بررسی مقایسه‌ای ۵ تفاوت موکت تایل و رولی

موکت رول یا تایل | زت کارپت

موکت رولی و موکت تایل، از جمله پرکاربردترین کف‌پوش‌ها برای سطوح و در رقابتی تنگاتنگ برای کسب عنوان پرطرفدارترین نوع موکت هستند. اما موکت تایل انتخاب مناسب‌تری‌ست یا موکت رول؟ پاسخ به این سوال، در گروی مقایسه موکت تایل و رول و آشنایی با مشخصه‌ها و مزایای هر یک از آن‌هاست. دانستن تفاوت موکت رول و تایل به شما کمک می‌کند که گزینه مناسب‌تری را با توجه به اولویت‌ها و نیازهایتان انتخاب کنید. برای آن‌که بدانید موکت تایل برایتان مناسب‌تر است یا موکت رول، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

موکت تایل چیست و چه مشخصه‌هایی دارد؟

پیش از آن‌که به بررسی مقایسه موکت تایل و رول بپردازیم، بهتر است ابتدا درباره مشخصه‌ها و مزایا و معایب و موضوع موکت تایل چیست صحبت کنیم.

موکت تایل نوعی کف‌پوش است که می‌توان آن را به روش‌هایی خلاقانه ترکیب و روی زمین نصب کرد. این نوع موکت که با نام موکت مربعی هم شناخته می‌شود، معمولا در اشکال مستطیلی و مربعی و در ابعاد گوناگون تولید می‌شوند. البته بعضی از تولیدکنندگان این نوع موکت‌ها را در اشکال خلاقانه‌تری هم تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

موکت‌های تایل را می‌توانید در دو نوع چسب‌دار و بدون چسب از بازار تهیه کنید. در نوع چسب‌دار، پس از کندن کاغذ پشت تکه‌های موکت، به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را کنار هم روی زمین بچسبانید. اگر انتخابتان موکت تایل بدون چسب باشد، به چسب فرش برای چسباندن آن‌ها روی زمین احتیاج خواهید داشت.

کفپوشی که برای پوشش سطح یک فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد، تاثیر چشمگیری بر ظاهر و حس‌وحال آن دارد. موکت تایل این امکان را برای شما فراهم می‌کند که طرح‌های سفارشی و دلخواهتان را روی زمین پیاده کنید و همان احساسی را که به دنبال آن هستید، در فضا ایجاد کنید.

به‌عنوان مثال، اگر صاحب کسب‌وکاری هستید، استفاده از موکت تایل به شما کمک می‌کند که تصویر برندتان را تقویت کنید. چون می‌توانید از طرح‌ها و رنگ‌هایی برای پوشش کف استفاده کنید که همسو با هویت بصری و فرهنگ سازمانی برندتان هستند. همچنین، دستتان برای شخصیت بخشیدن به فضا یا ارائه تاریخچه آن باز است.

موکت تایل چیست و چه مشخصه‌هایی دارد؟ | زت کارپت

در بخش بعدی این مقاله با هدف مقایسه موکت تایل و رول، از مزایا و معایب استفاده از موکت تایل صحبت خواهیم کرد و پس از آن به سراغ موکت رول می‌رویم.

مزایای استفاده از موکت تایل چیست؟

ممکن است تصور کنید که استفاده از موکت تایل به عنوان کف‌پوش، بسیار هزینه‌بر و دشوار است یا این‌که نصب آن زمان می‌برد. اما لازم نیست نگران باشید! موکت تایل با ظاهر چشم‌نواز، کیفیت بالا و نصب آسان، انتخابی عالی برای کفپوش فضاها است. در ادامه بعضی از مزایای استفاده از موکت تایل معرفی شده است:

۱. سهولت نصب

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باعث می‌شود معماران و طراحان استفاده از موکت تایل را در بعضی فضاها ترجیح دهند، نصب آسان آن‌هاست. علاوه بر این، حمل و بلندکردن موکت تایل بسیار راحت است؛ بنابراین، به راحتی می‌توان آن‌ها را بدون هیچ آسیبی در محل مورد نظر قرار داد. برای قراردادن موکت روی کف، کافی ا‌ست کاغذ پشت تکه‌های موکت را بکنید و آن‌ها را روی زمین قرار دهید. در صورتی که از موکت بدون چسب استفاده می‌کنید، به چسب فرش احتیاج خواهید داشت.

مطلب مرتبط  موکت تایل چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

۲. امکان پیاده‌سازی طرح‌های سفارشی

موکت‌های تایل این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند که با توجه به رنگ و شکل هر تایل، الگوی مورد علاقه خود را برای چیدمان پیدا و انواع طرح‌ها را در کف فضاهای خود پیاده کنید. این‌کار در ایجاد حس‌و‌حالی که برای فضا مد نظر دارید به شما کمک می‌کند.

