آشنایی با ۱۲ استاندارد موکت

آشنایی با 12 استاندارد موکت | زت کارپت

یکی از مهم ترین نکات برای خرید و تهیه موکت دقت به استانداردهای رعایت شده در آن است. استاندارد موکت این شرایط را برای کاربر تعریف می کند که از محصول مورد نظر در چه محیط هایی می توان استفاده نمود.

برای مثال در محیط هایی با خطر آتش سوزی بالا باید به دنبال استفاده از موکت های مقاوم در برابر حریق باشید. استانداردهای معتبر جهانی با انجام آزمایش هایی شرایط هر موکت و کف پوش نساجی را برای تمام مقاومت های لازم تعیین کرده و آنها را به صورت برچسب همراه با محصول مورد نظر ارائه می نمایند.

در این مقاله سعی داریم تا به صورت کامل و جامع به بررسی این استانداردها بپردازیم.

دسته بندی استاندارد موکت

قبل از هر چیزی باید یادآوری کنیم که شرایط استفاده از موکت در محیط های مختلف اعم از محیط خانگی یا محیط تجاری و اداری با یکدیگر متفاوت است. از این رو استاندارد موکت اداری با استاندارد موکت خانگی می تواند تفاوت هایی با هم داشته باشد.

از این گذشته حتی شرایط تجاری مورد استفاده نیز در این امر تأثیر خواهد داشت. برای مثال استاندارد موکت هتل می تواند شرایط متفاوتی نسبت به سایر مکان های تجاری داشته باشد. اما به صورت عمومی این استانداردها در ۴ گروه تقسیم بندی می شوند.

  • دسته اول که معروف ترین آنها استاندارد EN 1307 است، انواع موکت ها را بر اساس شرایط و مقاومت هایی مانند میزان ترافیک قابل تحمل، مقاومت در برابر سایش، لغزش و … محل کاربری موکت را تعیین می کنند. به این معنی که با این استانداردها می توان تعیین کرد که از محصول مورد نظر در چه فضاهایی می توان استفاده کرد.
  • دسته دوم استانداردهای عملکردی موکت هستند که DIN 4102 و EN 13501 از معروف ترین آنها است. این دسته از استانداردها عملکرد موکت در شرایط مختلف مانند مقاومت در برابر حرارت یا صدا و حتی الکتریسیته را تعیین می نمایند.
  • دسته سوم از استانداردها تعیین کننده استانداردهای فیزیکی و ابعادی موکت ها اعم از وزن مناسب، ابعاد، تعداد گره ها، ارتفاع الیاف و مواردی از این دست هستند.
  • دسته آخر نیز استانداردهایی هستند که مشخصات فنی موکت اعم از شرایط شستشو و مواد مناسب برای شستشو، ثبات در برابر نور خورشید و آب و مواردی از این دست را تعیین می نمایند.

 

طبقه بندی جهانی برای استاندارد موکت و فرش و معنی آن ها

استاندارد موکت و فرش ها و کف پوش ها (FCSS) که مخفف عبارت Floor Covering Standard Symbols است، در سطح جهانی توسعه پیدا کرده است. این استانداردها و طبقه بندی های صورت گرفته برای انواع فرش و موکت را در ادامه بررسی می کنیم.

اگر شناخت کافی نسبت به آنها ندارید، نگران نباشید. زیرا قرار است به صورت کامل و واضح به بررسی تمام موارد بپردازیم. دقت داشته باشید که استاندارد موکت هتل یا استاندارد موکت یا استاندارد موکت اداری در دسته بندی استاندارد موکت تجاری قرار گرفته و با محصولات مرتبط با مصرف خانگی متفاوت هستند. از این رو این دو دسته را در طبقه های مختلف با هم مرور خواهیم کرد.

مطلب مرتبط  ماشین آلات استفاده شده در تولید موکت را بشناسید

طبقه بندی و استاندارد موکت برای مصارف خانگی

استانداردها و طبقه بندی های زیر برای مصارف خانگی کاربرد دارد. دقت داشته باشید که وجود این برچسب ها بر روی موکت یا فرش می تواند اصلی ترین معیار برای تصمیم گیری برای محل استفاده از آن باشد.

کلاس ۲۱

این دسته از فرش ها و موکت ها برای مناطقی با ترافیک کم تا متوسط مورد استفاده قرار می گیرند.

کلاس 21 | موکت زت

کلاس ۲۲

برای محل هایی با ترافیک متوسط و معمولی استفاده می شوند.

کلاس 22 | موکت زت

کلاس ۲۳

برای محل هایی با ترافیک سنگین کاربرد دارند.

کلاس 23 | موکت زت

طبقه بندی و استاندارد موکت تجاری و اداری

طبقه بندی و استاندارد موکت تجاری برای مصارف مختلف اعم از محیط اداری یا هتل را نیز در این بخش با هم مرور می کنیم. وجود این برچسب ها نیز تعیین کننده محیط استفاده از این دسته از محصولات خواهند بود.

کلاس ۳۱

برای محیط های تجاری با ترافیک معمولی کاربرد دارند.

