هرآنچه در مورد سبک دکوراسیون مینیمال باید بدانید

هرآنچه در مورد سبک دکوراسیون مینیمال باید بدانید | شرکت زت کارپت

هرگاه زندگی به سمت پیچیدگی، هرج و مرج و شلوغی پیش برود، انسان ناخودآگاه به دنبال راهی برای رسیدن به سادگی و آرامش است. این مهم به ویژه در طراحی داخلی، نمود بیشتری دارد؛ زیرا خانه اولین و آخرین پایگاه آرامش ذهنی است. به همین دلیل، یکی از داغ ترین گرایش های طراحی داخلی که به معنای واقعی بر روحیات انسانی تمرکز دارد، سبک دکوراسیون مینیمال است.

سبک مینیمالیسم روندی است که در حال حاضر جهان را فرا گرفته است و روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می کند. این سبک طراحی به عنوان یک جنبش هنری در دهه ۱۹۶۰ آغاز شد و در حدود دهه ۱۹۸۰ وارد معماری و دکوراسیون داخلی شد. با اینکه سبک مینیمال در دکوراسیون از شیوه زندگی ژاپنی وام گرفته شده است. اما امروزه در ترکیب با دیگر سبک های طراحی داخلی توانسته به بلوغ بیشتری برسد. برای شناخت بیشتر سبک دکوراسیون مینیمال با ما همراه باشید.

سبک دکوراسیون مینیمال چیست؟

“سادگی” همان چیزی است که بنیان اصلی سبک دکوراسیون مینیمال « Minimal Decoration Style » را تشکیل می دهد. برخی از کارشناسان، سبک مینیمالیستی را نوعی طراحی داخلی مدرن می دانند، که بر عملکرد و هماهنگی عناصر مختلف در فضا تأکید دارد و به هم ریختگی یا عناصر طراحی غیرضروری را کاهش می دهد تا فضایی راحت و آرامش بخش را تداعی کند.

طراحان داخلی مینیمالیستی اغلب این ایده را مطرح می کنند که فقط چند عنصر برای برجسته کردن یک فضا نیاز است. به عنوان مثال، در برجسته کردن یک ویژگی معماری خاص که برای یک اتاق در نظر گرفته شده است، طراحان می توانند از نور چراغ (مثلاً لوستر) یا پاشیدن یک رنگ ساده بر روی دیوار استفاده کنند.

این کار به گونه ای انجام می شود که ساختار معماری و عناصر طراحی در تضاد با یکدیگر نباشند؛ بلکه به طور هماهنگ در هم آمیخته شده و زیبایی دلپذیری را ایجاد کنند. درحقیقت، سبک مینیمالیستی بر اساس مفهوم «کمتر، بیشتر است!» پایه ریزی شده است. در این اصل بر عملکرد بیش از فرم تأکید می شود.

بدین معنا که در سبک دکوراسیون مینیمال، وسائل برای «تست قابلیت استفاده» به کار گرفته می شوند. اگر در جلوی مبلمان یک میز قرار دهیم، مفهوم عملکرد به ما یادآوری می کند که میز برای قرار دادن وسائلی مانند فنجان چای، کتاب یا هر وسیله دیگری استفاده می شود؛ اما قرار دادن بوفه در پذیرایی بر عملکرد تأکیدی ندارد بلکه به فرم توجه بیشتری نشان می دهد.

سبک دکوراسیون مینیمال | شرکت زت کارپت

تاریخچه سبک مینیمال در دکوراسیون

سبک مینیمالیستی اولین بار در زمینه نقاشی و مجسمه سازی ظاهر شد. این سبک بر استفاده از روشی بسیار ساده برای بیان زبان هنری به شکلی غنی و عمیق تأکید داشت. پس از سال ها توسعه، مفهوم سبک مینیمال به طور مداوم بهبود یافت و به تدریج به یک تفکر فلسفی تبدیل شد.

اهمیت دکوراسیون مینیمال نه تنها در نقاشی و مجسمه سازی تجسم یافت، بلکه تأثیر زیادی در پوشاک، فرهنگ، طراحی صنعتی، تجسمی و سایر زمینه ها داشت. بحران انرژی که در دهه ۱۹۹۰ پدیدار شد به این سبک معیارهای جدیدی جهت حفظ ارزش انرژی و حفاظت از محیط زیست ارائه کرد.