۳. نگهداری ساده

یکی از مهم‌ترین مزایای موکت تایل، سهولت نگهداری آن است. در صورتی که یکی از تکه‌های موکت کثیف شود، به راحتی می‌توانید آن را از کف جدا و به صورت اختصاصی تمیز کنید. همچنین، در صورتی که یکی از تکه‌ها آسیب دیده باشد، می‌توانید آن را با قطعه‌ای جدیدتر جایگزین کنید. علاوه بر این، قطعات موکت تایل حجم زیادی را اشغال نمی‌کند و می‌توانید چند قطعه از آن را برای روز مبادا کنار بگذارید.

۴. طراحی چشم‌نواز و جذاب

اگر چه بسیاری از افراد عقیده دارند که موکت‌های رولی زیبایی و چشم‌نوازی بیشتری دارند، اما بعضی کاشی‌های تایل به‌اندازه‌ای باکیفیت هستند که با موکت‌های رول رقابت می‌کنند و می‌توانند جایگزین بسیار خوبی برای فرش یا موکت رول باشند. موکت تایل با ساختار لایه‌ای خود عایق بهتری برای صدا هم هست.

مقایسه موکت رول و تایل | زت کارپت

پیش از آن‌که مفصل به بحث مقایسه موکت تایل و رول بپردازیم، آشنایی با خصوصیات و مزایای موکت رول خالی از لطف نیست.

موکت رول چیست؟ | ویژگی‌های اصلی موکت رول

منظور از موکت رول، موکتی است که معمولا به‌صورت یک تکه یا با چند قطعه بزرگ، تمام فضا را تحت پوشش قرار می‌دهد. برای قرارگیری موکت رول روی یک سطح، نیازی به چسب نیست؛ اما برای محکم‌کاری و جلوگیری از حرکت موکت روی سطوح لیز، می‌توانید از چسب فرش یا گیره‌هایی که در فاصله بین موکت و دیوار به کار می‌روند، استفاده کنید.

همان‌طور که از نام آن پیداست، موکت رولی به صورت رول‌های بلند تولید و نگهداری می‌شود. این نوع موکت‌ها در رنگ‌های متنوع و طرح‌های گوناگون تولید می‌شوند و قیمت آن‌ها با توجه به جنس الیافی که در بافتشان استفاده می‌شود، تراکم و ضخامت متفاوت است. راحتی، دوام و اکوستیک بودن، باعث محبوبیت و کاربرد فراوان این موکت‌ها در طراحی داخلی انواع فضاها شده است.

برای آشنایی بیشتر با موکت رول به همین مقاله در سایت زت کارپت مراجعه نمایید.

مطلب مرتبط  راهنمای خرید موکت تایل 2024

در ادامه مقایسه موکت تایل و رولی، به بررسی مزایای استفاده از موکت رولی خواهیم پرداخت.

مزایای استفاده از موکت رولی چیست؟

در صورتی که در انتخاب بین موکت تایل یا رول تردید دارید، آشنایی با مزایا و معایب هر یک از این موکت‌ها، به شما کمک می‌کند که بهتر درباره انتخاب نهایی‌تان تصمیم‌گیری کنید. از میان مهم‌ترین مزایای استفاده از موکت رول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. تطبیق‌پذیری

با توجه به این که موکت‌های رولی در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شوند، به ‌راحتی می‌توانید چیزی را که با اولویت‌ها و نیازهای شما تطابق دارد، پیدا کنید. علاوه بر این، عدم وجود درز، این امکان را برای شما فراهم می‌سازد که طرح‌های سفارشی خود را با کیفیت بالاتری چاپ و پیاده‌سازی کنید. در مقایسه موکت تایل و رول، این شاید اصلی‌ترین تفاوت موکت رول و تایل محسوب می‌شود.

۲. لطافت و زیبایی

با توجه به این‌که موکت‌های رولی بافتی مشابه فرش دارند، احساس نرمی و لطافت بسیار خوبی به ارمغان می‌آورند و حس راحتی بیشتری به فضا می‌بخشند. نرم بودن موکت باعث می‌شود که طرح آن جذابیت و جلوه بیشتری داشته باشد و راه ‌رفتن روی آن هم راحت‌تر باشد. علاوه بر این، کمردرد ناشی از ایستادن را هم کاهش می‌دهد.

۳. عایق صدا و دما

موکت‌ها نقش بسیار مهمی در جذب صدا دارند. بنابراین، اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید یا هتل‌دار هستید، موکت‌ها گزینه مناسبی برای شما هستند. موکت‌ها عایق دما هم هستند و استفاده از آن‌ها مانع از سرد شدن یک فضا و هدر رفتن انرژی می‌شود.

۴. دوام و ماندگاری بالا

بسته به الیافی که در بافت موکت به ‌کار می‌رود، موکت‌ها تا چندین سال می‌توانند در کف  فضاها جا خوش کنند و شما را از خرید موکت و کف‌پوش جدید معاف کنند.

حال که با مشخصات و مزایای موکت‌های تایل و موکت‌های رولی آشنا شدیم، در ادامه با ما همراه باشید تا با مقایسه موکت تایل و رول از جنبه‌های مختلف، به شما بگوییم که کدام‌یک از آن‌ها بهتر می‌توانند نیازهایتان را رفع کنند.

