ماشین آلات استفاده شده در تولید موکت را بشناسید

ماشین آلات استفاده شده در تولید موکت را بشناسید | شرکت زت کارپت

یکی از انواع کفپوش های ماشینی که استفاده زیادی در اماکن مختلف مانند منازل دارد ، موکت ها هستند. به طور کلی موکت در دو نوع نمدی و تافتینگ تولید می شود و هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند. ماشین آلات تولید موکت مختلفی نیز با برند های متفاوت در زمینه موکت بافی و منسوجات ماشینی مورد استفاده قرار می گیرد. مسلما برند های مختلف کارکردی تقریبا یکسان دارند؛ اما کیفیت محصول تولید شده و سرعت تولید در آن ها متفاوت است.

در این مقاله قصد داریم درباره ماشین آلات مختلفی که در تولید موکت استفاده می شوند ، اطلاعاتی در اختیار شما بگذاریم.

تاریخچه ماشین آلات تولید موکت

اولین ماشین آلات موکت بافی و فرش بافی در حوالی سال ۱۷۱۰ میلادی در بلژیک و شهر بروکسل اختراع شد. این اختراع تا حدود سال ۱۷۴۹ مورد توجه بود. اما بعد از آن فرانسوی ها نیز در تولید این ماشین آلات اقداماتی انجام دادند. بعد از آن کشور انگلستان بود که با شروع انقلاب صنعتی در زمینه تولید منسوجات و بافندگی قدم گذاشت.

با گذشت زمان و با توجه به اهمیت صنعت نساجی و بافت انواع منسوجات مانند موکت ، ماشین آلات بهتری تولید و در چرخه صنعت مورد استفاده قرار گرفتند. به مرور زمان ماشین آلات موکت بافی وارد مرحله جدیدی از تولید شدند؛ به طوری که مستقیما الیاف را به کفپوش موکتی تبدیل می کردند. این کار هزینه تولید موکت را به میزان زیادی کاهش داد.

البته ذکر این نکته قابل توجه است که موکت های بافته شده در آغاز دوران انقلاب صنعتی ، کالایی کم ارزش به حساب می آمد و بیشتر از این موکت ها به عنوان پتو برای سواره نظام های ارتش انگلستان استفاده می شد. در حال حاضر تکنولوژی ماشین آلات موکت بافی وارد مرحله نوینی از رشد خود شده است. به طوری که موکت های تولید شده با ماشین آلات جدید ، کیفیت زیادی در تولید دارند و سرعت تولید نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

مطلب مرتبط  معرفی بهترین برند های تولید کننده موکت هتلی

ماشین آلات تولید موکت | شرکت زت کارپت

ماشین آلات موکت بافی چگونه موکت را تولید می کنند؟

یکی از انواع موکت های تولیدی ، موکت های نمدی هستند که بافت آن ها نسبت به موکت های بافته شده روند تولید سریع تری دارد. به همین دلیل نیز قیمت آن ها نسبت به سایر موکت ها مناسب تر است. در تولید این موکت ها الیاف به هم فشرده شده به صورت کاملا مکانیزه و ماشینی با نفوذ سوزن ، استوار و محکم می شود.

به عبارت دیگر ماشین موکت بافی که تعداد بسیار زیادی سوزن دارد ، بر روی سطح مورد نظر ضربات پی در پی ایجاد می کند و الیاف را وارد سطح می کند. این کار موجب می شود که الیاف موکت کاملا در هم نفوذ کنند و حالتی استوار و محکم داشته باشند و قابل تفکیک از هم نباشد.

البته نوع دیگری از موکت با نام موکت تافتینگ وجود دارد که با نام موکت پرز بلند نیز شناخته می شود. در بافت و تولید این نوع موکت نیز ماشین آلات تولید موکت به شکل دیگری بافت را انجام می دهند. به عبارت دیگر ابتدا سوزن ماشین بافت ، الیاف را از لایه اول موکت می گذراند و بعد به لایه دوم می چسبند. همزمان در پشت موکت که با آن بکینگ گفته می شود ، چسب هایی برای ایجاد استحکام در بافت موکت ریخته می شود.

اگر چسب مصرفی استحکام کافی را نداشته باشد ، ممکن است استحکام موکت کاهش پیدا کند و بعد از مدت کوتاهی الیاف موکت از هم جدا شوند. آنچه که موجب تفاوت موکت نمدی و تافتینگ می شود ، نوع بافت آن ها توسط ماشین آلات است.

نحوه کار ماشین آلات موکت بافی

در تولید موکت چندین ماشین متفاوت استفاده می شوند تا موکت به روند بافت نزدیک شود. ابتدا ماشین مخصوصی الیاف مورد نیاز برای تولید موکت را تبدیل به الیاف متراکم و پیوسته می کند. این الیاف توسط ماشین آلات دیگری ریسندگی شده و به رنگ های دلخواه در می آیند. بعد از آن نخ برای تولید موکت آماده شده و وارد مرحله دیگری می شود.

