آیا افزایش بهره وری در محیط اداری با استفاده از رنگ ممکن است؟

آیا افزایش بهره وری در محیط اداری با استفاده از رنگ ممکن است؟ | موکت زت

شما که در جستجوی مطلبی مربوط به افزایش بهره وری محیط اداری با استفاده از رنگ هستید، مطمئنا تا حد زیادی از اعجاز رنگ و تاثیر آن بر ذهن انسان آگاهید. شما خوب می دانید که با کمک رنگ ها می توانید آرامش یا هیجان را با کمترین هزینه به محیط کار خود اضافه کنید. بر شادی، هیجان یا تمرکز کارکنان موثر باشید و حتی واکنش هایی خاص در آن ها ایجاد کنید.

این روزها روان شناسی رنگ ها بیشتر از گذشته مورد توجه مدیران و صاحبان کسب و کار ها قرار گرفته است. دیگر طراحی، برندسازی و تعیین استراتژی های فروش محصول بدون رنگ شناسی ممکن نیست. در واقع امکان افزایش بهره وری محیط کار با استفاده از رنگ کاملا اثبات شده است.

در این مقاله به معرفی رنگ ها و تاثیری که بر افراد می گذارند و نحوه صحیح استفاده از آن ها می پردازیم و با هم روش هایی که در افزایش بهره وری محیط اداری با استفاده از رنگ به ما کمک می کنند را بررسی می کنیم.

افزایش بهره وری محیط اداری با استفاده از رنگ

روش های مختلفی وجود دارند که انجام آن ها می تواند عملکرد کارکنان یک کسب و کار را بهبود ببخشد. یکی از ساده ترین راه ها که برای ایجاد فضایی سازنده فوق العاده موثر است، انتخاب رنگ مناسب برای محیط کار است. استفاده صحیح از رنگ های متناسب با نوع کسب و کار و فرهنگ سازمانی شما، می تواند شما را در مسیر موفقیت یک قدم جلوتر ببرد.

قبل از استخدام یک متخصص طراحی و تغییر رنگ و دکور و انتخاب پالت رنگ محیط اداری خود، سه مورد را به طور صریح برای خود مشخص کنید. نوع کاری که تیم شما انجام می دهد، توقعی که از افراد دارید و احساساتی که گمان می کنید برای بهبود عملکرد باید برانگیخته شوند. این اطلاعات به طراح کمک می کند فضایی با جذابیت بصری بالا بسازد که افزایش بهره وری مهم ترین هدف آن است.

افزایش بهره وری محیط اداری با استفاده از رنگ | شرکت پخش رنگ تهران

آنجلا رایت روان شناس مشهوری است که درباره تاثیر رنگ ها بر انسان مطالعات زیادی داشته و سیستم تاثیر رنگ را توسعه داده است. او تلاش کرد ثابت کند بین رنگ ها و رفتار انسان، ارتباطی عمیق وجود دارد.

او در سال ۱۹۸۴ و پس از سال ها تلاش و تحقیق، نظریه رایت را در مورد رنگ ها و تاثیر آن بر رفتار و خلق وخو ارائه داد. خانم رایت با انجام تحقیقات گسترده روی چهار رنگ اصلی توانست به نتایج زیر برسد:

آبی: ذهن

رنگ آبی ذهن را تحریک می کند و می تواند باعث افزایش توجه و بهره وری شود. این رنگ برای متمرکز ماندن در حین انجام کارهای تکراری (مانند برخی فعالیت های صنعتی) ایده آل است.

قرمز: بدن

قرمز احساس فوریت را در افراد بر انگیخته می کند و سطح انرژی را بالا می برد. در مشاغل فیزیکی مانند ساخت وساز افزایش بهره وری محیط کار با استفاده از رنگ امکان پذیر است.

زرد: احساس

رنگ زرد یک محرک قوی برای احساسات انسانی است و به خصوص احساس شادی را در افراد تقویت می کند. استفاده از رنگ زرد در فضاهای کاری خلاق مانند استودیوهای طراحی به افزایش بهره وری محیط کار کمک قابل توجهی می کند.

