چگونه تاخوردگی موکت را از بین ببریم؟

چگونه تاخوردگی موکت را از بین ببریم؟ | زت کارپت

یکی از انواع کفپوش زیبا برای منازل، موکت‌ها هستند. این نوع کفپوش که در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی در بازار موجود است باعث جذاب شدن کف اتاق و افزایش زیبایی شده و همانند مانعی در برابر انتقال سرما یا صدا از کف عمل می‌کند. با گذشت زمان و در طول استفاده از موکت ممکن است تا خورده و یا لول شود، این امر به حدی است که گاهی می‌تواند برای افراد تبدیل به دردسری بزرگ شود و زیبایی دکوراسیون شما را کاهش دهد. بنابراین برای از بین بردن تای موکت باید به دنبال راهکاری باشید. در ادامه راهکارهای مفیدی را برای از بین بردن تاخوردگی موکت معرفی می‌کنیم.

دلایل تاخوردگی موکت چه هستند؟

به طور کلی موکت‌های باکیفیت به دلیل ضخامت بیشتری که دارند بعد از نصب صاف‌تر دیده شده و کمتر احتمال تا خوردن دارند. اگر مرحله‌ی نصب به خوبی صورت گیرد احتمال بروز این مشکل به حداقل‌ترین حالت خود خواهد رسید. از جمله عواملی که منجر به تاخوردگی موکت می‌شود:

نصب زود هنگام

بهترین حالت آن است که بعد از خرید موکت و انتقال به مکانی که قرار است در آنجا نصب آن انجام شود مدت زمانی را به موکت فرصت دهید تا الیاف آن با محیط هم دما شود. در نتیجه از بروز چروک در موکت در زمان نصب جلوگیری خواهید کرد و در بهترین حالت موکت خود را نصب می‌کنید.

کشیدگی در حین نصب

اگر در این زمینه ماهر نیستید حتما از یک نصاب کمک بگیرید. یک نصاب ماهر می‌داند با کمک ابزار مناسب مراحل چسباندن را طوری انجام دهد که بعدها موکت تاثیر خود را در اثر کشیدگی نابجا در زمان نصب با تاخوردگی و چروک شدن نشان ندهد.

شستشوی نامناسب

ممکن است در اثر شستن بد، تاخوردگی موکت پدیدار شود. پس حتما دقت کنید موکت را با دمای مناسب آب بشویید و در زمان خشک شدن آن دقت کنید موکت در حالت تا شده خشک نشود و رطوبت آن کاملا رفع شده باشد. اگر این امر توسط قالیشویی رخ داده باشد مقصر آن‌ها خواهند بود.

جسب موکت نامرغوب

 استفاده از چسب موکت نامرغوب باعث می‌شود تا پس از مدتی موکت از سطح زمین کنده شود و در اثر راه رفتن و وجود وسایل مختلف بر روی آن، قسمت‌هایی از موکت دچار کشیدگی و در نتیجه تاخوردگی موکت گردد.

مطلب مرتبط  7 روش رفع بوی بد موکت و دلایل ایجاد آن

 چه نوع موکت هایی دچار تاخوردگی می شوند؟

جنس موکت در ایجاد شدن تای موکت یا صاف ماندن آن نقش بسیار مهمی دارد. هر قدر که در ساخت موکت تولید شده از الیاف طبیعی و گیاهی استفاده شده باشد احتمال تا خوردن موکت کمتر خواهد بود مانند موکت‌های پشمی ، پنبه‌ای و کتانی. در مقابل موکت‌هایی که دارای الیاف پلاستیکی و مصنوعی هستند مانند موکت‌های پلی‌پروپیلن، اکریلیک، پلی‌استر، تریکستا و نایلونی خیلی راحت دچار شکستگی خواهند شد.

یکی از انواع موکت که بیشتر دچار تاخوردگی می‌شود موکت تایل است.  موکت‌های تایل با وجود اینکه مزایای زیادی از جمله دوام و تنوع بالا و نگهداری ساده دارند اما احتمال شکسته شدن و بد شکل شدن برخی از موکت‌های نه چندان باکیفیت آن نیز بالاست.

از جمله‌ی این موارد آن است که در صورت فرسایش یکی از تایل‌ها یا همان کاشی‌ها کل آن تایل به احتمال زیاد دچار شکستگی خواهد شد.

 چه نوع موکت هایی دچار تاخوردگی می شوند؟ | موکت زت

روش های جلوگیری از تاخوردگی موکت چیست؟

با رعایت کردن یک سری از موارد همواره می‌توانید تاخوردگی موکت خود را به حداقل برسانید.

خشک نگه داشتن موکت

همواره سعی کنید تا از ریختن مایعات بر روی موکت جلوگیری کنید و اجازه‌ی نفوذ آب و سایر مایعات را به درون موکت ندهید. در صورت ریختن مایعات هر چه سریع‌تر آن را با یک حوله یا پارچه‌ خشک نمایید.

