موکت یا لمینت؟ |بررسی جامع مزایا و معایب موکت و لمینت

مقایسه موکت یا لمینت | موکت زت کارپت

استفاده از کف‌پوش‌های غیر الیافی مانند لمینت برای چند سال در بین مردم رواج بیشتری پیدا کرده بود؛ اما در سال‌های اخیر به موجب ورود نسل جدیدی از موکت‌ها به بازار که تنوع بیشتری در طرح و رنگ دارند، مردم به استفاده از این نوع کف‌پوش روی آورده‌اند.

موکت‌ها انواع مختلفی دارند از این رو کاربردهای آن‌ها نیز متفاوت است. موکت‌ها علاوه بر تنوع بالا از مزایایی همچون عایق بودن حرارت و صدا و همچنین ایمنی بیشتری برخوردار هستند. برای آن که بتوان بهتر تصمیم‌گیری کرد و انتخاب صحیح‌تری داشت، بهتر است قبل از خرید به دقت ویژگی‌های موکت و لمینت را بررسی کنید و در قدم اول با کسب اطلاعات کافی در مورد هر دو کف‌پوش، بهترین خرید را داشته باشید.

البته توجه داشته باشید که انتخاب کف‌پوش مناسب برای ساختمان به نیاز افراد و همچنین شرایط محیطی بستگی دارد. در ادامه این مقاله با معرفی موکت و لمینت و بررسی مزایا و معایب آن‌ها، سعی کردیم شما را در خرید راحت‌تر و مناسب یاری دهیم. پس در ادامه با مقایسه موکت یا لمینت با ما همراه باشید.

| موکت زت کارپت

موکت چیست؟ و بیشترین کاربرد موکت در چه محیط هایی می باشد ؟

قبل از مقایسه موکت یا لمینت، حتماً باید هر یک را به صورت جداگانه تعریف کرد. موکت یکی از انواع کف‌پوش‌ها است که در ساختمان‌های مسکونی و اداری و تجاری برای پوشاندن کف ساختمان از آن استفاده می‎‌شود. موکت انواع مختلفی داشته و در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی به بازار عرضه می‌شود. موکت به عنوان یک کف‌پوش الیافی از مواد پلی پروپیلن و اکریلیک و پلی‌استر یا ترکیبی از این مواد ساخته می‌شود.

موکت کف‌پوشی نرم است که به صورت گسترده کف محیط را می‌پوشاند و به عنوان عایق حرارتی و صدا شناخته می‌شود. موکت را می‌توان در هر محیطی استفاده کرد از جمله مکان‌های مناسب برای استفاده از موکت، کف اتاق و راهروهای ساختمان و کف اتومبیل و قطار و هواپیما است. علاوه بر ساختمان‌های مسکونی در امکان عمومی همچون سالن‌های تئاتر و کنفرانس و سینما و حتی ساختمان‌های اداری و تجاری نیز می‌توان از موکت به عنوان کف‌پوش استفاده کرد.

پارکت چیست و پرکاربردترین چوب مورد استفاده در پارکت

صفحات نازک چوبی و لایه‌های مسطحی که کف محیط را با آن می‌پوشانند، پارکت نامیده می‌شوند. پارکت از جمله کف‌پوش‌هایی است که برای کاور کردن زمین استفاده می‌شود. پارکت‌ها کاربردهای زیادی دارند به‌طوری‌که می‌توان برای پوشاندن کف خانه‌ها و ساختمان‌ها و امکان تجاری و فروشگاهی از این نوع کف‌پوش استفاده کرد.

برای آن که درک بهتری از مقایسه موکت یا لمینت داشته باشید لازم است که با تعریف پارکت نیز آشنا باشید. برای ساخت انواع پارکت از چوب‌های متفاوتی استفاده می‌شود. پرکاربردترین چوب‌هایی به کار رفته در ساخت پارکت‌ها چوب افرا، چوب بلوط، چوب بامبو، چوب کاج هستند. پوشاندن محیط با پارکت توسط نصاب انجام می‌شود. نصاب‌های حرفه‌ای و مجرب صفحات چوبی را روی زمین نصب می‌کنند.

مطلب مرتبط  کدام موکت برای راه پله مناسب است

مزایای موکت چیست؟

 موکت به عنوان یک پوشاننده کف، از منسوجات ضخیم و سنگینی است که هم از الیاف مصنوعی و هم از الیاف طبیعی ساخته می‌شود. موکت یکی از پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین انواع کفپوش است. دلیل محبوبیت موکت، مزایای زیاد آن است.

در ادامه مزیت‌های استفاده از موکت را برشمرده‌ایم تا مقایسه موکت یا لمینت برای شما آسان‌تر باشد.

