انتخاب فرش یا موکت

انتخاب فرش یا موکت | زت کارپت

‌اتاق خواب یکی از تاثیرگذارترین مکان‌های خانه برای کسب آرامش و استراحت است بنابراین باید تلاش کرد که دکوراسیون آن را طوری انتخاب کرد که بهترین تاثیر را روی شما بگذارد. انتخاب فرش یا موکت برای کف اتاق خواب یکی از بهترین کارهاست. زیرا علاوه بر جلوگیری از انتقال صدا و گرما و سرما از کف، اتاق‌تان را زیبا کرده‌‌ و با قدم زدن‌ و یا نشستن  بر روی آن حس خوبی به شما منتقل می‌شود.  شاید اگر در نگاه اول بخواهید برای دکوراسیون اتاق خواب خود از بین فرش یا موکت یکی را انتخاب نمایید سخت به نظر برسد. در این مطلب با دانستن ظرافت‌ها، مزایا و معایب هر یک از آن‌ها شما را راهنمایی خواهیم کرد تا انتخاب درست‌تری داشته باشید.

 

مزایا و معایب استفاده از موکت در اتاق خواب

موکت‌ها از آن دسته منسوجاتی هستند که برای پوشاندن‌ کف اتاق‌ها به‌کار می‌روند و به اتاق شما شخصیت خاصی می‌دهند. اما موکت کردن اتاق مزایا و معایب خاص خودش را دارد و انتخاب فرش یا موکت کاملا به شما بستگی دارد. چرا که در نهایت این شما خواهید بود که تصمیم خواهید گرفت از بین آن دو یکی را انتخاب کنید.

 

مزایا:

  • موکت‌ها به دلیل این که کل فضای اتاق را به صورت کامل می‌پوشانند دمای اتاق را در فصل گرما خنک‌تر و در فصل سرما گرم‌تر نگه می‌دارند. بنابراین اگر دما برایتان اهمیتی ویژه دارد به انتخاب موکت فکر کنید.
  • هم‌چنین برای افرادی که دوست دارند در زمان استراحت، آرامش داشته باشند و می‌خواهند کمترین صدا از طبقات پایین ساختمان به گوششان برسد، موکت همانند یک عایق صدا عمل خواهد کرد.
  • به دلیل ارزان قیمت بودن موکت نسبت به فرش، برای افرادی که فرزند خردسال و یا حیوانات خانگی دارند موکت‌ها انتخاب بهتری هستند زیرا نسبت به کثیف شدن و لکه شدن مقاومت بیشتری دارند. به‌همین دلیل بهتر است از رنگ‌های چرک تاب آن استفاده شود. برای موکت اداری هم بهتر است از رنگ‌های چرک‌تاب استفاده شود.
  • برای ایجاد تنوع در دکوراسیون و هارمونی، موکت‌ها به دلیل داشتن طرح و رنگ‌های مختلف انتخاب مناسب‌تری نسبت به فرش است بنابراین می‌توانید با دست بازتری دکوراسیون اتاق خود را انجام دهید.
  • به دلیل سبک وزن بودن در جابجایی گزینه‌ی بهتری نسبت به فرش است.
مطلب مرتبط  15 برند موکت اداری ایرانی و خارجی از بین بهترین ها

 

انتخاب فرش یا موکت | زت کارپت

 

معایب:

  • اگر مستاجر هستید موکت‌ کردن اتاق برای شما گزینه‌ی مناسبی نمی‌تواند باشد؛ زیرا بعد از جابجایی به احتمال زیاد ابعاد بریده شده‌ی موکت برای منزل جدید همخوانی نخواهد داشت.
  • برای جلوگیری از تا خوردن‌ یا لول شدن‌‌ موکت‌ها و هم‌چنین مقابله در برابر سر خوردن‌ موکت در اثر رفت و آمد‌‌ بر روی آن، باید موکت را به کف زمین چسباند. بنابراین یا باید از چسب دوطرفه در چهار طرف آن استفاده کرد و یا کل آن را با چسب‌های صنعتی به زمین چسباند. که در این صورت نسبت به فرش زحمت بیشتری برای شما خواهد داشت.
  • شستن‌‌ یا نظافت موکت‌های چسبیده‌ شده‌ به زمین نیازمند داشتن‌ دستگاه بخارشوی است و نمی‌توان‌‌ بدون این دستگاه آن‌ها را به‌راحتی تمیز کرد.
  • موکت‌های پرز بلند به‌دلیل نرمی بیش از اندازه‌ی خود و زیبایی که دارند طرفداران خاص خود را دارند. اما باید توجه داشت که نظافت آن‌ها را نمی‌توان‌ با جاروبرقی‌های معمولی انجام داد؛ زیرا نمی‌تواند درون پرزهای آن نفوذ کرده‌ آشغال و گرد و غبار را جمع کند. به‌همین دلیل در صورت خریدن‌‌ موکت پرزبلند باید به فکر خریدن‌ جاروی مخصوص موکت‌های پرز بلند نیز باشید.

 

انتخاب فرش یا موکت | زت کارپت

 

مزایا و معایب استفاده از فرش در اتاق خواب

استفاده کردن از فرش در اتاق خواب دارای مزایا و معایبی است که در این قسمت به آن می‌پردازیم. در پایان این شما هستید که بر اساس سلیقه‌ی خود تصمیم می‌گیرید که این کار را انجام دهید یا خیر.

 

مزایا:

  • اگر از آن دسته از افراد هستید که در هنگام خوابیدن‌‌‌ ممکن است غلت خورده‌ و از روی تخت به پایین بی‌افتید، وجود فرش در اتاق شما کمک خواهد کرد تا در صورت زمین خوردن‌ نسبت به موکت آسیب کمتری ببینید. زیرا سطح فرش نرم‌تر و ضخیم ‌تر است.
  • فرش‌ها در برابر رفت و آمد‌ بر روی آن‌ها کمتر لغزش دارند و یا حتی سر نمی‌خورند. بنابراین ایمنی آن‌ها نسبت به موکت بیشتر است.
  • در طول فصول مختلف فرش‌ها در اثر تغییر دما هیچ‌گونه تغییر حالتی ندارند.

 

معایب:

  • به دلیل کیفیت بیشتر و استفاده از الیاف طبیعی در فرش‌ها معمولا قیمت بالاتری نسبت به موکت دارند.
  • فرش‌ها معمولا هم اندازه‌ی کل اتاق نیستند بنابراین نمی‌توانند به طور کامل عایق صدا باشند و یا از انتقال گرما یا سرما از کف اتاق به‌طور صد در صد جلوگیری کنند. البته در صورتی که فرش کل اتاق را بپوشاند قطعا به دلیل ضخامت بیشتر آن در این مورد نسبت به موکت بهتر عمل خواهد کرد.
  • در صورت خیس شدن فرش باید آن را هر چه سریع‌تر خشک کنید. مخصوصا اگر موکت دارای پرزهای بلندی باشد؛ زیرا رطوبت آن دیرتر از بین می‌رود. در غیر این صورت می‌تواند مکان مناسبی برای رویش قارچ و کپک باشد.
مطلب مرتبط  اندازه استاندارد موکت رولی و تایلی چقدر است؟

 

انتخاب فرش یا موکت | زت کارپت

 

تفاوت فرش با موکت

تفاوت اصلی فرش و موکت در اندازه‌ی آن‌ها به‌خصوص در رابطه با اتاق است. طول فرش‌ها تا ۲ متر می‌رسد؛ در حالی که موکت‌ها کل فضا را اشغال می‌کنند و معمولا به کفپوش متصل می‌شوند. اکثر مردم از تفاوت‌های خاص بین این دو آگاه نیستند، و این می‌تواند خرید را برای آنها گیج‌کننده کند. اکنون که تفاوت‌های موکت و فرش را بیان کردیم، مهم است که بفهمیم کدام یک برای فضای شما بهتر است. این مورد به چند عامل بستگی دارد:

 

