۱۴ اصلی که در دکوراسیون اداری باید به آن توجه کنید

14 مورد از مهم ترین اصول دکوراسیون اداری

رعایت اصول دکوراسیون اداری از چندین جنبه می تواند حائز اهمیت باشد. بسیاری از کاربران بر این عقیده هستند که رعایت اصول دکوراسیون دفتر کار تنها از جنبه زیبایی اهمیت داشته و تأثیر دیگری ندارد. اما در این مقاله با بررسی تمام اصول مربوط به طراحی داخلی اداره اهمیت رعایت این اصول را در بهره روی کارکنان و همچنین بالا رفتن کیفیت و راندمان کار آنها نیز تشریح خواهیم کرد.

دکوراسیون اداری با مطالعه این مقاله رنگ دیگری برای شما پیدا خواهد کرد. همراه شما هستیم.

تأثیر رعایت اصول دکوراسیون اداری در بهره وری کارکنان

یکی از اصلی ترین ایده پردازی ها برای دکوراسیون دفتر کار در بالا بردن کیفیت و میزان بهره وری کارکنان است.

جایی که افراد با تأثیرپذیری از شرایط مختلف محیطی از جمله رنگ ها، نور و آرامش ترکیب های قرار گرفته در دکوراسیون اداری می توانند با تمرکز بالاتر فعالیت های روزانه خود را به انتها برسانند.

از این رو است که خیلی از متخصصین در این باره توصیه اکید دارند تا حتماً در زمان تهیه المان های دکوراسیون مراکز اداری به اصول آن دقت بالایی شود.

در برخی از اداره جذابیت های موجود در رنگ ها و طرح ها به قدری بالا است که نگاه کردن به آنها باعث می شود تا:

  • افراد کمتر خسته شوند.
  • تمرکز بالایی داشته باشند.
  • علاقه لبه حضور در محیط اداره داشته باشند.
  • احساس راحتی و آرامش ذهنی داشته باشند.
  • استرس مضاعفی برای آنها به وجود نیاید.

همین تأثیرات نشان از اهمیت بسیار بالای رعایت اصول دکوراسیون دفتر کار برای مراکز اداری دارد. جالب است که نتایج یک تحقیق سترده در ادارات آمریکا نشان می دهد که ۱۳ درصد از افراد به عنوان اولویت اصلی ترجیح می دهند در یک محیط بهتر از نظر دکوراسیون اداری قرار داشته و مار کنند

. نکته جالب تر این است که این عدد حتی از ۹ درصدی که تمایل به داشتن حقوق بیشتر به عنوان اولویت اصلی دارند نیز بیشتر است. در ادامه با معرفی این اصول به تأثیر آنها در میزان بهره وری کارکنان نیز اشاره خواهیم کرد.

نکات و اصول مهم دکوراسیون اداری

نکات و اصول مهم دکوراسیون اداری | موکت زت

۱. رنگ ای تیره القا کننده محیط کار حرفه ای

استفاده از رنگ های تیره البته نه به معنی تاریک کردن دکوراسیون اداری می تواند نشان از روابط حرفه ای در محیط کار بوده و این موضوع را تقویت نماید.

هم چنین رنگ های تیره موجود در المان های مختلف باعث می شود تا محیط اداری حرفه ای تر و تخصصی تر به نظر برسد. استفاده از رنگ های تیره را به عنوان یکی از مهم ترین اصول دکوراسیون دفتر کار خود در نظر گرفته و آن را فراموش نکنید.

۲. رنگ های روشن محیط های صمیمی تری ایجاد می نمایند.

استفاده از رنگ های روشن در دکوراسیون اداری باعث می شود تا صمیمیت در محیط بیشتر شده و افراد روابط خوبی با هم داشته باشند.

مطلب مرتبط  انواع کفپوش اتاقک آسانسور را بشناسید

رنگ های روشن پیام آور شادی هستند و این شادی را به روحیه کارکنان نیز القا می نمایند. استفاده از این رنگ ها را نیز نباید در دکوراسیون دفتر کار خود فراموش کنید.

اینکه رنگ های تیره یا روشن به عنوان رنگ اصلی محیط کار شما انتخاب شود، به موارد مختلفی از جمله نوع مار و روحیه شما دارد. این انتخاب یک انتخاب کاملاً شخصی است.

اما توصیه ما این است که برای محیط های خیلی رسمی که بیشتر برای جلسات حرفه ای استفاده می شود، از رنگ های اصلی تیره و همراه به خطوط صاف و تمیز استفاده کنید و برای بخش های صمیمی تر از رنگ های روشن بیشتر استفاده نمایید.

رنگ های روشن محیط های صمیمی تری ایجاد می نمایند | موکت زت

۳. مسیر رفت و آمد باید کاملاً خلوت باشد.