مطلب مرتبط  راهنمای انتخاب و خرید موکت برای اتاق خواب

هنگامی که صنعت طراحی داخلی برای اولین بار تحت تأثیر دکوراسیون مینیمال قرار گرفت، این سبک با ویژگی های مدرن و بسیار منحصر به فرد پا به عرضه وجود گذاشت. سبک مینیمالیستی بیشتر در آلمان، اروپای شمالی و ژاپن توسعه یافت. شکل طراحی منازل در شمال اروپا بسیار ساده هستند و لذت و اشتیاق به زندگی را نشان می دهند.

در ژاپن به طراحی مینیمال با عنصر عملکرد نگاه می شود. در یک خانه سنتی ژاپنی هیچ وسیله ای وجود ندارد و تنها در زمان صرف غذا یا خوابیدن، وسائل وارد فضا می شوند. بنابراین، طراحی داخلی در ژاپن باستان در ساده ترین شکل خود که به معنای «هیچ بودن» است، تعریف می شود.

سبک مینیمال در دکوراسیون | شرکت زت کارپت

اصول طراحی داخلی مینیمالیستی

سبک دکوراسیون مینیمال روشی ساده برای طراحی فضای مسکونی، اداری و تجاری است. این سبک در عین حال که سادگی و راحتی را القاء می کند، محیطی عاری از شلوغی را نشان می دهد. ویژگی های مشترک یک رویکرد مینیمالیستی در طراحی داخلی عبارتند از:

۱. خطوط تمیز

طراحی سبک مینیمالیستی توسط عناصر بصری حداقلی تعریف می شود. در این سبک طراحی از خطوط تمیز و ساده استفاده می شود. دکور اغلب دارای سطوح مسطح، صاف و حداقل الگوها با جزئیات تزئین شده است. به خصوص در هتل های لوکس و مدرن از خطوط ساده در عناصر دکوراسیون مینیمال به وفور استفاده می شود.

۲. استفاده از رنگ در طیف مشخص

یکی دیگر از اصول کلیدی سبک دکوراسیون مینیمالیسم استفاده از عنصر تک رنگ است. مینیمالیسم از یک پالت رنگ ساده استفاده می کند که اغلب از طیف مختلف یک رنگ بهره می برد. برای مثال، در طراحی یک خانه از طیف رنگی آبی مانند آبی روشن، آبی کلاسیک، سرمه ای و غیره استفاده می شود.

۳. اهمیت عملکردی اجزا

مینیمالیسم بر عناصری با بالاترین اهمیت تمرکز دارد، به طوری که تنها عناصر لازم برای زندگی راحت در آن فضای خاص را فراهم می کند. مینیمالیسم شامل استفاده عملی از فضاست که بر وسائل هدفمند تمرکز دارد.

یک گلدان زیبا از گیاهی سرسبز که خود به تنهایی الهام بخش سادگی طبیعت خدادادی است، به عنوان عنصری عملکردی در طراحی یک فضای خانگی یا اداری شناخته می شود.

۴. فضاهای باز

سبک مینیمالیستی اغلب دارای پلان های باز و نور زیاد است. این سبک طراحی باعث تزریق بیشتر آرامش و تمرکز در یک فضای خاص می شود. به ویژه در فضاهای اداری با پلان باز، دکوراسیون مینیمال به همکاری بین تیمی کمک زیادی می کند.

دکوراسیون مینیمال برای فضاهای اداری با پلان باز | شرکت زت کارپت

عناصر مهم برای ایجاد سبک دکوراسیون مینیمال

هدف مینیمالیسم مانند بسیاری از سبک های دیگر که در طول زمان تکامل یافتند، کنار گذاشتن ارزش های مصرف گرایی افراطی و بازگرداندن تمرکز بر چیزهای مهم است.

در حالی که تصور می شود ایجاد یک فضای مینیمالیستی ساده است، اما برای رسیدن به یک طراحی کامل باید به عناصر سبک مینیمال به شرح زیر توجه ویژه داشت:

۱. استفاده از رنگ در سبک دکوراسیون مینیمال

طراحان مینیمال از رنگ های خنثی به عنوان نقطه شروع استفاده می کنند. رنگ های سفید، خاکستری، قهوه ای روشن، کرمی و غیره به عنوان رنگ غالب دیوارهای اتاق در نظر گرفته می شوند.