مطلب مرتبط  انتخاب موکت مناسب برای راه پله ها

سبز: تعادل

سبز رنگ تعادل، آرامش و اطمینان است. استفاده از رنگ سبز در محیط به ادراک و یادگیری کمک می کند و برای محیط های آموزشی مناسب است. البته در محیط های آموزشی بهتر است از سبزهای تند و متمایل به فسفری استفاده نشود. شاید جالب باشد بدانید که دلیل تغییر رنگ تخته های گچی مدارس از سیاه به سبز هم تاثیر رنگ سبز در یادگیری بوده است.

علاوه بر این در ذهن بسیاری از افراد سبز به عنوان رنگ پول هم شناخته می شود و انتخابی عالی برای دفاتر مالی است.

اگر به دنبال افزایش بهره وری محیط اداری با استفاده از رنگ هستید، خواندن بخش بعدی به شما کمک می کند بتوانید یک رنگ مناسب را بر اساس نیازتان به آرامش، تمرکز یا هیجان انتخاب کنید.

هر رنگ چه تاثیری بر بهره وری محیط کار دارد؟

هر رنگ چه تاثیری بر بهره وری محیط کار دارد؟ | موکت زت

آبی؛ به رنگ آرامش

آبی احتمالا رایج ترین رنگ اداری محسوب می شود. رنگی آرامش بخش که نشان‎دهنده اعتماد، منطق، ارتباط و خلاقیت است. آبی ذهن را تحریک می کند و یک رنگ عالی برای افزایش بهره وری حسابداران و توسعه دهندگان نرم افزار است. این رنگ برای محیط کاری که نیاز به تمرکز و تجزیه و تحلیل زیاد دارد، گزینه مناسبی است. همچین انتخاب طیف روشن رنگ آبی، باعث می شود فضای کاری شما روشن تر و بزرگ تر دیده شود.

برای ساخت محیطی جذاب و دلپذیر می توانید آبی را با زرد یا نارنجی ترکیب کنید. فراموش نکنید که رنگ مبلمان، کف پوش و حتی اکسسوری های کوچک محیط کار هم به اندازه رنگ دیوارها در ایجاد جذابیت بصری و افزایش بهره وری موثر است.

آبی؛ به رنگ آرامش | موکت زت

زرد؛ نماد اشتیاق

رنگ زرد با برانگیختن خلاقیت، اعتماد به نفس، صمیمیت و خوش بینی انرژی افراد را دوچندان می کند. اگر می خواهید خلاقیت، شادی و مثبت اندیشی کارکنان را تحریک کنید رنگ زرد را به محیط کاری خود اضافه کنید. فراموش نکنید که رنگ زرد برای استفاده در فضاهای بزرگ مناسب است؛ استفاده از این رنگ در فضای کوچک با افزایش سطح انرژی، تنها محیط را برای پرسنل شما طاقت فرسا می کند.

ترکیب رنگ زرد با طلایی، قهوه ای و بنفش برای چیدمان محیط اداری شگفت انگیز است. سعی کنید با گنجاندن این رنگ‎ها در مبلمان، کف پوش یا اکسسوری ها به محیط اداری روح ببخشید و بهره وری را افزایش دهید. مبلمان قهوه ای با اکسسوری طلایی در کنار طیف روشن زرد می تواند هر فردی را به بهترین عملکرد برساند.

زرد؛ نماد اشتیاق | موکت زت

قرمز؛ مملو از هیجان

قرمز نماینده قدرت، هیجان و شجاعت است. یک مطالعه روان شناسی در دانشگاه روچستر نشان داد که رنگ قرمز، سرعت و شدت احساسات را افزایش می دهد. البته استفاده صحیح از قرمز اهمیت زیادی دارد زیرا گاهی می تواند حالت اضطرار را تداعی کند و منجر به اضطراب و نگرانی شود.

برای استفاده در محیط اداری مولد و خلاق، قرمز رنگ ایده آلی نیست اما برای محیط بخش هایی مانند فروش، می تواند فوق العاده باشد. در خرده فروشی ها، برای تابلوهای حراج و برچسب قیمت از رنگ قرمز استفاده می شود تا مخاطب را به داشتن محصول آن هم در اولین فرصت ترغیب کند.

