۱۰ علامتی که نشان میدهد باید موکت خود را تعویض کنید

تعویض موکت | زت کارپت

طول عمر موکت چقدر است و با مشاهده چه علائمی زمان تعویض موکت فرا می‌رسد؟ موکت‌ها در طول عمر خود با چالش‌ها و ایرادات مختلف روبرو می‌شوند که همزمان با پیشرفت تکنولوژی در تولید این محصولات، تجهیزات و مواد شوینده مدرن نیز برای پاک کردن تمام آلودگی‌ها و خرابی‌های مکتب به وجود آمده است.

در حال حاضر حتی امکان برطرف کردن ایراداتی مانند سوختگی‌های جزئی و یا آلودگی های عمیق از روی موکت‌ها نیز با استفاده از ترفند‌ها و مواد خاصی وجود دارد. اما گاهی اوقات شرایط به گونه‌ای است که هیچ چاره‌ای جز عوض کردن موکت نخواهیم داشت. در این مقاله با شما همراه هستیم تا نشانه‌ها و علائمی که با بروز آنها عملا هیچ چاره‌ای جز تعویض موکت نداریم را معرفی کنیم البته در حین معرفی این نشانه‌ها و علائم راهکارهای برای حذف کردن آنها نیز معرفی خواهیم کرد تا شاید بدون تعویض موکت نیز بتوانید دوباره از همان محصولات قبلی استفاده کنید. اما با این حال قدم اول برای چنین امری داشتن اطلاعات کاربردی و مفید است که در ادامه با هم مرور خواهیم کرد .

هر چند سال باید برای عوض کردن موکت‌ها اقدام کنیم؟

دلیل تعویض موکت | زت کارپت

قبل از اینکه علائم و نشانه‌های تعویض موکت را معرفی کنیم، طول عمر مفید این محصولات را با شما در میان بگذاریم. در حال حاضر شرکت‌های مختلف تولید کننده موکت‌ها بسته به مواد اولیه به کار گرفته شده در تولید آن و همچنین جنس موکت و شرایط تولید طول عمر‌های متفاوتی برای محصولات خود معرفی می‌نمایند. از این گذشته عوامل دیگری مانند نحوه نگهداری از موکت‌ها و نوع مواد شوینده به کار گرفته شده برای تمیز کردن موکت آن نیز می‌تواند در طول عمر آنها تاثیر مستقیم داشته باشد.

با این حال تجربه نشان داده که در صورت یک نگهداری بهینه و استاندارد طول عمر مفید موکت در حدود ۱۰ سال است و بعد از گذشت این زمان عمل آن برای جلوگیری از مشکلاتی مانند ایجاد آلرژی در افراد خانواده و یا برگرداندن همان زیبایی اولیه به دکوراسیون داخلی خانه‌ها و اداره‌ها نیاز است تا برای عوض کردن موکت اقدام کنید. البته بروز نشانه‌هایی که در ادامه با هم مرور می‌کنیم، زمان تعویض موکت را جلوتر خواهد انداخت.

۱- وقتی لکه‌ها از بین نمی‌روند

یکی از اولین نشانه‌های تعویض موکت، از بین نرفتن لکه‌ها از روی آن است. در حال حاضر وسایل و تجهیزات بسیار حرفه‌ای برای پاک کردن موکت‌ها در دسترس است که هر یک از این وسایل مزیت‌های خاص خود را دارد. اما در برخی مواقع ممکن است با لکه‌هایی روبرو باشیم که از بین بردن آنها حتی با تجهیزات و مواد شوینده حرفه‌ای نیز امکان پذیر نباشد. لکه‌های نوشیدنی‌های شیرین، خراب کاری‌های حیوانات خانگی و مواردی از این دست ممکن است چنین شرایطی داشته باشند.

مطلب مرتبط  اهمیت انتخاب موکت اداری مناسب برای ایجاد محیط کار بهتر

۲- وقتی بوی بد از بین نمی‌رود

یکی دیگر از نشانه‌های عوض کردن موکت وقتی است که بوی بد حاصل از کثیفی از آنها خارج نمی‌شود. حتی تمیز کردن‌های عمیق نیز ممکن است در برخی مواقع بوی بد را از موکت‌ها خارج نکنند. نفوذ برخی از آلودگی‌ها به لایه‌های داخلی موکت باعث می‌شود تا از بین بردن و محو آنها به این راحتی‌ها امکان پذیر نباشد. بوی کپک ناشی از پوسیده شدن موکت یا خراب کاری‌های حیوانات خانگی می‌توانند در برخی مواقع چنین شرایطی را ایجاد نمایند. در چنین مواقعی چاره‌ای جز عوض کردن موکت نخواهیم داشت. البته قبل از آن لازم است تا مواد شوینده حرفه‌ای برای تمیز کردن آن را امتحان کنیم.