۱– هماهنگی با محیط

موکت به راحتی با کلیه المان‌های محیط هماهنگ می‌شود. موکت علاوه بر کاربردهای بسیاری دارد به بهترین شکل ممکن با تمامی المان‌ها از حمله پرده‌ها، مبلمان و رنگ دیوارها همانگ شده و ظاهری یکدست و زیبا به محیط می‌دهد.

۲– تنوع بالا

تنوع بالا یکی دیگر از مزیت‌‎های کوگت است که باعث برتری آن بر لمینت شده است. موکت‌ها در انواع مختلفی مانند موکت خط دار ، طرح دار و ساده تولید می‌شوند. هر نوع موکت دارای طرح‌ها و مدل‌های گوناگونی است که با رنگ‌های متنوعی تولید و روانه بازارها شده‌اند.

این گوناگونی و فراوانی موجب می‌شود تا هر کس متناسب با نیاز و سلیقه خود بهترین و زیباترین موکت را خریداری کند. تنوع بالای موکت دست فرد را در انتخاب باز می‌گذارد به طوری که برای هر سلیقه و نیازی به آسانی شیک‌ترین و باکیفیت موکت متناسب با بودجه فرد یافت می‌شود.

موکت ساده |موکت زت کارپت

۳– محافظ و عایق حرارتی

موکت یک عایق است. منظور این است که موکت به عنوان عایق حرارتی از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند. بنابراین استفاده از موکت در زمستان و به ویژه در مناطق سردسیر باعث کاهش مصرف گاز خواهد شد.

علاوه بر عایق حرارتی، موکت یک هایق صدا بوده که از ایجاد آلودگی صوتی و مزاحمت برای همسایه جلوگیری به عمل می‌آورد. برای مثال وقتی یک صندلی را روی پارکت یا لمینت می‌کشید، سرو صدای زیادی ایجاد می‌شود که علاوه بر آزاری که برای اهالی خانه دارد، فورا صدا همسایه‌های پاین را نیز درمی‌آورد. موکت به موجب آن که نرم و ضخیم است مانع از تولید سر و صدای بلند در هنگام راه رفتن یا ماشین بازی بچه‌ها می‌شود.

۴– امن بودن و قدرت آسیب پذیری

در مطالب بالا به این اشاره کردیم که موکت ایمنی بیشتری نسبت به پارکت دارد. منظور از ایمنی بالای موکت این است که اگر کودک یا سالمندی تعادل خود را از دست بدهد و به زمین بی‌افتد به علت نرم بودن موکت اختمال آسیب‌ دیدن فرد کمتر است. اما اگر زمین به جای موکت با پارکت یا لمینت پوشیده شده باشد احتمال این که به فرد آسیبی برسد بیشتر است. علاوه بر این روی موکت هرگز سر نخواهید خورد و به زمین نمی‌افتید.

مطلب مرتبط  موکت طرح دار یا موکت ساده؟ کدام گزینه انتخاب بهتری است؟

۵– حساسیت فصلی

موکت ضدآلرژی است. در گذشته مردم بر این باور بودن که به علت استفاده از الیاف در ساخت موکت‌ها، ممکن است که این نوع کفپوش باعث ایجاد آلرژی شود. اما باید گفت که این باور تنها تصوری نادرست است.

زیبا موکت‌ها قابلیت جذب گرد و غبار و بعضا باکتری‌ها و آلاینده‌های موجود در هوا را دارند در حالی که کفپوش‌های سختی همچون لمینت قادر به جذب آلاینده‌ها نبوده و در چنین محیط‌هایی آلودگی‌ها در هوا معلق می‌مانند. بنابراین موکت با قابلیت جذب گردوغبار و آلاینده‌های هوا، ضد آلرژی است.

معایب موکت چیست؟

در ادامه مقایسه موکت یا لمینت لازم شد درباره معایب موکت نیز بحث شود. هر محصولی در کنار مزایایی که دارد از یک سری معایب نیز برخوردار است اما نکته مهم این است که ترازوی قیاس به سمت مزایا سنگین‌تر باشد که در مورد موکت دقیق این چنین است.

استفاده از موکت برای محیط‌هایی که حیوانات خانگی دارند مناسب نیست. لکه‌پذیری موکت از یکی دیگر از معایب موکت است که تمیز کردن آن را دشوار می‌کند.

