبیل

  • کیفیت چسب
  • نوع موکت تافتینگ (حلقه ای یا لوپ، تافتینگ کات، یا تافتینگ کات لوپ)
  • جنس الیاف موکت (طبیعی یا مصنوعی)
  • طرح ها و نقش های مختلفی که روی موکت بافته می شوند

هر یک روی قیمت موکت تاثیر خواهند داشت.

همانند هر نوع موکت یا کفپوش دیگر، موکت تافتینگ ها نیز مزایا و معایبی دارند که می تواند شما را در انتخاب بهتر موکت مورد نظرتان کمک کند. در ادامه به این مزایا و معایب خواهیم پرداخت.

در ویدیو زیر تلاش کردیم تا با مقایسه موکت تافتینگ و موکت گره بافت، درک ساختار این موکت را برایتان راحت تر کنیم؛

مزایای موکت تافتینگ

۱. لطافت بالایی دارد

این نوع موکت اغلب مواقع لطافت بالایی دارد و احساس خوبی را در هنگام راه رفتن برای افراد ایجاد می کند. وجود این ویژگی می تواند موجب شود احساس آرامش و آسایش بیشتری در فضایی که از این نوع موکت در آن استفاده شده برقرار باشد.

۲. جایگزین فرش می شود

از آنجایی که موکت های تافتینگ ظاهری متفاوت تر نسبت به موکت های معمولی دارند و در طرح های متنوعی نیز عرضه می شوند، در اغلب مواقع می توانند به طور کلی جایگزین فرش شوند. همین ویژگی این نوع موکت پرزدار موجب شده تا گاهی آن را با نام موکت فرشی یا فرش موکت نیز بشناسند. از آنجایی که این نوع موکت قیمت مقرون به صرفه تری نسبت به فرش دارد می تواند گزینه زیبا و متناسبی برای اغلب خانه ها باشد.

موکت تافتینگ در آشپزخانه | زت کارپت

ظاهر موکت های پرز بلند به نسبت موکت های معمولی، شیک تر و چشمگیرتر است.

۳. ظاهری زیبا و متنوع دارد

موکت تافتینگ در طرح ها و رنگ های بسیار متنوعی عرضه می شوند. با توجه به اینکه با دستگاه خاص سوزنی بافته می شوند به راحتی می توان طرح های زیبا و جذابی برای آن ها انتخاب کرد. چرا که اصولا این موکت ها چاپی هستند و میتوان هر طرح و رنگی را روی آنها پیاده کرد. بنابراین برای افرادی که می خواهند در سالن نشیمن خود یک موکت زیبا و جذاب داشته باشند گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. با توجه به رنگ دکوراسیون خانه خود می توانید جذاب ترین موکت فرشی را انتخاب کنید و با هزینه ای کمتر نسبت به خرید فرش، اتاق نشیمن خود را دکور کنید.

هماهنگی موکت تافتینگ با محیط | زت کارپت

تنوع رنگ و طرح های موکت تافتینگ آن را برای هر نوع سلیقه و دکوراسیونی مناسب می سازد.

۴. عایق حرارت و صدا است

موکت ها همیشه انتخاب خوبی برای اماکن سرد هستند. اغلب مواقع کف خانه زودتر از سایر نقاط سرد می شود. موکت تافتینگ به دلیل ضخامت و بافت خاصی که دارد همانند یک عایق عمل کرده و در زمستان گرمای داخل خانه را در داخل نگه داشته و مانع از هدر رفتن آن می شود.

در صورت وجود نداشتن سیستم گرمایش در یک اتاق، موکت تافتینگ به خوبی می تواند به خودی خود گرما را در این فضا ایجاد کند. علاوه بر این ها، این فرش موکت ها تا حد زیادی از عبور صدا نیز جلوگیری می کنند. بخصوص اگر بخواهید وسایل را در اتاقتان به روی این فرش موکت جابه جا کنید سر و صدای آن برای طبقات پایین تر ایجاد آزار و ناراحتی نخواهد کرد.

