سبک دکوراسیون مونوکروم و اصولی که باید در اجرای آن رعایت کرد

سبک دکوراسیون مونوکروم و اصولی که باید در اجرای آن رعایت کرد | موکت زت

سبک دکوراسیون مونوکروم چیست و چرا در میان کاربران جامعه امروز محبوب شده است؟ یکی از المان های اصلی دکوراسیون داخلی خانه ها رنگ ها هستند. رنگ ها قدرت بالایی در نمایش زیبایی دارند و به همین دلیل انتخاب آنها می تواند چالش بزرگی باشد.

دکوراسیون مونوکروم یا استفاده از طرح های تک رنگ یکی از انواع سبک های به کار گرفته شده برای دکوراسیون داخلی خانه ها است که تأثیر بسیار زیادی از زنگ انتخاب شده می گیرد.

برای اینکه بتوانید این سبک از طراحی دکوراسیون داخلی را به زیبایی هر چه تمام تر اجرا کنید، باید به اصول آن مسلط باشید. در این مقاله سعی کرده ایم تا تمام جزئیات لازم برای این سبک از دیزاین داخلی را برای علاقمندان به مونوکروم ارائه کنیم. همراه شما هستیم.

سبک دکوراسیون مونوکروم چیست؟

مونو در لغت به معنی واحد و کروم هم معنی رنگ می دهد. ترکیب این دو کلمه در مونوکروم به معنی تک رنگ بودن است و استفاده از آن برای دکوراسیون داخلی اشاره به استفاده از یک رنگ برای طراحی فضای اتاق دارد.

این یک رنگ بودن می تواند هم به دیوارها و اجزای ثابت اتاق و هم به وسایل داخل آن مربوط باشد. البته در این سبک طراحی داخلی معمولاً از سه طیف رنگ که در پایه یک رنگ هستند، برای ایجاد سایه ها و ایجاد تفاوت های اجزا با هم استفاده می شود تا زیبایی بی حد و حصری برای فضا ایجاد شود.

تن (Tone)، رنگ پایه یا اصلی (Tint) و سایه (Shade) سه جزء اصلی رنگ در این نوع دکوراسیون محسوب می شوند که با قرار گرفتن در کنار هم قرار است زیبا کننده فضای اتاق ها باشند.

این تیره و روشن تر شدن رنگ های در بخش های مختلف است که باعث شده تا سبک دکوراسیون مونوکروم تبدیل به یک سبک محبوب برای دکوراسیون داخلی شود که این روزها در خانه های مدرن و کلاسیک از آن استفاده می گردد، رنگ در دکوراسیون مدرن با توجه به پارامترهای مختلفی تعیین می شود. نحوه چیدمان و نور محیط از جمله پارامترهای تعیین کننده رنگ غالب دکوراسیون هستند.

سبک دکوراسیون مونوکروم چیست؟ | موکت زت

فلسفه استفاده از سبک دکوراسیون مونوکروم چیست؟

شاید این سؤال در ذهن شما ایجاد شده که چرا با وجود رنگ های بسیار زیبا و تنوع بالای آنها باید از یک رنگ در دکوراسیون استفاده کنیم؟ پاسخ این سؤال را نیز خود شما در زمان انتخاب همین رنگ ها خواهید داد.

فلسفه استفاده از این طراحی مونوکروم بیشتر کمتر کردن چالش ها و انتخاب یک رنگ زیبا است. در شرایط عادی اگر بخواهید از چندین رنگ برای طراحی داخلی خانه خود استفاده کنید، بایستی با چالش بزرگی به عنوان ست کردن رنگ ها با هم روبرو شوید که در بسیاری از مواقع نمی توان تمام رنگ ها و با هم ست کرد و چاره ای جز کوتاه آمدن برای کاربر باقی نمی ماند.

در سبک طراحی مونوکروم دیگر خبری از انتخاب رنگ های مختلف نیست و شما با یک رنگ می توانید فضایی کاملاً زیبا و هماهنگ برای خانه خود ایجاد کنید. دیگر خبری از سردرگمی ها برای انتخاب رنگ وسایل مختلف خانه را نیز نخواهید داشت.

