راه های جلوگیری و رفع کپک زدگی موکت

راه های جلوگیری و رفع کپک زدگی موکت | شرکت زت کارپت

اگر دچار کپک زدگی موکت در خانه هستید، باید در اسرع وقت نسبت به حذف آن اقدام کنید. هاگ کپک های موجود بر روی موکت ممکن است باعث بروز مشکلات سلامتی جدی شوند.

وجود کپک بر روی سطوح فلزی یا سیمانی با محلول تمیز کننده و دستمال کشیدن از بین می رود، اما کپک زدگی موکت و قالیچه به این آسانی نخواهد بود. هاگ های کپک می توانند به اندازه سه میکرون باشند. این بدان معناست که به راحتی می توانند وارد کوچکترین فضاها و در بافت موکت شود و به راحتی قابل تمیز کردن نباشد.

کپک موکت چیست؟

کپک قارچی است که با انتشارهای هاگ انتشار پیدا کرده و گسترش می یابد. هاگ ها می توانند در همه جا وجود داشته باشند، حتی بخش های مختلف خانه شما. هاگ ها برای رشد و تبدیل شدن به کپک به رطوبت نیاز دارد. به همین دلیل کپک زدگی موکت بیشتر در فصل های نسبتا سرد، و محل های مرطوب گسترش پیدا می کند. از این رو موکت و فرش ها که به خوبی توانایی جذب رطوبت را دارند، می تواند محل مناسبی برای رشد کپک ها باشد.

مضرات کپک زدگی موکت

وجود کپک زدگی موکت در خانه می تواند تاثیرات جدی بر کیفیت هوا داشته باشد. استنشاق هاگ های کپک به خصوص در افرادی که حساسیت دارند، می تواند به مشکلات تنفسی جدی منجر شود. به طوریکه طبق تحقیقات مرکز کنترل بیماری ها مشخص شد که افراد دارای حساسیت با قرارگرفتن در معرض کپک و هاگ، ممکن است دچار تنگی نفس، افزایش علائم آسم و سوزش چشم ها شوند.

هاگ های کپک می توانند در افراد، پاسخ های آلرژیک ایجاد کنند. این موضوع باعث می شود که کپک را جدی بگیرید، زیرا کودکان معمولا روی زمین بازی می کنند و به راحتی با راه رفتن روی موکت ها می توانند هاگ های موکت را تنفس کنند.

مطلب مرتبط  روش های مختلف نظافت و شستشوی موکت هتل

کپک زدگی می تواند مشکلات دیگری نیز ایجاد کند که مستقیما به سلامتی مربوط نیستند. به عنوان مثال وجود کپک زدگی موکت می تواند بوی نامطبوع و ناخوشایندی ایجاد کند. همچنین کپک ها می توانند به سطوحی که روی آن قرار دارند آسیب برسانند، از این رو کپک زدگی موکن می توانند به قرنیز و سرامیک های کف خانه آسیب جدی برساند.

مضرات کپک زدگی موکت | شرکت زت کارپت

علت کپک زدن موکت

هنگامیکه موکت به دلایل مختلفی مانند نشتی سقف، آبگرفتگی زیرزمین، مشکلات لوله کشی، رطوبت بالا، خشک نکردن صحیح فرش ها پس از شستشو و… خیس یا نم دار شود، رطوبت در الیاف و شکاف های کوچک محبوس می شود. بخش های مختلفی از موکت و فرش مانند قسمت هایی در زیر کمد و مبلمان وجود دارد که دور از دسترسی هستند و مرتبا چک نمی شوند، و در صورتی که رطوبت در آنجا وجود داشته باشد، مدت زیادی باقی می ماند و می تواند محلی برای رشد کپک ها باشد.

راه های جلوگیری از کپک زدگی موکت

رفع کپک زدگی موکت می تواند بسیار سخت و گاها پر هزینه باشد. از این رو با رعایت برخی نکات و انجام برخی روش ها می توان به راحتی از بروز کپک جلوگیری کرد. در ادامه به برخی از این روش ها می پردازیم:

  • استفاده از تهویه مناسب برای تنظیم رطوبت محیط
  • جلوگیری از خیس شدن فرش ها
  • استفاده از پوشش های ضد قارچ

انواع اسپری های ضد قارچ در فروشگاه ها موجود است که به راحتی می توانید در سطوحی که احتما کپک زدگی موکت وجود دارد استفاده کرده و از آن محافظت کنید.