کلاس 31 | موکت زت

کلاس ۳۲

برای محیط های تجاری با ترافیک عمومی متوسط کاربرد دارند.

کلاس 32 | موکت زت

کلاس ۳۳

برای محیط هایی تجاری با ترافیک سنگین کاربرد دارند.

کلاس 33 | موکت زت

طبقه بندی لاکچری برای انواع موکت

در هر دو دسته موکت ها و کف پوش های خانگی و کف پوش های تجاری یک دسته با عنوان طبقه بندی لاکچری نیز تعریف می شود که نشان دهنده کف پوش ها و موکت های راحت تر است.

در تصاویر مربوط به استاندارد موکت لاکچری از تاج استفاده می شود. البته میزان نرمی و راحتی آن کلاس بندی متفاوتی دارد که در ادامه با هم مرور می کنیم.

کلاس لوکس LC1

کلاس لوکس LC1 | موکت زت

کلاس لوکس LC2

کلاس لوکس LC2 | موکت زت

کلاس لوکس LC3

کلاس لوکس LC3 | موکت زت

کلاس لوکس LC4

کلاس لوکس LC4 | موکت زت

کلاس لوکس LC5

کلاس لوکس LC5 | موکت زت

در این استاندارد و کلاس بندی هر چقدر تعداد تاج ها در تصویر بیشتر باشد، نشان از راحتی بیشتر موکت یا فرش خواهد بود. نرمی کف پوش نیز در تعداد تاج های روی تصویر آن تأثیر دارد.

استاندارد موکت اداری و تجاری برای ویژگی های بیشتر

استاندارد تولید موکت برای ویژگی های اضافی برای انواع موکت اداری و تجاری در محیط های کاربری مختلف نیز تعریف می شود که لازم به بررسی آنها نیز هست.

برای مثال در هتل یا محیط های اداری که نیاز به استفاده از وسیله هایی همراه با چرخ می باشد، نوع موکت مورد استفاده باید متفاوت باشد. در صورت استفاده از صندلی چرخ دار حتی در محیط خانه نیز باید به این دسته از استاندارد های موکت دقت داشته باشید.

برای استفاده از صندلی چرخ دار با ترافیک کم و در برخی مواقع

برای استفاده از صندلی چرخ دار با ترافیک کم و در برخی مواقع | موکت زت

برای استفاده دائم از صندلی چرخ دار بر روی موکت

برای استفاده دائم از صندلی چرخ دار بر روی موکت | موکت زت

مناسب برای استفاده روی پله با ترافیک پایین

مناسب برای استفاده روی پله با ترافیک پایین | موکت زت

مناسب برای استفاده روی راه پله با ترافیک سنگین

مناسب برای استفاده روی راه پله با ترافیک سنگین | موکت زت

دقت کنید که وجود هر یک از این دو علامت به عنوان نشانه استاندارد موکت هتل یا خانگی نشان از این دارد که محصول مورد نظر مناسب برای قرار گرفتن روی پله را دارد.

مطلب مرتبط  معروف ترین برند های تولید موکت در جهان

با توجه به اینکه موکت ها بر روی پله در خطر سایش قرار دارند، بهتر است فقط از محصولاتی با این استانداردها در چنین مکان هایی استفاده شود.

استاندارد لبه موکت

وجود این استاندارد به این معنی است که لبه موکت برش خورده ساییده نمی شود.

استاندارد لبه موکت | موکت زت

استاندارد موکت برای مقاومت در برابر نور خورشید و خاصیت آکوستیک

هم چنین موکت ها با استانداردهایی برای مقاومت در برابر نور خورشید و خاصیت جذب صدا تولید می شوند. دقت کنید که تابش نور خورشید ممکن است باعث بروز آسیب هایی به موکت ها و کف پوش ها شود.

از بین رفتن رنگ آنها گرفته تا ضعیف شدن تار و پود و مواردی از این دست که حتماً باید در زمان خرید به استانداردهای لازم برای آن دقت کنید. استاندارد موکت در این باره تحت عنوان EN ISO 105-B02 است. وجود این استاندارد به معنی مقاومت موکت در برابر تابش نور خورشید خواهد بود.

مقاومت در برابر نور

مقاومت در برابر نور | موکت زت

انعکاس نور

انعکاس نور| موکت زت

هم چنین در برابر صدا نیز تست های خاصی بر روی موکت ها و کف پوش ها صورت می پذیرد و بر اساس همین تست ها است که در نهایت استاندارد مربوط به خاصیت صدا و عایق صوتی بودن آن تعیین می شود. در نظر داشته باشید که به صورت کلی کف پوش های نساجی مانند موکت ها و فرش عایق خوبی برای صدا هستند.

جذب صدا

جذب صدا | موکت زت

عایق صدا و ضربه

عایق صدا و ضربه | موکت زت

کاهش نویز ضربه

کاهش نویز ضربه | موکت زت

سایر استاندارد های جهانی موکت خانگی و تجاری

با رایج ترین موارد استاندارد موکت تجاری و خانگی آشنا شده و اکنون می دانید که هر یک از برچسب های قرار گرفته بر روی موکت چه معنی دارد. اما استانداردهای بیشتری نیز برای کف پوش های نساجی تعریف می شود که لازم دانستیم تا آنها را نیز به شما معرفی کنیم.