مطلب مرتبط  معروف ترین برند های تولید موکت در جهان

در این مرحله نخ آماده تبدیل شدن به موکت است. سطح گونی بافتی به عنوان کف موکت وارد ماشین تولید شده و همزمان سوزن های دستگاه تمام الیاف را در سطح گونی شکل فرومی کنند. در این صورت بافتنی کوک مانند در سطح موکت ایجاد می شود.

بعد از آنکه موکت در طول بسیار زیاد و در عرض های ۲ ، ۳ و ۴ متری آماده شد ، نوبت به طرح زنی بر روی سطح موکت است. در این مرحله غلتک های با شکل های مختلف بر روی سطح موکت طرح ایجاد می کنند. با توجه به اینکه الیاف و فیبر موکت از نوع مصنوعی هستند و فشار زیادی توسط غلطک های طرح بر موکت ایجاد می شوند ، طرح ها شکل می گیرد. در این مرحله بافت موکت توسط ماشین آلات بافت موکت به اتمام رسیده است و ماشین آلات دیگری برای برش ، لوله کردن و شستشوی موکت استفاده می شوند.

برند های ماشین آلات موکت بافی

برند های متعددی در تولید ماشین آلات موکت بافی فعالیت می کنند. برخی از این برندها مانند وندویل و شونهر شناخته شده تر هستند و کیفیت محصولات تولیدی آن ها بهتر است. البته برخی برند های دیگر نیز وجود دارند که محصولات با کیفیت ارائه می دهند. در ادامه با برخی از برندهای ماشین آلات موکت بافی آشنا می شویم.

  • ماشین آلات تولید موکت ولور

این دستگاه ارایش سوزنی عصایی شکل دارد و تراکم سوزن در آن حدود ۵۵۰۰ سوزن در طول هر متر است. راندمان کاری دستگاه به میزان ۴ متر موکت در هر دقیقه است. در این ماشین نکات فنی مهمی مانند عدم لرزش و نوسان ، ایجاد تعداد ضربات بیشتر سوزن ها و کنترل همه جانبه دستگاه به صورت خودکار و دستی در نظر گرفته شده است.

ماشین آلات تولید موکت ولور | شرکت زت کارپت

  • ماشین آلات موکت بافی وندویل

شرکت تولیدی ماشین الات وندویل در کشور بلژیک قرار دارد. این کشور از جمله تولیدکنندگان اصلی ماشین آلات بافت موکت و فرش بافی در سطح جهان به حساب می آید. شرکت وندویل در سال ۱۸۸۰ تاسیس شد. دستگاه های ADR و HCPX از جمله ماشین آلات تولیدی این شرکت هستند که در تولید موکت و فرش به کار می روند.

مطلب مرتبط  نحوه بررسی کیفیت موکت اداری | 7 نکته کلیدی

این دستگاه ها در عرض های ۲ف ۳ و ۴ متری موکت تولید می کنند. سرعت بالای تولید از جمله مشخصات بارز ماشین آلات وندویل است. در این ماشین الات توجه زیادی به میزان و تعداد ضربات سوزن شده و برخی موارد فنی مانند عدم لرزش دستگاه به خوبی رعایت شده است.

 ماشین آلات موکت بافی وندویل | شرکت زت کارپت

  • ماشین آلات بافت موکت شونهر

 شرکت شونهر در کشور آلمان قرار دارد و در زمینه تولید انواع ماشین آلات بافندگی فعالیت می کند. دستگاه های بافندگی شونهر برای بافت انواع موکت با کیفیت ، فرش های ریز و فانتزی به کار می رود. از جمله ویژگی بارز ماشین آلات شونهر سرعت بالا در تولید موکت است.

با توجه به اینکه راندمان کار دستگاه با سرعت بالا انجام می شود و آرایش سوزن ها و تعداد آن ها بسیار بالا است ، باید از الیاف محکمی در روند بافت استفاده شود. زیرا سرعت بالای کار ممکن است باعث پاره شدن الیاف شود. به همین دلیل از الیاف قوی و محکم به کار می رود که پاره نشوند.

این مسئله به خوبی نشان می دهد که موکت های بافته شده با ماشین آلات تولید موکت وندویل و شونهر کیفیت بسیار بالایی در بافت و نوع الیاف دارند.

ماشین آلات بافت موکت شونهر | شرکت زت کارپت

کلام پایانی

ماشین آلات تولید موکت در برند های مختلف با کیفیت های متفاوت تولید می شوند. در تولید موکت به عنوان محصول نهایی ، علاوه بر کیفیت الیاف ، کیفیت ماشین آلات تولیدی نیز تاثیر بسیار زیادی دارد. دستگاه های شونهر و وندویل بیشترین کیفیت را در تولید موکت دارند. این دستگاه ها با سرعت بسیار بالا و کیفیت مناسب برای تولید انواع موکت در ابعاد و سایزهای مختلف به کار می روند.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1