مقایسه انواع فیبر موکت طبیعی و مصنوعی

مقایسه انواع فیبر موکت | زت کارپت

فیبر موکت ماده ای است که موکت و فرش از آن ساخته می شود. در ترکیب یک موکت یا فرش ممکن است از چندین نوع فیبر استفاده شده باشد. هر کدام از این فیبر ها ، ویژگی های خاص خود را دارند و به همین ترتیب نقاط قوت و ضعف آن ها نیز متفاوت است. برای انتخاب کفپوش مناسب برای منزلتان ، نیاز است که ابتدا تفاوت بین مدل های مختلف فیبر های یک موکت را بدانید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. در این مطلب می خواهیم در مورد انواع فیبر موکت و مقایسه آن ها صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

معرفی انواع فیبر موکت

الیافی که در ساخت فرش و موکت به کار می رود به دو دسته تقسیم می شود:

الیاف مصنوعی

این الیاف از جنس موادی هستند که در طبیعت پیدا نمی شوند. جنس این الیاف، از ترکیبات مختلف شیمیایی است. در ساخت و بافت اغلب فرش های امروزی ، از الیاف مصنوعی استفاده می کنند.

الیاف مصنوعی خود به ۴ نوع اصلی دیگر تقسیم می شود که عبارتند از:

  • نایلون
  • پلی استر
  • پلی پروپیلن ( الفین )
  • جدیدترین مدل از الیاف مصنوعی به نام Treixta

معرفی انواع فیبر موکت | شرکت زت کارپت

الیاف طبیعی

این نوع الیاف از مواد طبیعی که در طبیعت رشد می کنند، تهیه می شود. درصد نسبتا کمی از فرش های امروزی از این جنس هستند، اما بافندگان فرش همچنان در ساخت فرش و موکت از الیاف طبیعی استفاده می کنند.

رایج ترین ماده ای که در تهیه الیاف طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد، پشم است. مواد دیگری نیز در ساخت این نوع الیاف کاربرد دارند که عبارتند از:

  • سیزال
  • پنبه
  • علف دریایی
  • جوت
  • ابریشم
مطلب مرتبط  آشنایی با رنگ بندی موکت اداری

این مواد در مقایسه با پشم استحکام کمتری دارند، بنابراین به صورت خالص مورد استفاده قرار نمی گیرند و به صورت ترکیبی با پشم در ساخت فرش و موکت کاربرد دارند.

در ادامه این دو نوع الیاف را به طور کامل با یکدیگر مقایسه می کنیم تا در هنگام خرید بهترین انتخاب را داشته باشید.

مقایسه فیبر موکت طبیعی و مصنوعی

الیاف مصنوعی و طبیعی هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند، با این حال دانستن تفاوت هر کدام به شما در انتخاب گزینه مناسب تر برای فرش و موکت منزل کمک می کند.

مقاومت در برابر لکه و کثیفی

در این مورد ، الیاف مصنوعی نسبت به نوع طبیعی مقاوم تر هستند. با وجود آن که الیاف طبیعی مانند پشم یک لایه محافظ خوبی دور خود دارند، اما ممکن است لکه این دیواره را بشکند و به داخل فیبر نفوذ کند. در این حالت ، لکه باقی می ماند و دیر پاک می شود.

الیاف مصنوعی ، مقاومت بیشتری در مقابل لکه ها دارند و نگهداری از آن ها در طولانی مدت آسان است. به محض کثیف یا لکه شدن فیبر موکت مصنوعی ، می توانید آن را با آب گرم و مقداری شوینده تمیز کنید.

مقاومت انواع فیبر موکت در برابر لکه و کثیفی | شرکت زت کارپت

سازگاری با محیط زیست

الیاف طبیعی نسبت به نوع مصنوعی با محیط زیست سازگارتر هستند؛ چون الیاف طبیعی از مواد پایدارتری ساخته شده اند. الیاف مصنوعی از خود ترکیبات آلی فرار یا VOC نیز ساطع می کنند که از انواع طبیعی منتشر نمی شود.

ماندگاری موکت

ارزیابی این ویژگی بین فیبر موکت طبیعی و مصنوعی سخت است؛ چون پشم به عنوان الیاف طبیعی از دوام مناسبی برخوردار است و همچنین الیاف مصنوعی ماندگاری بالایی دارد.

مطلب مرتبط  ترند های روز در تولید موکت

اما شاید پنبه نسبت به پشم مقاومت و ماندگاری بالایی نداشته باشد؛ ولی الفین یا نایلون به عنوان یکی دیگر از انواع فیبر موکت مصنوعی از مقاومت و دوام بالایی برخوردار هستند. به طور کلی ، می توان نتیجه گرفت که الیاف مصنوعی نسبت به طبیعی مقاوم تر هستند.

فیبر طبیعی برای مکان های کم تردد پیشنهاد می شو،د اما فیبر مصنوعی برای مکان های شلوغ و همچنین خلوت ، مناسب است.

هزینه موکت

الیاف طبیعی از نوع مصنوعی گران تر هستند. حتی هزینه نگهداری فیبر طبیعی نسبت به مصنوعی بیشتر و گران تر است.

به روز و مدرن بودن

فرش با فیبر موکت مصنوعی نسبت به نوع طبیعی برای منازلی که وقت زیادی برای تمیزکاری ندارند، مناسب است. از نظر مدرن و به روز بودن نیز فرش مصنوعی را پیشنهاد می کنیم.

به روز و مدرن بودن موکت | شرکت زت کارپت

سخن پایانی

در این مطلب در مورد انواع فیبر موکت صحبت کردیم. همان طور که در بالا گفتیم ، الیاف به کار رفته در انواع موکت و فرش به دو نوع طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند و هرکدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. بر اساس بررسی های مختلفی که در مورد این دو مدل الیاف انجام دادیم، انتخاب بهترین گزینه بر عهده شما است. حتما هنگام خرید ، ویژگی های هر نوع از این دو نوع الیاف را در نظر بگیرید.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1