موکت چاپی چیست و آیا این موکت دوام خوبی دارد؟

موکت چاپی چیست و آیا این موکت دوام خوبی دارد؟ | زت کارپت

موکت‌ها همواره به‌عنوان یک کفپوش محبوب و رایج در بین مردم جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند و با وجود روی کار آمدن کفپوش‌های جدیدتر، هنوز بسیاری از افراد خرید آن‌ها را بر سایر گزینه‌ها ترجیح می‌دهند. این محصولات انواع گوناگونی دارند که هر یک از آن‌ها از ویژگی‌های خاصی برخوردار بوده و ممکن است کاربرد آن‌ها یکسان نباشد. موکت طرح‌دار چاپی نیز یکی از مدل‌های مختلف این کفپوش‌ها است که امروزه طرفداران زیادی دارد. اما موکت چاپی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

موکت چاپی چیست؟

موکت‌ها نوعی فرش با ضخامت کمتر و الیاف فشرده هستند که معمولا کرک‌ دارند و از الیاف مصنوعی مانند پلی استر یا مواد اکریلیک بافته می‌شوند. اما مواد به‌کار رفته در بعضی از نمونه‌های آن از الیاف طبیعی مانند پشم است.

موکت‌ها علاوه ‌بر تنوع در جنس و تراکم بافت، در رنگبندی نیز بسیار متنوع هستند. تولیدکنندگان به‌ منظور بافت هر رنگ موکت از الیاف رنگی خاصی استفاده می‌کنند که معمولا با مواد شیمیایی رنگ شده‌اند.

در مقابل موکت‌های معمولی با رنگبندی گوناگون، موکت چاپی قرار دارد که فرآیند تولید آن اندکی متفاوت است و همین ویژگی را می‌توانیم در ظاهر منحصر به‌فرد آن ببینیم.

در جواب سوال موکت چاپی چیست باید بگوییم نوعی کفپوش است که پس از بافت موکت ساده، با استفاده از فناوری جدید و ویژه روی آن طرح‌های دلخواه را حک می‌کنند.

در این مدل موکت ابتدا تولیدکنندگان با استفاده از نخ‌های ساده با رنگ‌های مورد نظر موکت را می‌بافند. سپس از طریق دستگاه‌های ویژه و طبق الگویی که به ماشین می‌دهند، رنگ را با قاعده خاصی به بافت و الیاف موکت تزریق می‌کنند.

مطلب مرتبط  موکت آکریلیک چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

این موکت‌ها از نظر بافت و کرک هیچ تفاوتی با مدل‌های ساده ندارند و مانند آن‌ها بافت‌دار هستند. اما چاپ طرح‌های گوناگون روی آن‌ها وجه تمایزشان با سایر کفپوش‌هایی از این دست است.

موکت چاپی چیست؟ | زت کارپت

مزایای خرید موکت چاپ

هنگام خرید موکت، همواره مدل‌های چاپی نظرهای بیشتری را به خود جلب می‌کنند و فروش آن‌ها نیز معمولا بالاتر از نوع ساده موکت است. ویژگی‎‌های خاص و مزایای این نوع موکت که در ادامه می‌گوییم دلیل اصلی محبوبیت آن‌ها در بین مردم هستند.

  • دوام بالا

گاهی باورهای نادرستی در مورد دوام کم کفپوش چاپی، برخی افراد را نسبت به خرید این محصولات مردد می‌کند اما موکت چاپی به ‌اندازه سایر نمونه‌های ساده مقاوم است.

برای اثبات این ادعا می‌توانیم به موکت‌های طرح‌دار چاپی اشاره کنیم که بسیاری از هتل‌های پررفت‌‌وآمد در سالن‌ها و اتاق‌های خود استفاده می‌کنند.

در توضیح بیشتر باید بگوییم که رنگ و طرح چاپی تنها بالای الیاف را در نمی‌گیرد و سطحی نیست. بلکه ماشین‌آلات مخصوص این کار رنگ را به داخل بافت‌های موکت تزریق می‌کنند که در بالا بردن ماندگاری طرح و رنگ تاثیر مستقیم دارد. همچنین استفاده از رنگ‌های باکیفیت و دوام بالا نیز در ثابت ماندن طرح‌ها موثر است.

  • تنوع بالا

موکت‌های چاپی در طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوعی تولید می‌شوند و می‌توانند نیاز همه افراد با سلیقه‌های مختلف را برآورده کنند. همین مساله از بارزترین مزایای کفپوش‌های چاپی است. همچنین امکان سفارش چاپ طرح و رنگ دلخواه به تولیدکنندگان به‌ویژه در متراژهای بالا، از دیگر ویژگی‌های مثبت این نوع موکت است.

