موکت کات چه نوع موکتی است ؟

موکت کات چیست | شرکت زت کارپت

موکت کات یکی از پرطرف دارترین انواع موکت در بازار است که فرایند تولید متفاوتی با سایر موکت ها دارد. این نوع موکت بیشتر مناسب محیط های مسکونی ، به ویژه اتاق های پذیرایی ، نشیمن ، اتاق خواب و همین طور اتاق کودک است. کارشناس های طراحی داخلی ، این نوع موکت را بیشتر برای جا های کم رفت وآمد توصیه می کنند. در این مقاله همه آنچه باید درباره موکت کات و تفاوت آن با سایر موکت ها بدانید، با شما در میان می گذاریم.

موکت کات | شرکت زت کارپت

در این مقاله می خوانید:

  • موکت کات چیست و بافت آن چگونه است؟
  • کات پایل چه تفاوتی با کات لوپ دارد؟
  • مزایا و معایب موکت های کات چیست؟
    • نرمی موکت کات
    • دوام و مقاومت این موکت
    • طرح های متنوع کات
    • دشواری تمیزکردن ، تنها عیب این موکت ها
  • جمع بندی درباره موکت کات

 

موکت کات چیست و بافت آن چگونه است؟

به بافت سطح موکت پایل (pile) می گویند؛ این همان لایه ای است که دیده می شود و با پا هم در تماس است. فرایند بافت موکت های مختلف باهم فرق دارد و درنتیجه بافت سطح موکت یا پایل هم شکل های مختلفی دارد. این بافت تأثیر به سزایی روی ظاهر ، راحتی و دوام موکت دارد.

یکی از انواع بافت موکت که در این مقاله به آن می پردازیم، کات (cut) است. الیاف حلقه ای این موکت ها هنگام بافت بریده می شوند و نام کات هم دقیقا از همین جا می آید. بریدن الیاف حلقه ای ، باعث می شود بافت این موکت ها رو به بالا باشد و در واقع انتهای الیاف آن روی سطح دیده شوند.

این موکت یکی از پرطرف دارترین انواع موکت است. این موکت ها بسته به اندازه ، ضخامت و رنگ الیاف آن انواع مختلفی دارند. تولیدکنندگان طرح های مختلفی هم تولید می کنند تا نیاز های مختلف را پاسخ بدهند. جنس آن هم به طور معمول از پلی استر یا نایلون است.

مطلب مرتبط  موکت کبریتی چیست و در چه مکان‌هایی استفاده می‌شود؟

الیاف موکت کات | شرکت زت کارپت

روش بافت کات پایل ، مزیت هایی دارد که برخی از آن ها عبارت اند از:

  • برخورداری از نرمی و لطافت ،
  • دارای ظاهری گرم و دل نشین ،
  • و البته قابلیت تولید طرح های متنوع با ضخامت های مختلف.

این نوع بافت ، موکت کات را به انتخاب ایدئالی برای اتاق های خواب و نشیمن در خانه ، و همین طور اتاق های هتل و مسافرخانه یا فضا های خصوصی در ساختمان های اداری تبدیل کرده است. موکت کات را اگر درست نگهداری کنید، به موقع بشویید و در جای مناسب خودش استفاده کنید، تا سال ها عمر مفید دارد و زیبایی ظاهری خود را حفظ می کند.

 

کات پایل چه تفاوتی با لوپ پایل دارد؟

فرایند بافت موکت به صورت رفت وبرگشت است و به طور معمول الیاف آن به شکل حلقه درمی آیند. در بعضی انواع موکت ، این الیاف به صورت حلقه ای یا لوپ (loop) حفظ می شوند؛ ولی در بافت کات ، سر این حلقه ها را می برند. درنتیجه هر حلقه ، به دو الیاف ایستاده تبدیل می شود.

بنابراین وقتی حلقه های الیاف حین فرایند تولید و بافت موکت ، به صورت یک دست بریده مى شوند، بافت کات پایل (cut pile) درست مى شود. اما روش دیگری هم برای بافت موکت وجود دارد که به آن لوپ پایل (loop pile) می گویند. در این روش ، حلقه ها یا گره ها در بافت باقی می مانند و بریده نمی شوند. این حلقه ها طول های متفاوتی دارند. موکت های لوپ پایل به خاطر دوام و استحکام بالا ، برای بیشتر اتاق های خانه مناسب هستند.

