مقایسه موکت پلی آمید و موکت پلی استر

الیاف پر کاربرد در تولید موکت ها | زت کارپت

آنچه که درباره موکت ها اهمیت داشته و قیمت و کیفیتشان را تحت تاثیر قرار می دهد الیاف به کار رفته در آن ها بوده که بیشترین تاثیر را در کیفیت و ماندگاری موکت دارند. موکت ها در انواع مختلفی از جمله رول، تافیتینگ و تایل مورد استفاده قرار می گیرند. حتما در هنگام خرید موکت دقت کرده اید که فروشنده بیشتر بر بافت و الیاف به کار رفته در آن چقدر تاکید داشته و قیمت های متنوع موکت را دلیل بر الیاف متنوع آن می داند. در این مقاله به مقایسه دو نوع از الیاف پرکاربرد در صنعت موکت سازی یعنی بررسی و مقایسه موکت پلی آمید و پلی استر می پردازیم و بیشتر با ماهیت آن ها آشنا خواهیم شد. پس اگر به این موضوع علاقه مند هستید تا پایان همراه ما بمانید.

الیاف پرکاربرد در صنعت موکت سازی | زت کارپت

موکت پلی آمید و ویژگی های آن

الیاف پلی آمید که به الیاف نایلون نیز شهرت دارند به وفور در صنعت موکت سازی کاربرد دارند. در بسیاری از اماکن پرتردد مانند پاساژها، ادارات، بانک ها و فروشگاه ها از این نوع موکت استفاده می شود؛ چراکه با مقاومت زیادی که در برابر ساییده و کوبیده شدن دارند مناسب ترین گزینه برای اماکن شلوغ به حساب می آیند. این الیاف به راحتی می تواند سال ها عمر کرده و نیاز شما را برآورده کند. اگر به دنبال موکتی مقاوم و مناسب برای ساختمان محل زندگی یا کار خود هستید ما به شما موکت پلی آمید یا موکت نایلونی را پیشنهاد می دهیم. از جمله ویژگی ها و مزایای این موکت می توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • داشتن خاصیت ارتجاعی بسیار بالا
  • راحتی در شستشو و نظافت موکت
  • دارای عمری طولانی با دوام بسیار بالا
  • بافتی مقاوم در برابر پیچ خوردگی ها و یا حتی باز شدن الیاف
  • خاصیت لکه گیر نبودن و مقاوم در برابر هر گونه آلودگی
  • مناسب برای مکان ها پر تردد و پر حجم از لحاظ جمعیتی
  • مقاوم در برابر کوبیده شدن و ترددهای زیاد
  • مقاومت در برابر ساییدگی و هر گونه فرسایش
  • داشتن رنگی ثابت بعد از مدت ها در معرض نور بودن
  • دارای استانداردهای بین المللی در برابر الکتریسیته و آتش سوزی
مطلب مرتبط  همه چیز درباره ی موکت پلی استر

موکت پلی آمید | زت کارپت

مکان های مناسب برای استفاده از موکت پلی آمید

گفتیم که ویژگی های خاص این موکت موجب شده تا از آن در مکان های شلوغ و پرتردد بتوان استفاده نمود. الیاف به کار رفته در این موکت ها مقاومت لازم در برابر آتش سوزی را داشته و به راحتی شعله ور نمی شوند. در واقع اگر از این موکت ها استفاده کنید نیازی نیست تا نگران زمان های آتش سوزی بوده، چراکه الیاف به کار رفته در آن از شعله ور شدن بیشتر آتش جلوگیری می کند. از طرفی مقاومت زیاد الیاف این موکت در برابر ضربه خوردن و ساییده شدن موجب شده تا به عنوان گزینه ای مناسب در ساختمان های مسکونی به وفور استفاده شود.

تنوع رنگ و طرح های آن نیز دلیلی موجه بوده تا آن را به عنوان گزینه ای عالی در طراحی سالن های پذیرایی هتل ها و سالن های همایش مورد استفاده قرار دهند. گفتیم که یکی از مزایای این موکت راحت بودن نظافت و شستشوی آن بوده که خود دلیلی عالی برای استفاده از آن ها در مکان های پرتردد مثل هتل ها، سالن ها، ادارات و سالن های سینما است.

