موکت رول چیست و چه کاربردهایی دارد؟

موکت رول چیست و چه کاربردهایی دارد؟ | زت کارپت

حتما تا به حال برایتان پیش آمده که وارد اتاقی شوید و دکوراسیون داخلی آن شما را حیرت زده کند. گاهی یک دکوراسیون خاص و متفاوت جلب نظر می کند، اما گاهی با خودمان می گوییم چطور این اتاق در عین سادگی تا این حد دلپذیر و آرامش بخش است؟ استفاده از جزئیات صحیح است، که این احساس را به وجود می آورد. انتخاب موکت صحیح و مناسب هم یکی از جزئیاتی است که اثر قابل توجهی دارد. موکت رول یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین انواع کف پوش است. در این مطلب با هم یاد می گیریم که موکت رول چیست و چه مزایا و کاربرد هایی دارد و در انتها به یک راهنمای خرید موکت رول جامع و گام به گام دست پیدا می کنیم.

موکت رول چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

اگر بخواهیم به ساده ترین نحو توضیح دهیم که موکت رول چیست باید به این تعریف بسنده کنیم: «موکت رول نوعی از موکت است که در یک یا نهایتا چند قطعه، تمام کف یک محیط را می پوشاند». در زبان انگلیسی از عبارت Wall-to-wall carpet  برای معرفی این نوع موکت استفاده می شود. این عبارت که می توان آن را به شکل «موکت دیوار به دیوار» ترجمه کرد، بر پوشش کامل کف توسط موکت رول تاکید دارد.

موکت رول | زت کارپت

استفاده از موکت رول ظاهری یک دست و بدون درز و شکاف به وجود می آورد و به همین دلیل بسیاری اوقات طراحان آن را به عنوان یکی از عناصر اصلی دکوراسیون در نظر می گیرند. تنوع گسترده در کیفیت و طرح و نقش باعث شده کاربرد موکت رول از انواع دیگر کف پوش بیشتر باشد. به خصوص اگر قصد انتخاب کف پوش برای محیطی وسیع دارید و طراحی خاص و دقیق برای شما مهم است، موکت رول می تواند بهترین گزینه باشد.

موکت از دو لایه تشکیل شده، یک لایه رویی که بافت اصلی موکت است و یک لایه زیرین که به نوعی وظیفه پشتیبانی لایه رویی را دارد و با سطح زمین در تماس است. لایه زیرین موکت تضمین کننده دوام آن است و در موکت ها نوع رول مستحکم تر از انواع دیگر موکت است. نکته دیگری که در انتخاب موکت رول اثرگذار است، ظاهر نهایی یک دست آن است.

حالا که به خوبی دریافتیم موکت رول چیست، بهتر است کمی هم با مزایای موکت رول آشنا شویم.

مزایای موکت رول در طراحی دکوراسیون

اگر به فکر استفاده از موکت به عنوان کف پوش اصلی منزل یا محیط کار خود هستید و دوست دارید بدانید مزایای موکت رول چیست این بخش را با دقت بخوانید:

۱. کاهش هزینه های آماده سازی

بر خلاف کف پوش های سخت مانند سنگ و چوب، موکت ها را می توان روی سطوح آسیب دیده و ناهموار، کف بتنی و انواع کف پوش های رایج پهن کرد؛ به همین دلیل استفاده از موکت می تواند موجب صرفه جویی در هزینه های آماده سازی شود. به ویژه موکت رول که دقیقا قالب نقشه محیط می شود و سرتاسر کف را به طور کامل می پوشاند.

۲. سهولت در نگه داری

امروز به لطف پیشرفت در تهیه الیاف موکت و وجود موکت هایی با الیاف مقاوم در برابر لکه، نگه داری از موکت رول آسان است و نیازی به اقدامات پیچیده ندارد. کافی است هفته ای یک بار سطح موکت رو به طور کامل جاروبرقی بکشید و هر ۱۲ تا ۱۸ ماه یک بار، از یک قالی شویی برای شست وشوی عمیق موکت کمک بگیرید. اگر دوست داشتید می توانید خودتان در منزل موکت را بشویید اما ما این کار را توصیه نمی کنیم. باید زمان و انرژی زیادی صرف شست وشوی موکت در منزل کنید و در نهایت هم کیفیت کار به اندازه دستگاه های حرفه ای قالی شویی نخواهد بود.

۳. تنوع در بافت

بافت موکت  رول در چند نوع مختلف ارائه می شود که هرکدام ویژگی های خود را دارند. در این قسمت تنها به وجود انواع مختلف بافت اشاره می کنیم تا در بخشی جداگانه از مقاله به طور مفصل به شرح این ویژگی بپردازیم.

