ویژگی انواع موکت بربر

استفاده از موکت بربر در فضای منزل | زت کارپت

هنگام خرید موکت احتمالا با واژه ها و اصطلاحات مختلفی روبرو شوید که برایتان گنگ و پیچیده است. یکی از آن ها که شاید بسیار مورد استفاده قرار بگیرد موکت بربر است. این اصطلاح را می توان یک نوع موکت پیچیده در بازار دانست چرا که فروشندگان و تولیدکنندگان اغلب از این واژه هم برای رنگ هم برای مدل موکت استفاده می کنند. برای آشنایی با موکت بربر بررسی ویژگی هاییش با ما همراه باشید.

موکت بربر چیست؟

این موکت از قدیمی ترین انواع موکت است که در گذشته توسط قبیله بربرها (Berber) با دست بافته می شد. معمولا این موکت از نوع لوپ پایل است که در گذشته با رنگ های متنوعی و با دست در هم تنیده می شدند. اغلب برای بافت آن از تارهای پشمی استفاده می شد که به حالت حلقه ای یا گره های در هم بافته می شدند.

برای آشنایی و معرفی انواع پایل موکت به این مقاله مراجعه نمایید.

با این تعریف می توان گفت موکت قدیمی و سنتی بربر موکتی بوده از جنس پشم یا هر جنس طبیعی دیگری که در دو یا چند رنگ به شکل حلقه ای یا گره ای بافته می شدند. اما این تعریف با تعریف مدرن موکت بربر کمی متفاوت است. تنها وجه مشترکی که می توان در آن ها یافت اشاره به لوپ پایل بودن آن است. به نوعی می توان گفت که امروزه می توانید این موکت را به صورت تک رنگ ، از جنس نایلون و بدون پرزهای پشمی نیز بیابید. حتی می توانید موکت اولفین در رنگ روشن ببینید که به آن «بربر» گفته می شود. برای آشنایی

مطلب مرتبط  موکت تافتینگ چیست ؟

موکت بربر ؛ یکی از قدیمی ترین انواع موکت ها | زت کارپت

انواع موکت بربر

همانطور که گفته شد اگرچه در گذشته موکت های بربر اغلب از جنس پشمی بافته می شد اما امروزه تنوع بیشتری دارد که همین تنوع موجب تغییر قیمت و کیفیت آن می شود. پس با انواع آن و اینکه کیفیت کدام بهتر است آشنا خواهیم شد:

  • موکت پشمی ؛ بالاترین کیفیت ، بالاترین قیمت
  • موکت نایلونی ؛ کیفیت متناسب ، قیمت متوسط
  • موکت اولفین یا پلی پروپلین ؛ کیفیت پایین ، قیمت ارزان

مزایای موکت بربر

  • مقاوم هستند؛ این نوع موکت به دلیل نوع بافتی که دارد (لوپ پایل) مقاومت بالاتری در نقاط پرتردد دارد و نسبت به موکت های کات پایل با قرار گرفتن وسایل سنگین و مبلمان آسیب نمی بینند.
  • آلودگی را پنهان می کنند؛ اغلب مواقع موکت بربر از دو رنگ متنوع بافته می شود که همین رشته های رنگارنگ موجب می شود لکه و آلودگی روی موکت نمایان نشود. این در حالیست که در اغلب مواقع موکت های تک رنگ خیلی زود لکه را نشان می دهند. هرچند این نکته را نباید فراموش کنید که برای اینکه عمر موکت بالاتر برود و تمیزی بیشتری در خانه وجود داشته باشد لازم است که زود به زود موکت را جارو بکشید. در هر حال آلودگی و گرد و غبار روی آن می نشیند و نمایان نبودن آن دلیل بر وجود نداشتنشان نیست.
  • آلرژن، باکتری و رطوبت کمتری را به خود جذب می کند؛ نوع بافت این موکت طوریست که فضایی برای جمع شدن آلرژن ها و باکتری ها باقی نمی گذارد. بنابراین می تواند انتخاب خوبی برای افرادی باشد که حساسیت شدید دارند. علاوه بر اینها، این نوع موکت نم و رطوبت را جذب خود نمی کند بنابراین می تواند برای زیرزمین یا هر فضایی که ممکن است رطوبت بیشتری داشته باشد استفاده شود.
  • قیمت مناسبی دارند؛ این موکت ها معمولا قیمت ارزان تری در بازار دارند. هرچند با توجه به جنسی که دارد قیمت آن متفاوت است اما به طور کلی با توجه به مزایایی که دارد می تواند انتخاب مقرون به صرفه ای باشد.
مطلب مرتبط  انتخاب موکت مناسب برای راه پله ها

معایب موکت بربر

  • نصب آن آسان نیست. بر خلاف برخی از موکت ها که به راحتی توسط خود خریدار قابل نصب است،این موکت اصلا به راحتی نصب نمی شود. حتی گاهی افراد پیشرفته و باتجربه نیز در نصب این نوع موکت به مشکل برمی خورند.
  • تیزی به آن آسیب می زند؛ با وجود مقاوم بودن این نوع موکت در برابر اشیاء سنگین، گیر کردن پاشنه کفش یا ناخن حیوان خانگی خیلی زود به این موکت آسیب می زند؛ به طور کلی اگر حیوان خانگی دارید شاید موکت بربر انتخاب مناسبی برایتان نباشد.
  • ترمیم آن دشوار است؛ اگر موکت به هر دلیلی پاره شده یا آسیب ببیند، ترمیم آن دشوار است و به سختی شبیه به روز اولش می شود.
  • تمیز کردن آن ساده نیست؛ اگرچه این موکت می تواند به خوبی آلودگی را در خود پنهان کند، اما اگر آلودگی به تارهای آن رسوخ کند دیگر تمیز کردن آن دشوار است. به همین دلیل مهم است که این نوع موکت زود به زود تمیز و جاروبرقی شود.

سادگی نظافت موکت بربر | زت کارپت

جمع بندی

اگر قصد خرید موکت برای خانه خود داشته باشید حتما در بازار با واژه موکت بربر مواجه می شوید. این موکت یکی از مشهورترین موکت های بازار است که نسبتا قیمت مناسبی دارد. اما باید با توجه به شرایطی که در خانه خود دارید و با توجه به مزایا و معایب این نوع موکت، آن را انتخاب کنید.

اگر حیوان خانگی دارید شاید بهتر باشد ابتدا مقاله معرفی انواع پایل موکت را بخوانید و سپس به دنبال موکت بگردید و اگر شرایط خانه شما طوریست که فکر می کنید موکت زود آلوده شود یا فرصت اینکه بخواهیم مدام آن را تمیز کنید ندارید، باز هم شاید بهتر باشد انتخاب دیگری از میان انواع موکت ها داشته باشید. اما به طور کلی برای افرادی که می خواهند خرید اقتصادی داشته باشند، این نوع موکت می تواند انتخاب مناسبی باشد.

مطلب مرتبط  مزایای موکت در دکوراسیون داخلی 2024
شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1