انواع پایل موکت (Pile) و مزایا و معایب آن

پایل موکت انواع مختلفی دارد | زت کارپت

وقتی نوبت به انتخاب کف پوش می شود، هنوز موکت ها محبوبیت بالایی دارند. بخصوص برای فضا هایی همانند اتاق خواب که نیاز به گرمای دل نشینی دارند. اما وجود انواع مختلف موکت در بازار موجب می شود انتخاب کمی سخت شود. یکی از مواردی که می تواند شما را در انتخاب موکت مناسب هدایت کند داشتن اطلاعات درباره انواع پایل موکت است. در ادامه این مطلب به شما خواهیم گفت پایل موکت چیست و کدام نوع آن مناسب شماست. همچنین با مزایا و معایب آن نیز آشنا خواهید شد.

پایل موکت چیست؟

پایل موکت دقیقا همان الیافی است که شما بروی سطح موکت می بینید. این الیاف در اغلب مواقع کیفیت ، لطافت و ظاهر موکت را تعیین می کند و در موکت های مختلف ارتفاع متفاوتی نیز دارند که اغلب به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

 موکت پایل کوتاه

یکی از انواع پایل موکت ها، موکت پایل کوتاه است که معمولا بافت تنگ تری دارد، الیاف آن متراکم تر بوده و سطح آن نرم تر است. موکت پایل کوتاه اغلب ارتفاع کمتر از ¼ اینچ دارد (تقریبا نیم سانتی متر).

تمیز کردن موکت پایل کوتاه ، آسان تر از موکت پایل بلند | زت کارپت

مزایای موکت پایل کوتاه

  • مناسب برای خانواده هایی که دچار آلرژی هستند یا مشکلات تنفسی دارند. موکت پایل کوتاه ، گرد و غبار و آلرژن کمتری را در خود نگه می دارد که موجب می شود هنگامی که روی آن راه می روید این آلرژن ها در فضا پخش نشده و موجب بروز حساسیت نشوند.
  • تمیز کردن این نوع موکت آسان تر است و با جارو های کنترلی و روباتیک نیز امکان پذیر است. گاهی حرکت این نوع جاروهای الکترونیکی و بیسیم به روی پایل های بلند دشوار است.
  • تمیزکردن پایل موکت کوتاه زمان کمتری می برد.
  • اگر می خواهید روی موکت خود وسایل سنگین نظیر مبلمان و تخت بچینید یا دائما عادت به تغییر دکوراسیون دارید، پایل موکت کوتاه برایتان مناسب تر است چرا که حرکت وسایل روی آن راحت تر انجام می شود.
  • اگر حیوان خانگی دارید پایل موکت کوتاه برایتان مناسب تر است. چرا که مو های حیوان خانگی تان روی آن قرار می گیرد و لا به لای الیافت بلند آن نمی رود که تمیز کردن را دشوار تر کند.
  • این نوع لطافت بیشتری دارد و راه رفتن با پای برهنه روی آن حس بهتری دارد.
مطلب مرتبط  استفاده از موکت ضد حساسیت چه مزایایی دارد؟

معایب موکت پایل کوتاه

  • گرمای موکت پایل کوتاه کمتر از نوع بلند است.
  • برای برخی افراد موکت پایل کوتاه زیبایی خاصی ندارد. چرا که امکان مانور به روی بافت های مختلف وجود ندارد.
  • زودتر از موکت بلند کیفیت اولیه خود را از دست می دهد یا خرابی را نشان می دهد.

 موکت پایل متوسط

این نوع موکت پایل مشخص است حد متوسط بین موکت پایل کوتاه و بلند است که ارتفاع الیاف آن بین ¼ تا ½ اینچ است (تقریبا بین نیم تا یک سانتی متر).

پایل موکت بلند

هر چه الیاف موکت بیشتر باشد هنگام راه رفتن روی موکت احساس راحتی و لطافت بیشتری خواهید کرد. به همین دلیل است که پایل موکت بلند اغلب گران قیمت تر از سایر انواع آن است. ظاهر این نوع موکت تایل نیز متفاوت است و گرمای بیشتری نیز به فضای اتاق می بخشد. موکت پایل بلند این امکان را به شما می دهد بتوانید بافت های متنوع تری انتخاب کنید. موکت پایل بلند معمولا بین ½ اینچ تا ¾ اینچ ارتفاع دارد. (تقریبا ۱ تا ۲ سانتیمتر).

