هر آنچه باید درباره انواع کفپوش رستوران بدانید!

انتخاب انواع کفپوش رستوران

تاثیر به‌سزای دکوراسیون داخلی رستوران‌ها در جذب مشتری بر هیچکس پوشیده نیست. یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در دکوراسیون داخلی رستوران‌ها، کفپوش‌ها هستند که باید در انتخاب آن‌ها علاوه بر زیبایی به عوامل و نکات دیگری هم توجه داشت. در این مقاله به معرفی انواع کفپوش رستوران خواهیم پرداخت؛ مزایا و معایب هر کدام را بررسی می کنیم و تمامی نکاتی را که باید در هنگام انتخاب میان انواع کفپوش رستوران در نظر داشته باشید، به شما یادآوری می‌کنیم.

اگر قصد طراحی یا تغییر دکوراسیون رستوران خود را دارید، خواندن این مقاله می‌تواند به انتخابی بهتر و بدون پشیمانی کمک کند.

کفپوش مناسب رستوران چه ویژگی هایی دارد؟

انتخاب کفپوش رستوران کار بسیار سختی است. کفپوش رستوران از جهات مختلف ذیر ذره‌بین شتریان قرار می‌گیرد و بر نظر آن‌ها نسبت به رستوران شما تاثیر می‌گذارد.

از زیبایی گرفته تا تمیزی و بهداشت، کفپوش رستوران در همان نگاه اول احساسات مثبت یا منفی زیادی را به مشتری منتقل می‌کند. علاوه بر این‌ها، جنس و نوع کفپوش رستوران می‌تواند در دریافت مجوزهای لازم برای فعالیت هم موثر باشد و باید هنگام انتخاب به این موضوع هم دقت کنید.

همچنین کفپوش مناسب رستوران باید برای ساعت‌ها فعالیت کارکنان رستوران هم شرایط مطلوبی را فراهم آورد و مانع از خستگی و لغزیدن آن‌ها شود. با خواندن این مطالب ممکن است برای شما هم این سوال پیش بیاید که به طور کلی چه مولفه‌هایی را باید در هنگام انتخاب کفپوش کافه یا رستوران مدنظر قرار داد؟

کفپوش مناسب رستوران چه ویژگی هایی دارد؟ | موکت زت

مهم ترین مولفه های انتخاب یک کفپوش برای رستوران

البته که قیمت احتمالا اولین عاملی است که در انتخاب و خرید شما تاثیرگذار است، اما برای انتخاب کفپوش رستوران باید فاکتورهای دیگری را هم در نظر گرفت. در ادامه به مهم‌ترین مولفه‌هایی که کفپوش مناسب رستوران باید داشته باشد، اشاره می‌کنیم:

طول عمر بالا

کافه و رستوران محلی پر از وسیله‌های مختلف مانند میز و صندلی و شلوغ و پررفت‌وآمد است و معمولا ساعت‌های زیادی در روز سرویس‌دهی دارد.

همه این‌ها باعث می‌شود تعویض و تعمیر انواع کفپوش کافه و رستوران کار دشواری باشد. این موضوع در کنار رفت‌وآمد بسیار زیاد باعث می‌شود دوام و طول عمر متریالی که برای اجرا در کف این مکان‌ها انتخاب می‌کنید اهمیت زیادی داشته باشد؛

مقاومت بالا

کفپوش مناسب باید در برابر وزن سنگین میزها، صندلی‌ها، ضربه‌هایی که ممکن است به آن وارد شود، رفت‌وآمدهای مکرر و… مقاومت لازم را داشته باشد.

ضد لغزش

یکی دیگر از نکات مهمی که در انتخاب کفپوش رستوران باید مدنظر قرار دهید، داشتن اصطکاک سطحی و لیز نبودن آن است. پیشخدمت‌ها مدام و با سرعت بالا در سالن رستوران و بین میزها رفت‌وآمد می‌کنند و لغزنده بودن کفپوش می‌تواند هم برای آن‌ها و هم برای مشتریان خطرناک باشد.

زیبایی

فضای رستوران باید به مشتریانی که وارد می‌شوند احساس پاکیزگی و شیک بودن بدهد، زیبایی و منحصربه‌فرد بودن یک کفپوش مناسب رستوران می‌تواند اثر قابل توجهی بر این احساسات بگذارد.

زیبایی کفپوش رستوران | موکت زت

بی‌صدا بودن

قطعا برای شما هم راه رفتن روی کفپوش‌هایی که صدای کفش شما را بیش از حد منعکس کرده و در محیط پخش می‌کنند، ناخوشایند خواهد بود. نباید اجازه دهید مشتریان این احساس را تجربه کنند. از سوی دیگر انعکاس زیاد صدا باعث می‌شود رفت‌وآمد زیاد پیشخدمت‌ها بسیار پرسروصدا شود و مشتریان را آزار دهد.