مکان های مناسب برای استفاده از موکت پلی آمید | زت کارپت

موکت پلی استر و ویژگی های آن

تولید این الیاف مصنوعی نیز از سال ۱۹۴۵ میلادی شروع و به سرعت در سطح اغلب کشورهای اروپایی گسترده شد. پلی استر را به نوعی از پلیمرها در صنایع شیمیایی می گویند که دارای گروه استر بوده و به آن پی تی ای نیز می گویند.

ویژگی های الیاف پلی استر

ویژگی های الیاف پلی استر | زت کارپت

  • الیاف پلی استر و کاربرد آن در محیط زیست

موکت پلی استر باب دل کسانیست که همیشه دغدغه محیط زیست و آلوده نشدن آن را دارند، این موکت انتخابی عالی برای اینگونه افراد است. می پرسید به چه دلیل؟ آیا می دانستید که بخشی از ایلاف پلی استر از بطری های یکبار مصرف بازیافت شده ساخته شده است و این یک امتیاز عالی برای اینگونه موکت ها محسوب می شود.

  • دارای ظاهر و رنگی با دوام

این موکت ها اغلب دارای ظاهری زیبا و درخشان  با شفافیت بالا هستند. اشتباه نکنید این درخشندگی فقط مختص اوایل خرید موکت نبوده بلکه آن را بعد از مدت ها نیز درخشان خواهید یافت. این موکت ها بر خلاف موکت پلی آمید یا نالونی که رنگ ماتی دارند با رنگ و ظاهر درخشانش می شناسند. پس اگر به دنبال زیباتر دیده شدن خانه یا محل مورد نظر خود هستید موکت های پلی استر با ظاهر درخشان و شفاف خود می توانند رضایت شما را کسب کنند.

  • مقاومت و دوام موکت پلی استر

یکی از ویژگی های خوب این موکت ها نرم و با دوام بودن آنهاست. این موکت احساس راحتی و آسایش را به خانه شما خواهد آورد. موکت پلی استر را ترجیحا در مکان های پر تردد و شلوغ استفاده نکنید ؛ چراکه احتمال سایش زیاد آن وجود داشته و آن را از زیبایی و درخشندگی خواهد انداخت. این موکت ها نسبت به پلی آمیدها از دوام کم تری برخوردار بوده اما ویژگی های منحصر به فردی که دارد موجب شده تا آن را یک گزینه پر طرفدار در بازار پیدا کنید.

  • عدم لکه پذیر بودن موکت پلی استر

یکی از ویژگی های خاص این موکت عدم لکه پذیر بودن آن است. اما دلیل آن چیست؟ ساختار مولکولی پلی استر یک ساختار بسته بوده و میزان جذب رطوبت و آب در آن بسیار پایین است. به همین خاطر است که مقاومت آن در برابر برابر لکه پذیری بالا بوده که این یک ویژگی خوب و منحصر به فرد برای این موکت ها محسوب می شود. البته لازم به ذکر است که پلی استر در برابر لکه های چربی ضعیف بوده و مقاومتش در این قسمت با شکست روبه رو می شود. پس بهتر است در آشپزخانه از آن استفاده نکنید.

مطلب مرتبط  راهنمای انتخاب الیاف موکت | آشنایی با 6 مورد از انواع الیاف موکت

از موکت پلی استر در موارد متفاوتی می توان استفاده کرد از جمله:

  • مناسب استفاده در مکان های کم ترافیک با تردد کم
  • از مناسب ترین موکت ها در اتاق خواب
  • مناسب برای مصارف خانگی

از موکت پلی استر در موارد متفاوتی می توان استفاده کرد | زت کارپت

جمع بندی

دیدیم که موکت ها را با الیاف متفاوت به کار رفته در آنها می توان شناخت و حتی قیمت گذاری کرد. موکت های پلی آمید یا نایلونی بهترین گزینه برای استفاده در مکان های پر حجم و پرتردد هستند. خاصیت ارتجاعی و مقاوم بودن این موکت ها که حاصل نایلونی بودن آن ها نیز بوده موجب شده تا از آن ها به عنوان گزینه ای مناسب در مکان های خیلی شلوغ استفاده شود. این درحالیست که موکت پلی استر به دلیل بافت خاص خود گزینه ای مناسب برای مکان های کم جمعیت تر به حساب آمده و کم تر در مکان های پرتردد استفاده می شود. حال انتخاب با شماست، فکر می کنید کدام گزینه به کارتان خواهد آمد؟

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1