نظافت و نگهداری

اگر در خانه‌ای پر جمعیت زندگی می‌کنید که در حین غذا خوردن‌ بر روی زمین زیاد غذا می‌ریزند، موکت انتخاب معقول‌تری خواهد بود. شستشوی فرش‌ بسیار سخت‌تر از موکت است، زیرا نمی‌توان آن‌ها را برای تمیز کردن یا خشک کردن به آسانی شست. البته راه‌هایی برای رفع این مشکل وجود دارد، اما ممکن است شما را به زحمت زیاد و صرف زمان زیادی برای شستشو و خشک کردن آن بیاندازد. به‌عبارتی دیگر، خرید موکت‌ گزینه‌ی ارزان‌تری نسبت به فرش هستند و در صورت کثیف شدن می‌توان آن‌ها به‌راحتی از روی زمین جدا کرد. هم‌چنین پهن کردن و خشک کردن آن‌ها از فرش بسیار راحت‌تر است.

 

استفاده و به کارگیری

تفاوت اساسی بین موکت و فرش در نحوه‌ی استفاده از این دو است. با این‌که تعویض موکت فرآیند بسیار ارزان‌تری نسبت به فرش بوده و سبک وزن‌تر است، اما از آنجا که معمولا موکت‌ها را بر روی زمین ثابت کرده‌ و می‌چسبانند، در نتیجه چسباندن‌ و کندن آن کمی زحمت دارد. اما فرش را می‌توان هر زمان که خواستیم به‌راحتی جمع کرده و جابجا کنیم. البته این مورد را نیز در نظر داشته باشید که هزینه‌ی فرش بیشتر از موکت است بنابراین تعویض یک موکت به صرفه‌تر از تعویض یک فرش خواهد بود.

مطلب مرتبط  راهنمای انتخاب و خرید موکت برای اتاق خواب

 

ایمنی

بسیاری از مردم خطرات ایمنی ناشی از استفاده از فرش را در نظر نمی‌گیرند. به عنوان مثال، هنگامی که روی یک فرش پا گذاشته‌ می‌شود، ممکن است در امتداد زمین سر بخورد؛ این مورد یک خطر بالقوه برای سلامتی و ایمنی افراد است. با این حال این در مورد موکتی که در سراسر اتاق پهن شده‌ است و به کف زمین متصل می‌شود، صدق نمی‌کند. اگر یک فرد مسن در گوشه‌ی فرش زمین بخورد یا تعادل خود را از دست بدهد، می تواند آسیب جدی ایجاد کند. پس برای حل این مشکل می‌توان مشکل فرش را با یک ترمزگیر فرش مدیریت کرد.

 

چشم انداز

بخش بزرگی از دکوراسیون داخلی خانه، ظاهری است که انتظار دارید اتاق‌تان داشته باشد و این باید یک عامل تعیین کننده برای انتخاب کفپوش باشد. یک کفپوش چوبی با یک فرش خاص عالی به‌نظر می‌رسد. زیرا می‌تواند یک نقطه‌ی کانونی به فضا بی‌افزاید. فرقی نمی‌کند که از یک موکت یا فرش با طرح هندسی، سنتی یا ساده استفاده کنید، یک فرش می‌تواند یک عنصر جسورانه‌ی اضافی را به فضا ارائه دهد که ممکن است به‌عنوان بخشی از پوشش اتاق سبب تغییر دکوراسیون آن شود. رنگ‌های تیره برای اتاق خواب در موکت هتل هم مناسب است.

 

جمع بندی

با توجه به مطالب گفته‌ شده‌‌‌ انتخاب فرش یا موکت کاملا بر اساس نیاز و سلیقه‌ی شما صورت می‌گیرد. با این‌حال دانستن‌ مزایا و معایب هرکدام، میزان بودجه‌ای که در نظر دارید و شرایط و سبک زندگیتان می‌تواند به شما کمک کند که انتخاب بهتری برای کفپوش خانه‌ی خود داشته‌‌ باشید. شرکت موکت زت یکی از بزرگترین و به‌روزترین طراحی‌ها و تولیدات موکت در داخل کشور، و واردات موکت خارجی از کشورهای دیگر را دارا است و می‌تواند شما را در انتخابی مناسب و مطمئن یاری کند.

 

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1