یکی از اصول دکوراسیون اداری خلوت کردن مسیر رفت و آمد کارکنان است. نیازی به قرار دادن محصولات دکوراتیو در چنین قسمت هایی از اداره ندارید و نباید المان های زیادی را نیز به این قسمت ها انتقال دهید. سادگی در این بخش ها می تواند بهترین تصمیم برای شما باشد.

۴. استفاده از متغیرهای مختلف در بخش های مختلف اداره

یکی دیگر از اصول دکوراسیون اداری استفاده از متغیرهای مختلف در بخش های مختلف اداره است. لازم نیست همه بخش های اداره شرایط یکسانی داشته باشند. از این گذشته رفتار و شرایط کاری کارکنان در بخش های مختلف نیز با هم متفاوت است.

برای مثال در سال غذاخوری می توانید از رنگ های صمیمی تری استفاده کنید. مبلمان مورد استفاده برای مهمان ها نیز می تواند طرح کاملاً متفاوتی نسبت به سایر مبلمان اداره داشته باشد.

به همین صورت شما می بایست در بخش های مختلف از المان های متفاوتی هم از نظر رنگ و هم از نظر اندازه استفاده کنید.

استفاده از متغیرهای مختلف در بخش های مختلف اداره | موکت زت

۵. فرهنگ تجارت خود را وارد دکوراسیون اداری کنید.

برای کسانی که در زمینه تجارت فرش کار می کنند، استفاده از فرش در دکوراسیون اهمیت پیدا می کند. شرکت های عرضه کننده کاغذ دیواری باید از چنین محصولاتی بیشتر بهره مند شوند.

این مثال ها نشان می دهد که استفاده از المان های مربوط به تجارت مختص اداره در دکوراسیون دفتر کار اهمیت زیادی دارد.

شما با استفاده از این المان ها در کنار ایجاد زیبایی بصری می توانید از قبل ذهن ارباب رجوع را نیز به سمت اهداف خود هدایت کنید.

۶. استفاده از درب ها و جداکننده های شیشه ای در دکوراسیون اداری

یکی دیگر از اصول طراحی دفتر کار در ایجاد حس همکاری بیشتر در میان کارکنان است. برای این منظور می توانید از دیوارهای شیشه ای استفاده کنید.

ارتباط چشمی نیز می تواند در این همکاری مؤثر باشد. جدا کردن فضاهای مختلف با دیوارهای سیمانی امروزه خیلی برای اداره ها مناسب نیست. البته در فضاهای لازم نیز باید شخصی سازی کافی ایجاد کنید.

مطلب مرتبط  موکت هتلی چه ویژگی هایی دارد

از محصولات دکوراتیو استفاده کنید | زت کارپت

۷. در محیط اداری از نور طبیعی نهایت استفاده را کنید.

هر چند امکان استفاده از نور طبیعی در همه فضای اداره وجود ندارد، اما حتی المقدور باید نور طبیعی را نیز در داخل دکوراسیون اداری خود وارد کرده و از آن نهایت استفاده را کنید.

جدای از بحث روشنایی که معمولاً می توان با لامپ های مدرن امری راحت آن را تایم نکرد، تور طبیعی می تواند در آرامش کارکنان تأثیر بسزایی داشته باشد. از این رو از این موضوع نیز نباید غافل شوید.

در محیط اداری از نور طبیعی نهایت استفاده را کنید | موکت زت

۸. تعبیه نور مناسب از اصول دکوراسیون دفتر کار

هم چنین ایجاد نور مناسب در محیط اداره را نیز باید یک اصل مهم در دکوراسیون اداری بدانیم. در این باره هم باید به مقرون به صرفه بودن مصرف برق دقت داشته باشید و هم در انتخاب منابع نور زیبا دقت کنید.

نور زیاد همیشه بهترین گزینه نیست. نور باید به اندازه ای باشد که چشم کارکنان خیلی خسته نشده و اذیت نشود. در انتخاب میزان نور علاوه بر وجود پنجره، رنگ و نوع مبلمان و وسایل بزرگ موجود در فضا نیز تأثیر مستقیم دارد.

۹. کفپوش مناسب برای اداره انتخاب کنید.

یکی دیگر از اصول دکوراسیون اداری انتخاب کفپوش مناسب برای آن است. انتخاب کفپوش نباشد چشم بسته و بدون در نظر گرفتن سایر المان ها باشد. در این باره باید به نوع طراحی داخلی اداره خود دقت کنید. از طرف دیگر انواع کفپوش اداری به گونه است که هر محیطی بسته به ماهیتی که دارد میتواند کفپوش مورد نظر خود را انتخاب کند.

  • برای دکوراسیون های کلاسیک آمیخته با چوب کفپوش های چوبی می تواند بهترین گزینه باشد.
  •  سنگ و سرامیک برای طرح های مدرن گزینه بهتری است.
  • بخش های خیلی مهم و محیط هایی که جلسات اصلی در آنها برگزار می شود، استفاده از موکت های مناسب برای کفپوش اداری می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

همین موارد را باید به سایر روش های طراحی نیز بسط داده و به همین ترتیب آنها را نیز انتخاب کنید. انتخاب رنگ کفپوش هم باید متناسب با همین طرح ها باشد.