هر چند سال باید برای عوض کردن موکت‌ها اقدام کنیم؟ | زت کارپت

۳- وقتی آسیب ظاهری قابل مشاهده به وجود آید

در برخی مواقع ممکن است شاهد آسیب‌های ظاهری روی موکت‌ها باشیم که به این راحتی‌ها از بین نرفته و وجود آنها ظاهر بدی را روی موکت ایجاد می‌نماید. برای مثال لکه‌های سوختگی‌ بزرگ می‌توانند چنین چالشی را ایجاد نمایند. البته راه‌های متنوعی برای از بین بردن انواع لکه سوختگی موکت وجود دارد در چنین مواقعی راهکارهایی مانند وصله زدن و یا استفاده از برخی از راهکارها ممکن است کارگشا باشد. اما با این حال در بسیاری از مواقع چاره‌ای جز تعویض موکت باقی نخواهد ماند. مخصوصا وقتی موکت در محیط‌های اداری و هتل‌ها و در مکان‌هایی باشد که کاملا در دیدی عموم قرار بگیرد.

۴- وجود مواد آلرژی‌زا و از بین نرفتن آنها

بافت موکت‌ها به گونه‌ای است که در طول زمان ممکن است مواد آلاینده مختلفی را در خود جای داده و از بین بردن مواد آلاینده به این راحتی‌ها امکان پذیر نخواهد بود. به عنوان مثال گرد و غباری که بر روی موکت‌ها می‌نشیند در طول زمان در بافت و تار و پود آن فرو رفته و عملاً امکان از بین بردن این گرد و غبار و البته مواد مشابه به این راحتی‌ها وجود ندارد.

اگر در میان اعضای خانواده کسانی را دارید که بدون هیچ دلیلی در حال عطسه کردن و یا سرفه کردن هستند و ظاهراً آلرژی پیدا کرده‌اند، یکی از  دلایل بروز این مشکلات ممکن است همین آلوده شدن موکت‌های موجود در منزل باشد. تعویض موکت تنها راه حلی است که می‌تواند این چالش را از خانواده شما دور نماید.

مطلب مرتبط  از کجا موکت بخریم؟ یک فروشگاه موکت چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

۵- قدیمی شدن موکت و از بین رفتن رنگ روی آن

همچنین یکی دیگر از نشانه‌هایی که با دیدن آن بایستی برای تعویض موکت اقدام کنید، کهنه و قدیمی شدن موکت است. وقتی موکت رنگ اولیه خود را از دست داده و ظاهر آن هیچ شباهتی با ظاهری اولیه ندارد، پوسیدگی‌های در قسمت‌های مختلف موکت دیده می‌شود، در برخی از قسمت‌ها بافت موکت با مشکلاتی روبرو شده که عملاً امکان ترمیم آنها وجود ندارد مواردی از این دست نشانه قدیمی شدن موکت‌ها است. در چنین شرایطی نیز عوض کردن موکت تنها راهی است که می‌تواند تمام این مشکلات را برای شما از بین ببرد. این مهم مخصوصاً در مکان‌های عمومی مانند ادارات و یا سالن اصلی منازل اهمیت دو چندانی پیدا خواهد کرد.

دلایل تعویض موکت | زت کارپت

۶- وقتی طول عمر موکت به بیش از ۱۰ سال رسیده باشد

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند دلیل تعویض موکت باشد، رسیدن طول عمر آن به عمر مفید است. همانطور که در بندهای ابتدایی اشاره کردیم، موکت‌ها معمولا طول عمر ۱۰ ساله دارند. در زمانی که طول عمر موکت منزل و یا محل کار شما به ده سال می‌رسد،  ایراداتی بسیار زیادی هم در ظاهر و هم کیفیت هم قابل مشاهده خواهد بود. ایراداتی که در سن بالا روی موکت‌ها ایجاد می‌شود معمولاً قابل تعمیر و رفع عیب نبوده و عملاً تعویض موکت تنها راهی است که در چنین مواقعی پیش روی شما قرار خواهد داشت.

