راهنمای انتخاب الیاف موکت | آشنایی با ۶ مورد از انواع الیاف موکت

الیاف مختلف موکت | زت کارپت

موکت‌ها همواره به‌عنوان یکی از راحت‌ترین و کم‌هزینه‌ترین کف‌پوش‌ها شناخته می‌شوند. در بیش‌تر خانه‌های ایرانی یا حتی دفاتر کار از موکت برای پوشش کف استفاده می‌شود؛ اما شاید موضوعی که بیش‌تر افراد آن را نادیده می‌گیرند، انتخاب الیاف موکت است. با این‌وجود که همه موکت‌ها از نظر کارایی یکسان هستند، اما نوع الیاف آن‌ها می‌تواند در میزان راحتی‌شان اثرگذار باشد.

هر قسمت از دکوراسیون داخلی خانه، ویژگی‌های خاص خود را دارد و باید تمام المان‌ها باتوجه‌ به این موضوع انتخاب شوند. همین موضوع باعث شده تا وجود انواع الیاف موکت برای این کف‌پوش نوعی مزیت به‌حساب بیاید. به‌این‌ترتیب می‌توانید برای محیط‌های کم تردد یا پرتردد باتوجه‌به ماهیت آن‌ها و البته المان‌هایی که در آن به کار رفته‌اند، یکی از انواع الیاف موکت را استفاده کنید.

الیاف مورداستفاده در موکت‌ها

دکوراسیون داخلی اتاق‌خواب، پذیرایی یا آشپزخانه با هم متفاوت هستند. در هر یک از این محیط‌ها لازم است باتوجه‌به نیاز از کف‌پوش، مبلمان یا رنگ متفاوتی استفاده شود. به همین منظور است که انتخاب الیاف موکت اهمیت زیادی دارد. انتخاب الیاف مناسب می‌تواند شما را از دردسرهای زیادی رهایی ببخشد و مزیت‌هایی زیادی برای شما به همراه داشته باشد.

به همین منظور در این مقاله سعی کردیم تا همه انواع الیافی که برای تولید موکت به کار می‌روند را مورد بررسی قرار دهیم و هر یک را از نظر ویژگی‌ها، کاربرد و مزیت‌هایی که دارند، بررسی و تحلیل کنیم.

۱.     نایلون / پلی‌آمید

الیاف موکت نایلون | زت کارپت

اولین مورد در واقع پرکاربردترین آن‌ها است. الیاف پلی‌آمید قدمت زیادی در این صنعت دارند و تقریباً از سال ۱۹۳۵ تا به امروز برای این کار استفاده می‌شوند. اما بیایید بررسی کنیم که چه چیزی باعث شده که نایلون تا این حد برای تولید موکت معروف و محبوب باشد؟

بهتر است این‌گونه بیان کنیم که این الیاف تقریباً ۷۰ درصد نیاز شرکت‌های تولیدکننده موکت را پوشش می‌دهد. موکت‌ پلی‌آمید در برابر ساییدگی مقاومت بسیار بالایی دارند و حالت ارتجاعی آن‌ها باعث شده تا برگشت‌پذیری بسیار مناسبی هم داشته باشند. به‌علاوه که در پروسه تولید، این الیاف رنگ‌پذیری آسانی دارند، نگه‌داری و شستشوی این نوع موکت هم بسیار کم‌ دردسرتر از انواع دیگر است.

مطلب مرتبط  نکاتی که باید قبل از خرید موکت تایلی اداری بدانید

به‌طورکلی دو نوع الیاف پلی‌آمید برای تولید موکت به کار می‌روند که از نظر مولکولی با هم متفاوت هستند. الیاف نایلون ۶ در واقع نمونه نرم‌تر و الیاف ۶.۶ نمونه‌هایی هستند که کمی ضخامت بیش‌تری دارند. نوع اول قابلیت بازیافت خوبی دارد و نوع دوم هم مقاومت زیادی در برابر سایش و خرابی خواهد داشت.

۲.     پلی‌استر

الیاف موکت پلی‌استر | زت کارپت

اگر برای محیطی با تردد پایین به دنبال یک کف‌پوش مناسب هستید، باید از موکت‌هایی با الیاف پلی‌استر کمک بگیرید. در پروسه انتخاب الیاف موکت موضوعات مختلفی می‌توانند مهم باشند که یکی از آن‌ها قابلیت بازیافت محصول موردنظر شماست. موکت‌هایی که با این الیاف تولید می‌شوند، به‌راحتی بازیافت می‌شوند و در واقع بخش زیادی از الیاف پلی‌استر مورداستفاده هم از طریق بازیافت به دست می‌آید.

موکت پلی‌استر در برابر فشار، له‌شدگی و تردد به‌اندازه پلی‌آمید مقاومت ندارد و بهتر است در محیط‌هایی که ترافیک کم‌تری دارند استفاده شود. اما از طرفی‌ این الیاف به دلیل ساختار مولکولی خاصی که دارند در برابر لکه و آلودگی بسیار مقاوم خواهند بود.

۳.     تریکستاالیاف موکت تریکستا | زت کارپت

نوعی از الیاف که به‌اشتباه مواد پیشرفته‌تری از پلی‌استر شناخته می‌شوند، تریکستا هستند. فرمول ساختاری این الیاف ممکن است کمی به پلی‌استر شباهت داشته باشد، اما به‌طورکلی این دود با هم متفاوت هستند. تریکستا از نظر مقاومت در برابر له‌شدگی و فشار عملکرد بسیار بهتری از پلی‌استر دارد و می‌توانید حتی برای دفاتر کار یا محیط‌های پرتردد خانه هم از آن استفاده کنید.