مطلب مرتبط  انواع کفپوش مورد استفاده در فضای هتل

آسان تمیز شدن

در کافه و رستوران خوراکی و نوشیدنی سرو می‌شود و به همین دلیل نظافت همیشگی کف و محیط اهمیت زیادی دارد. متریال کف رستوران باید به گونه‌ای انتخاب شود که به راحتی بتوانید رد پاها، لکه‌های غذا، چربی و گرد و غبار نشسته روی آن‌ها را پاک کنید.

ضدآب بودن

اگر برای قسمت‌های مختلف رستوران و به خصوص آشپزخانه به دنبال کفپوشی مناسب هستید، ضدآب بودن هم ویژگی مهمی است که بهتر است مد نظر داشته باشید.

معرفی کامل انواع کفپوش رستوران

تا اینجای مقاله از کلیدی‌ترین ویژگی‌های کفپوش مناسب رستوران صحبت کردیم؛ اما، کدام‌یک از انواع کفپوش کافه یا رستوران این مشخصات را دارند؟ در ادامه با انواع متریالی که قابلیت اجرا در محیط‌های غذاخوری را دارند، آشنا خواهیم شد و مزایا و معایب مربوط به هر کدام را بررسی خواهیم کرد.

این بررسی با مقایسۀ مزایا و معایب انواع کفپوش، می‌تواند در انتخاب کفپوش رستوران به شما کمک کند.

۱. کفپوش سرامیکی

رایج‌ترین ماده‌ای که برای پوشش کف رستوران‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، انواع کاشی‌ و سرامیک است. سرامیک‌ها که از ترکیب خاک رس و سفال به دست می‌آیند، طول عمر بسیار بالایی دارند. البته مزیت‌ استفاده از سرامیک‌ها به عنوان یکی از انواع کفپوش کافه و رستوران به این مورد ختم نمی‌شود و شامل موارد زیر هم خواهد شد.

کفپوش سرامیکی رستوران | موکت زت

مزایا و معایب کفپوش سرامیکی

  1. تنوع بالا در طرح و رنگ؛
  2. قیمت مناسب؛
  3. قابلیت نگهداری آسان؛
  4. مقاوم در برابر ضربه و خراش؛
  5. تمیزی آسان.

در کنار تمامی این مزیت‌ها کفپوش‌های سرامیکی در مقایسه با انواع کفپوش رستوران در برابر ضربات محکم آسیب‌پذیرتر هستند و احتمال ترک برداشتن یا خط افتادن آن‌ها زیاد است.

۲. کفپوش موکتی

یکی دیگر از متریال‌هایی که به عنوان کفپوش مناسب رستوران بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، انواع موکت‌های رستورانی است، که انتخاب آن‌ها مزایای بسیاری به همراه دارد.

مدل‌های متنوعی از موکت‌ها با درجات مختلف کیفی در بازار عرضه می‌شوند و برخی از آن‌ها موکت‌ رستوران هستند که کیفیت بالا و طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوعی دارند و یکی از بهترین گزینه‌های پیش رو در میان انواع کفپوش کافه و رستوران محسوب می‌شوند.

بسیاری از رستوران‌های شیک و لوکس از موکت‌ها برای تکمیل دکوراسیون داخلی خود استفاده می‌کنند و روحی تازه و گرم به محیط رستوران خود می‌بخشند.

کفپوش موکتی برای رستوران و کافه | موکت زت

مزایای استفاده از کفپوش موکت

  1. موکت‌ها با طرح‌های بسیار زیبا و متنوع حس شیک بودن و زیبایی را به مشتریان القا می‌کنند؛
  2. با توجه به تنوع بالای رنگ و طرح به راحتی قابلیت هماهنگ شدن با سایر مولفه‌های دکوراسیون داخلی را دارند؛
  3. ایمن هستند و باعث لغزیدن افراد نخواهد شد؛
  4. به عنوان عایق صدا عمل می‌کنند و برخی از آن‌ها حتی خاصیت ضدحریق دارند؛
  5. در برابر ضربه و فشار وزن صندلی‌ها و میزها مقاومت لازم را از خود نشان می‌دهند؛
  6. راه رفتن روی آن‌ها هیچگونه صدای مزاحمی ایجاد نمی‌کند؛
  7. در صورت سقوط ظروف و لوازم تزئینی، تا حد زیادی مانع از شکستن آن‌ها می‌شوند؛
  8. موکت‌های رستورانی از الیاف باکیفیتی تولید شده‌اند و در برابر آلاینده‌ها و فرسایش مقاوم هستند؛
  9. ضخامت و تراکم‌های متفاوتی دارند که می‌توانید متناسب با نیازتان از میان آن‌ها انتخاب کنید؛
  10. موکت‌های رستورانی پرزهای کوتاه‌تری دارند که علاوه بر افزایش مقاومت آن‌ها در برابر رفت‌وآمدهای زیاد، تمیز کردن آن‌ها را هم آسان‌تر می‌کند.
  11. قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند؛
  12. به راحتی روی هر سطحی نصب می‌شوند؛
  13. با ایجاد فضایی شبیه به محیط خانه، احساس صمیمیت و راحتی بیشتری در مشتریان به وجود می‌آورند؛
  14. طول عمر بالایی دارند.
مطلب مرتبط  شناخت 5 مورد از سبک های دکوراسیون هتل