مطلب مرتبط  موکت نسوز یا ضد حریق چیست

بافت موکت رول | زت کارپت

۴. تنوع در طرح و رنگ

انتخاب موکت رول به عنوان کف پوش اصلی محیط، شما را با تنوع گسترده ای از رنگ ها و طرح ها مواجه می کند. این تنوع به شما اجازه می دهد کاری کنید که دکوراسیون محیط دقیقا احساسات مورد نظر شما را منعکس کند. اگر دوست داشته باشید دکوراسیونی متفاوت و خاص داشته باشید، می توانید با کمی هزینه بیشتر موکتی با طرح اختصاصی مورد نظر خود سفارش دهید.

۵. تنوع در جنس الیاف و لایه پشتیبان

اگر تصمیم بگیرید از موکت رول استفاده کنید، دری رو به انتخاب های متنوع جنس و کیفیت به روی شما باز می شود. با انتخاب بهترین کیفیت ها به مزایای ویژه ای دست پیدا می کنید که شاید به بعضی از آن ها اصلا فکر نمی کردید: احساس راحتی زیر پا، کاهش کمردرد ناشی از ایستادن، جذب اثر رفت وآمد و البته ماندگاری بیشتر الیاف.

۶. عایق صدا و گرما

پوشاندن کف با کف پوشی که نرم و یک دست باشد، انتقال و اکو شدن صدا را تا حد زیادی کاهش می دهد و کمک می کند آرامشی نسبی بر فضا حاکم شود. علاوه بر این موکت بر خلاف کف پوش های سخت (مانند پارکت و سرامیک) سرد نمی شود و در روز های سرد زمستان مانعی در برابر هدررفت گرمای محیط است. این ویژگی نه تنها به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک می کند، بلکه برای سلامتی افرادی که عادت به نشستن روی مبل یا صندلی ندارند هم مفید است.

تا اینجای مقاله دریافتیم که مزایای موکت رول چیست و چطور به رایج ترین انتخاب افراد از میان کف پوش های موکتی بدل شده؛ حالا بهتر است کمی درباره انواع بافت موکت رول بخوانیم تا این کف پوش پرطرفدار را بیشتر بشناسیم.

انواع بافت موکت رول

در تولید موکت، الیاف اصلی متصل به یک لایه زیرین در هم تنیده و سپس با کمک لایه پشتیبان محکم می شوند. این درهم تنیدگی الیاف به چند شیوه مختلف انجام می شود که در احساس موکت زیر پا و طرح و نقش آن تاثیرگذار است. دو نوع اصلی بافت موکت رول وجود دارد که با ترکیب آن ها به شیوه های مختلف می توان به انواع دیگری هم دست پیدا کرد.

اگر دوست دارید درباره جنس های مختلف الیاف موکت و ویژگی های آن ها بیشتر بدانید، پیشنهاد می کنیم سری به مطلب راهنمای خرید موکت بزنید.

موکت رشته ای یا کات پایل (Cut Pile)

در موکت های رشته ای، الیاف موکت از یک سر به لایه زیرین گره می خورند و سر دیگر آن ها به کمک دستگاه های صنعتی با طول یکسان بریده می شود. اگر به موکت رول کات پایل از نمای نزدیک نگاه کنید، رشته های الیاف را می بینید که از یک سمت به تاروپود لایه زیرین گره خورده اند و سر دیگر آن ها آزاد است. با تغییر دادن طول رشته های الیاف، حس موکت زیر پا و ظاهر آن تغییر می کند.

کاربرد موکت رول | زت کارپت

دوام موکت رول رشته ای در گرو چند مولفه اصلی است: جنس الیاف به کاررفته، تراکم رشته ها و استحکام گره ها. هرچه گره ها بیشتر و مستحکم تر باشند، موکت انعطاف پذیرتر و برای محیط های پرتردد مناسب تر است.

۱. انواع موکت های رشته ای

  • مخملی: موکت های رشته ای ملقب به موکت مخملی، تراکم بالا و ظاهر لوکسی دارند اما رد پا و اثر جاروبرقی روی آن ها به راحتی مشخص می شود. این نوع موکت برای محیط های کم تردد و چیدمان های رسمی مناسب است.
  • مخملی خواب دار: این مدل موکت را می توانید با هر نوع دکوراسیون داخلی که مد نظر دارید ست کنید. خواب سطحی موکت مانع از مشخص شدن رد پا و اثر جاروبرقی می شود. موکت رول مخملی خواب دار برای خانواده های پرجمعیت مناسب است. انتخابی عالی برای پوشاندن تمام مساحت کف خانه.
  • ساکسونی (پشمی): موکت های ساکسونی سطح نرم و صافی دارند و بهترین انتخاب برای اتاق نشیمن یا غذاخوری هستند.
  • فریز (Freiz): در این مدل موکت رول الیاف گره ها و پیچ های زیادی دارند و سطحی با بافت فرفری مانند به وجود می آورند که رد پا و اثر جاروبرقی را به حداقل می رساند. موکت رول فریز برای استفاده در محیط های پررفت وآمد مناسب است.
  • کرکی: موکت کرکی مشابه موکت فریز است با این تفاوت که رشته های بلندتری دارد. در دکوراسیون هایی که کمی رنگ وبوی فضای دهه های قبل را دارند، موکت کرکی یکی از پرطرفدارترین کف پوش ها به حساب می آید.
  • رشته ای یا سیمی: گرچه عنوان دسته بندی اصلی این گروه از موکت ها را رشته ای در نظر گرفتیم، اما به طور خاص به موکت هایی که رشته های بلند با ضخامت های متفاوت (معمولا به دو صورت کلفت و نازک) دارند، موکت رشته ای گفته می شود.
مطلب مرتبط  موکت پلی آمید یا موکت نایلونی

