هر آنچه باید درباره استاندارد کفپوش رستوران بدانید!

هر آنچه باید درباره استاندارد کفپوش رستوران بدانید | موکت زت

رستوران‌ها محل سرو و میل غذا هستند؛ چیزی که مستقیما با سلامتی و تندرستی افراد در ارتباط است. به همین دلیل رعایت اصول بهداشتی در تمام جزئیات محیط رستوران رعایت شود. یکی از همین جزئیات که رعایت آن اهمیت بسیاری دارد، انتخاب کفپوش صحیح و مناسب برای رستوران است. البته بهداشت تنها عاملی نیست که در انتخاب کفپوش رستوران اثرگذار است. برای آگاهی از استاندارد کفپوش رستوران و کافی‌شاپ و آشنایی با انواع کفپوش‌هایی که در این فضاها مورد استفاده قرار می‌گیرند، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

چرا نباید از هر کفپوشی برای رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها استفاده کنیم؟

اگر از شما بپرسند که ویژگی‌های یک رستوران یا کافی‌شاپ خوب چیست، احتمالا کیفیت غذا، بهداشت و دکوراسیون اصلی‌ترین مولفه‌هایی هستند که به آن‌ها اشاره خواهید کرد. اگر چه دو مورد نخست مهم‌تر به‌نظر می‌رسند اما دکوراسیون داخلی و خارجی رستوران هم از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که بر جذب مشتریان تاثیر می‌گذارند.

این‌جاست که انتخاب کفپوش مناسب و رعایت استاندارد کفپوش رستوران خودنمایی می‌کند. کفپوش رستوران علاوه بر این که تاثیر قابل توجهی بر دکوراسیون و ظاهر محیط دارد، می‌تواند بهداشت و تمیزی آن را هم تحت تاثیر قرار دهد.

بنابراین، باید در انتخاب کفپوش مناسب نهایت دقت را به خرج دهید تا علاوه بر جلب رضایت مشتریان، بهانه‌ای هم دست ماموران بهداشت ندهید!

در ادامه درباره استاندارد کفپوش رستوارن و کفپوش‌های مناسب برای هریک از فضاهای رستوران بیشتر صحبت خواهیم کرد.

چرا نباید از هر کفپوشی برای رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها استفاده کنیم؟ | موکت زت

نکات مهم در انتخاب کفپوش مناسب برای رستوران‌ها

پیش از آن که به بررسی استاندارد کفپوش رستوران بپردازیم، آشنایی با ویژگی‌های یک کفپوش مناسب برای رستوران‌ها خالی از لطف نیست. اگر به تازگی تصمیم به باز کردن رستوران و کافی‌شاپ گرفته‌اید و یا قصد بازسازی رستوران خود را دارید، در انتخاب کفپوش مناسب حتما موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

ایمنی و کاربردی ‌بودن

در انتخاب کفپوش، باید به ایمنی آن و کاربری فضای مورد نظرتان توجه ویژه‌ای داشته باشید. برای مثال در فضاهایی مثل آشپزخانه، فضاهای سرو غذا، بخش شست‌وشوی ظروف و پیشخوان، بهتر است از کفپوش‌هایی استفاده کنید که نسبت به آب مقاوم هستند.

بعضی از کفپوش‌ها، به خصوص آن‌ها که روکش براق دارند، در هنگام خیس شدن به شدت لغزنده و خطرناک می‌شوند. در محیط رستوران افراد زیادی به صورت مدائم در رفت‌وآمد هستند و با سرعت زیاد جابه‌جا می‌شوند.

استفاده از کفپوش‌های ضدلغزش یا بافت‌دار، به حفاظت از مشتریان و کارکنان رستوران در برابر زمین ‌افتادن و آسیب‌های احتمالی کمک می‌کند.

مقاومت در برابر سایش

استفاده از کفپوش ضد لغزش به فراخور نیاز، در استاندارد کفپوش رستوران جایگاه ویژه‌ای دارد. با توجه به این‌که میزان رفت‌وآمد در رستوران‌ها زیاد است، باید به مقاومت کفپوش در برابر سایش هم توجه ویژه‌ای داشته باشید.