معایب استفاده از کفپوش موکتی

در هنگام انتخاب کفپوش کافه یا رستوران خود از جنس موکت در نظر داشته باشید که کنار تمام این مزایای و ویژگی‌های مثبت، تمیز کردن عمیقی این کفپوش کمی مشکل است، اما می‌توانید از انواع ویژه‌ای استفاده کنید که در برابر لکه مقاومت بیشتری دارند.

البته با کمک دستگاه‌های موکت‌شویی می‌توانید انواع موکت را به راحتی و با کمترین دردسر تمیز کنید.

تا اینجا دو نوع از کفپوش های مخصوص رستوران را شناختیم. اگر علاقمندید تا در مورد مقایسه سرامیک و موکت بیشتر بدانید میتوانید به مطلب دیگر ما با همین عنوان مراجعه کنید.

۳. کفپوش سنگی

اگر در انتخاب کفپوش کافه یا رستوران خود به خاص بودن اهمیت می‌دهید، کف سنگی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.به طور کلی استفاده از سنگ‌ در دکوراسیون داخلی، فضایی شیک و مجلل به وجود می‌آورد و درباره رستوران‌ها هم همینطور است.

کفپوش‌های سنگی طول عمر بالا و استحکام زیادی دارند، ضدآب، ضدحریق و ضدلغزش هستند و البته که در کنار تمام این مزایا، قیمت بسیار بالایی هم دارند.

معمولا از سنگ مرمر یا گرانیت به عنوان متریال کف رستوران استفاده می‌شود.

کفپوش سنگی | موکت زت

 سنگ مرمر

حتما تا‌به‌حال سنگ‌های مرمر سفید را که در قسمت‌های مختلف ساختمان‌ها نصب می‌شوند، دیده‌اید. این سنگ‌ها را در انواع رنگ‌ها و مدل‌ها می‌توان برای اجرای کفپوش محیط‌های مختلف از جمله سالن‌های غذاخوری به کار برد.

 سنگ مرمر به عنوان کفپوش رستوران | موکت زت

مزایای کفپوش سنگ مرمر
  • سطح صاف و رنگ‌های روشن این سنگ جلای خاصی به کف داده و آن را درخشان می‌کند؛
  • رعایت بهداشت و تمیزی سنگ مرمر به عنوان متریال کف رستوران بسیار آسان است؛
  • خنک بودن سطح این سنگ‌ها باعث می‌شود برای به‌کارگیری در مناطق جغرافیایی گرم مناسب باشند.
معایب کفپوش سنگ مرمر
  • سنگ‌ مرمر در برابر آسیب‌ها و ضربات حساس است و خیلی زود خراش یا ترک برمی‌دارد؛
  • لکه‌ها و کثیفی‌ها روی این کفپوش‌ها بیشتر خود را نشان می‌دهند و باید در فواصل زمانی کوتاه تمیز شوند؛
  • ممکن است اثر لکه‌هایی که رنگ تندی دارند بر سطح این سنگ‌ باقی بماند.

سنگ گرانیت

دومین سنگی که برای پوشش‌دهی سطوح استفاده می‌شود، سنگ گرانیت است. این سنگ استحکام و مقاومت بالایی دارد و رنگ‌های آن به افزایش زیبایی مکان و محیط کمک شایانی می‌کند و از این رو به عنوان یکی از انوع کفپوش کافه و رستوران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سنگ گرانیت به عنوان کفپوش رستوران | موکت زت

قبل از انتخاب کفپوش کافه و رستوران خود از جنس گرانیت به مزایا و معایب آن دقت کنید:

مزایای کفپوش سنگ گرانیت
  • سطح صاف و یک‌دست؛
  • مقاوم در برابر ضربه، خراش و آسیب؛
  • طول عمر زیاد؛
  • تمیزی آسان؛
  • ضدآب و ضدسایش.
معایب کفپوش سنگ گرانیت
  • قیمت سنگ گرانیت نسبت به سایر سنگ‌هایی که به عنوان متریال کف رستوران کاربرد دارند، بالاتر است.
  • گفته می‌شود این سنگ از خود پرتوهای مضری ساطع می‌کند که برای سلامتی انسان ضرر دارد.