موکت رول | زت کارپت

مقایسه موکت تایل و رول

رسیدیم سر اصل مطلب: مقیاسه موکت تایل و رول! در ادامه، به معرفی تفاوت موکت رول و تایل از جنبه‌های مختلف پرداخته‌ایم. امیدواریم خواندن این مقایسه بتواند به شما در تصمیم‌گیری کمک کند.

۱.قیمت

به‌طور کلی، موکت تایل در مقایسه با موکت رولی قیمت کمتری دارد. بنابراین، اگر قصد دارید که مساحت زیادی را فرش کنید، موکت تایل گزینه مقرون‌به‌صرفه‌تری است. ضایعات موکت تایل هنگام نصب فقط حدود ۱ تا ۳ درصد است و دورریز کمتری دارد. در صورت آسیب دیدن یا لکه شدن قطعات هم بر خلاف موکت رولی لازم نیست که کل کف‌پوش را بشویید یا دور بیندازید.

۲. کاربرد

با توجه به این‌که موکت تایل در مقایسه با موکت رولی قیمت مناسب‌تری دارد، استفاده از آن برای محیط‌های اداری، باشگاه‌ها و هتل‌ها انتخابی مقرون‌به‌صرفه است. علاوه بر این، موکت تایل تحمل وزن بالا و شرایط هوایی مختلف را دارد؛ بنابراین، برای محیط‌های پر‌رفت‌وآمد بسیار مناسب است.

مطلب مرتبط  موکت تایل اداری و ویژگی های آن

۳. نگه‌داری و نصب

سهولت نصب، اصلی‌ترین مشخصه موکت‌های تایل است. از طرف دیگر، اگر فضای مورد نظر شما گوشه و پخی زیاد داشته باشد، موکت تایل راحت‌تر در فضا جاگیر می‌شود و ضایعات آن هم کمتر است. علاوه بر این‌ها، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های موکت رول و تایل این است که اگر بخشی از موکت رولی کثیف شود، باید کل آن را بشویید؛ اما اگر موکت تایل کثیف شد، کافی‌ست قطعه کثیف‌شده را بردارید و پس از تمیز کردن، مجددا سر جای خود قرار دهید.

۴. طرح و نقش

موکت‌های رولی طرح و نقش زیباتر و جذاب‌تر و البته متنوع‌تری دارند. درزهایی که در موکت تایل وجود دارد در موکت رول دیده نمی‌شود و به همین دلیل طرح موکت یکپارچگی بهتری خواهد داشت. اگر لوکس بودن و چشم‌نوازی کف‌پوش برایتان مهم است، طبیعتا موکت‌های رولی گزینه مناسب‌تری برای شما هستند.

کاربرد موکت رول و تایل | زت کارپت

۵. راحتی

با توجه به این‌که موکت رولی بافت نرم و لطیفی دارد، در مقایسه با موکت تایل راحت‌تر است. بنابراین، استفاده از آن برای مناطق مسکونی ارجحیت دارد. اگر نرمی و لطافت کف‌پوش برایتان مهم است، موکت رولی انتخاب مناسب‌تری است. لازم به ذکر است که کیفیت بالای موکت‌های تایل آن‌ها را در رقابت شدیدی با موکت‌های رولی قرار داده است.

۶. حجم ضایعات ایجادشده

از آن‌جا که موکت‌های رولی در رول‌های بزرگ تولید می‌شوند، انتظار می‌رود که چیزی حدود ۵ تا ۲۵ درصد از آن (در برخی موارد حتی بیشتر) به شکل ضایعات اتلاف شود. این اتلاف دلایل مختلفی دارد؛ ممکن است در برش آن دچار خطا شوید، فضای مورد نظرتان گردی و لبه‌های زیادی داشته باشد و… . در این حالت میزان ضایعات موکت نیز افزایش پیدا می‌کند. اگرچه با اندازه‌گیری صحیح و رعایت برخی نکات می‌توانید هدررفت موکت را به حداقل برسانید، اما موکت تایل در مقایسه با موکت رولی ضایعات کمتری تولید می‌کند.

انتخاب نهایی

موکت تایل و رولی، از جمله گزینه‌هایی هستند که برای انتخاب کف‌پوش برای یک فضا می‌توانید روی آن‌ها حساب کنید. برای فهمیدن این‌که کدام‌یک برای شما گزینه مناسب‌تری است، مقایسه موکت تایل و رول گره‌گشا خواهد بود. برای خرید باکیفیت‌ترین موکت‌های رول و تایل به فروشگاه زت مراجعه نمایید؛ در مقاله‌ای که خواندید به بررسی مقایسه‌ای موکت رولی و تایل پرداختیم و اصلی‌ترین تفاوت های موکت رول و تایل را به شما معرفی کردیم. با توجه به آن‌چه در این مقاله آموختید، کدام‌یک از این دو را به عنوان کف‌پوش فضا ترجیح می‌دهید؟

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1