موکت خارجی بهتر است یا موکت ایرانی ؟

موکت خارجی بهتر است یا موکت ایرانی ؟

موکت نوعی فرش است که از ترکیب پشم و الیاف مصنوعی ساخته‌ می‌شود. موکت‌ به‌دلیل دوام و انعطاف‌پذیری، برای مکان‌های پرتردد بسیار مناسب است. امروزه مدل‌های مختلفی از موکت در حال عرضه است. برخی از موارد تولید ایران بوده و قسمتی دیگر هم موکت‌های خارجی هستند. بسیاری از افراد بین انتخاب موکت خارجی یا ایرانی مردد هستند. در این مطلب قصد داریم تا به‌طور کامل به بررسی این موضوع بپردازیم پس با ما همراه باشید.

انتخاب بین موکت خارجی و ایرانی

انتخاب بین موکت خارجی و ایرانی

یکی از دغدغه‌های مهم خریداران موکت این است که بین موکت خارجی یا ایرانی یک گزینه را انتخاب کنند. حقیقت امر این است که هیچ وقت نمی‌توان به‌صورت کلی به این سوال پاسخ داد! زیرا باید شرایط مختلفی را بررسی کرد. در حال حاضر محصول باکیفیت به هر دو شکل ایرانی و خارجی وجود دارد. از همین رو بهتر است که شما تمرکز خود را بر روی جنس و کیفیت محصول بگذارید.

برخی از برندهای آلمانی و ترکیه‌ای موکت‌های باکیفیتی تولید می‌کنند که بعضی از شرکت‌های چینی، کپی آن‌ها را هم وارد بازار کرده‌اند. در نتیجه نمی‌توان به شکل دقیق با دانستن خارجی یا ایرانی بودن موکت درباره‌ی آن اظهارنظر کرد. به‌همین علت برای انتخاب بین موکت خارجی یا ایرانی باید تمامی فاکتورهای مهم و تاثیرگذار را به‌طور کامل بررسی کنید.

موکت ایرانی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

موکت ایرانی نوعی کفپوش نرم و گرم است که از الیاف مختلفی مانند پشم، پلی‌استر، پلی‌پروپیلن و … تهیه می‌شود. موکت‌های ایرانی دارای طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی هستند که با سلیقه‌های مختلف سازگاری دارند. موکت‌های ایرانی معمولاً از نوع نمدی بوده و دارای مقاومت و کیفیت بالایی هستند. این محصولات توسط برندهای معروفی مانند پالاز، ظریف مصور، بابل و … عرضه می‌شوند.  برای موکت خانگی، موکت اداری ، هتلی و مجالس می‌توانید از موکت‌های ایرانی استفاده کنید.

هم‌چنین این محصولات رنگ‌بندی و تنوع طرح بالایی دارند که با انواع دکوراسیون داخلی هماهنگی پیدا می‌کنند. موکت‌های ایرانی می‌توانند طرح‌های ساده، فرش، سنگ، پارکت، کبریتی، گلدار، نقش‌دار، سه‌بعدی و … داشته باشند. رنگ‌های خاکستری، سبز چمنی، قرمز، کرم، آبی، زرد و بنفش در موکت‌های ایرانی دیده‌ می‌شود. خوشبختانه در خرید موکت ایرانی تنوع رنگی بالایی وجود دارد پس از این جهت نگران نباشید.

تاریخچه به وجود آمدن‌ موکت ایرانی

تاریخچه موکت ایرانی به سال ۱۳۴۷ شمسی برمی‌گردد که مهدی ذره‌بینی، فارغ‌التحصیل دکترا از دانشگاه لیدز، اولین موکت ایرانی را با الیاف پلی‌استر در کارخانه مخمل و ابریشم کاشان تولید کرد. این موکت‌ها با الهام از فرش‌های ایرانی طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی داشتند و با استقبال خوبی روبرو شدند. در سال‌های بعد موکت‌های ایرانی با استفاده از الیاف مختلف مانند پلی‌پروپیلن، پلی‌استر و پلی‌آمید و با ماشین‌های پیشرفته‌تری مانند ماشین‌های ویلتون و تافتینگ تولید شدند.