مطلب مرتبط  رنگ های غالب در دکوراسیون مدرن

پالت های رنگی در سبک مینیمال حداکثر دارای سه رنگ هستند تا از شلوغی رنگی جلوگیری کنند. رنگ هایی که مشابه هم هستند یا در یک طیف رنگی قرار می گیرند، اساس مفهوم رنگ در طراحی مینیمالیستی را تشکیل می دهند.

پالت رنگی در سبک دکوراسیون مینیمال

۲. سادگی

همانطور که از نامش پیداست، مینیمالیسم نیاز به حداقل بودن عناصر در فضا دارد. این مهم به معنای رفع بی نظمی و حذف عناصر غیر ضروری از داخل محیط است.

این بدان معنا نیست که باید مکانی تمیز و استریل شده داشته باشیم بلکه استفاده از وسائلی است که اهمیت بیشتری دارند. حتی قطعات عجیب و غریب نیز تا زمانی که توجه را خیلی به خود جلب نکنند نیز می توانند در سبک دکوراسیون مینیمال استفاده شوند.

سادگی و عدم شلوغی در دکوراسیون مینیمال | شرکت زت کارپت

۳. انتخاب مبلمان در دکوراسیون مینیمال

برای اینکه استفاده از مبلمان حداقل باشد، باید به مفهوم عملکرد توجه بیشتری داشت. به دنبال مبلمان چند منظوره با طراحی ساده باشید. خطوط طراحی مبلمان باید مستقیم باشند و از پارچه تک رنگ و با حداقل الگو استفاده شود.

مبلمان چند منظوره به کاهش تعداد وسائل موجود در فضا کمک می کند و ظاهری تمیز به اتاق می بخشد. قرار دادن یک مبلمان راحتی سفید رنگ که هیچ الگوی خاصی ندارد، همان چیزی است که طراحی مینیمال را معنا می کند.

۴. دکورسازی

استفاده از گیاهان در طراحی داخلی مینیمال بسیار مناسب است زیرا به راحتی با دیگر وسائل و عناصر داخل فضا ترکیب می شود. نقاشی ها و تابلوها با چاپ های گرافیکی، المان های تزئینی مناسبی را برای پر کردن دیوارهای خلوت در دکوراسیون داخلی فراهم می کنند.

استفاده از وسائل تزئینی مانند شمع ها و دیگر تجهیزات دکوری در حد اعتدال کفایت می کند. از آینه ها با لبه های ساده نیز می توان در طراحی داخلی مینیمال بهره برد.

استفاده از گیاهان در دکوراسیون مینیمال

۵. تعادل

با ایجاد تقارن، عناصر در سبک دکوراسیون مینیمال به تعادل می رسند. عناصر موجود در فضا مانند مبلمان، وسائل تزئینی، فرش، لوستر و غیره باید از نظر طرح یا رنگ متقارن باشند و یکدیگر را متعادل کنند.

هیچ یک از عناصر نباید نسبت به دیگری برتری داشته باشد و خود را متمایز نشان دهد. رسیدن به وحدت و یکپارچگی عناصر در طراحی مینیمالیستی بسیار مهم است.

نقش فرش، قالی و موکت در سبک دکوراسیون مینیمال

اصولا انتخاب موکت، فرش و دیگر انواع کفپوش نیز باید در راستای اصول کلی این سبک باشد. فرش های مینیمالیستی اغلب دارای رنگ های خنثی و طرح های ساده هستند.

در زیر چند مدل فرش، قالی و موکت در دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال آورده شده اند تا الهام بخش شما باشند:

  • قالیچه هایی با طیف رنگی تیره تا روشن

فرش خاکستری در دکوراسیون مینیمال | شرکت زت کارپت

این فرش خاکستری را می توان برای سالیان متمادی استفاده کرد و از دیدن آن لذت بسیار برد. رنگ های خاکستری روشن و تیره باعث شده اند تا این فرش انتخابی عالی برای طراحی مینیمال باشد. این فرش زیبا را می توان در زیر یک میز سفید در اتاق نشیمن قرار داد تا سادگی را در تمام فضا منتشر کند.