مطلب مرتبط  اهمیت زیرسازی برای نصب موکت اداری

برای مثال، اگر تصمیم دارید از کفپوش‌های چوبی به عنوان پوشش کف رستورانتان استفاده کنید، بررسی کنید که کدام چوب مقاومت بیشتری در برابر سایش و رفت‌وآمد دارد و سپس دست به اقدام بزنید.

کفپوش مقاومت در برابر سایش | موکت زت

کنترل سروصدا

کنترل سروصدا، یکی از مهم‌ترین مولفه‌های استاندارد کفپوش رستوران است. رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها فضاهایی پررفت‌وآمد و شلوغ هستند. اگر متعهد هستید که فضایی دنج و آرام برای مشتریان خود فراهم کنید، سعی کنید کفپوش‌هایی را انتخاب کنید که عایق سروصدا هستند.

استفاده از کفپوش بتنی یا کاشی در سالن‌های غذاخوری که سقف بلندی دارند، فضا را به اتاقک اکو تبدیل می‌کند!

اگر ناچار به استفاده از این کفپوش‌ها هستید، سعی کنید حتما از پنل‌های کاهش صدا که در سقف نصب می‌شوند هم کمک بگیرید. استفاده از فرش به عنوان کفپوش رستوران، عملکردی عالی در کاهش سروصدا ایفا می‌کند.

در صورتی که استفاده از موکت منافاتی با دکوراسیون داخلی رستورانتان ندارد، می‌توانید از موکت یا ترکیبی از موکت یا فرش با کفپوش‌های چوبی سخت به عنوان پوشش کف رستوران استفاده کنید؛ موکت رستوران در مقایسه با سایر کفپوش‌ها، قیمت مناسب‌تری نیز دارد.

البته دقت کنید از موکت فقط در محیط اصلی رستوران و محل حضور مشتریان استفاده کنید. همانطور که پیش‌تر گفتیم، پوشش دادن آشپزخانه و محیط‌های سرو با کفپوش‌های جاذب آب و رطوبت توصیه نمی‌شود.

سهولت نظافت و تمیزکاری

کفپوش‌ها بر اثر رفت‌وآمد زیاد خیلی زود کثیف و لکه می‌شوند و باید دائما آن‌ها را تمیز کرد. بنابراین، سعی کنید کفپوش‌هایی را انتخاب کنید که سطح آن‌ها به‌ راحتی تمیز می‌شود.

علاوه بر این، با توجه به تاثیری که کفپوش‌ها بر ظاهر رستوران و کافی‌شاپ می‌گذارند، انتخاب کفپوش‌هایی اولویت دارد که به اصطلاح چرک‌تاب هستند و عملکرد خوبی در پوشاندن لکه‌ها و کثیفی‌های کف ایفا می‌کنند.

سهولت نظافت و تمیزکاری | موکت زت

هزینه

صاحب هر نوع کسب‌وکاری که باشید، مطمئنا تمایل دارید تا حد ممکن در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. در خرید هرگونه تجهیزات، انتخاب گزینه‌هایی ارجحیت دارد که مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی باشند و در عین قیمت مناسب، بهترین کیفیت را فراهم کنند. رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند.

خوشبختانه با توجه به تنوع کفپوش‌های موجود در بازار، می‌توانید پیدا کردن کفپوشی که هم به خوبی از عهده رفع نیازهای شما برآید و هم قیمت مناسبی داشته باشد کار دشواری نیست.

نکاتی کلی درباره استاندارد کفپوش رستوران

  1. به جز فضاهایی که به فروش، غذاخوری و سرو اختصاص پیدا کرده‌اند، کفپوش فضاهای زیر، باید صاف، دارای ساختاری بادوام، متریال غیر جاذب و به ‌راحتی قابل تمیز کردن باشد:
  • فضاهایی که غذا در آن‌ها آماده، بسته‌بندی یا ذخیره می‌شود
  • فضاهایی که ظروف در آن‌ها شسته می‌شوند
  • فضاهایی که زباله‌ها در آن نگهداری می‌شوند
  • توالت‌ها و مکان‌های مخصوص شست‌وشوی دست
  • محل قرارگیری اتاقک سرایداری
  • فضاهایی که غذاها و نوشیدنی‌ها به‌صورت سلف‌سرویس به مشتریان عرضه می‌شوند
  • رختکن و فضای استراحت کارکنان
  • سالن‌های انتظار
  1. سطوح کف در محل اتصال کف و دیوار باید حداقل ۱۰ سانتی‌متر از دیوار امتداد پیدا کند؛ مگر در فضاهایی که غذا در بطری‌ها، قوطی‌ها و کنسروهای بازنشده نگهداری می‌شوند.
مطلب مرتبط  موکت هتلی چه ویژگی هایی دارد