امروزه موکت‌های ایرانی توانسته‌اند علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی، بخش زیادی از تولیدات خود را به کشورهای مختلف صادر کنند. به‌ دلیل این‌که بیش از نیم قرن از شروع موکت‌سازی در ایران می‌گذرد، پیشرفت زیادی را در این سال‌ها شاهد بوده‌ایم. بسیاری از از افراد برای حمایت از صنعت داخلی بین موکت خارجی یا ایرانی به سراغ محصولات ایرانی می‌روند.

تاریخچه به وجود آمدن‌ موکت ایرانی

مزایای خرید موکت ایرانی چیست؟

موکت ایرانی با الهام از فرش‌های ایرانی طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و زیبایی دارد که با هر نوع دکوراسیونی هماهنگ است. از همین رو شما می‌توانید این محصول را در هر محیطی به راحتی استفاده کنید. با این حال مزایای موکت ایرانی شامل موارد بیشتری هم می‌شود که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

  • کیفیت بالای تولید موکت ایرانی
  • مقاومت بالای بافت موکت ایرانی
  • تنوع زیاد از نظر طرح و رنگ
  • قیمت ارزان‌تر نسبت به موکت خارجی
  • عایق حرارتی و صوتی قوی

بسیاری از افراد بین موکت خارجی یا ایرانی شک دارند که در نهایت خود باید در این زمینه تصمیم بگیرند. تجربه نشان می‌دهد که موکت ایرانی می‌تواند پاسخگوی کامل نیازهای شما باشد. از طرفی به دلیل تولید محصول در داخل کشور هزینه تمام شده‌ تولید کاهش پیدا کرده‌ و در نتیجه قیمت برای شما هم ارزان‌تر خواهد بود.

معایب خرید موکت ایرانی چیست؟

با وجود مزایایی که برای موکت ایرانی نام بردیم مسلما معایبی هم در آن وجود دارد. شاید با دانستن معایب این محصول راحت‌تر بتوانید بین موکت خارجی یا ایرانی انتخاب کنید. برای اینکه آگاهی بیشتری در زمینه معایب موکت ایرانی داشته باشید، برخی از مهم‌ترین آن‌ها را برای شما شرح خواهیم داد.

  • جذب گرد و غبار و حساسیت‌زا بودن برای برخی افراد
  • نیاز به شستشوی منظم و حرفه‌ای
  • احتمال پوسیدگی و تغییر رنگ در محیط‌های مرطوب
  • دیده‌ شدن‌ درزهای موکت تایل در برخی موارد

برای شستن‌ موکت ایرانی باید برنامه مشخصی داشته باشید زیرا میزان جذب گرد و غبار در ان نسبتا زیاد است. تجربه این موضوع را ثابت کرده است که موکت‌های ایرانی در جذب حشرات نیز موثر هستند. با این حال می‌توان با اجرای برخی از تکنیک‌ها این ایرادات به حداقل ممکن خود رساند.

موکت خارجی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

موکت خارجی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

موکت خارجی به محصولی گفته‌ می‌شود که توسط شرکت‌های عمدتا اروپایی تولید شده‌ و به کشور وارد می‌شوند. در حال حاضر برندهای موفق زیادی در ایران حضور دارند که هر کدام از آن‌ها به‌صورت جداگانه به فروش محصولات خود می‌پردازند. ناگفته نماند که برخی از موکت‌های خارجی ساخت کشور چین هستند که کیفیت قابل قبولی در آن‌ها دیده‌ نمی‌شود.

معمولا محصولات چینی یک کپی ناشیانه از برندهای برتر اروپایی هستند. امروزه برندهای برتری هم‌چون سولاریس، بوگاتی، متروپل، تکسوم و سیزال بهترین نوع موکت‌های خارجی را در بازار ایران ارائه می‌کنند که شما هم می‌توانید از این محصولات برای خود استفاده کنید. با توجه ویژگی‌های موجود بسیاری از افراد بین موکت خارجی یا ایرانی به سراغ نمونه‌های برتر وارداتی می‌روند.

مزایای خرید موکت خارجی چیست؟

موکت خارجی معمولا از کیفیت بالاتری نسبت به موکت ایرانی برخوردار است و دارای استانداردهای اروپایی هم هست. موکت خارجی دارای طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و مدرن است که با سلیقه‌های مختلف سازگاری دارد. این محصول هم‌چنین دارای پرزهای نرم و با دوام است که راحتی و زیبایی را به فضا می‌افزاید. موکت خارجی به دلیل داشتن عایق‌های صوتی و حرارتی محیط را از صدا و سرما محافظت می‌کند.

