آشنایی با ۱۰ مورد از بیماری ناشی از موکت آسیب ‌دیده

آسیب و بیماری های موکت | زت کارپت

با معرفی بیماری ‌ها و آسیب ‌های موکت با شما همراه هستیم. موکت ‌ها به دلایل مختلفی که در برخی مواقع کاملا نامشخص و پنهان هستند، با مشکلات و ایرادات زیادی روبرو می‌شوند. این ایرادات در وهله اول تار و پود و بافت اصلی خود موکت ‌ها را از بین برده و در برخی مواقع نیز باعث بروز بیماری ‌هایی در انسان‌ها می‌شوند. به همین دلیل باید حتما با نگاه تیزبینانه به این مسائل دقت نمود. خیلی از کاربران تجربه کافی برای برخورد با این مشکلات و موارد را ندارند. به همین دلیل خیلی دیر متوجه بیماری‌ و آسیب های موکت شده و از این رو آسیب‌هایی چه از نظر سلامتی و چه از نظر هزینه‌های متقبل می‌گردند. در این مقاله با شما همراه هستیم تا با بررسی کامل رایج‌ترین آسیب ‌های موکت شناخت کافی نسبت به این موارد برای شما ایجاد کنیم.

آسیب های موکت

۱- آلرژی

یکی از مهم‌ترین آسیب ‌های موکت آلرژی‌ها هستند. ایجاد آلرژی در موکت ‌هایی با طول عمر بالا تبدیل به امری طبیعی شده است. مخصوصا برای اطفال که این موضوع چالش برانگیزتر نیز خواهد بود. وجود پرزها و آلودگی‌هایی که در طول سال‌ها بر تار و پود موکت نشسته و جدا کردن آنها نیز به این راحتی‌ها نیست، باعث شده تا امکان بروز آلرژی نیز در میان افراد و کاربران به شت بالا برود. در طول سال‌های اولیه استفاده از موکت، این موضوع چندان حساس نیست و با تمیز کردن آنها می‌توانید چالش‌های پیش رو را از بین برید. اما با افزایش طول عمر موکت ‌ها، عملا بسیاری از این مواد آلرژی‌زا در تار  و پود موکت ‌ها فرو رفته و عملا امکان تمیز کردن آن‌ها نیز به این راحتی‌ها وجود ندارد.

آلرژی به موکت | زت کارپت

۲- گرده ها

وجود گرده‌های گل و گیاه در موکت نیز می‌تواند باعث بروز بیماری‌هایی شود. دقت کنید که گرده‌ها معمولا فقط آنهایی نیستند که در ظاهر مشخص می‌شوند. بسیاری از حجم گرده‌های موجود در تار و پود موکت مدفون شده و امکان مشاهده آنها با چشم غیرمسلح وجود ندارد. استفاده از برخی مواد شوینده مخصوص ممکن است باعث خارج شدن این گرده‌ها از موکت شود اما با این حال در تشریح آسیب ‌های موکت نمی‌توان گرده‌ها را نادیده گرفت. برای کسانی که از گل و گیاه‌های آپارتمانی در منزل یا محل کار استفاده می‌نمایند، این آسیب می‌تواند بیشتر هم باشد.

مطلب مرتبط  هر آنچه باید درباره تراکم موکت بدانید

۳- کپک ها

دمای محیط خانه دمای بسیار مناسبی برای رشد کپک‌ها است. در لایه‌های میانی موکت‌ها نیز ممکن است حجم قابل توجهی از کپک‌ها قرار بگیرند. معمولا روند تمیز کاری موکت‌ها هر سال یک بار انجام می‌پذیرد. در بسیاری از مواقع نیز عدم وجود هیچ گونه آلودگی ظاهری کاربران را از تمیز کردن موکت با مواد شوینده مناسب باز می‌دارد. از این رو پیدایش کپک‌ها در موکت نیز می‌تواند توجیه پذیر باشد. کپک‌ها خیلی سریع رشد کرده و در مدت کوتاهی ‌بخش قابل توجهی از موکت را به خود اختصاص می‌دهند. نکته قابل توجه درباره کپک‌ها این است که نمود ظاهری آنها خیلی دیر قابل مشاهده است و به همین دلیل آن را باید از جمله جدی‌ترین بیماری‌های موکت معرفی کنیم.

۴- کنه‌ها

از دیگر آسیب ‌های موکت می‌توان به کنه‌ها اشاره کرد. کنه‌ها در طول زمان در‌بخش‌های مختلف موکت جمع شده و باعث از بین رفتن بافت‌های اصلی آن می‌شوند. البته کنه‌ها باعث بروز بیماری‌هایی در ساکنین نیز می‌شوند. موارد مشابهی مانند ساس‌ها نیز در تار و پود داخلی موکت رشد کرده و خیلی سریع جامعه بزرگی را به وجود می‌آورند. در صورت وجود ساس در موکت‌ها عملا نیاز به سم‌های مخصوص برای از بین بردن آنها خواهید داشت. البته در برخی مواقع نفوذ این حشرات موذی به سایر قسمت‌های خانه دلیلی است تا تمام قسمت‌های خانه تمیز شوند.