۷- وقتی ساییدگی و پارگی شدید در موکت به وجود آید

در برخی مواقع ممکن است موکت‌های تازه و نو نیز بر اثر   حوادث غیر مترقبه با سایه‌ها و پارگی‌های بسیار شدیدی روبرو شوند که تعمیر آنها به این راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود و حتی در صورت تعمیر نیز  از نظر ظاهری همچنان ایراداتی به موکت وارد خواهد بود. چه مشکلاتی هم در منازل مسکونی و هم در محیط‌های اداری ممکن است برای موکت‌ها رخ دهد. در چنین شرایطی نیز عوض کردن موکت تنها راه حلی است که می‌تواند دوباره زیبایی اولیه را به دکوراسیون خانه و یا اداره شما اضافه کند.

ساییدگی موکت | زت کارپت

۸- اگر در حال تغییر کامل دکوراسیون خانه خود و وسایل آن هستید

همچنین ممکن است موکت خانه شما هیچگونه ایرادی پیدا نکرده و در شرایط مناسبی باشد اما به دلیل تغییر کامل دکوراسیون و تعویض وسایل منزل و یا اداره نیاز باشد تا از موکت نو استفاده کنید. در چنین شرایطی در صورتی که از نظر ظاهری کیفیت موکت شما کاملاً شرایط ایده آلی داشته باشد امکان فروش آن را نیز خواهید داشت. تعویض دکوراسیون و ایجاد تغییرات در آن یکی از عاداتی است که همه ما تا حدی با آن همراه هستیم و نیازی است که می‌تواند باعث پیدایش انرژی های مثبت در زندگی ما شود. خرید موکت‌های با طرح‌های نو و به روز از جمله دلایلی است که می‌توان برای عوض کردن موکت بر شمرد.

مطلب مرتبط  6 نکته ای که موکت را به کفپوشی عالی تبدیل می کند

۹- وقتی مدام نخ نما می‌شود

در برخی مواقع ممکن است در زمان جارو کردن موکت با جاروبرقی شاهد نخ‌نما شدن و شل شدن نخ‌های آن باشید. از بین رفتن تار و پود هم کتاب ممکن است به دلایل مختلفی به وجود آید. ریختن طولانی مدت آب بر روی موکت و یا کیفیت پایین متریال به کار گرفته شده برای تولید این محصول می‌توانند از جمله دلایل باشند. در چنین شرایطی نیز تعویض موکت تنها راه حلی است که می‌تواند شما را از این چالش نجات دهد. نخ نما شدن و از بین رفتن تار و پود موکت معمولاً از جمله ایراداتی است که امکان ترمیم آن وجود ندارد.

 

۱۰- وقتی موکت برای طولانی مدت در معرض آب کثیف قرار گرفته باشد

چه در محیط اداره و چه در محیط مسکونی این امکان وجود دارد تا موکت در معرض برخورد با آب قرار گیرد. برخورد آب با موکت مخصوصاً در طولانی مدت می‌تواند باعث بروز ایرادات سنگینی در این محصول شود اما در بسیاری از مواقع راه حل‌های منطقی برای ترمیم این مشکل وجود دارد. در برخی مواقع  که موکت‌ها با آب خیلی کثیف و آلوده برخورد داشته و این برخورد برای مدت زمان طولانی ادامه پیدا می‌کند، شرایط لازم برای ترمیم آنها وجود نداشته و لازم است تا کاربران برای تعویض موکت در چنین شرایطی اقدام نمایند.

کلام آخر

ده نشانه و دلیل مختلف که بروز آنها می‌تواند دلیلی برای تعویض موکت برای شما باشد را باهم مرور کردیم. دقت کنید که در حال حاضر از تجهیزات بسیار حرفه‌ای و به روزی برای ترمیم موکت‌ها استفاده می‌شود که بکارگیری آنها در برخی از مواقع مانع از تعویض موکت شده و می‌تواند شرایط لازم برای استفاده از همان موکت قبلی را برای شما فراهم آورد. از این رو توصیه می‌کنیم که ابتدا مقاله راهنمای شستشوی موکت را مطالعه کنید و راه حل‌های موجود برای ترمیم موکت را امتحان کرده و در صورت عدم امکان ترمیم، برای تعویض موکت خود اقدام کنید.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1