  • استفاده از بخارشوی
مطلب مرتبط  7 روش رفع بوی بد موکت و دلایل ایجاد آن

یکی از موثرترین راه های از بین بردن و جلوگیری از کپک زدگی موکت، استفاده از گرمای بخارشوی است.

راه های جلوگیری از کپک زدگی موکت | شرکت زت کارپت

  • استفاده از مخلوط سرکه و جوش شیرین در قسمت های مرطوب موکت

چگونه کپک زدگی موکت را رفع کنیم؟

برای رفع مشکل کپک زدگی موکت ممکن است به تکنیک های نظافت تخصصی نیاز باشد. در ادامه برخی از روش های متعدد تمیز کردن موکت و انواع مواد شیمیایی که برای رفع کپک استفاده می شود خواهیم پرداخت

رفع کپک زدگی موکت به سختی انجام می شود، به طوری که در برخی مواقع نیاز است موکت را به کلی تعویض کنید. پوشیدن تجهیزات ایمنی مناسب برای رفع آن بسیار ضروری است.

برای رفع کپک زدگی از ماسک تنفسی مناسب، دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید. زیرا فرآیند کپک زدایی، دانه های کپک زیادی را در هوا آزاد می کند، همچنین ممکن است بخار پاک کننده های شیمایی در هوا پراکنده باشد. در این صورت تنفس بدون ماسک ایمنی می تواند اثرات بدی در پی داشته باشد.

برای رفع مشکل کپک زدگی موکت لازم است مراحل زیر را با احتیاط دنبال کنید:

  • ابتدا محل موردنظر را به خوبی تهویه و ایزوله کنید.

هدف از انجام این کار جلوگیری از پراکنده شدن هاگ کپک ها در سایر قسمت های خانه است. درها را به خوبی مسدود کرده و در صورت نیاز با پلاستیک بپوشانید و از فن های مناسب یا پنجره برای عبور جریان هوا استفاده کنید.

  • سپس کپک های قابل مشاهد را توسط برس از محیط پاک و از آن خارج کنید.

بهتر است در این مرحله از جاروبرقی استفاده نکنید، زیرا کپک ها در جاروبرقی باقی می ماند و در دفعات بعدی استفاده از جاروبرقی ممکن است مجددا به محیط سرایت کنند.

  • ناحیه وجود کپک زدگی موکت را با پاک کننده مناسب به خوبی تمیز کنید.
  • اجازه دهید موکت ها خشک شوند.
  • سپس مجددا با استفاده از برس موکت را تمیز کنید.
مطلب مرتبط  چگونه تاخوردگی موکت را از بین ببریم؟

پس از این مرحله برای اطمینان از تمیز شدن و رفع کپک زدگی موکت می توانید از جاروبرقی استفاده کنید. بعد از انجام تمام مراحل بالا برای جلوگیری از کپک زدگی مجددا، موارد ذکر شده در راه های جلوگیری از آن را به کار ببرید.

کپک زدگی موکت | شرکت زت کارپت

جمع بندی

در این مقاله به بیان مضرات کپک زدگی موکت و راه های رفع آن پرداختیم. امیدواریم مطالب ذکر شده برای شما مفید بوده باشد. در آخر توجه داشته باشید که فرآیند رفع آن می تواند بسیار وقت گیر و کثیف بوده و به تجهیزات و مواد شیمیایی خاصی نیاز داشته باشد. از این رو بهتر است از شرکت های ارائه دهنده خدمات در زمینه نظافت کمک بگیرید و با صرف هزینه در وقت خود صرفه جویی کرده و کار را با کیفیت بیشتری به انجام برسانید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله راهنمای شستشوی موکت که در همین راستا است را نیز مطالعه نمایید.

هزینه انجام عملیات رفع کپک زدگی موکت می تواند بسته به محل زندگی و میزان کپک موکت متفاوت باشد. اما اگر تصمیم دارید که خودتان این کار را انجام دهید، حتما نکات ایمنی را رعایت نمایید.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1