مطلب مرتبط  راهنمای خرید موکت آمفی تئاتر

رنگ قرمز شور، گرسنگی و فوریت را القا می کند و معمولا در رستوران ها، اتاق های غذاخوری و فروشگاه ها بیشترین کاربرد را دارد. قرمز نباید رنگ اصلی روی دیوارها باشد چون ممکن است با تحریک احساسات پرسنل به کاهش بهره وری و اختلال در عملکرد منجر شود.

قرمز؛ مملو از هیجان | موکت زت

سبز؛ احساس اطمینان خاطر

سبز نماد طبیعت، بازسازی، هماهنگی و تعادل است. اگر ساعت های طولانی در دفتر خود کار می کنید و به رنگی نیاز دارید که در طولانی مدت چشمانتان را خسته نکند، سبز بهترین گزینه است. افزایش بهره وری محیط اداری با استفاده از رنگ سبز به سادگی امکان پذیر است و سطح تاثیرگذاری بالایی دارد.

این رنگ با متعادل نگه داشتن احساسات کارکنان شما و حفظ تعادل در رفتار، آن ها را به سمت داشتن بهترین عملکرد سوق می دهد. این رنگ برای دفاتر مالی بهترین انتخاب است. در طراحی اصول دکوراسیون اداری ، استفاده از طیف روشن سبز یا سبز پاستلی تاثیر عمیق این رنگ را دوچندان می کند. سبز برای افزایش بهره وری محیط اداری با استفاده از رنگ یک انتخاب ایده آل است.

سبز؛ احساس اطمینان خاطر | موکت زت

نارنجی؛ پرجنب و جوش

وقتی دو رنگ اصلی را با هم ترکیب می کنید، بخشی از اثرات آن رنگ ها به رنگ جدید منتقل می شود. نارنجی شادی زرد را با انرژی پرشور قرمز ترکیب می کند و تبدیل به رنگ پرتقالی می شود که به استناد تحقیقات، می تواند باعث افزایش خون رسانی به مغز شود.

نارنجی رنگی نشاط آور است که می تواند در کنار رنگ های دیگر جلوه کند و در افزایش بهره وری پرسنل با افزایش نشاط و میل به تلاش شگفتی بیافریند. نارنجی می تواند به عنوان رنگ مبلمان، تابلو یا حتی یک گلدان در چیدمان محیط اداری شما گنجانده شود و به رسالتش عمل کند.

البته بهتر است در استفاده از نارنجی در ابعاد بزرگ مانند رنگ اصلی دیوارها کمی محافظه کار باشید. گرچه برخی طیف های نارنجی برای این کار مناسب هستند اما استفاده از تناژ اشتباه می تواند در طولانی مدت خستگی چشم و فرسایش ذهن را به همراه داشته باشد.

نارنجی؛ پرجنب وجوش | موکت زت

قهوه ای؛ گرم و طبیعی

افزایش بهره وری محیط اداری با استفاده از رنگ قهوه ای برای برخی مشاغل می تواند کارآمدترین انتخاب باشد. ترکیبی از رنگ های مختلف که حس طبیعی و خاکی را در دفتر شما ایجاد می کند. قهوه ای رنگی است که می تواند حس گرما را به فضای کاری شما اضافه کند.

محیطی که دکوراسیون قهوه ای رنگ دارد بسیار حرفه ای به نظر می رسد و ثبات عاطفی را تقویت می کند. ترکیب این رنگ با کرم، بژ و آجری بی نظیر است. کف پوش قهوه ای با مبلمان کرم و آجری در محیطی که دیوارهایش با رنگ های هم خانواده طراحی شده باشد به محیط کار شما امنیت و صمیمیت می بخشد.

قهوه ای؛ گرم و طبیعی | موکت زت

خاکستری؛ آرام و سازگار

خاکستری رنگی کلاسیک و نماد بی طرفی است. وقتی صاحبان کسب وکار می خواهند ظاهری مدرن، شیک و پیچیده ایجاد کنند از رنگ خاکستری استفاده می کنند. رنگی که به راحتی با رنگ های دیگر به هماهنگی می رسد و امکان تغییر دکور را با جابه جایی چند المان کوچک در محیط برای شما فراهم می کند. خاکستری با سفید، مشکی و بیشتر رنگ های پاستلی هماهنگی بسیار خوبی دارد.