مزایای لمینت چیست؟

لمینت‌ها از انواع کف‌پوش‌های مناسب برای ساختمان‌های اداری و مسکونی تجاری هستند که عمدتاً مصارف خانگی دارند. در ادامه مقایسه موکت یا لمینت به بررسی مزایای لمینت می‌رسیم. مزایای لمینت عبارت‌اند از:

  • لمینت‌ها به هم چسبیده نمی‌شوند؛ بلکه به صورت نر و ماده از طریق شیارهایی به هم متصل می‌شوند؛ بنابراین به موجب عدم استفاده از چسب کف اتاق آسیب نمی‌بیند.
  • زیر لمینت یک فوم قرار می‌گیرد که میزان انتقال صدا به طبقه پایین را کاهش می‌دهد.
  • مقاومت لمینت در برابر آب زیاد است. همچنین نسبت به اجسام نوک تیز مقاوم‌تر است.
  • نظافت و تمیز کردن لمینت آسان‌تر است.

معایب لمینت چیست؟

برای رسیدن به پاسخی بهتر برای مقایسه موکت یا لمینت، بهتر است که معایب لمینت را نیز بررسی کنیم. معایب لمینت عبارت‌اند از:

یکی از مهم‌ترین معایب پارکت‌ها و لمینت، مقاومت کم این نوع کف‌پوش‌ها در برابر سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی از کف است.

  • از معایب دیگر این کف‌پوش نم کشیدن و ایجاد رطوبت است و همچنین خطر ایجاد آتش‌سوزی را نیز افزایش می‌دهند. علاوه بر این در موقع راه رفتن سروصدا ایجاد می‌کنند.
  • امینت نیاز به واکس زدن دارد و در سورتی که نم و رطوبت به قسمت‌های زیرین لمینت رخنه کند، تمیز کردن آن کاری دشوار خواهد بود.
  • لمینت قابلیت شستشو و طی کشیدن را ندارد.
  • همچنین نمی‌توان اجسام سنگین را روی آن قرار دارد.
  • علاوه بر این لمینت در برابر خط و خش مقاومت بسیار پایینی دارد.
مطلب مرتبط  از کجا موکت بخریم؟ یک فروشگاه موکت چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

موکت یا لمینت کدام یک گزینه بهتری است؟

با به پایان رسیدن مقایسه موکت یا لیمنت به این فکر می‌افتید که کدام یک گزینه بهتری برای خرید است؟ با توجه به تنوع کف‌پوش‌های موجود در بازار انتخاب برای مشتری‌ها به کاری دشوار بدل گشته است.

بهتر است بدانید که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک کف‌پوش باید ایمنی باشد به ویژه کف‌پوش‌هایی که برای خانه‌ها استفاده می‌پوشند باید ایمنی لازم را تأمین کنند. خانه مکانی امن است که باید زمینه‌ آسایش و آرامش فرد در آن مهیا باشد. بر اساس این موضوع بهترین کف‌پوش برای هر خانه‌ای موکت است.

به ویژه برای اتاق کودکان حتماً از موکت به عنوان کف‌پوش اتاق استفاده کنید تا در صورت افتادن بچه آسیب نبیند یا هنگام بازی کردن و دراز کشیدن راحتی لازم را داشته باشد. پس موکت‌های فانتزی نرم و پرز بلند بهترین گزینه برای اتاق کودکان هستند.

استفاده از موکت در دکوراسیون داخلی و پوشش کف سبب می‌شود که کلیه المان‌ها با هم هماهنگ شده و فضایی گرم و ایمن در خانه به وجود آید در صورتی که با استفاده از کف‌پوش لمینت این امکان فراهم نخواهد شد. یکی دیگر از دلایل برتری موکت بر لمینت، قیمت مناسب این کف‌پوش است. موکت طرح‌ها و مدل‌های زیادی دارد و تنوع رنگی آن نیز بسیار بالا است که خرید هر یک بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از سایر کف‌پوش‌ها است.

خرید کفپوش | موکت زت کارپت

سخن پایانی

مقایسه موکت یا لمینت را در پست امروز به اشتراک گذاشتیم، امیدواریم که برای شما مفید بوده باشد. همان طور که در بالا مطالعه کردید موکت، کف‌پوشی نرم و ضخیم است که عایقی مناسب برای حرارت و صدا است. موکت با جذب سروصدا از ایجاد آلودگی صوتی و مزاحمت برای همسایه‌های طبقه پایین ممانعت خواهد  کرد.

همچنین با ایجاد عایق حرارتی از هدر رفتن حرارت داخلی خانه پیشگیری کرده و به این طریق هزینه‌های مصرف انرژی را کاهش می‌دهد. موکت کف‌پوشی نرم است که ایمنی لازم را فراهم می‌آورد و احتمال آسیب‌دیدگی فرد یا کودک را در صورت زمین خورد به شدت پایین می‌آورد. موکت کف‌پوشی راحت است که مدل‌های طرح‌دار آن محیط خانه را فانتزی‌تر و زیباتر نشان می‌دهد و همچنین می‌توان به عنوان موکت سالن همایش هم ازش استفاده کرد.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1