موکت تایل چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

موکت تایل یا مدولار | شرکت زت کارپت

کف بسیاری از امکان عمومی و پرتردد از قبیل هتل ، رستوران ، باشگاه و ادارات با استفاده از موکت تایل یا مدولار پوشیده شده است. اما چه ویژگی هایی این موکت را به یک جایگزین مناسب برای موکت رولی تبدیل کرده است؟ چه معایبی برای این نوع کفپوش وجود دارد؟ انواع موکت مدولار موجود در بازار بر اساس شکل ، الیاف یا رنگ کدام است؟ برای پاسخ به این سوالات ما را تا پایان همراهی کنید.

موکت تایل چیست؟

موکت مدولار یا تایل (Carpet Tile) نسل جدیدی از کفپوش های موکتی به شمار می رود. همان گونه که از نام این موکت برمی‌آید از تایل و قطعات جدا از هم تشکیل شده است. وجه تمایز آن با موکت‎ های رولی نیز همین نکته است. قطعات مربعی ، مستطیلی ، مثلثی ، چندگوشه و … همانند قطعات پازل در کنار هم قرار گرفته و سطح مورد نظر را می پوشاند.

درباره ی موکت تایل | شرکت زت کارپت

مزایای موکت تایل

مهم ترین نقطه قوت موکت مدولار ، باز بودن دست طراح دکوراسیون برای ایجاد فضای جذاب و منحصربفرد است. در واقع قطعات این موکت در ابعاد مختلف تولید شده و امکان چیدمان آنها در کنار هم به اشکال مختلف وجود دارد. در صورت ایجاد هر گونه مشکل (کثیفی ، سوختگی ، پارگی و …) قطعه مورد نظر به سادگی تعویض شده و نیازی به برداشتن کل پوشش وجود ندارد.

از دیگر مزایای این نوع کفپوش می توان به کم کردن آلودگی صوتی محیط اشاره کرد. به همین دلیل نصب موکت های تایل در اماکن پر رفت و آمد که در معرض سر و صدای زیاد قرار دارند، بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. سایر مزایای موکت های تایل در موارد زیر خلاصه شده است:

  • قابل استفاده برای امکان مختلف (از جمله مراکز تجاری ، ادارات ، فرودگاه ، مدارس ، سالن های ورزشی ، هتل و …)
  • نصب آسان (تولید در مدل های چسب دار و بدون چسب)
  • حمل و نقل آسان به دلیل کوچکی قطعات
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • تنوع بالای طرح و رنگ
  • طول عمر بالا
  • نظافت راحت
  • مقاومت بالا
مطلب مرتبط  انواع الیاف طبیعی موکت را بشناسید

معایب موکت تایل

بخش زیادی از معایب موکت مدولار ناشی از نصب نادرست قطعات آن است؛ به عنوان مثال می­توان به ایجاد ظاهر نامناسب حاصل از فاصله افتادن بین قطعات و مشخص شدن درز بین آنها اشاره کرد. بخش دیگری از معایب نیز مربوط به استفاده از موکت با کیفیت پایین است. تغییر شکل قطعات به شکل چین خوردگی ، شکم دادن و کوچک شدن از جمله این موارد به شمار می رود. از قیمت بالا به عنوان یکی دیگر از معایب این نوع کفپوش یاد می شود.

انواع موکت تایل بر اساس نوع کاربری

انواع مختلفی از موکت های تایل بر اساس نوع کاربری در بازار موجود است. بر اساس نوع کاربری این کفپوش ها به انواع موکت اداری و هتلی تقسیم می شوند.

موکت تایل اداری

بسیاری از ادارات و سازمان ها برای بهبود فضای داخلی و ایجاد تنوع از موکت تایل اداری بهره می گیرند. کاهش سروصدا ، نگهداری آسان ، پاکسازی راحت و تنوع طرح و رنگ بالا موجب استفاده روزافزون از این نوع کفپوش ها در فضاهای پر تردد شده است.

در این موارد الیاف نایلون و پلی پروپیلن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. موکت ترافیکی نوعی موکت اداری است که در فضاهایی با رفت و آمد زیاد به کار گرفته می شود. طول عمر بالا از شاخصه های این نوع کفپوش است.

موکت تایل هتلی

موکت تایل هتلی نوع دیگری از این کفپوش ها است که علاوه بر هتل برای رستوران ، باشگاه و کافی شاپ نیز مورد استفاده قرار می گیرد. تنوع رنگی و طراحی فوق العاده ، نصب سریع ، تعویض آسان و هزینه پایین نگهداری از جمله دلایل محبوبیت این نوع موکت هتلی است.

