ویژگی های موکت آنتی باکتریال چیست؟

موکت آنتی باکتریال با فناوری جدیدی تولید می شود که موجب ایجاد خاصیت آنتی باکتریال در سطح موکت شده و از رشد باکتری و ایجاد بوی نامطبوع جلوگیری می کند. موکت های آنتی باکتریال و آنتی میکروبیال ، علاوه بر خاصیت ضدمیکروبی ، زیبایی ، نرمی و کیفیت بالایی هم دارند. در این مقاله پاسخ همه سؤالاتی را که درباره این موکت ها ، چگونگی تولید آن ها و ویژگی ها و مزیت هایشان نسبت به موکت های معمولی دارید ، پیدا می کنید.

در این مقاله می خوانید:

  • موکت آنتی باکتریال چیست؟
  • تولید موکت آنتی باکتریال با مواد نانو
  • این موکت چه ویژگی ها و مزایایی دارد؟
  • جمع بندی

موکت آنتی باکتریال | شرکت زت کارپت

 

موکت آنتی باکتریال چیست؟

موکت و فرش به عنوان اجزای جدایی ناپذیری از دکوراسیون داخلی منازل و محیط های کاری ، به ویژه در کشور ما ، نقش مهمی در ایجاد فضای مناسب برای زندگی و کار ایفا می کنند. موکت به خاطر هزینه کمتر و سهولت استفاده ، توجه بیشتری را در ساختمان های اداری ، مساجد ، مدارس و منازل به خود اختصاص داده است.

اما هوای محیط داخلی ساختمان ها ترکیب پیچیده ای از زیست آئروسل ها و ذرات غیرزیستی است. در این میان ، فلس های پوست انسان ها و حیوانات خانگی و همین طور باکتری ها ، روی موکت ریخته شده و باعث به وجود آمدن انواع بیماری ها و حساسیت ها می شوند.

امروزه به خاطر این بیماری ها ، مانند آسم و حساسیت های رایج ، در محیط های پوشیده با موکت یا فرش ، سهم این صنعت در بازار دکوراسیون داخلی کاهش یافته است. اما استفاده از مواد آنتی باکتریال و آنتی میکروبیال نانو ، باعث ایجاد خاصیت آنتی باکتریال در سطح موکت می شود که در نتیجه از رشد باکتری ها و ایجاد بوی نامطبوع و حساسیت جلوگیری می کند.

موکت آنتی باکتریال را در محیط های مختلفی می توان استفاده کرد، برای نمونه:

  • آشپزخانه
  • اتاق کودک
  • مطب پزشک
  • مهدکودک
  • مساجد و حسینیه ها
  • و سایر محیط هایی که در آن ها به سلامت افراد حاضر اهمیت داده می شود.
مطلب مرتبط  ویژگی انواع موکت بربر

 

تولید موکت آنتی باکتریال با مواد نانو

تمیز نگه داشتن موکت کار چندان آسانی نیست. آلودگی کفش و لباس ، وجود حیوانات خانگی یا ریختن مواد مختلف روی موکت ، آن را به آلوده کرده و به محیط مناسبی برای رشد میکروب ها و باکتری ها تبدیل می کند. البته جارو و شست و شوی موکت می تواند مؤثر باشد، ولی انجام هرروز این کارها ، دشوار است.

وجود رطوبت می تواند باعث به وجود آمدن قارچ و کپک شود. این قارچ ها و کپک ها باعث ایجاد بوی نامطبوع و فساد موکت می شوند. اینجاست که فناوری نانو ، راه کار فوق العاده ای برای پاکیزگی موکت ها عرضه کرده است. این راه کار ، تولید موکت آنتی باکتریال است.

در روش های معمول برای ایجاد ویژگی آنتی باکتریال روی منسوجات ، مواد مؤثر به صورت پوشش روی آن ها قرار داده می شوند. چسبندگی این پوشش به منسوج ، دوام و پایداری آن را تضمین می کند، اما به خاطر محدودیت های این روش ، پایداری پوشش در برابر سایش پایین است؛ بنابراین نمی توان برای موکت از آن استفاده کرد.

خاصیت آنتی باکتریال با استفاده از نانوذرات اکسیدی در تولید موکت آنتی باکتریال مانع از ایجاد و رشد باکتری و قارچ می شود. اثر ضدباکتریایی ذرات مورداستفاده در این موکت ها ، به صورت چشم گیری در ابعاد نانومتری افزایش می یابد ، طوری که قادر به از بین بردن انواع مختلف باکتری هاست. بعضی تولیدکنندگان این موکت ها هم مواد نانو را در مرحله تولید نخ به پلیمر اضافه می کنند که باعث می شود اثری دائمی داشته باشد.

به عبارت دیگر، مواد آنتی باکتریال تولیدشده از نانو ، در مرحله ذوب ریسی به پلیمر افزوده شده و در بستر پلیمر قرار می گیرند. این روش تولید ، پایداری همیشگی اثر آنتی باکتریال را تضمین می کند.