موکت حلقه ای یا لوپ پایل (Loop Pile)

در موکت رول با بافت حلقه ای، الیاف از هر دو سر به لایه زیرین گره خورده و ظاهری حلقه ای به وجود می آورند. از آنجا در این نوع بافت نوک نخ ها در معرض دید قرار نمی گیرند، دیرتر از مدل های رشته ای دچار سایش و فرسودگی می شوند و به همین دلیل برای مکان های پرتردد مانند راهرو ها و اتاق های نشیمن خانوادگی مناسب هستند.

انواع موکت های حلقه ای

موکت حلقه ای چیست | زت کارپت

  • موکت حلقه ای هم سطح: در این نوع موکت تمام حلقه هایی که بافت موکت را به وجود می آورند ارتفاع یکسانی دارند و ظاهری یک دست به وجود می آورند. این حلقه های هم سطح میزان فرسودگی موکت رول را کمتر می کنند و در محیط های پررفت وآمد دوام بیشتری دارند. امسال یکی از انواع پرطرفدار موکت در دکوراسیون، موکت هایی هستند که با حلقه های هم سطح با رنگی تیره تر روی یک پس زمینه روشن تر بافته شده اند.
  • موکت حلقه ای غیرهم سطح: در این مدل موکت رول حلقه ها معمولا با دو یا سه ارتفاع متفاوت بافته می شوند، به طوری که از کنار هم قرار گرفتن آن ها نوعی طرح یا نقش برجسته روی موکت ظاهر شود. این مدل موکت ها هم دوام خوبی دارند و ظاهری سه بعدی ایجاد می کنند.

موکت های رشته ای-حلقه ای (Cut-Loop Pile)

همانطور که از نام آن پیداست، این سبک موکت رول با ترکیبی از الیاف برش خورده و حلقه ای بافته می شود. این بافت ترکیبی هم مانند حلقه های غیرهم سطح، نهایتا به ایجاد طرح و نقش روی موکت می انجامد و تفاوت دیگری با دو نوع قبلی ندارد.

تا اینجا دریافتیم که موکت رول چیست و با مزایا و انواع بافت آن آشنا شدیم. در طول این بخش ها نکاتی هم درباره این که موکت رول در چه محیط هایی کاربرد دارد گفتیم، اما بهتر است حالا با نگاهی دقیق تر به این موضوع بپردازیم.

کاربرد موکت رول چیست ؟

سه اتاق در منزل که بهتر است با موکت رول پوشانده شوند؛

چند سالی می شود که بسیاری از افراد ترجیح می دهند در دکوراسیون داخلی منزل خود به جای موکت از کف پوش های سخت مانند پارکت و لمینت استفاده کنند. شاید ظاهر این کف پوش ها را بیشتر می پسندند یا به خاطر شست وشوی آسان و دوام بالا آن ها را انتخاب می کنند؛ اما هیچ چیز جای گرما و راحتی یک موکت نرم را نمی گیرد.

با وجود افزایش محبوبیت کف پوش های سخت، موکت ها هنوز هم از رده خارج نشده اند. در ادامه توضیح می دهیم که چرا پیشنهاد می کنیم کف این سه اتاق را در منزل خود با موکت رول بپوشانید:

اتاق خواب

موکت برای اتاق خواب | زت کارپت

اتاق که بیش از همه به یک کف پوش گرم و نرم نیاز دارد، اتاق خواب است. استفاده از موکت رول در اتاق خواب مزایای مختلفی دارد:

  • احساس نرمی و راحتی زیر پا
  • عملکرد به عنوان عایق صوتی (برای خواب آرام تر)
  • ایجاد محیط گرم و دنج

گرچه احتمالا خیلی از افراد با این ایده موافق نیستند، اما حتی می توانید روی موکت اتاق فرش های سبک و نقش دار پهن کنید تا دکوراسیون عمق و شخصیت بیشتری پیدا کند.

