موکت نسوز یا ضد حریق چیست

انواع جنس موکت ها | شرکت زت کارپت

امنیت و سلامتی دو فاکتور مهمی هستند که هنگام خرید هر چیزی باید در نظر داشته باشید. یکی از مواردی که می تواند به امنیت یک خانه یا محیط کار کمک کند آتشزا نبودن وسایل آن است. به همین دلیل است که این روزها موکت نسوز یا ضد حریق بیش از پیش محبوبیت کسب کرده اند و بسیاری به دنبال آگاهی بیشتر درباره این نوع موکت هستند. از اینرو در این مطلب به توضیح اینکه کدام موکت ها نسوز طراحی شده اند و چطور می تواند نسبت به این استاندارد آن ها اطمینان کسب کرد می پردازیم.

انواع موکت های ضد حریق

  • موکت های پشمی

موکت های پشمی یکی از گران ترین موکت های موجود در بازار هستند که از الیافت طبیعی بافته می شوند. این موکت ها به طور طبیعی  ضد حریف هستند و نیازی نیست تا برای نسوز کردن آن ها از مواد شیمیایی استفاده شود. پشم در درجه بسیار بالایی شروع به سوختن می کند و برای مشتعل شدن نیاز به اکسیژن زیادی دارد که این دو در فضای یک خانه یا یک محیط کار برای مشتعل شدن آن فراهم نیست. علاوه بر اینها، پشم به طور خودکار قابلیت خاموش کردن شعله را نیز دارد. بنابراین اگر یک درصد هم احتمال آتش گرفتن آن وجود داشته باشد می تواند بدون اینکه آتش شدت بگیرد خاموش شود. به دلیل این قابلیت ها و همچنین ضدحساسیت بودن موکت پشمی، اغلب این جنس موکت در بازار با قیمت بالاتری نسبت به سایر موکت ها به فروش می رسد.

موکت های پشمی یکی از گرانترین موکت های ضد حریق موجود در بازار هستند | زت کارپت

  • موکت اکریلیک

موکت اکریلیک به عنوان یک موکت ضد حریق قیمت متوسطی نسبت به موکت پشمی دارد. اما در عین حال مقاومت آن در برابر حرارت و آتش به نسبت موکت پشمی کمتر است اما همچنان مشتعل نمی شود و می تواند گزینه خوبی برای جلوگیری از بیشتر شدن حریق باشد. موکت اکریلیک همچنین در برابر لکه، کپک زدن و سایر آلودگی ها مقاوم است اما مقاومت مناسبی در برابر ضربه و تردد بیش از اندازه ندارد که همین مساله موجب می شود گزینه مناسبی برای فضا های پر تردد همانند هتل نباشد.

مطلب مرتبط  راهنمای خرید موکت تایل 2024

موکت اکریلیک یک موکت ضد حریق است | زت کارپت

  • موکت اولفین یا نایلونی

اولفین دومین نوع موکت محبوب و پر طرفدار در بازار است. این نوع موکت که با نام موکت پلی پروپیلین نیز شناخته شده است از جمله موکت های نایلونی است که اغلب در محیط‍ های اداری و تجاری استفاده می شود. مقاومت این موکت در برابر لکه، تردد زیاد، و آلودگی بسیار بالا است و رنگ آن نیز به این زودی ها از بین نمی رود. اما نکته ای که درباره موکت ضد حریق اولفین وجود دارد این است که خاصیت نایلونی بودن این نوع موکت موجب می شود با حرارت دیدن ذوب شود اما مشتعل نمی شود. بنابراین می تواند موکت مقرون به صرفه ای برای محافظت از محیط در برابر آتش باشد.

اولفین دومین نوع موکت محبوب و پر طرفدار در بازار است | زت کارپت

  • موکت پلی استر

موکت پلی استر یک گزینه ارزان قیمت جایگزین موکت پشمی است. این نوع موکت در برابر لکه مقاوم است، ظاهری لوکس دارد و به سادگی تمیز می شود. جنس پلی استر نیز ذاتا نسوز و ضدحریق است چرا که ساختار موادی که در آن استفاده شده است و نوع بافت آن طوری است که مشتعل نمی شود، بنابراین برای اینکه یک موکت ضدحریق شود نیازی نیست به آن مواد شیمیایی اضافه شود. با این حال این بدین معنا نیست که اگر آتش بگیرد آسیب نمی بیند. در مقایسه با موکت های گران قیمت تر، موکت پلی استر اگر در معرض آتش قرار بگیرد آسیب می بیند و یا ذوب می شود. اما از آنجایی که آتش نمی گیرد می تواند گزینه امن و ارزانی برای خانه باشد. اما نمی توان از آن بعنوان یک موکت نسوز نام برد.