انواع موکت تایل | شرکت زت کارپت

انواع موکت مدولار بر اساس شکل و طرح

این کفپوش ها به لحاظ طرح و رنگ تنوع بالایی دارند. از جمله رایج ترین مدل های موجود در بازار به لحاظ طرح می توان به نوع پازلی و شطرنجی اشاره کرد. به لحاظ رنگی نیز دست خریدار برای تهیه مدل های ساده (تک رنگ) و چند رنگ باز است.

مطلب مرتبط  موکت نسوز یا ضد حریق چیست

 

انواع موکت مدولار بر اساس جنس الیاف

یکی از مهم ترین نکات پیش از خرید موکت تایل ، بررسی جنس الیاف به کار رفته در آن است. جنس الیاف در رابطه با نوع کاربری اهمیت پیدا می کند. زیرا بعضی الیاف مناسب مکان های پرتردد نیستند و پس از مدت کوتاهی کیفیت خود را از دست می دهند. همچنین انعطاف پذیری و جذب آلودگی نیز تا حد زیادی به جنس الیاف بستگی دارد. البته همیشه موکت های تایل از یک جنس نیستند. بلکه امکان استفاده از چند الیاف برای ساخت نیز وجود دارد. شاخص ترین الیاف مورد استفاده عبارتند از:

  • پلی استر

پلی استر یکی دیگر از الیاف رایج در تولید موکت تایل است. انعطاف پذیری مناسب و استقامت خوب در برابر آلودگی از مزایای این الیاف است. پاکسازی لکه های آن (به استثنای لکه روغنی) نیز به سادگی انجام می شود. همچنین امکان خرابی این موکت ها تحت تاثیر کپک زدگی ، بیدزدگی یا رطوبت بسیار کم است. قیمت مناسب این الیاف در مقایسه با نایلون و پشم موجب استقبال زیاد خریداران از آنها شده است.

  • پلی آمید

موکت تهیه شده از الیاف پلی آمید نیز به دلایل مختلف جزء بهترین کفپوش ها محسوب می شوند. طول عمر بالا ، پرزدهی کم ، پاکسازی راحت و استقامت زیاد در برابر سایش و آلودگی از نقاط قوت موکت های تولید شده از این الیاف است. علاوه بر موارد ذکر شده، الیاف پلی آمید قابلیت ارتجاعی فوق العاده ای داشته و به راحتی باز نمی شود.

  • پلی پروپیلن

معمولاً موکت تایل های موجود در بازار که با قیمت مناسب تری به فروش می رسند از الیاف پلی پروپیلن تهیه می شوند. اگرچه خاصیت ارتجاعی پلی پروپیلن کمتر از سایر الیاف است ، اما نمی توان از مقاومت بالای این الیاف در برابر لکه ، آب ، فشار یا رطوبت چشم پوشی کرد.

  • پشم
مطلب مرتبط  موکت تایل مدولار در دکوراسیون داخلی

بهترین موکت های تایل موجود در بازار با استفاده از الیاف پشم تهیه می شود. نرمی ، انعطاف پذیری ، لطافت و استقامت موکت پشمی در بالاترین سطح قرار داشته و قابل مقایسه با الیاف دیگر نیست. البته قیمت بالای پشم استفاده از این موکت ها را کمی محدود ساخته است.

قیمت موکت مدولار

معمولا قیمت موکت تایل در مقایسه با سایر کفپوش های رولی بیشتر تعیین می شود. البته تنوع قیمت در این موکت ها بالا است. در نتیجه امکان تهیه مدل هایی با قیمت مناسب برای خریداران وجود دارد. اندازه ، نوع الیاف ، کیفیت بافت ، وزن ، تراکم ، ضخامت و روش تولید از جمله عوامل تاثیرگذار در قیمت موکت های تایل هستند.

توجه به این نکته مهم است که تهیه موکت تایل با قیمت پایین برای اماکن پرتردد چندان مقرون بصرفه نیست. زیرا بعد از مدت کوتاهی و به دلیل کیفیت پایین، ظاهر خود را از دست می دهند.

موکت مدولار | شرکت زت کارپت

سخن پایانی

ما در این مقاله انواع موکت تایل را مورد بررسی قرار دادیم. این کفپوش ها در قطعات کوچک مربعی ، مستطیلی یا چند گوشه طراحی می شوند. قطعات مشابه تکه های پازل در کنار هم قرار گرفته و محدوده مورد نظر را می پوشاند.

جدا بودن قطعات علاوه بر حمل آسان ، اجرای مراحل نصب موکت را سریع تر کرده است . از طرفی دست طراح دکوراسیون برای ایجاد طرح های جذاب و نو بازتر می شود. مزایای این کفپوش نوین تنها محدود به موارد مذکور نیست. بلکه می توان به تنوع در طرح و رنگ ، طول عمر بالا ، مقابله با آلودگی صوتی و پاکسازی راحت آنها نیز اشاره کرد.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1