یکی از مهم ترین مزایای موکت های لوپ پایل یا گره ای یا حلقه ای ، تمیزکردن آسان آن هاست. در واقع ساختار این موکت ها باعث این مزیت شده اند؛ چون تا حد زیادی مانع رسوخ گردوغبار و مایعات به لایه های زیرین موکت مى شوند. بهترین شیوه تمیزکردن این موکت ها، استفاده از ابر یا اسفنج و شامپو فرش است.

مطلب مرتبط  موکت پرز بلند چیست و در خرید آن به چه نکاتی توجه کنیم؟

الیاف موکت لوپ | شرکت زت کارپت

در مقابل یکی از دغدغه های در مورد موکت های پایل یا گره ای ، نخ کش شدن آن هاست. اما بسیاری از تولیدکنندگان ، از لایه های زیرین محکم در بافت این موکت ها استفاده می کنند تا نخ کش نشوند. در نهایت این شما هستید که باید موکت مناسب خود را با توجه به مزایا و معایب هرکدام انتخاب کنید.

 

مزایا و معایب موکت های کات چیست؟

در بخش های قبلی به اختصار درباره مزایای موکت کات نسبت به سایر بافت های موکت اشاره کردیم. در این بخش ، نگاه دقیق تری به این ویژگی های کات می اندازیم.

نرمی موکت کات

برش حلقه ها یا گره های الیاف موکت در روش کات ، باعث ایجاد نرمی و لطافت در موکت می شود. این ویژگی ، موکت کات را به انتخاب خوبی برای اتاق های خواب و اتاق کودک تبدیل کرده است. البته این نرمی و لطافت ، میزان دوام این موکت ها را کاهش نمی دهد.

دوام و مقاومت این موکت

جنس نخ مورداستفاده در بافت موکت های کات ، دوام آن ها را تضمین می کند، با این حال توصیه می شود از این موکت ها در محیط های پررفت و آمد ، مثل لابی ساختمان استفاده نشود. هم به این خاطر که ممکن است کیفیت خود را زودتر از موعد از دست بدهد و هم اینکه شستن آن ها کمی دشوار است.

طرح های متنوع کات

روش بافت و تولید موکت کات ، این امکان را ایجاد می کند که تولیدکننده طرح های متنوعی درست کند. این موکت ها در ضخامت های مختلف و با رنگ ها و طرح های گوناگونی تولید می شوند. شما برای هر محیط ، اعم از مسکونی یا اداری ، می توانید موکت کات مناسب آن را پیدا کنید.

مطلب مرتبط  راهنمای انتخاب و خرید موکت نمایشگاهی 2024

طرح های متنوع موکت کات | شرکت زت کارپت

دشواری تمیزکردن ، تنها عیب این موکت ها

بعد از اشاره به برخی مزیت های موکت کات ، به یکی از معدود معایب آن هم بپردازیم. شستن و تمیزکردن این موکت ها نسبت به سایر بافت های موکت ، کمی دشوار است؛ چون الیاف بریده شده در کات پایل ، گردوغبار و مایعاتی را که روی آن می ریزند، جذب می کنند.

بهتر است مراقب باشید موکت کثیف نشود، اما اگر مایعی روی آن ریخت یا به مرور زمان گرد و غبار روی آن نشست ، بهتر است از خدمات شرکت های شست وشوی فرش استفاده کنید. اگر هم خودتان خواستید دست به کار شوید، با استفاده از شامپو فرش آن را تمیز کنید.

 

جمع بندی

موکت کات یکی از پرطرف دارترین انواع موکت است. همان طور که از نامش پیداست ، با کات یا بریدن الیاف حلقه ای یا گره های روی سطح موکت درست می شود. وقتی الیاف حلقه ای را برش می دهند، نوک الیاف به سمت بالا می ایستند؛ البته برای دیدن آن ها باید از ذره بین استفاده کرد.

یکی از مهم ترین مزایای این نوع موکت ، نرمی و لطافت آن زیر پاست. همین ویژگی ، این موکت ها را به انتخاب ایدئالی برای بیشتر اتاق های خانه تبدیل کرده است. اما شستن و تمیزکردن این موکت ها کمی دشوار است، چون الیاف بریده شده، به راحتی گرد و غبار و مایعات را به موکت جذب می کنند.

در این مقاله شما را با موکت کات ، روش تولید آن ، تفاوت این موکت با موکت هایی که الیاف حلقه ای یا گره دارند آشنا کردیم. از مزایا و معایب آن هم گفتیم تا با دید بازتری اقدام به خرید این موکت مناسب برای منزل یا محل کار خود کنید. هر سؤالی دراین باره دارید، کارشناس های ما آماده هستند به آن ها پاسخ داده و موکت مناسب خانه یا مکان موردنظر شما را معرفی کنند.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1