آموزش گام‌به‌گام شستشوی موکت رستوران

شستشو و تمیز کردن موکت رستوران

شستشوی موکت رستوران و کافه، از آن قبیل کارهایی ا‌ست که در واحدهای صنفی رستوران‌داری و کافه‌داری باید به طور منظم انجام شود. کثیفی موکت‌ها ممکن است باعث آلوده شدن غذاها و به تبع آن مسمومیت مشتریان و پلمپ شدن رستوران شما شود. بنابراین، باید به صورت منظم نسبت به شستشوی موکت رستوران اقدام کنید و فضایی سالم، تمیز و زیبا را برای مشتریان رستورانتان فراهم کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا باهم درباره نحوه شستشوی موکت رستوران و نکاتی برای نگهداری و افزایش طول عمر آن صحبت کنیم.

چرا شستشوی موکت رستوران مهم است؟

رستوران‌داری و کافه‌داری، شغلی‌ است که به‌ طور مستقیم با سلامت و جان مردم در ارتباط است. بنابراین، باید نظافت و تمیزی بخش‌ها و عناصر مختلف رستوران را جدی بگیرید. موکت رستوران، از جمله اجزایی ا‌ست که تمیزی آن علاوه بر سلامت مشتریان، بر زیبایی ظاهری رستوران هم تاثیرگذار است. به همین دلیل ضروری است که شستشوی موکت رستوران به ‌طور منظم انجام شود.

شستشوی موکت کافه و رستوران باکتری‌ها را از سطح موکت می‌زداید و مانع از به‌ خطر افتادن سلامتی میهمانان شما می‌شود. موکت‌هایی که الیاف تمیزی دارند آلودگی، مواد حساسیت‌زا و باکتری را کمتر به خود جذب می‌کند. این مسئله علاوه بر این‌ که محیطی سالم برای کارکنان و مشتریان فراهم می‌کند، بر کاهش علائم آلرژی و بروز بیماری در افراد هم موثر است.

تمیز کردن موکت رستوران باعث می‌شود که رستوران شما ظاهر زیباتر و مرتب‌تری در چشم مشتریانتان داشته باشد. همچنین، مانع از نفوذ باکتری‌ها به غذاها، آلوده‌ کردن آن‌ها و بیمار شدن افراد می‌شود. مسمومیت مشتریان رستوران ممکن است برای فعالیت رستوران شما مشکل‌ساز شود.

به ‌علاوه، تمیز کردن موکت رستوران و کافه، باعث افزایش طول عمر فرش می‌شود. هرچه فرش به‌ مدت طولانی‌تری کثیف و پر از آلودگی و جرم بماند، الیاف آن سریع‌تر تجزیه و خراب می‌شود. تعویض موکت و کفپوش در محیط‌های تجاری همچون رستوران‌ها بسیار هزینه‌بر است. بنابراین، بهتر است تا حد امکان از آن‌ها به‌ درستی نگهداری کنیم.

یک نکته مهم هم نباید فراموش شود؛ کفپوش رستوران اولین برخورد مشتری با رستوران شما است. هیچ چیز به ‌اندازه موکت کثیف و چرک اشتهای افراد را کور نمی‌کند و آنان را از رستوران شما فراری نمی‌دهد. در عوض، تمیزی موکت‌ها و به‌طور کلی محیط رستوران، تجربه لذت‌بخشی از غذا خوردن را برای مشتریان شما رقم می‌زند. پس، باید شستشوی موکت رستوران را جدی بگیرید.

مطلب مرتبط  کاربرد دستگاه اسپری وک در شستشوی موکت

چرا شستشوی موکت رستوران مهم است؟ | زت کارپت

شستشوی موکت کافه و رستوران هر چند وقت یکبار باید انجام شود؟

توصیه می‌شود که برای رعایت اصول بهداشتی و افزایش طول عمر موکت، آن‌ها را حداقل هر ۶ ماه یک‌بار بشویید. اما عوامل زیر هم بر دفعات شستشوی موکت رستوران و کافه موثر هستند:

پاخور موکت

موکت رستوران‌های بزرگ که میزان رفت‌ و آمد در آن‌ها زیاد است، خیلی زودتر از محیط‌های کوچک با تردد کم کثیف می‌شود. گرد و غبار و جرم خیلی زود و به میزان زیاد لابه‌لای الیاف موکت‌هایی که در مکان‌های پرتردد پهن شده‌اند جا خوش می‌کنند. بنابراین این موکت‌ها به دفعات بیشتری باید شسته شوند.

