تمیز کردن موکت و نکاتی که نمی دانستید

شیوه صحیح تمیز کردن موکت چیست؟ | شرکت زت کارپت

تنوع در طرح و رنگ بندی موکت ها باعث شده است که هنوز جزء گزینه های مورد علاقه خیلی از افراد برای کفپوش خانه باشند. وقتی شما از موکت استفاده می کنید همواره یک دغدغه وجود دارد و آن این است که چطور موکت را تمیز نگه دارم؟ مخصوصا اگر شما بچه یا حیوان خانگی داشته باشید استرستان برای تمیز نگه داشتن موکت بیشتر هم می شود. در این مقاله برای تمیز کردن موکت پیشنهاد هایی داریم پس لطفا تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

با موکت ها مهربان تر باشید

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. اگر دوست دارید موکت هایتان تمیز و نو بمانند بهتر است به جای تمیز کردنشان به فکر جلوگیری از کثیف شدن و آسیب دیدن آن ها باشید. بعضی اقدامات پیشگیرانه که می توانید برای حفظ موکت هایتان انجام دهید شامل موارد زیر هستند:

    1. به محض ورود به منزل کفش هایتان را در بیاورید. وقتی شما با کفش های خاکی روی موکت ها قدم می زنید ، فشاری که از سوی شما به بافت موکت وارد می شود بیشتر شده و این باعث افزودن گرد و غبار و آلودگی به عمق بافت موکت شما نفوذ کند.
    2. خوراکی و تنقلات را در آشپزخانه نگه دارید. یکی از رایج ترین دلایل کثیف شدن موکت ریختن خوراکی های مختلف روی سطح آن است. اگر شما در خانه بچه دارید یا اهالی خانواده شما به خوردن تنقلات علاقه ی زیادی نشان می دهند ، بهتر است برای جلوگیری از کثیف شدن کفپوش منزل از آن ها بخواهید خوراکی هایشان را در آشپزخانه میل کنند.
    3. در دکوراسیون امروزی گرایش زیادی برای استفاده از موکت های دارای شیار و طرح برجسته وجود دارد. اگر آلودگی به عمق شیارهای موکت نفوذ کند پاک سازی آن خیلی دشوار می شود. برای جلوگیری از این اتفاق سعی کنید ، وقتی کودکتان در حال خوردن خوراکی و تنقلات است ، قسمت های دارای طرح برجسته و شیار را با روانداز بپوشانید.

صحیح تمیز کردن موکت | شرکت زت کارپت

از آنجایی که یکی از دلایل آسیب به موکت ها ، فشاری است که از جانب وسایلی که روی آن ها قرارگرفته اند به آن ها وارد می شود پس تغییر دکوراسیون می تواند به شما کمک کند که موکت هایتان کمتر آسیب ببینند. این راهکار به شما کمک می کند که موکت ها برای سال های آینده همچنان عالی به نظر برسند.

مطلب مرتبط  7 روش رفع بوی بد موکت و دلایل ایجاد آن

راهکارهایی برای تمیز کردن موکت

بهتر است برای شستن سریع و راحت موکت آن را به مراکز تخصصی شستشوی فرش و موکت بسپارید و کار شستشو را خودتان انجام ندهید.

اگر مجبور شدید خودتان برای تمیز کردن موکت اقدام کنید، حتما قبل از اقدام برای تمیز کردن موکت دفترچه راهنما یا گارانتی آن را مطالعه کنید تا با بافت و الیاف موکت آشنا شوید. با این کار متوجه خواهید شد که چه مواردی ممکن است به موکت آسیب بزند.

دقت به این موارد خاص ، در کنار توجه به روش صحیح شستشوی موکت کمک می کند تا با شستن موکت به بافت آن آسیب نزنید.

اما علاوه بر این کار اقدامات دیگری نیز قابل انجام است که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم:

  • استفاده از جاروبرقی

جاروبرقی همواره یکی از بهترین روش ها برای تمیز کردن گرد و خاک از عمق بافت موکت بوده و هست. سعی کنید هنگام استفاده از جاروبرقی آن را در جهت افقی و عمودی به کار ببرید. اگر شما همیشه در یک جهت موکت را جارو بکشید این کار ظاهر موکت شما را به سرعت زشت و کهنه می کند.

استفاده از جاروبرقی در تمیز کردن موکت | شرکت زت کارپت

  • لکه زدایی را یاد بگیرید

اگر موکت شما به هر دلیلی لکه گرفت، بلافاصله برای پاک کردن لکه موکت اقدام کنید. هر اندازه که شما با فنون لکه زدایی آشنا باشید، در این کار موفق تر خواهید بود.

مراحل حذف لکه از روی موکت

  • مرحله اول

اگر موکت شما با موادی مانند آدامس یا شمع لک شده است بهترین کار این است که ابتدا به روش خراشیدن یا ضربه زدن لکه را برطرف کنید و سپس برای حذف آثار لکه از مراحل بعدی کمک بگیرید. برای پاک کردن لکه ها آن ها را بزنید!