نکاتی کلی درباره استاندارد کفپوش رستوران | موکت زت

استاندارد کفپوش رستوران به تفکیک جنس کفپوش

اگر سری به بازار زده باشید، شاید تنوع کفپوش‌های موجود در بازار باعث سردرگی شما در انتخاب شده باشد. اما علی‌رغم تنوع اجناس موجود در بازار، عموما از کفپوش‌های زیر برای رستوران‌ها استفاده می‌شود:

۱. وینیل

وینیل کف‌پوشی است که از مواد قابل ارتجاع ساخته می‌شود و عموما به‌صورت ورقه‌ای یا تایل در بازار موجود است. اگرچه نصب کفپوش وینیل در مقایسه با سایر کفپوش‌ها راحت‌تر است، اما این نوع کفپوش مقاومت و ماندگاری متوسطی دارند.

بسیاری از متخصصان عقیده دارند که کفپوش وینیل برای فضاهای سرو غذا -مثلا اتاق‌های غذاخوری و سلف‌سرویس- گزینه مناسبی ست؛ اما استفاده از آن را در بخش‌هایی مثل آشپزخانه و ظرف‌شویی توصیه نمی‌کنند. نکات زیر، ۳ نکته اصلی استاندارد کفپوش رستوران هستند که باید در نصب و استفاده از کفپوش وینیل رعایت شوند:

  • کفپوش نباید دارای نقش برجسته یا لایه سایش باشد.
  • ضخامت لایه پوششی وینیل باید حداقل ۲ میلی‌متر باشد.
  • پوشش بدون موم روی سطوح قابل قبول نیست.

۲. کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک، متداول‌ترین گزینه‌ها برای کفپوش یک رستوران هستند. دلیل این محبوبیت، دوام و مقاومت بالا و نظافت آسان کاشی و سرامیک است.

شاید این کفپوش‌ها زیبایی چندانی نداشته باشند، اما مقاومت و ماندگاری بالا، آن‌ها را به گزینه‌ای ایده‌آل برای رستوران‌ها تبدیل کرده است. استاندارد کفپوش رستوران برای نصب و استفاده از کفپوش کاشی و سرامیک عبارت است از این نکات:

  • ضخامت کاشی و سرامیک باید یک‌چهارم اینچ (۶ میلی‌متر) باشد.
  • کاشی یا سرامیک به‌کاررفته باید مقاومت کافی در برابر ضربه داشته باشد.
  • کاشی و سرامیک غیر لغزنده باید با زهکشی کف و سیستم تمیزکننده فشار قوی نصب شود. استفاده از این کفپوش را باید به نواحی پررفت‌وآمد محدود کرد.
  • برای ایمنی بیشتر، کاشی‌ای که زیر تجهیزات قرار می‌گیرد، باید صاف باشد.

۳. اپوکسی

اپوکسی از ترکیب رزین اپوکسی، کلرانت یا رنگ‌افزا و مواد افزودنی (مثلا تراشه‌های مرمر) ساخته می‌شود. این نوع کفپوش‌ها، بسیار بهداشتی و یکپارچه هستند.