فصل‌های مختلف سال

گل‌ولایی که افراد در زمستان‌ها و پاییز به داخل رستوران می‌آورند، باعث می‌شود که موکت‌ها سریع‌تر کثیف شوند. حتی اگر مقابل ورودی فرش مجزایی هم پهن کرده باشید، بهتر است موکت‌ها را هر ماه یا هر دو ماه یک‌بار بشویید.

دفعات جارو کشیدن

جارو کشیدن موکت در فواصل زمانی کم مثلا هفته‌ای ۲ یا ۳ بار می‌تواند نیاز شما به شستشوی موکت رستوران یا کافه را کاهش دهد. با جارو کشیدن، گرد و غبار جاگرفته در میان الیاف موکت تمیز می‌شود و علاوه بر کاهش نیاز به شستشو، طول عمر آن را هم افزایش می‌دهد.

اگر به‌ طور منظم تمیز کردن موکت کافه و رستوران را انجام نمی‌دهید، باید از اقدام خود تجدید نظر کنید. شستشوی منظم موکت از آسیب ‌دیدن الیاف آن هم جلوگیری می‌کنند.

تعداد دفعات جارو کشیدن موکت در رستوران

آموزش گام‌به‌گام شستشوی موکت

هر رستوران‌دار حرفه‌ای، می‌داند که برای حفظ ظاهر رستوران و جلوگیری از پخش بوی بد در رستوران، باید هر چند وقت یک‌بار موکت‌های رستوران خود را بشوید. مراحل تمیز کردن موکت‌ رستوران عبارت است از:

  1. ابتدا هر کدام از اجسامی را روی موکت قرار دارند جمع‌آوری کنید و کنار بگذارید.
  2. اگر نمی‌توانید میز و صندلی‌ها را کاملا از محیط خارج کنید، صندلی‌ها را به‌ صورت وارونه روی میزها قرار دهید تا جلوی دست‌ و پایتان را نگیرد.
  3. فرش را به ‌طور کامل جاروبرقی بکشید.
  4. پیش از شستشوی موکت رستوران قسمت‌هایی از موکت را که چیزی روی آن‌ها ریخته مثلا نوشابه، دوغ، آب خورش و… و لکه افتاده با شوینده‌ها و لکه‌برهای مخصوص خوب تمیز کنید.
  5. از یک آنزیم با PH بالا که برای رستوران‌ها طراحی شده استفاده کنید و مطمئن باشید به ‌اندازه‌ای از این آنزیم روی موکت استفاده کرده‌اید که پیش از خشک‌ شدن، روی چربی‌های موکت به ‌خوبی اثر کرده باشد. بهتر است پس از اسپری ‌کردن آنزیم روی موکت حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید تا مطمئن شوید آنزیم‌ها به‌خوبی به چربی‌ها حمله کرده‌اند و سپس اقدام به شستشوی موکت کافه یا رستوران کنید.
  6. موکت را با یک برس یا پد سفید و شامپوی ملایم مخصوص فرش و موکت بشویید.
  7. سعی کنید شستشوی موکت رستوران را به شب موکول کنید. با این کار تا پیش از افتتاح مجدد رستوران در صبح روز بعد، برای خشک شدن موکت وقت دارید. بسته به این که محیط رستوران چقدر بسته است، شاید لازم شود که برای خشک‌ کردن موکت از یک هواکش استفاده کنید. همچنین، برای تسریع فرایند خشک‌شدن موکت، پس از شستشو می‌توانید آب اضافی آن را با دستمال پنبه‌ای بگیرید.
مطلب مرتبط  راهنمای شست و شوی صحیح موکت