مطلب مرتبط  4 گام مهم در انتخاب موکت تجاری پروژه‌ های بزرگ

خاکستری؛ آرام و سازگار | موکت زت

بنفش؛ جذاب و قدرتمند

برای افزایش بهره وری محیط کار با استفاده از رنگ، بنفش می تواند انتخاب خوبی باشد. بنفش ترکیبی شگفت انگیز از انرژی قرمز و بهره وری آبی را در خود دارد و با احساس سلطنت و قدرت همراه است. رنگی شیک و جذاب که برای طراحی محیط کار زنانه مانند سالن های آرایش و اسپا بهترین است.

طیف روشن این رنگ مانند بنفش پاستلی و رنگ لاوندر (اسطوخدوس) این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. ترکیب بنفش با زرد، سفید یا صورتی می تواند محیطی لوکس و زنانه را برای خانم های مستقل و قدرت طلب ایجاد کند. محیطی که کمک می کند افراد با بالاترین توان در آن ظاهر شوند و فعالیت کنند.

بنفش؛ جذاب و قدرتمند | موکت زت

قدم نهایی: ترکیب رنگ ها با نور مناسب

نور محیط کار اگر مناسب نباشد و بر اساس نیاز مجموعه طراحی نشود می تواند عامل موثری بر کاهش سطح عملکرد کارکنان باشد. خستگی و کاهش سطح انرژی اولین عارضه انتخاب نامناسب نور محیط است. نکته جالب توجه اینجاست که مسئله فقط کم بودن نور نیست، روشنایی بیش از حد هم می تواند مشکل ساز شود.

هنگام انتخاب رنگ های اصلی باید به امکانات نورپردازی مناسب برای محیط هم توجه داشته باشید. استفاده از نورهای رنگی در نورپردازی های اصلی می تواند فرساینده و خسته کنند باشد اما استفاده از رنگ ها در نورپردازی های کوچک و حاشیه ای و متناسب با پالت رنگی محیط در خلق فضایی دوست داشتنی به شما کمک می کند.

بر اساس مطالعات انجام شده، رایج ترین مشکلات در بین کارمندان سازمان ها سردرد، ضعف بینایی و آرتروز است. کمی دقت لازم است تا دریابید که نور نامناسب و مبلمان اداری بی کیفیت می تواند در بلندمدت چه بلایی بر سر منابع انسانی بیاورد. ارزشمندترین دارایی یک سازمان می تواند به مرور با عوامل به ظاهر ساده فرسوده شود بدون آن که متوجه شوید.

خوشبختانه روش های جدید مدیریت و توجه بیشتر به منابع انسانی در حل کردن بسیاری از مشکلات به کمک ما آمده اند. شاید روزی بحث در مورد رنگ دیوار و کیفیت صندلی یک کارمند در افزایش بهره وری یک سازمان مزاح به نظر می رسید اما امروز بحثی علمی است که می تواند شما را در رسیدن به بهترین دستاورد یاری کند.

قدم نهایی: ترکیب رنگ ها با نور مناسب | موکت زت

حرف آخر

تغییر رنگ دیوارها یکی از راه های افزایش بهره وری محیط اداری با استفاده از رنگ است. روشی مقرون به صرفه که اگر با نظر متخصص و بر اساس نیازهای مجموعه انجام شود می تواند شما را به هدف نزدیک تر کند. به خاطر داشته باشید که نور مناسب، کف پوش باکیفیت، مبلمان راحت و اکسسوری ها هم می توانند به اندازه رنگی که برای فضا انتخاب می کنید بر افزایش بهره وری تیم شما تاثیرگذار باشند.

به همین دلیل اولین پیشنهاد ما به شما، پیش از اقدام به خرید موکت اداری یا هر یک از دیگر اجزای مورد نیاز خود، مشورت با یک متخصص برای طراحی کلی فضای کار است؛ تغییر دادن رنگ دیوار بر اساس اطلاعات به دست آمده از صفحات اینترنتی یا مجله های دکوراسیون ممکن است شما را به نتیجه مطلوب نرساند.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1