مطلب مرتبط  نکاتی در مورد نحوه شستن موکت چسبیده که نمی‌دانستید!

راهکار صحیح برای تمیز کردن لکه از روی موکت این است که به جای کشیدن اسفنج یا حوله روی موکت ، آن را روی لکه بگذارید و کمی فشار دهید. زدن یک ضربه کوچک کمک می کند که لکه جذب اسفنج شود.

  • مرحله دوم

محلول شوینده استفاده کنید. از حوله مرطوب استفاده کنید و به مدت سه الی پنج دقیقه با اسفنج آغشته به محلول شوینده به قسمتی از موکت که لکه گرفته ضربه بزنید. دقت کنید که اصلا مالش ندهید. کشیدن حوله یا اسفنج روی لکه باعث پخش شدن آلودگی به قسمت های بیشتری از موکت می شود.

  • مرحله سوم

از یک حوله مرطوب آغشته به سرکه سفید (رقیق شده) استفاده کنید. برای این کار حتما یک پیمانه سرکه سفید را با سه پیمانه آب رقیق کنید. موکت را با این محلول خیس نکنید. اسفنج را به محلول سرکه سفید رقیق شده آغشته کنید و در جهت خواب پرزهای موکت به آرامی روی آن بکشید.

  • مرحله چهارم

دوباره لکه را بزنید! با زدن چند ضربه دیگر لکه را به طور کامل از موکت حذف کنید. وقتی از محلول رقیق شده سرکه سفید استفاده می کنید ، بهتر است برای خشک شدن موکت آن را در معرض تابش نور خورشید قرار دهید.

لکه زدایی تمیز کردن موکت | شرکت زت کارپت

نکته ۱ : شما می توانید از مواد شوینده مانند شامپوی فرش و موکت و یا پودرهای لباسشویی و مایع ظرف شویی هم برای پاک کردن لکه ها از روی موکت کمک بگیرید ، فقط دقت کنید آن ها را به اندازه ای رقیق کنید که ضمن از بین بردن لکه به بافت موکت آسیب نرسانند.

نکته ۲ : ترکیب سرکه سفید با جوش شیرین قدرت لکه زدایی سرکه را چند برابر می کند.

نکته ۳ : از محلول پر اکسید هیدروژن می توان به عنوان جایگزین به جای سرکه رقیق شده برای تمیز کردن موکت استفاده کرد. محلول پراکسید هیدروژن یکی از بهترین لکه برهای خانگی است. این پاک کننده خانگی برای پاک سازی لکه های چرب و پروتئینی و لکه خون بهترین انتخاب است.

مطلب مرتبط  چگونه تاخوردگی موکت را از بین ببریم؟

نکته ۴ : اگر شما سرکه سفید و جوش شیرین و آب اکسیژنه را باهم مخلوط کنید ، برای تمیز کردن موکت یک پاک کننده چند منظوره خواهید داشت که به سرعت هر لکه و آلودگی را از بین می برد.

  • استفاده از بخارشوی خانگی

بخار شویی یکی از بهترین راهکارها برای تمیز کردن موکت هستند. استفاده از بخارشوی باعث پاک سازی عمیق آلودگی ها از سطح و هم چنین لابه لای بافت موکت می شود. برای تمیز کردن موکت با بخارشوی به نکات زیر توجه کنید.

  1. از یک برند معتبر دستگاه بخار شوی خریداری کنید. دقت کنید اگر بخار شوی شما به اندازه کافی قدرتمند نباشد ممکن است مواد شوینده در بافت موکت باقی بمانند. ماندن مواد شوینده روی موکت باعث کثیف شدن سریع و هم چنین آسیب به بافت موکت و کهنه شدن سریع آن می شود.
  2. بعد از اینکه مخزن دستگاه را با آب داغ و ماده شوینده پر کردید ، برای تمیز کردن موکت همه قسمت های موکت را بخارشوی بکشید.
  3. حالا ماده شوینده را خارج کنید و مخزن دستگاه را فقط با آب پر کنید و دوباره تمام موکت را تمیز کنید. این کار به شما اطمینان می دهد که هیچ ماده ی شوینده ای در بافت موکت باقی نمانده است.

استفاده از بخارشوی خانگی در تمیز کردن موکت | شرکت زت کارپت

سخن آخر

کفپوش به عنوان بخش بزرگی از دکوراسیون خانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. موکت یک کفپوش مناسب برای اتاق خواب و حتی تمام سطح خانه است. یکی از دلایل بی مهری خانواده ها نسبت به انواع موکت و جایگزین کردن کفپوش های سرد و بی روح سنگی و سرامیکی به جای این کفپوش گرم و نرم ، مسئله نظافت آن است. اگر شما از روش های تمیز کردن موکت آگاهی داشته باشید ، می توانید با خیال راحت از این کفپوش کم هزینه و جذاب استفاده کنید. برای خرید با کیفیت ترین موکت ها به فروشگاه موکت زت مراجعه نمایید.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1