مطلب مرتبط  هرآنچه در مورد سبک دکوراسیون مینیمال باید بدانید

فلسفه استفاده از سبک دکوراسیون مونوکروم چیست؟ | موکت زت

مراحل پیاده سازی دکوراسیون مونوکروم

برای اینکه این سبک از طراحی دکوراسیون داخلی برای شما ساده تر شده و بهتر بتوانید آن را درک کنید، در چند مرحله ساده نحوه پیاده سازی این سبک دکوراسیون را با هم مرور می کنیم.

دقت داشته باشید که نحوه اجرا و ایده پردازی هر دو با هم باید در یک سطح عالی قرار داشته باشند تا در نهایت دکوراسیون داخلی خانه شما زیبا و دوست داشتنی شود.

مرحله اول انتخاب رنگ پایه است

در اولین قدم برای پیاده سازی سبک دکوراسیون مونوکروم باید سراغ انتخاب رنگ پایه و رنگ اصلی دکوراسیون خانه خود بروید. با توجه به اینکه برای جذاب تر شدن دکوراسیون باید از سه رنگ هم خانواده استفاده کنید، انتخاب رنگ پایه باید بر این اساس باشد که این سه طیف رنگی در کنار هم زیبایی خاصی داشته باشند.

یکی از اصول طراحی مونوکروم انتخاب رنگ اصلی خانه و اتاق به عنوان رنگ پایه است. به این معنی که اگر قرار بر تغییر رنگ تمام فضای اتاق ندارید، بهتر است رنگ اصلی اتاق را به عنوان رنگ پایه اصلی در نظر بگیرید.

اگر دیوارهای اتاق را از قبل به رنگ آبی در آورده اید، انتخاب این رنگ به عنوان رنگ پایه می تواند گزینه بهتری برای شما باشد.

مرحله دوم پیاده سازی فضای اتاق از وسایل اصلی است

بعد از انتخاب رنگ پایه حالا نوبت به انتخاب وسایل اتاق می رسد. جایی که شما باید از قسمت های زیرین و کف اتاق شروع کرده و کم کم به سایر وسایل برسید. انتخاب کفپوش، فرش و وسایلی این چنینی باید در اولویت باشند.

با توجه به اینکه خود این قسمت ها می توانند الهام بخش سایر وسایل اتاق باشند، لذا لازم است تا شروع کار خود از انتخاب آنها باشد.

وسایل اصلی اتاق در دکوراسیون مونوکروم | موکت زت

مرحله سوم انتخاب یک تم برای ایده اصلی اتاق است

در این مرحله باید ایده اصلی تم اتاق خود را در نظر گرفته و مطابق با آن رنگ های سایر وسایل را انتخاب کنید. برای مثال اگر به دنبال ایجاد یک فضای آرامش بخش هستید، رنگ سفید می تواند تم اصلی رنگ های شما در فضای اتاق باشد.

برای ایجاد تمایز در سایر اجزا نیز می توانید از رنگ های کمی تیره تر استفاده کنید. استفاده از رنگ های متضاد در برخی از قسمت ها باعث می شود تا رنگ اصلی دکوراسیون خانه شما بیشتر تثبیت شده و خود را بیشتر نشان دهد.

هر چند استفاده از رنگ های متضاد با اصول اولیه این سبک طراحی داخلی سازگاری ندارد، اما با اضافه شدن برخی رنگ ها در اندازه های کوچک می توان زیبایی چنین فضایی را بهتر نمود. خم کردن قوانین و اصول سبک مونوکروم با استفاده از این دست از رنگ ها فرمول مناسبی برای ایجاد محیطی زیباتر برای شما است.

مرحله چهارم اضافه کردن بافت رنگی است

برای ایجاد دید بصری مناسب در فضای اتاق در این مرحله از پیاده سازی سبک دکوراسیون مونوکروم باید به دنبال اضافه کردن بافت های جدیدی با رنگ های هم خانواده باشید.

