مقایسه ۹ مورد از انواع کفپوش

انواع کفپوش | زت کارپت

کفپوش یکی از اصلی‌ترین و پایه‌ای‌ترین مواردی است که در هنگام طراحی دکوراسیون باید به آن توجه شود. این رویه با ویژگی‌های ظاهری خود می‌تواند بر زیبایی مبلمان، جلوه خانه و… تأثیر بگذارد. کفپوش‌ها را علاوه بر جنبه زیبایی‌شناختی، از نظر کاربرد و عملکردی که دارند نیز می‌سنجند. اگر جنس و ویژگی‌های ساختاری کفپوش متناسب با کاربرد آن نباشد، عملکرد مطلوبی ایجاد نمی‌شود و خسارت به بار می‌آید. با توجه به اهمیت این امر، در ادامه مقاله به معرفی و مقایسه انواع کفپوش می‌پردازیم.

انواع کفپوش‌های رایج را بشناسید

موکت یا پارکت | زت کارپت

کفپوش‌ها را می‌توان بخشی نسبتاً دائمی در معماری هر ساختمان دانست. اغلب کفپوش‌ها هرگز تغییر نمی‌یابند؛ بنابراین انتخاب و خرید بهترین گزینه از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب کفپوش‌ها در وهله اول با توجه به جنس آن‌ها انجام می‌شود. در قدم بعدی، مقایسه انواع کفپوش و ویژگی‌های مختلف آن است که در انتخاب و خرید یک کفپوش مناسب به شما کمک می‌کند. در این قسمت انواع کفپوش‌های رایج را معرفی می‌کنیم.

۱. کفپوش سنگی:

از جمله انواع رایج کفپوش برای محیط‌های باز مانند حیاط و پارکینگ و همچنین بخش‌هایی از خانه که در معرض رطوبت قرار می‌گیرند، کفپوش‌های سنگی هستند که انواع زیر را شامل می‌شوند:

– سرامیک و کاشی:

کفپوش‌های سرامیکی و کاشی‌ها جزو شناخته‌شده‌ترین کفپوش‌ها در ایران هستند. کاشی و سرامیک از گذشته تا به امروز جزو اصلی‌ترین دیوارپوش‌ها و کفپوش‌ها در حمام‌ها و استخرها به شمار می‌آیند. آن‌ها می‌توانند از سطح زیرین خود در برابر رطوبت محافظت کنند و با تنوع طرح و رنگی که دارند، به فضا زیبایی ببخشند. کاشی‌ها و سرامیک‌ها به‌ راحتی تمیز می‌شوند و از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها در محیط مرطوب جلوگیری می‌کنند. از طرف دیگر، کاشی‌ها مقاومت زیای در برابر ضربه ندارند و همچنین درز میان آن‌ها زود کثیف می‌شود.

– موزاییکی:

موزاییک یکی از کفپوش‌های محکم و مقاومی است که از آن در محیط‌های پرتردد و فضای باز استفاده می‌شود. این نوع کفپوش با استفاده از ماسه، پودر سنگ، سیمان، آب و رنگ‌های افزودنی ساخته شده و در طی فرایند تولید، فشار زیادی را تحمل می‌کند. بنابراین، استحکام بالایی در برابر ضربه دارد. موزاییک‌ها را عمدتاً در سایزهای بزرگ تولید می‌کنند تا به ‌سرعت نصب شوند. آن‌ها جزو گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه و پرکاربرد در پارکینگ‌ها و حتی معابر پیاده شناخته می‌شوند.

مطلب مرتبط  4 ایده برای ترکیب کفپوش نرم و سخت

– سنگی:

یکی از گران‌ترین و شیک‌ترین انواع کفپوش، نوع سنگی است که عمدتاً در محیط‌هایی مانند حیاط و حتی معابر پیاده استفاده دارد. آن‌ها جلوه‌ای خاص و شیک به دکوراسیون می‌بخشند؛ اما مانند موزاییک، کاشی و سرامیک عایق گرما نیستند و استفاده از آن‌ها در محیط داخلی خانه موجب اتلاف انرژی و سرد شدن خانه در فصول سرد سال می‌شود. کفپوش‌های سنگی در صورت کثیف شدن، به ‌سختی تمیز می‌شوند. آن‌ها در مقایسه با موزاییک‌ها استحکام کمتری دارند و ممکن است در سرما ترک بخورند.