با استفاده از این قابلیت در تولید موکت آنتی باکتریال از رشد باکتری های ایجادکننده بوی نامطبوع جلوگیری می شود و در نتیجه موکت همیشه پاکیزه خواهد ماند. با داشتن ویژگی آنتی باکتریال ، نیاز به شست وشوی موکت هم بسیار کاهش می یابد.

مطلب مرتبط  موکت تایل اداری مدولار: راهکاری ویژه برای کف فضاهای تجاری و اداری

استفاده از تولید موکت آنتی باکتریال | شرکت زت کارپت

این موکت چه ویژگی ها و مزایایی دارد؟

انواع پوشش های کف معمولا محیط مناسبی برای رشد میکروب ها هستند. میکروب ها و باکتری ها ممکن است زیر کف پوش ها رشد کرده و بوی ناخوشایندی از خود متصاعد کنند. این مواد به مرور باعث از بین رفتن کف پوش شده و مهم تر آنکه ، باعث ایجاد ریسک بیماری ها و حساسیت های گوناگون می شوند.

اما می توان با اضافه کردن مواد نانوی آنتی باکتریال به موکت و انواع کف پوش ، از ایجاد بوی ناخوشایند ، لکه و تغییر رنگ جلوگیری کرد و بخش های دور از دسترس موکت ، مانند پایه الیاف و پشت موکت را پاکیزه نگه داشت. علاوه بر این ها ، مقاوم و باکیفیت بودن و اثر آنتی باکتریالی به دلیل استفاده از مواد مؤثر در ساختار پلیمر را به عنوان مهم ترین ویژگی های موکت آنتی باکتریال می دانند.

از دیگر ویژگی های موکت های آنتی باکتریال می توان به این موارد اشاره کرد:

  • این موکت ها ضدباکتری و میکروب هستند؛
  • در برابر شست وشو با مواد ضدعفونی کننده مقاوم هستند؛
  • ضد نفوذ آب و سایر آلاینده ها هستند؛
  • ضدحریق هستند؛
  • رنگ ها آن ها ثابت است؛
  • در برابر وزن سنگین مقاوم هستند؛
  • و در نهایت اینکه تمیزکردن آن ها آسان است.

البته اگر دقت کافی را در نگه داری از این موکت ها نکنیم، ممکن است زودتر از آنچه انتظار داریم از بین بروند. برای حفظ کیفیت و دوام این موکت ها ، بهتر است این نکته ها را رعایت کنید:

  • بهتر است موکت آنتی باکتریال را دور از حرارت و محیط مرطوب نگهداری کنید؛
  • روی این موکت ها مواد آلوده رنگی نریزید؛
  • موکت های آنتی باکتریال را دور از لوازم برنده نگهداری کنید؛
  • از تابش مستقیم آفتاب روی این موکت ها جلوگیری کنید؛
  • و در نهایت برای شست وشوی موکت از مایع مخصوص آن استفاده کنید.
مطلب مرتبط  موکت نسوز یا ضد حریق چیست

به طور کلی با توجه به توسعه فناوری نانو در کشور ما و وجود پتانسیل های این فناوری در بهبود عملکرد محصولات مختلف ، باید در دکوراسیون داخلی هم توجه ویژه ای به محصولاتی با قابلیت آنتی باکتریالی و آنتی میکروبیالی داشت.

انواع کف پوش های منازل و محیط های کاری باید علاوه بر کیفیت ، نرمی و زیبایی ، از منظر حفظ پاکیزگی ، سلامت و دوام هم موردتوجه قرار بگیرند. ویژگی های منحصربه فرد در موکت آنتی باکتریال آن را به انتخاب ایدئالی برای کسانی تبدیل کرده که به دنبال بهترین گزینه برای کف پوشی با قیمت مقرون به صرفه هستند.

مزایاهای موکت آنتی باکتریال | شرکت زت کارپت

 

جمع بندی

انواع کف پوش ها ، از جمله موکت ها ، ممکن است خاک و رطوبت را در الیاف خود جذب کرده و در صورت تمیز نکردن و یا خشک نکردن به موقع ، کلونی میکروبی در خود ایجاد کنند. چنین محیط هایی باعث تکثیر باکتری ها و قارچ ها می شوند.

به همین دلیل بعضی از تولیدکنندگان موکت ، سراغ تولید موکت آنتی باکتریال رفته اند که از مزایای آن می توان به این موارد اشاره کرد: از رشد میکروب ها و باکتری های مضر در موکت جلوگیری می کند، موکت را از تغییر رنگ متأثر از قارچ محافظت می کند، سلامتی افراد حاضر در آن محیط را تضمین می کند و در نهایت اینکه بسیار باکیفیت و بادوام بوده و کمتر نیاز به شست وشو دارد.

در میان انواع موکت ها استفاده از موکت آنتی باکتریال در اتاق بازی کودکان ، اتاق نقاهت بیماران ، اتاق قرنطینه و اتاق های هتل بسیار اهمیت دارد. استفاده از محصولات دارای این ویژگی برای منزل و آشپزخانه ، مکان  های عمومی مانند مساجد و حسینیه ، اتاق کودکان و همین طور محل نگه داری حیوانات خانگی ، ریسک بیماری ها و حساسیت ها را کاهش می دهد.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1