آموزش گام‌به‌گام شستشوی موکت | زت کارپت

نکاتی برای تمیز نگه‌داشتن موکت رستوران

  1. اگر چه استفاده از موکت در رستوران‌ها باعث می‌شود که دکوراسیون داخلی رستوران زیباتر به‌ نظر برسد، اما معمولا موکت‌ها ز‌‌ود کثیف می‌شوند و در نتیجه، جرم و گرد و غبار را راحت‌تر به خود جذب می‌کنند. از طرفی شستشوی موکت‌ رستوران دشوار و زمان‌بر است و نمی‌توان این‌ کار را در فواصل زمانی کم انجام داد. اما اگر در نگهداری موکت رستوران به یک سری نکات مهم توجه داشته باشید، به دردسر هر ماه شستن موکت رستوران گرفتار نخواهید شد:
  2. قبل از هر چیزی، جنس موکتتان را بشناسید و ببینید که آیا کار خاصی برای مراقبت از آن باید انجام دهید یا نه. آیا موکتتان زود لک می‌شود؟ آیا موکت رستورانتان پرزبلند است؟ بدانید که چه چیزی کف رستورانتان پهن کرده‌اید و مراقبت‌های لازم را از آن به‌عمل آورید.
  3. در تمامی ورودی‌های رستوران و فاصله بین آشپزخانه و محل سرو غذا، از فرش‌های مخصوص استفاده کنید. با این کار از ورود چربی و جرم از آشپزخانه و بیرون به داخل رستوران جلوگیری خواهید کرد. این فرش‌ یا موکت‌ها را در قطعات کوچک‌تر پهن کنید و سعی کنید چند قطعه اضافه از آن‌ها داشته باشید تا هم زود‌به‌زود و راحت بشویید و هم دردسر خشک کردنشان را نداشته باشید.
  4. اگر غذا یا نوشیدنی روی موکت ریخت، بلافاصله غذا را از روی موکت بردارید و آن قسمت را با بخارشوی یا شامپوفرش به ‌خوبی تمیز کنید. لکه‌ها پس از گذر زمان اصطلاحا به خورد موکت می‌روند و پاک کردن آن‌ها سخت‌تر می‌شود.
  5. حتما از سیستم‌های زداینده چربی در رستوران‌های خود استفاده کنید. یکی از دلایل کثیف‌شدن موکت‌ها این است که ذرات چربی معلق در هوا را جذب می‌کنند. این ذرات لابه‌لای الیاف‌ موکت‌ها گیر می‌کنند و باعث کثیف‌شدن آن می‌شوند. استفاده از چنین سیستم‌هایی طول عمر موکت شما را افزایش می‌دهد.
  6. اسپری‌های خاصی وجود دارند که مانع از جذب چربی و مواد خارجی به موکت می‌شوند. در صورت لزوم، برای جلوگیری از چسبیدن چربی به فرش، می‌توانید از این اسپری‌ها هم استفاده کنید.
  7. به‌طور منظم، نسبت به شستشوی موکت رستوران اقدام کنید تا از تجمع چربی و آلودگی لابه‌لای الیاف‌ موکت جلوگیری کنید. سعی کنید حداقل ۲ بار در ماه موکت‌ها را به‌صورت عمقی تمیز کنید.
  8. یک روتین شبانه برای تمیز کردن موکت رستوران تعیین کنید. این روتین حداقل باید شامل جاروبرقی‌ کشیدن و باکتری‌زدایی از موکت باشد. همچنین، سعی کنید در فواصل منظم موکت را به قالیشویی ببرید یا خودتان آن را بشویید.
مطلب مرتبط  تمیز کردن موکت و نکاتی که نمی دانستید

نکاتی برای تمیز نگه‌داشتن موکت رستوران | زت کارپت

در چه زمانی باید شستشوی موکت رستوران را به قالیشویی بسپاریم؟

تا این‌جا، مفصل درباره شستشوی موکت‌ رستوران و کافه با شما صحبت کردیم و نکاتی را هم برای نگهداری و محافظت از آن‌ها گفتیم. حالا ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که کی باید موکت رستوران را برای شستشو به قالیشویی بسپارم؟

اگر موکت به ‌شدت کثیف شده یا لکه‌های زیادی روی آن است و کارکنان رستوران نمی‌توانند از عهده پاک‌ کردن آن‌ها بربیایند، بهتر است شستشوی موکت کافه یا رستوران خود را به یک قالیشویی حرفه‌ای بسپارید. بدیهی ا‌ست که هر چه لکه‌ها به مدت طولانی‌تری روی موکت بمانند، احتمال آسیب‌دیدن آن بیشتر خواهد شد.

معمولا صاحبان کافه و رستوران تلاش می‌کنند میزان کثیفی موکت به حدی نرسد که نیاز به کمک گرفتن از قالیشویی باشد، زیرا شستشو و پس دادن موکت توسط قالیشویی ممکن است حداقل یک یا دو روز طول بکشد و در این فاصله رستوران یا باید تعطیل باشد یا با ظاهری غیر از دکوراسیون اصلی خود فعالیت کند.

سخن پایانی

شستشوی موکت رستوران و کافه، یکی از مهم‌ترین اقدامات در مدیریت یک محیط سرو غذا است. موکت به عنوان یکی از انواع کفپوش رستوران اگر کثیف باشد علاوه بر این‌ که بر ظاهر کلی رستوران تاثیر منفی می‌گذارد، برای سلامت مشتریان هم مضر است. در مقاله حاضر با شما درباره راهنمای گام‌به‌گام شستشوی موکت رستوران صحبت کردیم و به شما گفتیم که چگونه می‌توانید موکت رستوران را تمیزتر نگه دارید. شما از چه ترفندهایی برای تمیزتر نگه‌ داشتن موکت‌ها و کفپوش رستورانتان استفاده می‌کنید؟

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1