کنه موکت | زت کارپت

۵- شوره سر حیوانات

اگر در منزل حیوانات خانگی دارید و از این حیوانات دوست داشتنی پذیرایی می‌کنید، باید مراقب شوره سر آنها نیز باشید و موکت مناسب حیوان خانگی انتخاب کنید.

مطلب مرتبط  تعویض موکت اداری و تاثیر بی نظیر آن بر فضای کار شما

  وجود شوره سر حیوانات در موکت باعث بروز بیماری ‌ها و آلرژی‌های مختلفی می‌شود. هر چند در حال حاضر حیوانات خانگی همراه با واکسیناسیون‌های ضروری نگهداری شده و عملا خطر چندانی از نظر بیماری کاربران را تهدید نمی‌کند، اما با این حال باقی ماندن شوره سر حیوانات را نیز باید از جمله بیماری ‌های موکت عنوان کنیم. زیرا همین شوره سر نیز ممکن است بیماری‌هایی را در بردن انسان ایجاد نماید. از این گذشته هر روز هم بیماری‌های جدیدی از حیوانات به انسان منتقل می‌شود.

۶- آسم

یکی از رایج‌ترین بیماری‌های موکت‌ها آسم است. تنگی نفس در افراد معمولا به دلایل زیادی اتفاق می‌افتد اما موکت‌های قدیمی که گرد و غبار و آلودگی‌های زیادی دارند، به راحتی می‌توانند این بیماری را در بدن شما تشدید کنند. همچنین برای افرادی که از آسم‌های شدید رنج می‌برند، چنین شرایطی می‌تواند تحریک آمیز باشد و باعث حملات شدیدی در آنها شود. با توجه به واکنش‌های آلرژیکی که بدن انسان در برابر کپک‌ها و گردو  غبار می‌دهد، از این رو چنین حملاتی را نباید در افراد مبتلا به اسم در کنار موکت‌های قدیمی خیلی بعید بدانیم. همچنین پرز پرز شدن موکت‌ها و فرش‌های قدیمی نیز باعث ورود مواد مختلف به ریه ساکنین منزل شده و در نتیجه می‌تواند مشکلات افراد مبتلا به آسم را چندین برابر بیشتر کند.

۷- عفونت های قارچی

از دیگر آسیب‌های موکت می‌بایست به عفونت‌های قارچی اشاره کنیم. قارچ‌ها نیز به مرور زمان شرایط رشد در تار و پود موکت‌ها را فراهم می‌آورند و به همین دلیل باید مراقب آنها نیز باشید. وجود قارچ‌ها ممکن است عفونت‌های قارچی را در کف پاهای انسان ایجاد نماید. برای از بین بردن قارچ‌ها نیز نیاز به استفاده از محصولات ضدعفونی کننده خواهید داشت.

مطلب مرتبط  قبل از خرید موکت اداری به این نکات مهم توجه کنید

۸- خوردگی بافت موکت با کرم بید

در صورتی که خوردگی‌هایی در بافت موکت مشاهده می‌نمایید، احتمالاً با کرم بید سر و کار دارید. وجود کرم بید در طولانی مدت می‌تواند بافت موکت را بسیار ضعیف کرده و باعث پارگی‌ها و خرابی‌های این چنینی در آنها شود. البته بیدها معمولاً از خوردن و آسیب رساندن به نخ‌ها عاجز هستند و در الیاف‌های نخی خیلی زود متوقف خواهند شد.

۹- لکه رنگ و مواد شیمیایی

لکه‌های شیمیایی نیز از آسیب‌های موکت محسوب می‌شوند. وجود این لکه‌ها خیلی زود باید از روی موکت‌ها پاک شود. حتی نیاز است تا از شوینده‌های مخصوص برای این منظور نیز استفاده گردد. باقی ماندن طولانی مدت لکه‌های شیمیایی بر روی موکت می‌تواند باعث از بین رفتن تار و پود آنها شود.

۱۰- رطوبت و خیسی

وجود رطوبت و خیسی بر روی موکت‌ها نیز به وجود آورنده مشکلات زیادی در آنها است. رطوبت در طولانی مدت باعث ایجاد شرایط بهتری برای رشد قارچ‌ها و کپک‌ها در بافت موکت شده و حتی می‌توانید سایر آسیب‌های موکت را نیز تشدید نماید. از این گذشته برای موکت ‌هایی با طول عمر بالا این مهم می‌تواند خود یک آسیب جدی تلقی گردد.

سخن پایانی

هر آنچه نیاز بود درباره آسیب های موکت بدانید را در این مقاله گفتیم، اگر مشکلی در موکت خود دیدید بهتر است زودتر دست به کار شوید تا نیاز به تعویض موکت و پرداخت هزینه اضافی نداشته باشید.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1