معایب موکت تافتینگ

در پاسخ به سوال موکت تافتینگ چیست ، شناخت معایب آن نیز کمک شایانی به انتخاب شما خواهد کرد. در ادامه به ۴ مورد از معایب موکت تافتینگ اشاره خواهیم کرد؛

۱. چسب آن بو دارد

همانطور که گفته شد، موکت تافتینگ ها با یک چسب مستحکم می شوند. این چسب بوی بسیار شدیدی دارد و این همراه با موکت باقی می ماند. اما این مساله همیشگی نیست و با تحمل این بو برای چند روز دیگر مشکل آن برطرف خواهد شد. اما این مساله برای افرادی که حساسیت دارند ممکن است مشکل ساز باشد. بنابراین اگر احساس کردید به این بو آلرژی دارید و آزارتان می دهد شاید لازم باشد چند روز بعد از نصب این نوع موکت در خانه نباشید تا بوی آن کاملا از بین برود.

۲. برای نقاط پرتردد نامناسب است

موکت فرشی ها زیبا، بادوام و لطیف هستند. اما مناسب فضاهایی پرتردد نیستند. با توجه به استفاده از چسب، ممکن است راه رفتن زیاد به روی آن، بخصوص با کفش، موجب آسیب دیدن سریع آن شود. پرزها ممکن است جدا شوند و ترمیم آن نمی تواند آن را همانند روز اول کند. به همین دلیل اگر قرار است در جایی که موکت می اندازید رفت و آمد زیاد وجود داشته باشد یا با کفش به روی آن راه می روید، بهتر است از این نوع موکت استفاده نکنید. از جمله نقاطی که موکت فرشی برای آن مناسب نیست می توان به پلکان و یا اتاق های پر رفت و آمد در دفاتر اداری اشاره کرد. از موکت مناسب فضاهای پررفت و آمد با طول عمر بالا می‌توان به موکت پشمی اشاره کرد.

مطلب مرتبط  اهمیت انتخاب موکت اداری مناسب برای ایجاد محیط کار بهتر

۳. تمیزکردن آن دشوار است

موکت های تافتینگ به دلیل نوع لایه و چسبی که در آن به کار برده شده نیاز به مراقبت های بیشتر و تمیزکردن های مکرر دارد. در هر حال پرزها مکانی برای جمع شدن گرد و غبار و آلودگی هستند که با تمیزکردن مکرر آن با جاروبرقی یا بخارشور باید از انباشته شدن این آلودگی در آن ها جلوگیری کنید. اگرچه انواع مختلفی از موکت تافتینگ وجود دارد که ضد لک هستند. این نوع فرش موکت ها می توانند تا حد زیادی از شستشوی مکرر موکت جلوگیری کنند اما در هر حال باید در نظر داشته باشید موکت های پرز بلند باید زود به زود تمیز شوند.

۴. عدم پایداری طولانی مدت بافت و طرح موکت

همانطور که در ویدیو هم بدان اشاره شد، این موکت به آستر زیرین خود بافته نمیشود و تنها با چسب به آن میچسبد. در نتیجه پایدار نیست و با دست کنده خواهند شد. از طرفی اگر حیوان خانگی دارید، ممکن است با کندن هریک از الیاف ها و خوردن آن دچار مشکل شود.

مورد دیگر این است که که چون طرح ها جزوی از تاروپود موکت نیستند، و تنها بر روی آن چاپ میشوند. بنابراین کیفیت موکت های گره بافت را طرح و رنگ ندارد.

جمع بندی

در این مطلب به توضیح اینکه موکت تافتینگ چیست پرداختیم. این نوع موکت ها به این جهت در میان افراد محبوب شده اند که میتوانند جایگزین فرش شوند. اما با این وجود این موکت مزایا و معایبی را نیز دارند که تلاش کردیم به بررسی آنها بپردازیم. زت کارپت به عنوان یکی از برترین ارائه دهندگان موکت اداری و هتلی، به طور عمده از موکت گره بافت استفاده میکند، تا همانطور که در ویدیو هم به آن اشاره شد، از مزایای این موکت نسبت به موکت تافتینگ بهره مند باشد. شما میتوانید برای خرید موکت گره بافت و یا دیگر محصولات زت کارپت با ما در ارتباط باشید.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1