مطلب مرتبط  اندازه استاندارد موکت رولی و تایلی چقدر است؟

اتاق کودک

موکت بهترین کف پوش برای اتاق بازی یا اتاق کودک است. با استفاده از موکت رول در اتاق کودک، بچه ها می توانند از بازی کردن روی زمین لذت ببرند و لازم نیست نگران لیز خوردن پا های کوچک آن ها روی سطوح سخت و زمین خوردنشان باشید.

احتمال لک شدن کف پوش اتاق کودک زیاد است؛ یک موکت ساده با رنگی که لکه ها را چندان نمایان نکند و جنسی که به راحتی تمیز شود، بهترین کف پوش برای اتاق کودک است.

اتاق نشیمن

استفاده از موکت در اتاق های پرکاربرد مانند اتاق نشیمن، راهرو ها و همچنین دفاتر کار مرسوم است. عیب کوچک این انتخاب، فرسایش سریع تر موکت به علت رفت وآمد بالا در این محیط ها است. در اکثر خانواده ها اتاق نشیمن پراستفاده ترین اتاق خانه است. استفاده از موکت رول در اتاق نشیمن راحتی و گرما را به آن هدیه می دهد و همچنین به عنوان عایق صدا هم موثر است. تصور کنید یکی از اعضای خانواده در نشیمن مشغول تماشای تلویزیون است و شما در حالی که تلاش می کنید در اتاق خوابتان استراحت کنید، باید صدای بلند تلویزیون که در سالن اکو می شود را تحمل کنید!

اگر قصد استفاده از موکت رول را داشته باشید، این سه اتاق بیش از بقیه مکان ها به آن نیاز دارند! شاید از قبل به فکر خرید موکت رول بودید یا شاید بعد از خواندن این مقاله فکر خریدن آن به سرتان زده باشد، بیایید با هم چند نکته مهم در خرید موکت رول را مرور کنیم.

نکاتی که باید هنگام خرید موکت رول به یاد داشته باشید

تصمیم هیجانی نگیرید. پیش از اقدام به خرید موکت جوانب را بررسی و بهترین گزینه را انتخاب کنید. خواندن چند نکته زیر می تواند در این کار به شما کمک کند:

  1. در انتخاب طرح و رنگ دقت کنید.

البته که در نهایت سلیقه شما حرف آخر را می زند، اما نکات دیگری هم وجود دارند که در انتخاب طرح تاثیرگذارند. دو چیز را حتما در نظر بگیرید: ابعاد محیط و هماهنگی رنگی دکوراسیون.

* بهتر است در محیط های بسته و کوچک از موکت هایی با رنگ تیره استفاده نکنید، رنگ های تیره محیط را کوچک تر نشان می دهند.

موکت رول | زت کارپت

  1. به جنس موکت توجه کنید.

جنس مرغوب نخ ها در ماندگاری و قیمت آن به طور مستقیم تاثیرگذار است. موکت ها با الیاف متنوع مصنوعی و طبیعی بافته می شوند؛ دقت کنید که کسی از اعضای خانواده به یکی از این دو حساسیت نداشته باشد.

  1. برآورد قیمت کنید.

بودجه ای که برای خرید موکت رول دارید را با قیمت ها و کیفیت های مختلف بسنجید و سعی کنید به صرفه ترین گزینه را انتخاب کنید. موکت های الیاف طبیعی گران تر از موکت های الیاف مصنوعی و موکت های ضخیم تر و متراکم تر گران تر از موکت های نازک هستند.

  1. امکان شست وشوی موکت باید متناسب با نیاز های شما باشد.

به طور عمومی شست وشوی موکت هر ۱۲ تا ۱۸ ماه کافی است، اما در خانواده های مختلف شرایط متفاوتی حاکم است و به تبع آن نیاز ها هم متفاوت است. اگر در خانه فرزند خردسال دارید یا از حیوانات خانگی نگه داری می کنید خرید موکت رول از جنسی که مقاوم به لکه باشد و به راحتی بتوانید آن را بشویید اهمیت زیادی دارد.

انتهای ماجرا: موکت رول بخریم یا نخریم؟

مطمئنا تا اینجا به خوبی دریافتید که موکت رول چیست و چه کاربردهایی دارد و می دانید که یکی از پرکاربردترین انواع موکت است. در نهایت این شمایید که باید شرایط و نیاز های خود را بسنجید و درباره خرید موکت رول تصمیم بگیرید. این تصمیم ممکن است چند روزی طول بکشد و نیاز به بررسی شرایط، قیمت ها و… داشته باشد؛ پس عجله نکنید و با صبر و حوصله جوانب مختلف را بسنجید. امیدواریم مطالب این مقاله به شما در تصمیم گیری کمک کند.

برای بررسی و مقایسه قیمت موکت رول می توانید به بخش فروشگاه موکت زت سر بزنید.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1