استاندارد تولید موکت شامل چه مواردی می شود؟

استاندارد های تولید موکت | شرکت زت کارپت

امروزه موکت به یکی از المان های مهم در دکوراسیون داخلی تبدیل شده است. به طوری که در بسیاری از محیط ها از جمله خانه ها یا سالن ها شاهد استفاده از موکت ها هستیم. همین برخورد های مکرر روزانه ما با موکت باعث شده که نحوه تولید آن به یکی از مهم ترین مسائل در سازمان استاندارد تبدیل شود. از این رو در سطح جهانی استاندارد هایی برای تولید موکت وضع شده است که تولیدکنندگان را بر آن داشته است تا حفظ سلامت مشتریان و بالا بردن کیفیت موکت های تولیدی را در اولویت قرار دهند. در این مقاله می خواهیم به بررسی استاندارد تولید موکت بپردازیم.

انواع استاندارد ها در تولید موکت

استاندارد تولید موکت به پنج گروه تقسیم می شود. نکته مهم اینجا است که رعایت این استاندارد ها بستگی به مشخصات فنی موکت و شرایط تولید آن دارد. در واقع بسته به نوع موکت ممکن است رعایت یک استاندارد تولید موکت در تولید آن ضروری باشد یا نباشد.این پنج گروه عبارت اند از:

استاندارد فضای قابل استفاده

منظور از استاندارد فضای قابل استفاده ، نحوه استفاده از موکت است. در واقع تمرکز اصول این استاندارد تولید موکت بیشتر بر روی راحتی کاربر در هنگام استفاده از موکت قرار گرفته است. به همین دلیل مواردی مانند مقاومت موکت در اثر سایش با گذشت زمان ، نحوه نصب و ترافیک عبوری قابل حمل در زیرمجموعه استاندارد فضای قابل استفاده قرار می گیرند. البته همان طور که از اسم این استاندارد مشخص است، کاربرد موکت یا فضای قابل استفاده آن نیز در زیرمجموعه این استاندارد قرار می گیرد. نام این استاندارد EN 1307 است. شما می توانید در زمان خرید موکت از روی اطلاعات درج شده در دفترچه راهنما نتایج انجام آزمون های این استاندارد را بر روی موکت مطالعه فرمایید.

استاندارد های عملکردی

نتایجی که از این استاندارد تولید موکت به دست می آید، اصلی ترین نقش را در تعیین کیفیت موکت دارد. زیرا در این استاندارد آزمون هایی بر روی واکنش موکت نسبت به حریق و مقاومت حرارتی آن انجام می شود. به علاوه عکس العمل آکوستیکی موکت و یا مقاومت آن در برابر صوت نیز در آزمون هایی تحت استاندارد عملکردی انجام می شود. در کنار این ها واکنشی که موکت در برابر الکتریسیته ساکن نیز از خود نشان می دهد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مطلب مرتبط  نخ اکریلیک چه ویژگی هایی دارد؟

استاندارد های شماره DIN4102 ، EN 13501 ، ASTM E84 ، ASTM E648 و BS476 در رده استاندارد تولید موکت برای بررسی واکنش موکت در برابر حریق استفاده می شوند. در هنگام انجام این آزمون سه مورد مهم مورد بررسی قرار می گیرد. اول از همه در این استاندارد باید به این سوال پاسخ داد که میزان اشتعال پذیری موکت چقدر است؟ دوم باید دید که هنگام ایجاد حریق چه میزان دوده ای سمی از موکت منتشر می شود و در نهایت باید دید که آیا در اثر سوختن موکت شعله چکه خواهد کرد یا خیر؟

استاندارد های مربوط به بررسی عملکرد موکت در برابر صوت نیز به نام های EN ISO ، ISO 140 ، ISO 354 و ISO 11654 شناخته می شوند. شاید برای شما هم این پرسش مطرح شود که منظور از عملکرد صوتی موکت واقعا چیست؟ زمانی که موکت در سالن هایی مانند سینما ، سالن اجتماعات یا سالن کنسرت مورد استفاده قرار می گیرد، به دلیل اینکه فضا دارای یک طرح آکوستیک است، لازم است که موکت با توجه به حداقل میزان بازتاب صوتی خود انتخاب شود.

مورد آخر استاندارد تولید موکت در بخش عملکردی درباره الکتریسیته ساکن است. همان طور که می دانید در اثر مالش دو جسم نارسانا به یکدیگر میان آن ها الکتریسیته ساکن به وجود می آید. به همین دلیل موکت ها نیز در اثر رفت و آمد باردار شده و مقداری الکتریسیته ساکن به وجود می آورند. بسته به اینکه ترافیک عبوری موکت چقدر باشد و یا از چه الیافی در ساخت آن استفاده شده باشد، میزان الکتریسیته ساکن ایجادشده متفاوت است. اگر موکت برای اتاقی مورد استفاده قرار می گیرد که دستگاه های الکترونیکی مانند کامپیوتر در آن قرار گرفته اند، میزان الکتریسیته ساکن تولیدی کاهش پیدا خواهد کرد. استاندارد تولید موکت در این حوزه به نام های ISO 6356 و EN 1815 شناخته میشوند.