این محصول مقاومت بالایی در برابر سایش و کشش دارد که عمر طولانی‌تری را به آن می‌دهد. ناگفته نماند که گواهینامه‌های بهداشتی و ضد حساسیت برای موکت وارداتی صادر شده‌ است که سلامتی را تضمین می‌کند. موکت خارجی یکی از بهترین گزینه‌ها برای کفپوشی محیط‌های اداری، موکت هتلی ، فروشگاهی و آمفی تئاتر است. از همین رو بسیاری از افراد بین موکت خارجی یا ایرانی به سراغ نمونه‌های خارجی می‌روند.

معایب خرید موکت خارجی چیست؟

معایب خرید موکت خارجی چیست؟

موکت خارجی ممکن است دارای کیفیت بالا و الیاف مدرن باشد، اما خرید آن نیز معایبی دارد. در نتیجه شما برای انتخاب موکت خارجی باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید تا از این نظر دچار مشکل نشوید. برخی از معایب خرید موکت خارجی عبارتند از:

  • قیمت بالا: موکت خارجی معمولا از موکت داخلی گران‌تر است و برای خرید آن باید هزینه‌ی بیشتری پرداخت کرد. از همین رو اگر با محدودیت بودجه برای خرید روبرو هستید، موکت خارجی گزینه‌ی مناسبی برای شما نخواهد بود.
  • عدم تطابق با فرهنگ و سلیقه محلی: موکت خارجی ممکن است با رنگ‌ها، طرح‌ها و سبک‌های محبوب در ایران هم‌خوانی نداشته باشد و با محیط منزل یا محل کار سازگار نباشد. فراموش نکنید که طرح‌های خارجی بر اساس فرهنگ اروپایی تولید می‌شوند که این عدم تطابق فرهنگی یک نکته‌ی منفی برای موکت خارجی به حساب می‌آید.
  • مشکل در تعمیر و نگهداری: موکت خارجی ممکن است نیاز به شرایط خاصی برای شستشوی موکت ، خشک‌کردن و تعمیر داشته باشد که در ایران به راحتی قابل دسترس نباشد. هم‌چنین در صورت خرابی یا پارگی موکت، پیدا کردن قطعه یا تایل جایگزین مشکل و زمان‌بر است. با توجه به شرایط تحریم‌ها بسیاری از برندهای موکت در ایران نمایندگی ندارند که در نتیجه از دریافت خدمات پس از فروش محروم می‌شوید.

تفاوت موکت خارجی و ایرانی در چیست؟

اگر شما بدانید تفاوت موکت خارجی یا ایرانی چیست، مطمئنا بهتر می‌توانید محصول مورد نظر خود را خریداری کنید. این دو مورد در جهات مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند که باید هر کدام از آن‌ها به‌صورت جداگانه بررسی شود. در نهایت شما بعد از در نظر گرفتن‌ تمامی اصول می‌توانید بهترین موکت را برای خود خریداری کنید. برای اینکه مقایسه موکت ایرانی و خارجی راحت‌تر شود، آن را در جدول زیر به‌صورت کامل بررسی کرده‌ایم.

موکت ایرانی موکت خارجی
قیمت مناسب قیمت بالا
ثبات رنگ کمتر ثبات رنگ بیشتر
استانداردهای معمولی در ساخت استانداردهای برتر در ساخت
طرح‌های متنوع و به‌روز طرح‌های کلاسیک و کم
جذب گرد و غبار بالا جذب گرد و غبار پایین

سخن پایانی

موکت‌ها هم‌چنان به‌عنوان یک کفپوش محبوب در مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای انتخاب بهترین موکت شما باید از بین گزینه‌های موکت خارجی یا ایرانی مناسب‌ترین خرید موکت را برای خودتان انجام دهید. به نظر شما کدام یک از این دو مورد می‌تواند نیاز شما را برطرف کند. چنان‌چه شما در این زمینه آگاهی دارید حتما آن را با ما به اشتراک بگذارید تا از نظرات شما برای بهبود مطالب خود استفاده کنیم.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1