تنوع بالا موکت چاپی | زت کارپت

  • شستشوی آسان

در حالت کلی شتشوی موکت از فرش آسان‌تر است و این مساله درباره موکت‌های چاپی نیز صدق می‌کند. کفپوش‌های طرح‌دار چاپی در برابر شستشو مقاوم هستند و به‌ دلیل ضخامت تقریبا کمی که دارند، حمل‌ونقل آن‌ها برای شستشو نیز آسان‌تر است.

مطلب مرتبط  همه چیز درباره ی موکت پلی استر

البته باید هنگام شستن این نوع کفپوش نیز مانند سایر موکت‌ها و فرش‌ها از مواد شوینده بسیار قوی و سفیدکننده استفاده نکنید. اما اگر تصمیم به استفاده دارید، مقدار کمی از آن‌ها را با آب رقیق کنید تا به رنگ و بافت موکت آسیب نزنند.

  • قابل استفاده در محیط‌های مختلف

یکی دیگر از مزایای موکت چاپی امکان استفاده از آن‌ها در محیط‌های مختلف مانند فضاهای مسکونی، هتل‌ها، محیط‌های اداری، فرودگاه‌ها و غیره است.

در واقع امکان سفارش طرح‌های چاپی به‌ویژه در فضاهای کاری و تجاری با نشان آن مجموعه یا هر طرح دلخواه دیگری، محدودیت استفاده از این کفپوش را از میان برداشته است.

معایب موکت چاپی

موکت‌های چاپی نیز مانند هر کفپوش دیگری در کنار نقاط مثبتی که دارند، ممکن است از معایبی نیز برخوردار باشند.

گرچه این ویژگی‌های منفی که با عنوان معایب موکت چاپی مطرح می‌کنیم مطلق نیستند و ممکن است برخی از افراد آن‌ها را جزو خصوصیات منفی به‌حساب نیاورند. با این‌حال می‌توانیم موارد فهرست زیر را از جمله معایب این نوع موکت بدانیم:

  • معمولا قیمت موکت چاپی بیشتر از نمونه‌های ساده است.
  • اکثر این کفپوش‌ها ضخامت کمی دارند و کمی سفت هستند.
  • ضخامت کم این کفپوش از خصوصیت عایق گرما، سرما و صدا که در همه موکت‌ها مشترک است، می‌کاهد.

آیا موکت چاپی دوام و ارزش خرید دارد؟

در قسمت مزایای استفاده از موکت چاپی چیست تاحدی به موضوع دوام پرداختیم و گفتیم که این کفپوش‌ها برخلاف ادعای برخی از مردم مقاومت بالایی دارند.

دوام موکت چاپی در بیشتر موارد با سایر نمونه‌ها برابری می‌کند. افرادی که این محصولات را استفاده می‌کنند معمولا از تجربه خرید رضایت‌بخش خود می‌گویند. طبق ادعای آن‌ها دوام بالای موکت چاپی در برابر ساییدگی، تغییر رنگ، پاک شدن طرح یا پخش رنگ به سایر قسمت‌های موکت به اثبات رسیده است.

مطلب مرتبط  جدیدترین طرح ها و رنگ های موکت سه بعدی

آیا موکت چاپی دوام و ارزش خرید دارد؟ | زت کارپت

در چه مکان‌هایی از موکت چاپی استفاده می‌شود؟

موکت چاپی برای هر محیطی که به یک کفپوش طرح‌دار، بادوام و تاحدی نرم و گرم نیاز دارد انتخاب مناسبی است و نمی‌توانیم آن را به فضای خاصی محدود کنیم.

اما معمولا استفاده از طرح‌های متنوع یا سفارشی در محیط‌های اداری یا تجاری بیش از منازل مسکونی است. رایج‌ترین اماکن برای مفرش شدن با موکت چاپی عبارت هستند از:

  • اتاق خواب‌های منزل
  • اتاق‌های هتل
  • راهرو و لابی هتل
  • سالن‌های کنفرانس و نمایش
  • پلاتوهای تمرین موسیقی
  • سالن‌های فرودگاه
  • محیط‌های اداری

سخن نهایی

یکی از انواع کفپوش، موکت چاپی است که استفاده از آن قدمتی کمتر از ۱۰۰ سال دارد. خرید این موکت‌ها مزایا و معایب مختلفی دارد که در این مطلب علاوه ‌پاسخ به سوال موکت چاپی چیست بر بررسی دوام موکت چاپی و محل‌های مناسب برای استفاده از این کفپوش، ویژگی‌های آن را نیز توضیح دادیم.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1