مطلب مرتبط  تاریخچه موکت در ایران و جهان از آغاز تا به امروز

استاندارد عملکردی برای تولید موکت | شرکت زت کارپت

استاندارد مقاومت گرمایی

در این نوع استاندارد تولید موکت ، مقاومت گرمایی موردبررسی قرار می گیرد. در واقع هدف از آزمون های این استاندارد، اندازه گیری میزان انتقال حرارت توسط موکت است. علت اهمیت این خاصیت فیزیکی زمانی مشخص می شود که موکت در جایی مورداستفاده قرار گیرد که گرمایش آن از کف باشد. در این حالت باید موکت دارای ضریب انتقال حرارت بالایی باشد. زیرا در غیر این صورت گرما به درستی منتقل نشده و اتاق سرد باقی می ماند. استاندارد این بخش نیز ISO 8302 نام دارد.

استاندارد ابعاد و اندازه های فیزیکی

این استاندارد تولید موکت به بررسی خواص فیزیکی و مکانیکی موکت به ویژه ابعاد و اندازه آن می پردازند. به عنوان مثال وزن موکت ، وزن الیاف استفاده شده در ساخت موکت ، ضخامت موکت ، تعداد گره ها در واحد سطح ، بلندی الیاف ، ثبات و پایداری از نظر ابعادی و لایه پشتیبان در زیرمجموعه این استاندارد قرار می گیرند.

به عنوان مثال ابعاد موکت های رولی از جمله موارد مهم در استاندارد های فیزیکی موکت هستند. به دلیل اینکه این ابعاد استاندارد هستند که می توانند به کاربر کمک کنند که انتخاب درستی داشته باشد. در واقع ابعاد استاندارد تعیین کننده نوع برش موکت رولی و میزان موکت موردنیاز برای پوشاندن یک فضا هستند. به همین دلیل استاندارد جداگانه ای به این موضوع اختصاص داده شده است.

موکت های رولی موکت هایی هستند که با یک عرض ثابت دارای طول متغیر هستند. به طور معمول موکت هایی که در ایران تولید می شوند، دارای عرضی برابر ۳ متر هستند. هرچند که تعیین عرض استاندارد موکت رولی تا حدی بستگی به کارخانه سازنده دارد. به عنوان مثال موکت های کارخانه پالاز موکت با عرض ۳ متر ارائه می شوند. در حالی که کارخانه ظریف مصور موکت هایی با عرض ۲ ، ۳ و ۴ متر را به بازار ارائه داده است. کارخانه هایی نیز در سطح جهان وجود دارند که موکت های رولی خود را با عرض ۵ یا ۶ متر در اختیار مشتریان قرار می دهند.

مطلب مرتبط  مقایسه انواع فیبر موکت طبیعی و مصنوعی

نوع دیگری از موکت ها هستند که در میان اهل فن با نام تایل شهرت پیدا کرده اند. این موکت ها قطعاتی جدا از هم هستند که به صورت مربع هایی با ابعاد ۴۸ در ۴۸ ، ۵۰ در ۵۰ ، ۶۰ در ۶۰ و یا ۹۶ در ۹۶ سانتی متر ارائه می شوند. ممکن است شما موکت های تایل را در شکل هایی به غیر از مربع نیز دیده باشید. این شکل ها نیز در اندازه های متغیری وجود دارند که هر یک از استاندارد خاصی پیروی می کنند.

استاندارد های ابعاد و اندازه های فیزیکی | شرکت زت کارپت

استاندارد مربوط به شکل ظاهری و پایداری موکت

آخرین دسته از استاندارد تولید موکت مربوط به پایداری موکت است. در واقع منظور از پایداری موکت بیشتر پایداری ظاهری آن در اثر مداومت در استفاده از موکت است. در نتیجه می توان گفت که موکتی می تواند این استاندارد ها را با موفقیت پشت سر گذارد که در مواجهه با عوامل مختلف بافت و شکل الیاف آن تغییر نکند. در بررسی این استاندارد ، آن را با انواع مواد شوینده و شیمیایی مورد بررسی قرار می دهند. همچنین مقاومت آن در برابر لکه ها و خاصیت لکه پذیری موکت نیز از عوامل مهم در این استاندارد است. نکته دیگر این است که رنگ موکت تا چه حد در برابر نور ثابت می ماند.

جمع بندی

موکت در منازل ایرانی هم از مهمترین المان هاست. بسیاری از ما هنوز هم نمی توانیم خانه هایی با کف سرامیک را تحمل کرده و ترجیح می دهیم که با استفاده از انواع موکت ها در کف خانه از لیز خوردن فرش ها یا وسایل جلوگیری کنیم. اما کاربرد موکت تنها به خانه ها محدود نمی شود. این نوع پوشش که حالا با توجه به رنگ ها و طرح های متنوعی که دارد، دیگر به جزئی از تزیینات و دکوراسیون داخلی تبدیل شده و جای خود را در سالن های همایش ، تئاتر ، اجلاس و سایر مراکز مهم نیز باز کرده است. حتی در بسیاری از مکان ها شاهد موکت کردن پله ها برای حفظ ایمنی و نظافت مراکز هستیم.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1