تریکستا هم یکی از انواع الیاف موکت است که قابلیت برگشت‌پذیری یا به عبارتی حالت ارتجاعی بسیار خوبی دارد و به این دلیل است که دوام و ماندگار خوبی نیز دارد. به‌علاوه در مورد این الیاف می‌توان گفت که در برابر اشعه UV و نور آفتاب مقاوم هستند و همچنین به‌راحتی قابل بازیافت و استفاده دوباره خواهند بود.

مطلب مرتبط  انواع پایل موکت (Pile) و مزایا و معایب آن

۴.     پشم

موکت پشمی | زت کارپت

اگر به دنبال انتخاب الیاف موکت از جنس‌های طبیعی هستید، پشم می‌تواند بهترین گزینه پیش‌روی شما باشد. این الیاف قدیمی‌تر موادی هستند که برای تولید موکت به کار می‌روند. از مزایای موکت پشمی می‌توان به مقاومت بالا در برابر له‌شدگی، نرمی و راحتی زیاد، مقاومت در برابر آلودگی و البته تا حد زیادی مقاومت در برابر آتش‌گرفتن را عنوان کرد.

استفاده از الیاف پشمی برای موکت از قدیم رایج بوده است، اما امروزه به دلیل قیمت بالای آن‌ها کم‌تر موکتی تولید می‌شود که به طور کامل از این جنس باشد. الیاف پشمی به طور معمول در ترکیب با پلی‌استر یا پلی‌آمید یا همان نایلون استفاده می‌شوند. این کار باعث تولید محصول بهینه از همه لحاظ خواهد شد؛ چرا که پشم راحتی و پلی‌آمید یا پلی‌استر دوام بالایی دارند.

در انتها اگر بخواهیم یکی از نقاط ضعف را برای این الیاف نام ببریم، باید به خاصیت جذب حشرات در پشم اشاره کنیم. البته که دیگر جای نگرانی نیست؛ چرا که در پروسه تولید این محصول با مواد ترکیب می‌شود که به‌طورکلی احتمال جذب حشرات را از بین خواهد برد.

۵.     اکریلیک

موکت اکریلیک | زت کارپت

این الیاف که از پلی اکریلیک تولید می‌شوند برای محیط‌های کم تردد مناسب خواهند بود. انتخاب الیاف موکت باید باتوجه‌ به محیط مورد استفاده آن صورت گیرد و در این پروسه به مشخصات هر یک از الیاف دقت داشته باشید. موکت‌هایی با الیاف اکریلیک می‌توانند در برابر محوشدگی، آلودگی، الکتریسیته ساکن، رطوبت یا کپک‌زدگی تا حد زیادی مقاومت کنند.

به‌طورکلی این الیاف به نسبت انواع دیگر بسیار جدید است و چندان شاهد استفاده از آن برای تولید موکت نیستیم. الیاف اکریلیک از نظر میزان راحتی و آسایش، شباهت زیادی به پشم دارند؛ چرا که سطح آن‌ها نرم‌تر از الیاف دیگر است.

مطلب مرتبط  برای انتخاب موکت برای پذیرایی به چه نکاتی دقت کنیم؟

۶.     اولفین / پلی‌پروپیلن

الیاف موکت پلی پروپیلن | زت کارپت

آخرین مورد از انواع الیاف موکت، پلی‌پروپیلن نام دارد. این جنس هم به طور کامل شیمیایی است، اما مزیت‌های زیادی دارد. در مورد این الیاف باید دقت داشته باشید که مقاومت بالایی در برابر له‌شدگی ندارد و توصیه می‌کنیم در زیر زمین یا مکان‌های کم تردد استفاده شوند.

از مزیت‌های این الیاف هم می‌توان به  مقاومت در برابر رطوبت، لکه‌گیری، الکتریسیته ساکن، اشعه UV و محوشدگی اشاره کرد. در نهایت هم لازم است اشاره کنیم که نگران خیس شدن این موکت الفین نباشید؛ چرا که در زمان کوتاهی خشک خواهد شد.

جدول مقایسه موکت‌ها بر اساس الیاف آنها

نوع الیاف نایلون پلی‌استر تریکستا پشم اکریلیک پلی‌پروپیلن
قابلیت برگشت‌پذیری خیلی خوب ضعیف خوب خیلی خوب خوب ضعیف
مقامت در برابر سایش خیلی خوب خوب خوب خوب خوب خوب
مقاومت در برابر آلودگی خوب خوب خوب نسبتاً خوب خوب خوب
رنگ‌پذیری خیلی خوب خوب خوب محدود خوب محدود
محیط‌های مناسب برای نصب همه محیط‌ها محیط‌های با ترافیک پایین دفاتر کار و محیط‌های پرتردد همه محیط‌ها محیطی با ترافیک پایین و مرطوب دفاتر کار و محیط باز

سخن پایانی:

در این مقاله به بررسی و توضیح انواع الیاف پرداختیم و سعی کردیم هر آنچه نیاز است در انتخاب الیاف موکت خود بدانید را در این مقاله بیاوریم، ما در مقاله‌ی دیگری در سایت زت به بررسی و مقایسه موکت پلی آمید و نایلونی پرداختیم اگر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم به این مقاله نیز مراجعه کنید.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1