کفپوش سنگی | زت کارپت

۲. کفپوش پلاستیکی

کفپوش‌های پلاستیکی جزو ارزان‌ترین و در عین ‌حال بادوام‌ترین انواع کفپوش‌ها شناخته می‌شوند. از آن‌ها معمولاً در محیط‌های بهداشتی استفاده می‌شود. مقایسه انواع کفپوش پلاستیکی نشان می‌دهد که ویژگی‌ها و ابعاد متفاوت، توانسته کاربرد آن‌ها را کاملاً مجزا کند. کفپوش‌های پلاستیکی عبارتند از:

– لینولئوم:

لینولئوم نوعی کفپوش بهداشتی است که معمولاً در محیط‌هایی مانند آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کفپوش از ترکیب گرد چوب‌پنبه، رزین، سنگ‌آهک، روغن تخم کتان و الیاف چوب و با ساختاری ورقه‌ای تولید و عرضه می‌شود. با توجه به مقاومت لینولئوم در برابر آلودگی و رشد کپک و قارچ، تمیز کردن آن بسیار آسان است.

– کفپوش PVC (رولی):

کفپوش‌های PVC در ابعاد و ضخامت محدود تولید می‌شوند و معمولاً برای پوشاندن دیوارها و عایق کردن برخی بخش‌ها در برابر رطوبت و آلودگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها در طرح‌های متنوع مانند طرح چوب، سنگ و پارکت تولید می‌شوند. برای نصب کفپوش رولی می‌توان از چسب مقاوم استفاده کرد.

کفپوش pvc | زت کارپت

۳. کفپوش الیافی:

مقایسه انواع کفپوش نشان می‌دهد که کفپوش‌های الیافی محبوب‌تر و پرکاربردتر از سایر انواع هستند. حتی درصورتی‌که کف واحدهای مسکونی با موزاییک، سرامیک یا پارکت پوشیده شود، کفپوش‌های الیافی همچنان کاربرد خود را حفظ می‌کنند. به ‌این ‌ترتیب، در بسیاری از خانه‌ها می‌بینیم که فرش و موکت بر روی سرامیک پهن شده‌اند. کفپوش‌های الیافی شامل موارد زیر هستند:

– موکت:

موکت‌ها دارای انواع متعددی هستند که ضخامت پرزها، ابعاد و ویژگی‌های ساختاری هر یک از آن‌ها منحصربه‌فرد است. هرچه ضخامت پرزها بیشتر باشد، موکت نرم‌تر و راحت‌تر است و عایق بهتری برای صدا ایجاد می‌کند. استفاده از موکت‌ها به‌جای پارکت برای ایجاد ضربه‌گیر و عایق صدا بسیار رایج است. زیرا آن‌ها می‌توانند از آسیب دیدن افراد و اشیاء هنگام افتادن و انتقال صدا به طبقه زیرین جلوگیری کنند. موکت‌ها همچنین می‌توانند عایق حرارتی ایجاد کرده و به جلوگیری از اتلاف انرژی نیز کمک کنند.

مطلب مرتبط  راهنمای خرید موکت مناسب

موکت سفید | زت کارپت

– فرش:

پرزها در فرش معمولاً بلندتر از موکت بوده و بنابراین، فرش‌ها نرم‌تر و راحت‌تر هستند. این نوع از کفپوش با نقش و نگارهای بسیار زیبا و اصیل، جزو محبوب‌ترین کفپوش‌های ایرانی شناخته می‌شوند. فرش‌ها ممکن است دستباف یا ماشینی باشند؛ که در هر دو صورت جزو کفپوش‌های گران به شمار می‌آیند.

۴. کفپوش چوبی:

کفپوش‌های چوبی ازجمله لوکس‌ترین و خاص‌ترین کفپوش‌های بازار هستند. انواع کفپوش چوبی عبارتند از:

– پارکت:

در بسیاری از واحدهای مسکونی و اداری از پارکت‌ها استفاده می‌شود. پارکت‌ها طرح‌های بسیار شیک و زیبایی دارند و به دلیل برخورداری از وزن پایین و تنوع در بافت و طرح، این روزها کاربرد و محبوبیت بالایی پیدا کرده‌اند. این نوع کفپوش‌ها عمدتاً با استفاده از چوب درختانی مانند کاج، زبان‌گنجشک، بلوط و… ساخته می‌شوند؛ بنابراین در برابر رطوبت و سوسک چوب مقاوم نیستند. تمیز کردن پارکت‌ها کمی دشوار است؛ زیرا امکان شستشو و تی کشیدن با تی خیس وجود ندارد. همچنین نصب پارکت‌ها نیازمند تجربه و دانش قبلی است.

– لمینت:

برخلاف پارکت‌ها که در برابر خش و سایش مقاوم نیستند، لمینت‌ها مقاومت بسیار خوبی در برابر خراش دارند. آن‌ها با هزینه اندک نصب می‌شوند و دوام بالایی را ارائه می‌دهند؛ بنابراین، می‌توانند به یک انتخاب مقرون‌به‌صرفه تبدیل شوند. نگهداری و تمیز کردن لمینت‌ها ساده‌تر از پارکت است.