برای طرح های کلاسیک رنگ های قهوه ای و تیره می توانند گزینه های بهتری باشند و محیطی با امکان تمرکز بیشتر برای کارمندان ایجاد کنند. برای دکوراسیون های مدرن نیز می توان از رنگ های روشن استفاده کرد.

از این گذشته داشتن تنوع در بخش های مختلف را نیز بنیاد فراموش کنید.

کفپوش مناسب برای اداره انتخاب کنید | موکت زت

۱۰. برای به هم ریختگی سیم های برق برنامه داشته باشید.

هم چنین در دکوراسیون اداری باید برای رایانه ها و ابزارهای مورد استفاده برای کارکنان نیز ایده مناسبی داشت باشید. وجود کامپیوترها معمولاً باعث می شود تا فضای کار خیلی شلوغ و نامرتب به نظر برسد.

در حالی که با استفاده از ایده هایی خاص شما می توانید مانع از این به هم ریختگی شده و زیبایی و ظرافت فضای کاری خود را نیز افزایش دهید.

مطلب مرتبط  ترند های صنعت هتلداری در 2022

۱۱. رنگ دیوارها و مبلمان دکوراسیون اداری

نکته اصلی و مهمی که همه ما درباره انتخاب رنگ برای دکوراسیون اداری می دانیم تطابق و هماهنگی میان اجزا است. از این گذشته باید نوع حرفه و شغل خود را نیز در این انتخاب مؤثر بدانید. رنگ ها دیوارها و مبلمان اصلی ترین رنگ محیط اداره شما خواهند بود.

رنگ دیوارها و مبلمان دکوراسیون اداری | موکت زت

۱۲. اهمیت استفاده از گل ها و گیاهان را دست کم نگیرید.

محیط های اداری حتی بیشتر از محیط های خانگی نیاز به گل ها و گیاهان دارند. فراموش نکنید که کارکنان بیشتر ساعات طول روز خود را در محیط اداره سپری می کنند تا محیط کار.

از این رو در چیدمان دکوراسیون اداری خود باید به استفاده از این المان ها نیز دقت کرده و فضایی مناسب برای آنها در نظر بگیرید. این مهم نیز می تواند در روحیه کارکنان شما تأثیر زیادی داشته باشند.

۱۳. از محصولات دکوراتیو استفاده کنید.

استفاده از محصولات دکوراتیو در گوشه های بلااستفاده در اداره را نیز نباید فراموش کنید. این مهم باعث می شود تا زیبایی محیط کار شما بالاتر برود.

برای این منظور بهتر است سراغ محصولات دکوراتیو خیلی شلوغ و در رنگ های متنوع نرفته و از محصولات تک رنگ و یا با چند رنگ حدود استفاده کنید قرار نیست این محصولات تبدیل به وجه اصلی دکوراسیون دفتر کار شما شوند.

تأثیر رعایت اصول دکوراسیون اداری | موکت زت

۱۴. رعایت انضباط را از دکوراسیون اداری به کارمندان منتقل کنید.

داشتن فرهنگ سازمانی را باید از دکوراسیون دفتر کار شروع کرد. در محیط های شلوغ که هیچ نظمی در استفاده از المان های طراحی داخلی وجود نداشته باشد، نباید منتظر کارمندانی منظم و مرتب باشید.

در محیط هایی که همه المان ها در جای خود قرار گرفته باشند، افراد به خودی خود به مست انضباط بیشتر گرایش خواهند داشت. این مهم باعث می شود تا:

  • انضباط کارکنان بیشتر شود.
  • اعتماد به نفس آنها افزایش یابد.
  • علاقه به حضور در محیط کار نیز داشته باشند.

از این رو به عنوان اصل اول باید برای هر یک از المان های موجود در بخش طراحی داخلی سازمان خود به دنبال جایی مناسب باشید.

از محصولات دکوراتیو استفاده کنید | موکت زت

کلام آخر

نکات و اصول دکوراسیون اداری را با هم مرور کردیم. سعی کردیم تا شما را در بخش های مختلف لازم برای طراحی دکوراسیون دفتر کار راهنمایی کنیم.

در نظر داشته باشید که مواردی مانند استفاده از خدمات حرفه ای، دیدن نمونه های مشابه و نزدیک به طرح مورد نظر شما و حتی مشاهده عکس ها از جمله مواردی است که می تواند ایده های بهتری برای شما به دنبال داشته باشد.

خوب است بدانید که در استفاده از المان ها برای طراحی اداره نباید خیلی زیاده روی کنید. به طور مثال خرید یک موکت اداری با طرح شلوغ ممکن است دیزاین کل یک محیط اداری را بر هم بزند.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1