  • فرش هایی با الگوی ساده

فرش با نقوش سنتی در سبک مینیمال | شرکت زت کارپت

این فرش دستباف با نقوش سنتی توانسته به یک فضا روح زندگی بدمد. فقط به رنگ سرمه ای و خطوط منحنی وار سفید آن نگاه کنید، متوجه می شوید که چطور این فرش با کفپوش چوبی و مبلمان خاکستری در یک هماهنگی رنگی و بافتی قرار دارد. در این مدل فرش نوعی بازیگوشی جذاب دیده می شود که هر فردی را سر شوق می آورد.

  • قالیچه هایی با طرح هندسی مشخص

فرش پلی پروپیلن در دکوراسیون مینیمالیسم | شرکت زت کارپت

این فرش چشم نواز از پلی پروپیلن ساخته شده است. برای کسانی که از سبک دکوراسیون مینیمالیسم همراه با طراحی هندسی شکل لذت می برند، این فرش مناسب آنهاست. خاکستری روشن، زغالی و سیاه در سایه های رنگی مختلف در میان اشکال هندسی ترکیب شده اند. این فرش در اتاقی که رنگ های سیاه، سفید و خاکستری غالب هستند، عالی به نظر می رسد.

  • قالی های بدون الگو

نقش قالی در سبک دکوراسیون مینیمال | شرکت زت کارپت

این قالی طویل با رنگ آمیزی ظریف و فقدان الگو، برای یک ظاهر مینیمال فوق العاده خواهد بود. به ویژه در زمانی که این قالی بر روی یک کفپوش تیره قرار می گیرد، خود را به خوبی نشان می دهد. این قالی در یک راهرو یا در اتاقی مستطیل شکل که دارای میز کار یا میز آرایش است، بسیار عالی عمل می کند.

  • موکت هایی بدون الگو و طرح

موکت در سبک دکوراسیون مینیمال | شرکت زت کارپت

انتخاب موکت در سبک دکوراسیون مینیمال بسیار راحت خواهد بود. فقط به این موکت سرمه ای زیبا که دارای بافتی خیره کننده است، نگاه کنید. از این موکت می توان در هر فضایی از جمله محیط خانه یا هتل استفاده کرد. همچنین، مهم است که از رنگ های آبی روشن یا رنگ های کرمی یا سفید برای ایجاد تضاد بیشتر در عناصر مختلف داخل فضا بهره برد.

  • فرش هایی با چاشنی یک رنگ خاص

نقش فرش در سبک دکوراسیون مینیمال | شرکت زت کارپت

رنگ های بژ، طلایی و خاکستری به همراه مربع های ساده، این فرش را به عنصری ایده آل برای سبک مینیمالیسم تبدیل کرده اند. یک کاناپه کرم رنگ با بدنه چوبی برای چنین فرشی در اتاق نشیمن مناسب خواهد بود. یک چراغ طلایی رنگ را می توان روی میز کنار کاناپه قرار داد تا مکملی برای رنگ های درون فرش باشد.

مطلب مرتبط  با ترند های موکت در سال 2022 بیشتر آشنا شوید

کلام آخر

مینیمالیسم یک سبک طراحی است که بر سادگی، تمرکز بر خطوط تمیز، حداقل رنگ و اشکال هندسی ساده تأکید دارد. این سبک طراحی به جای برجسته کردن هر عنصر در فضا، به هماهنگی و یکپارچگی عناصر مختلف مانند مبلمان، روشنایی، فرش، وسائل تزئینی و غیره اهمیت می دهد.

هدف از سبک دکوراسیون مینیمال، برجسته کردن هر عنصر از فضای داخل است تا همۀ آنها به صورت یک طرح واحد دیده شوند.  رنگ، بافت، الگوها و سایر موارد به شکلی ساده و بدون زرق و برق استفاده می شوند. این سبک طراحی هم اکنون در کاربری های مختلف از جمله مسکونی، اداری و تجاری به کار گرفته می شود. برای خرید انواع موکت مینیمال می‌توانید به فروشگاه موکت زت مراجعه نمایید.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1