استفاده از رنگ های نزدیک باعث می شود تا علاوه بر ایجاد تمایز میان وسایل و المان های مختلف موجود در فضای اتاق، از نظر بصری نیز شرایط کاملاً ایده آل باشد. برای مثال می توانید از رنگ فرش کمی ملایم تر نسبت به دیوارهای تیره و یا کمی تیره تر نسبت به دیوارهای روشن استفاده کنید.

مطلب مرتبط  تعویض موکت اداری و تاثیر بی نظیر آن بر فضای کار شما

انتخاب فرش برای دکوراسیون مونوکروم

یکی از چالش های اصلی در پیاده سازی این سبک از دکوراسیون داخلی انتخاب وسایل مهمی مانند فرش است.

دقت داشته باشید که انتخاب رنگ فرش در چنین دکوراسیونی حتماً باید با ایده و طرح قبلی صورت پذیرد و به دنبال ست کردن فرش های موجود در فرش فروشی نروید. دقت به نکات زیر می تواند شما را در این باره یاری کند:

  • ایجاد تضاد رنگی سبک میان رنگ فرش و تم اصلی دیوارها اولین تکنیک برای چنین دکوراسیونی است تا علاوه ایجاد تمایز میان این دو، زیبایی بصری قابل توجهی نیز در آن ایجاد شود.
  • برای اتاق های بزرگ خانه مانند اتاق نشیمن بهتر است از رنگ فرش های ساده تر استفاده کنید. رنگ هایی که امکان استفاده از مبلمان با رنگ دلخواه و متناسب بر روی آن وجود داشته باشد.
  • فرش تک رنگ بهترین گزینه برای سبک دکوراسیون مونوکروم است.

دقت کنید که انتخاب فرش برای خانه بیشتر سلیقه ای است و این موارد تنها نکاتی هستند که می توانند سلیقه شما را برای این سبک طراحی بهینه تر نمایند.

استفاده از رنگ های خنثی، فرش های ماشینی مدرن، یا فرش های مدرن که امروزه بسیار رایج شده و معمولاً هم به صورت تک رنگ تولید می شوند، می توانند بهترین ایده ها برای این سبک طراحی داخلی برای شما باشند.

انتخاب فرش برای دکوراسیون مونوکروم | موکت زت

تم ها و الگوهای مناسب برای سبک دکوراسیون مونوکروم

حال که با اصول اولیه و مراحل پیاده سازی این سبک از دیزاین داخلی آشنا شدید، لازم است تا شما را با برخی از رایج ترین تم ها و الگوهای مورد استفاده در آن نیز آشنا کنیم.

با دقت به این الگوها می توانید شرایط بهتری برای دکوراسیون فضاهای مختلف خانه خود ایجاد نمایید.

برای اتاق نشیمن سراغ رنگ های ساده بروید

یکی از اصلی ترین فضاهای خانه که در هر سبک دکوراسیونی باید به صورت خاص به آن پرداخته شود، اتاق نشیمن است.

برای این قسمت به توصیه اکثر متخصصین دکوراسیون داخلی در دکوراسیون مونوکروم باید سراغ رنگ های ساده بروید. تم های سیاه و سفید و رنگ های نزدیک به آنها می تواند گزینه ایده آل تری برای این محیط باشد.

  • انتخاب رنگ سفید به عنوان رنگ پایه و ایجاد بافت های رنگی خاکستری یا طوسی می تواند یکی از ایده های عالی برای محیط اتاق نشیمن باشد.
  • وسایل موجود در این فضا را به ترتیب از پایین به بالا انتخاب کنید. ایجاد تضاد رنگی میان دیوارها و فرش و سپس همین شرایط برای فرش و مبلمان و به همین ترتیب سایر وسایل است که می تواند دید مناسبی برای اتاق نشیمن خانه شما ایجاد کند.
  • رنگ های خنثی بهترین ایده ها را برای طراحی اتاق نشیمن در این سبک طراحی برای شما ایجاد خواهند کرد.