علامت CE نشان دهنده کیفیت لازم محصول مورد نظر طبق استانداردهای اروپایی است. این استاندارد یا معادل آن یعنی EN برای امکان فروش موکت در اروپا الزامی است و محصولاتی که این استاندارد را ندارند، قابلیت فروش نخواهند داشت.

EN 13442/14041 نوع آزمایش ها و برچسب گذاری روی موکت را در اروپا نشان می دهد. در این استاندارد آزمایش هایی به شرح زیر برای موکت ها تعیین شده است:

  • حفاظت در برابر آتش
  • مقاومت در برابر لغزش
  • استحکام و پایداری مکانیکی
  • بهداشت و الزامات محیط زیست
  • عایق صدا
  • امنیت استفاده
  • صرفه جویی در انرژی و عایق حرارتی

استاندارد موکت و طبقه بندی آن در برابر حریق و آتش

مصالح به کار گرفته شده در ساختمآن ها هم چنین باید طبق یک استاندارد دقیق در برابر آتش نیز طبقه بندی شده باشند. برای این منظور آزمایش های مختلفی بر روی یک موکت انجام می پذیرد.

مطلب مرتبط  تاریخچه موکت در ایران و جهان از آغاز تا به امروز

در این آزمایش ها شرایط اشتعال پذیری، بازدارندگی در برابر شعله و غیرقابل احتراق بودن محصول مورد تست قرار خواهد گرفت.

استاندارد اروپایی EN 13501-1 پوشش های کف را در این باره درجه بندی و طبقه بندی می نماید.

در این طبقه بندی موکت ها از A تا F دسته بندی می شوند ک گروه A به موکت های غیرقابل احتراق اطلاق می شود و گروه F نیز موکت هایی با قابلیت اشتعال بالا هستند.

استاندارد موکت در مقاومت الکتریکی و رسانایی

با توجه به اینکه در محیط های اداری معمولاً وسایل الکتریکی نیز با موکت ها و کف پوش ها در ارتباط هستند، لازم است تا استاندارد موکت اداری و حتی استاندارد موکت هتل در این باره را نیز برای شما تشریح کنیم.

این مهم بر اساس استاندارد EN 14041 تعیین می شود که به میزان رسانایی کف پوش مورد نظر بستگی خواهد داشت. استاندارد ISO 10965 تعریف کننده میزان رسانایی موکت ها در برابر انرژی الکتریکی است.

پوشش کف رسانایی الکتریکی است.

پوشش کف رسانایی الکتریکی است. | موکت زت

پوشش کف در برابر انرژی الکتریکی مقاوم است.

پوشش کف در برابر انرژی الکتریکی مقاوم است. | موکت زت

پوشش کف می تواند هر بار الکتریکی را از خود تخلیه نماید.

پوشش کف می تواند هر بار الکتریکی را از خود تخلیه نماید. | موکت زت

استاندارد موکت در لغزش

طبق استاندارد EN 14041 موکت ها باید در برابر لغزش نیز استاندارد مشخصی داشته باشند. طبق این استاندارد کف پوش هایی که در حالت خشک و تمیز دارای ضریب اصطکاکی دینامیکی بزرگ تر از ۰.۳ هستند، به عنوان محصولات با مقاومت لغزشی تعریف شده و بر روی آنها از برچسب DS استفاده می شود.

هم چنین در غیر این صورت بر روی آن ها از برچسب NPD به معنی نداشتن عملکرد لازم برای مقاومت در برابر لغزش استفاده می شود.

استاندارد موکت در برابر آلاینده های محیطی یا فرمالدئید

فرمالدئید یک آلاینده محیط زیست است که با آزمایش های انتشار می توان آن را در کف پوش های نساجی مشخص کرد. این آزمایش ها بر اساس استاندارد ENV 717-1 و ENV 717-2 انجام می پذیرند.

اگر مقدار ENV 717-1 کمتر از ۰.۱۳ میلی گرم در هر متر مکعب و ENV 717-2 کمتر از ۳.۵ میلی گرم در مترمربع باشد، موکت مورد نظر در طبقه بندی در کلاس انتشار E1 قرار می گیرد. در غیر این صورت در کلاس E2 طبقه بندی خواهد شد. دقت کنید که درج NA به معنی عدم وجود فرمالدئید در موکت مورد نظر خواهد بود.

استاندارد محافظت از محیط زیست

محافظت از محیط زیست و دوستدار محیط زیست بودن نیز یکی از استانداردهای لازم در حوزه فرش  و موکت است. استاندارد موکت و فرش در این زمینه به سال ۱۹۹۰ باز می گردد.

برچسب GUT که معرف GUT-PRODIS است، اطلاعات دقیق و شفافی از استانداردهای عملکردی مخصوص در این باره را بیان می نماید.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1