بافت نرم موکت پایل بلند | زت کارپت

مزایای موکت پایل بلند

  • مناسب افرادی که دوست دارند گرمای بیشتری در خانه خود احساس کنند.
  • احساس راحتی بیشتری به فضا می بخشد.
  • مناسب فضا هایی که افراد روی زمین می نشینند. نرمی و لطافت موکت پایل بلند موجب می شود نشستن روی آن احساس خوشایندی داشته باشد.
  • ظاهری لوکس دارند.
  • محافظت بیشتری از سطح دارد. بخصوص اگر کودکی دارید که ممکن است هنگام راه رفتن زمین بخورد، وجود پایل موکت بلند موجب می شود آسیب نبیند.
مطلب مرتبط  مزایای موکت اداری در دکوراسیون داخلی فضای کار

معایب موکت پایل بلند

  • قیمت گران تری دارد.
  • مراقبت بیشتری نیاز دارد.
  • تمیزکردن آن زمان بیشتری می برد و با هر نوع جارو برقی سازگار نیست.
  • وجود الیاف با ارتفاع بلند فضا برای جمع شدن آلرژن ها ایجاد می کند که مناسب برای افرادی که حساسیت شدید دارند نیست؛ یکی از موکت‌هایی که برای افرادی که حساسیت دارند مناسب است موکت مولتی لول است.
  • وسایل سنگین روی پایل موکت بلند به راحتی جا به جا نمی شوند و در نهایت بعد از مدتی ممکن است روی موکت جا بیندازد.

انواع پایل موکت بر اساس بافت

علاوه بر اینکه موکت پایل بر اساس ارتفاع الیاف مشخص می شود، نوع بافت آن نیز انواع مختلفی دارد که معمولا به دو دسته تقسیم می شود:

موکت کات پایل

موکت کات پایل پرطرفدارترین انواع پایل موکت موجود در بازار است و همان طور که از نامش پیداست موکتی است که الیاف آن پس از بافت بریده می ‎شوند. پس از برش ، الیاف موکت به صورت عمود روی موکت قابل رویت هستند. موکت کات ها نیز در ضخامت ، طول ، رنگ و جنس مختلفی عرضه می شود اما اغلب از جنس پلی استر و پشم هستند.

موکت کات پایل دارای پیچ و تابی است که موجب می شود مقاومت این نوع موکت بالاتر برود که این یکی از مزایای آن محسوب می‎شود. همچنین موکت کات پایل معمولا نسبت به لوپ پایل لطافت بیشتری دارد. هرچند باید در نظر داشته باشید که تمیز کردن موکت کات پایل به دلیل آزاد بودن الیاف آن دشوار تر است چرا که لا به لای این الیاف آلودگی جمع می شود و اگر آب به روی آن ریخته شود سریع تر پخش می شود.

مطلب مرتبط  استفاده از موکت به عنوان عایق صوتی و حرارتی

رنگ های مختلف موکت کات پایل | زت کارپت

موکت لوپ پایل

یکی دیگر از انواع پایل موکت ها موکت لوپ پایل است. موکت لوپ برخلاف موکت کات دارای بافت حلقه ای است و الیاف آن برش نخورده اند. این نوع موکت نیز در ضخامت و وزن مختلفی بافته می شود و اغلب در جنس نایلونی، پشمی یا اولفین در بازار موجود است.

از مزایای موکت لوپ پایل می توان به مقاومت بالای آن اشاره کرد. این نوع موکت می تواند در برابر ترافیک و رفت و آمد بالا تا مدت طولانی تری سالم بماند و به اصطلاح با پا خوردن زیاد آسیب نمی بیند. بنابراین می توان آن را یک انتخاب ایده آل برای فضا های پرتردد نظیر سالن اصلی و یا پلکان دانست. همچنین به دلیل بافت حلقه ای که این نوع موکت دارد، رد جاروبرقی یا پا روی آن باقی نمی ماند. اما از سوی دیگر این نوع پایل موکت در برابر اشیاء تیز مقاوم نیست و آسیب می بیند. این نکته را باید افرادی که حیوان خانگی دارند در نظر بگیرند چرا که پنجه های حیوان خانگی ممکن است روی موکت کشیده شده و به آن آسیب بزند.

موکت لوپ پایل با مقاومت بالا | زت کارپت

جمع بندی

شناخت انواع پایل موکت ، مزایا و معایب هر کدام و شرایط مراقبت و نگهداری از آن ها می تواند شما را در انتخاب موکت مناسب برای خانه یا محیط کارتان کمک کند. با دانستن اینکه چقدر در فضایی که موکت پهن می کنید تردد دارید؛ آیا در خانه شما کسی حساسیت شدید دارد؛ حیوان خانگی دارید یا خیر؛ و آیا کودکی که چهار دست و پا راه برود دارید، می تواند شما را به خرید موکت مورد نظرتان برساند. برای خرید انواع موکت پایل کوتاه و بلند به فروشگاه موکت زت مراجعه نمایید.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1