مطلب مرتبط  موکت‌های low VOC یا موکت‌هایی با ترکیبات آلی فرار کم چه هستند؟

موکت ضد حریق پلی استر یک گزینه ارزان قیمت | زت کارپت

آیا می توان موکتی که ضدحریق نیست را ضد حریق کرد؟

همیشه می توان برای امن تر کردن فضای خانه در برابر آتش سوزی از روش های مختلفی استفاده کرد. درحالیکه پیشنهاد می شود از موکت ضد حریق استفاده کنید، اما اگر موکتی که تهیه کرده اید ضد حریق و نسوز نیست می توان با استفاده از مواد شیمیایی ضد حریق آن را در برابر آتش مقاوم کرد. این کار معمولا حین چسباندن موکت انجام می شود بنابراین لازم است از جایی که موکت تهیه می کنید درباره ضدحریق بودن آن یا انجام چنین عملیاتی سوال بپرسید. اما نکته ای که درباره این کار وجود دارد این است که برای ضد حریق کردن موکت یا فرش باید از مواد شیمیایی استفاده شود که ممکن است برای بدن مضر باشد. بخصوص اگر در خانه کودکی دارید که ممکن است دائم روی موکت بخزد و در معرض این مواد شیمیایی قرار بگیرد، شاید بهتر باشد از این کار منصرف شوید.

اگر فرزند کوچکی در خانه دارید پیشنهاد می‌شود مقالات موکت ضد حساسیت و آنتی باکتریال را مطالعه کنید.

جدول انواع موکت ها و میزان ضدحریق بودن آن ها

با توجه به اینکه گزینه های مختلفی بعنوان موکت ضد حریق وجود دارد، بد نیست آن ها را در یک جدول به طور خلاصه به تصویر بکشیم تا بتوانیم انتخاب بهتری نسبت به خرید موکت ضدحریق و همچنین قیمت موکت ضدحریق داشته باشیم.

 

جنس موکت میزان ضد حریق بودن رنگبندی قیمت موکت ضدحریق میزان لطافت مقاومت در برابر لکه
موکت پشمی بالا متعدد گران بالا کم
موکت اکریلیک بالا متعدد متوسط بالا بالا
موکت نایلونی پایین متعدد ارزان بالا متوسط
موکت اولفین پایین محدود

ارزان

پایین بالا
موکت پلی استر متوسط محدود متوسط بالا لکه بری با آب
مطلب مرتبط  ویژگی انواع موکت بربر

 

 

 

 

 

 

جمع بندی

آتش سوزی طی چند ثانیه رخ می دهد و قابل پیش بینی نیست. برخی فضا ها بیشتر در معرض آتش قرار می گیرند. مثلا اگر در خانه سیگار می کشید یا در محل کارتان ممکن است یک جرقه موجب آتش سوزی شود بهتر است هنگام خرید موکت به ضد حریق بودن آن توجه داشته باشید. موکت ضد حریق می تواند از شعله ور شدن آتش جلوگیری کند و در بدترین حالت فقط خودش آسیب ببیند. این نکته برای فضا های پرتردد همانند هتل نیز باید رعایت شود چرا که افراد مختلفی در آن رفت و آمد می کنند که ممکن است احتمال آتش سوزی در اثر افتادن یک ته سیگار را نیز بالا ببرد. بنابراین ضد حریق بودن موکت می تواند تا حد زیادی از خسارت های احتمالی مالی و جانی در چنین شرایطی جلوگیری کند.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

2 پاسخ

  1. سلام روزتون بخیر، شرکت زت برای من اثبات شده است اما خواستم ببینم این موکت هایی که معرفی کردید واقعا نسوز هستند؟ آیا مشاوره تخصصی هم در این زمینه دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1