از کفپوش اپوکسی عموما برای ایجاد سطحی جدید و محکم در آشپزخانه‌های قدیمی استفاده می‌شود. استاندارد کفپوش رستوران برای نصب و نگهداری از کفپوش اپوکسی به شرح زیر است:

  • ضخامت کفپوش باید حداقل یک‌چهارم اینچ (۶ میلی‌متر) باشد.
  • سطح باید به‌ گونه‌ای آب‌بندی شود که نسبت به نفوذ آب، گریس و اسید نفوذناپذیر باشد.
  • کف‌سازی باید حداقل به اندازه ۱۰ سانتی‌متر تا دیوارها، پارتیشن‌ها و کابینت‌ها امتداد پیدا کند.
  • استفاده از کفپوش‌های ضد لغزش، باید تنها به مناطق پرتردد محدود شود.
  • کفپوشی که تجهیزات خاص روی آن قرار خواهد گرفت، باید صاف باشد.
مطلب مرتبط  هر آنچه باید درباره انواع کفپوش رستوران بدانید!

۴. بتن

بتن، کفپوشی همه‌کاره، بادوام و مقاوم است که می‌توان از آن در هر رستورانی با هر سبک دکوراسیونی استفاده کرد. با توجه به این‌که بتن حالتی متخلخل دارد، باید هر ۶ ماه یکبار آن را آب‌بندی کرد.

استفاده از این کفپوش، فقط در فضاهایی مثل غذاخوری، انبار مواد غذایی بسته‌بندی‌شده و سردخانه تایید شده است. استاندارد کفپوش رستوران برای بتن برای استفاده از این کفپوش به‌عنوان پوشش کف رستوران‌ها عبارت است از نکات زیر:

  • سطح نهایی باید صاف و به‌راحتی قابل تمیزکردن باشد.
  • کف رستوران باید به منظور جلوگیری از نفوذ آب، گریس و اسید زه‌کشی شود.

استاندارد کفپوش رستوران به تفکیک فضا

استاندارد کفپوش رستوران به تفکیک فضا | موکت زت

استاندارد کفپوش رستوران به ازای هریک از فضاهای آن، به شرح زیر است:

آشپزخانه

در آشپزخانه‌هایی که تجهیزات پخت‌وپز در آن‌ها قرار داده شده است و میزان استفاده از آن‌ها بسیار زیاد است، بهتر است از کفپوش‌های زیر استفاده شود:

  • کاشی معدنی (سنگی)
  • کفپوش اپوکسی با ضخامت حداقل ۶ میلی‌متر
  • کفپوش وینیل ورقه‌ای با ضخامت حداقل ۲ میلی‌متر

در صورتی که صاحب یک رستوران، کافی‌شاپ یا اغذیه‌فروشی کوچک هستید، علاوه بر کفپوش‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، از کاشی سرامیکی یا چینی (مقاوم در برابر لغزش) هم می‌توانید استفاده کنید.

فضاهای کم‌رفت‌وآمد

در فضاهایی مثل انبار نگهداری مواد غذایی، سرویس‌های بهداشتی یا سایر مکان‌هایی که تردد در آن‌ها کم است، می‌توانید از کفپوش‌هایی که در بخش قبلی به آن‌ها اشاره شد استفاده کنید.

ذخیره‌سازی مواد غذایی دارای بسته‌بندی

در فضاهایی که غذاها به‌صورت بسته‌بندی نگهداری می‌شوند و به هیچ عنوان باز نمی‌شوند، علاوه بر موارد قبلی، می‌توان از کفپوش بتنی که درزگیر آن بر پایه آب درست شده باشد هم استفاده کرد.

سردخانه

کفپوش‌های زیر، انتخابی عالی برای سردخانه‌ها هستند:

  • کاشی یا کفپوش بتنی (مقاوم در برابر لغزش)
  • کفپوش اپوکسی بدون درز (با ضخامت حداقل ۶ میلی‌متر)
  • کفپوش ۲ جزئی بتن-اپوکسی با درزگیری بر پایه آب

کلام آخر

انتخاب کفپوش مناسب از میان انواع کفپوش رستوران یا کافی‌شاپ، یکی از مولفه‌های اصلی در جذب مشتری و رونق کسب‌وکارتان است. در مقاله حاضر با شما درباره استاندارد کفپوش رستوران و نکاتی که در رابطه با انتخاب کفپوش مناسب برای رستوران و سایر اغذیه‌فروشی‌ها باید بدانید، صحبت کردیم. کدام‌یک از کفپوش‌های ذکرشده در این مقاله از زت کارپت را برای کافی‌شاپ، اغذیه‌فروشی یا رستورانتان ترجیح می‌دهید؟

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1