۴. کفپوش پارکتی

کفپوش لمینت یا پارکتی از دیگر گزینه‌هایی است که برای انتخاب کفپوش کافه یا رستوران مناسب به نظر می‌رسد. ویژگی برجسته و بارز پارکت‌ها همواره نو ماندن آن‌ها است.

مطلب مرتبط  مزیت های استفاده از موکت در هتل

به این معنی که سطح آن‌ها به ندرت برق و رنگ اولیۀ خود را از دست می‌دهد و از این رو، حتی پس از سال‌ها استفاده همچنان نو به نظر می‌رسد. علاه بر این انتخاب پارکت به عنوان یکی از انواع کفپوش کافه و رستوران مزایا و معایب زیر را به همراه دارد.

کفپوش پارکتی | موکت زت

مزایای کفپوش پارکتی

  • سطح صاف و صیقلی پارکت به راحتی از لکه‌ها پاک می‌شود؛ حتی اگر چند روز از لک شدن آن‌ گذشته باشد.
  • کفپوش‌های پارکتی در برابر خط و خش و فرسایش مقاومت بالایی دارند.
  • این نوع کفپوش در مقابل نور خورشید دچار رنگ پریدگی نمی‌شود و برای استفاده در رستوران‌هایی مناسب است که پنجره‌های بزرگی دارند.
  • از نظر طرح و رنگ تنوع بالایی دارند و به راحتی با انواع دکوراسیون به خصوص فضاهای گرم هماهنگ می‌شوند.

معایب کفپوش پارکتی

  • در برابر نفوذ آب و مایعات آسیب‌پذیر هستند؛
  • قیمت‌ نسبتا بالایی دارند.

همچنین اگر علاقمندید تا در مورد مقایسه موکت و پارکت نیز بیشتر بدانید میتوانید از مطلب دیگر ما کمک بگیرید.

۵. کفپوش PVC

آخرین متریالی که به عنوان یکی از انواع کفپوش رستوران به شما معرفی می‌کنیم، پلاستیک فشرده پی‌وی‌سی است. این روکش از نوعی ماده پلاستیکی به نام پلی‌وینیل‌کلراید تولید می‌شود و به همین دلیل به نام کفپوش وینیلی هم معروف است.

کفپوش PVC | موکت زت

کفپوش‌های PVC به دلیل داشتن مزایای زیر گزینۀ مناسبی در هنگام انتخاب کفپوش کافه یا رستوران به نظر می‌رسند:

مزایای کفپوش PVC

  • در میان انواع کفپوش مناسب رستوران، قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد؛
  • تعویض و نصب آن در مقایسه با انواع کفپوش رستوران به جز موکت، راحت‌تر است؛
  • این کفپوش به عنوان عایق صوتی و حرارتی هم عمل می‌کند؛
  • در طرح‌های متنوعی موجود است؛
  • به آسانی تمیز می‌شود؛
  • سطح لغزنده‌ای ندارد و در طولانی مدت باعث خستگی کارکنان نمی‌شود.

معایب کفپوش PVC

  • تجزیه ناپذیر است و قابلیت بازیافت ندارد؛
  • این متریال کف رستوران از مواد شیمیایی ساخته می‌شود و ممکن است آلرژی و مشکلات تنفسی ایجاد کنند؛
  • در درازمدت رنگ و جلای اولیه خود را از دست می‌دهند؛
  • طول عمر نسبتا کوتاهی دارند و پس از ۸ تا ۱۵ سال نیاز به تعویض پیدا می‌کنند.

مروری بر راهنمای انتخاب کفپوش رستوران

مروری بر راهنمای انتخاب کفپوش رستوران | موکت زت

برای پوشاندن کف رستوران‌ها می‌توان از انواع مختلف کفپوش از جمله کفپوش سرامیکی، کفپوش سنگی، کفپوش موکتی، کفپوش پارکتی و کفپوش PVC استفاده کرد که هر کدام از آن‌ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند.

انتخاب کفپوش‌ رستوران به شرایط و بودجۀ شما بستگی دارد؛ اما باید کفپوشی انتخاب کنید که لغزنده نباشد، به راحتی تمیز شود، در برابر آب و لکه‌ها مقاوم باشد، از نظر رنگ و طرح با دکوراسیون رستوران هماهنگ شود، در برابر ضربه، خط و خش و رفت‌وآمدهای بسیار مستحکم باشد و طول عمر بالایی داشته باشد.

در میان انواع کفپوش رستوران، کفپوش‌های موکتی بیشتر ویژگی‌های لازم و با توجه به قیمت مناسب می‌توانند بهینه‌ترین انتخاب برای بسیاری از افراد باشند. در فروشگاه موکت زت می‌توانید موکت‌هایی با طرح و رنگ، جنس و ضخامت متنوع بیابید و مناسب‌ترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1