اتاق نشیمن در دکوراسیون مونوکروم | موکت زت

 ایده سفید و کرم برای اتاق خواب

یکی از ایده های عالی برای پیاده سازی دکوراسیون مونوکروم در اتاق خواب استفاده از رنگ های سفید و کرم است. اضافه شده وسایل جانبی رنگی در اندازه های کوچک به این رنگ ها می تواند فضای بسیار دلنشینی در اتاق خواب برای شما ایجاد نماید.

مطلب مرتبط  رنگ غالب چیست؟ آشنایی با رنگ مغلوب

هم چنین برای اینکه فضا از نظر بصری باز هم ایده آل تر شود می توانید از نسخه های تیره تر کرم و بژ نیز برای قسمت های مختلف اتاق خواب استفاده کنید.

حمام تک رنگ

یکی دیگر از فضاهایی که در مونوکروم می بایست به دنبال انتخاب یک رنگ مناسب برای آن باشید، حمام است.

شما می توانید با انتخاب یک رنگ، تمام فضای حمام اعم از کاشی های دیوارها و کف را با آن تزئین نمایید. خاکستری، طوسی و رنگ هایی از این قبیل که هیچ وقت خسته کننده نمی شوند، می توانند بهترین ایده برای این فضا باشند.

حمام تک رنگ در دکوراسیون مونوکروم | موکت زت

کاربردهای سبک دکوراسیون مونوکروم

از این سبک از دیزاین داخلی در فضاهای مختلفی استفاده می شود که احتمالاً شما هم با آنها روبرو شده اید. به دلیل خاص بودن و جذابیت بالایی ک دارد، معمولاً بعد از اولین بازدید، در ذهن مخاطب نیز باقی می ماند.

از این رو در ادامه با معرفی فضاهایی که معمولاً از مونوکروم در آنها زیاد استفاده می شود، این فضاها را به ذهن شما یادآوری خواهیم نمود:

  • هتل ها یکی از اصلی ترین فضاهایی است که از این سبک طراحی در آنها استفاده می شود.
  • در دفاتر تجاری مانند اتاق های قرارداد در شرکت های بزرگ و ادارات نیز معمولاً از این دکوراسیون استفاده می شود تا حاضرین فضای آرامش بخشی داشته و روند صحبت ها برای تنظیم قرارداد نیز به خوبی پیش برود.
  • برای خانه های ویلایی این سبک می تواند یک ایده فوق العاده باشد.

المان ها و رنگ های مناسب برای مونوکروم

هم چنین باید بدانید که برخی از المان ها و رنگ ها می توانند در این سبک از طراحی داخلی شرایط بهتری را به خانه شما هدیه بدهند.

  • استفاده از مبلمان مدرن یا چوبی یکی از این المان ها است.
  • میزهای فلزی و استیل را نیز می توان از المان های خاص برای این سبک طراحی دانست.
  • استفاده از رنگ آبی برای ایجاد محیط آرامش بخش
  • استفاده از رنگ سفید برای ایجاد محیطی درخشنده تر و پرنورتر
  • رنگ سبز برای ایجاد محیطی منعطف با روحیات تمام افراد
  • رنگ خاکستری یا طوسی برای ایجاد تضادهای رنگی همراه با ساری رنگ ها

المان ها و رنگ های مناسب برای مونوکروم | موکت زت

در انتها باید بدانید

سبک دکوراسیون مونوکروم یک سبک دیزاین داخلی خاص می باشد که می توان آن را برای فضاهای مختلف استفاده کرد. از محیط های اداری و تجاری گرفته تا فضاهای عمومی و حتی خانه ها این سبک به عنوان یک سبک ایده آل شناخته می شود. با توجه به علاقه ای که کاربران امروزی به سبک های دکوراسیون داخلی مدرن دارند، استفاده از مونوکروم می تواند ایده جالبی برای چنین افرادی باشد. اگر به سبک منوکروم علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله سبک دکوراسیون نئوکلاسیک را نیز مطالعه کنید.

دقت کنید که اهمیت اصلی برای داشتن یک محیط زیبا و دلنشین در این سبک طراحی انتخاب رنگ مناسب و المان های زیباسازی محیط مناسب است. اصل زیبایی این سبک در ساده بودن و ساده انتخاب شدن است.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1