کفپوش لمینت | زت کارپت

نکاتی مهم در هنگام خرید کفپوش:

خرید کفپوش شاید در ابتدا ساده به نظر برسد؛ اما به دلیل تنوع بالا در انواع و طرح‌ها ممکن است هنگام خرید شما را دچار سردرگمی کنند. بنابراین، بهتر است در هنگام خرید به موارد زیر دقت کرده و انتخابی متناسب با نیاز خود انجام دهید.

۱. جنس:

اولین و مهم‌ترین فاکتور خرید کفپوش، جنس آن است. باید توجه داشته باشید که کفپوش‌های سنگی نمی‌توانند عایق حرارتی ایجاد کنند و استفاده از آن‌ها در اتاق و پذیرایی، موجب صرف انرژی زیادی برای گرم کردن فضا می‌شود.

در مثالی دیگر، باید دقت داشته باشید که کفپوش‌های چوبی قابل ‌استفاده در فضاهای مرطوب مانند حمام و سرویس بهداشتی نیستند و همچنین استفاده از پارکت و لمینت نیز برای آشپزخانه یک اشتباه بزرگ است؛ زیرا در مقابل رطوبت باد می‌کنند و دچار پوسیدگی و تغییر شکل می‌شوند. رستوران‌ها و محوطه‌های باز به دلیل تردد زیاد نیازمند کفپوش‌های مستحکم مانند انواع سنگی و موزاییکی هستند.

مطلب مرتبط  موکت طرح دار یا موکت ساده؟ کدام گزینه انتخاب بهتری است؟

۲. قیمت:

بودجه شما برای خرید، اهمیت بالایی دارد. با توجه به بودجه مورد نظر شما، می‌توان انتخاب‌ها را از لمینت به‌جای فرش، از سرامیک به‌جای سنگ و حتی از پارکت به موکت تغییر داد. معمولاً افراد برای کاهش هزینه‌ها از موکت‌ها به‌جای پارکت استفاده می‌کنند و سرامیک‌ها را گزینه بهتری نسبت به سنگ‌های گران‌قیمت می‌دانند.

۳. راحتی در استفاده:

با مقایسه انواع کفپوش متوجه می‌شوید که استفاده از کدام‌ یک می‌تواند راحتی و رفاه بیشتری برای شما ایجاد کند. حتی در بسیاری مواقع می‌توانید از ترکیب کفپوش استفاده کنید. کاربرد موکت و فرش یا پارکت و فرش از جمله مثال‌های رایج و محبوب ترکیب‌ها است.

کفپوش راحت | زت کارپت

۴. ویژگی‌های ظاهری:

در هنگام خرید دقت کنید که کدام نوع کفپوش می‌تواند به دکوراسیون خانه، اداره یا رستوران شما جلوه زیباتری ببخشد. برای مثال، معمولاً استفاده از کفپوش‌های سرامیکی و کاشی‌های براق برای دکوراسیون مدرن، انتخاب مناسبی نیست. پارکت‌ها و موکت‌ها می‌توانند گزینه‌های بهتری برای این مثال باشند.

۵. ضد حریق بودن:

مقاومت کفپوش در برابر آتش‌سوزی یکی دیگر از فاکتورهایی است که برخی مصرف‌کنندگان توجه ویژه‌ای به آن دارند. این امر به‌خصوص در مورد شرکت‌ها و کارخانه‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

سخن پایانی:

مقایسه انواع کفپوش تنها در صورتی ممکن است که آن‌ها را بشناسید و با ویژگی‌های مختلف کفپوش‌ها آشنا باشید. به ‌این‌ ترتیب، می‌توانید ویژگی‌هایی مانند جنس، نوع، طرح و قیمت کفپوش‌ها را در هنگام خرید مدنظر قرار دهید تا بتوانید متناسب با کاربرد و بودجه خود انتخاب کنید. انتخاب و خرید یک کفپوش می‌تواند تصمیم پیچیده‌ای باشد؛ اما شما عزیزان با بهره‌گیری از تجربه و دانش کارشناسان زت کارپت می‌توانید یک خرید مطلوب و اقتصادی را تجربه کنید.

در این مقاله به مقایسه انواع کفپوش پرداختیم و تلاش کردیم مهم‌‌ترین نکات را به شما آمورش دهیم؛ در سایت زت کارپت مقاله‌ای دیگر با عنوان مقایسه موکت با کفپوش سخت نوشته شده است؛ برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌شود به این مقاله مراجعه کنید.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1