اگر موکت شما ضخیم باشد کمی خیالتان راحت‌تر خواهد بود چرا که آب در لایه‌های زیرین موکت نمی‌تواند نفوذ کند. بعد از جمع کردن آب برای خشک کردن موکت از باد پنکه یا سشوار با باد خنک استفاده کنید.

زیر سازی اولیه‌ی موکت

قبل از اقدام به نصب موکت توسط خودتان یا نصاب حتما از بابت عدم رطوبت در لایه‌ی زیرین موکت مطمئن شوید. زیرسازی موکت باید متناسب با ساخت، تراکم و ضخامت موکت در نظر گرفته شود مخصوصا برای موکت‌های با تراکم کم‌تر و وزن سبک‌تر.

چرا که اگر زیرساز موکت مناسب و ضخیم نباشد منجر به جدا شدن لایه‌ی زیرین و ایجاد چین و تا خوردن موکت می‌شود.

زیر سازی اولیه‌ی موکت برای جلوگیری از تاخوردگی | زت کارپت

دما و رطوبت

برای نصب موکت همیشه باید به میزان دما و مقدار رطوبت موجود در محیط دقت کرد. رطوبت بیشتر از ۶۵ درصد باعث می‌شود تا موکت دچار شکستگی شود.

مطلب مرتبط  راهنمای شست و شوی صحیح موکت

کشیدگی مناسب

در زمان نصب موکت هر چهار طرف آن را باید به اندازه‌ای مناسب کشید تا بعد از نصب شکستگی در موکت پدیدار نشود.

جابجایی وسایل روی موکت

اگر کف اتاق خود را موکت کرده‌اید پس دقت کنید تا در صورت جابجایی وسیله یا وسایل اتاق، آن‌ها را روی زمین نکشید و حتما از روی زمین بلند کنید. در غیر اینصورت باعث جدا شدن چسب زیر موکت از موکت شده و باعث ایجاد تاخوردن موکت خواهد شد.

که در صورت بروز چنین مشکلی باید مجددا موکت را با چسب موکت به زمین بچسبانید.

دور دوزی موکت

اگر به هر دلیلی تمایل به چسباندن موکت به زمین و فیکس کردن آن ندارید برای بالا بردن مدت زمان دوام و ماندگاری موکت خود و همچنین جلوگیری از تا خوردن لبه‌های موکت، لبه‌های آن را بدوزید.

این روش علاوه بر این که باعث می‌شود در جابجایی و نگهداری موکت مشکلی نداشته باشید، حس استفاده کردن از فرش را نیز به شما القا می‌کند. رنگ‌های به کار رفته در دور دوزی متنوع است و شما می‌وانید هر رنگی را که با موکت خود مناسب دیدید به دور آن بدوزید.

راه های از بین بردن تاخوردگی موکت چیست؟

اگر علت تاخوردگی موکت را بدانید با به کاربردن ترفندهایی که معرفی می‌کنیم از بین بردن تا خوردگی موکت کار بسیار راحتی خواهد شد.

رول کردن

یکی از روش‌های ساده برای از بین بردن تای موکت و رفع شکستگی موکت رول کردن آن است که باعث می‌شودالیاف موکت که شکسته شده‌اند مجددا به حالت اولیه‌ی خود برگردند.

فقط توجه داشته باشید که عمل رول کردن موکت را باید در حالت برعکس انجام دهید. یعنی ابتدا موکت را پشت و رو کرده و سپس به آرامی رول نموده و فشار بیش از حد به آن وارد نکنید. در نظر داشته باشید این روش برای موکت‌های نه چندان ضخیم کاربرد دارد.

قرار دادن جسم سنگین

یکی از راه حل‌های آسان برای از بین بردن تا خوردگی موکت‌هایی که در برابر جسم سنگین حساس نیستند و به اصطلاح الیاف آن‌ها کوبیده نمی‌شود این است که یک جسم سنگین را بر روی محل شکستگی موکت گذاشته و مدت زمانی در حد یک روز به آن فرصت دهید تا مجددا موکت شما صاف شود.

مطلب مرتبط  کاربرد دستگاه اسپری وک در شستشوی موکت

استفاده از دستگاه بخار شوی

یکی از بهترین راه حل‌ها هم برای از بین بردن چین و چروک‌های موکت و هم از بین بردن تا خوردگی آن استفاده از دستگاه بخار شوی است. تنها کافی است تا در محفظه‌ی بخار شوی آب ریخته و دستگاه را روشن کنید تا شروع به بخار کردن کند سپس در هر قسمتی از موکت که شکستگی یا تا شدگی رخ داده قرار داده و به صورت حرکت رفت و برگشتی دستگاه را بر روی آن به حرکت درآورید

استفاده از دستگاه بخار شوی برای از بین بردن تاخوردگی موکت | زت کارپت

نور خورشید

اگر موکت خود را برای ساعاتی در معرض نور خورشید قرار دهید به دلیل گرمای طبیعی خورشید موکت نرم شده و الیاف آن از یکدیگر باز خواهند شد و مجددا به حالت اول باز خواهد گشت.

اتو کردن

یکی دیگر از ترفندهای از بین بردن تای موکت آن است تا از یک اتو کمک بگیرید. البته قبل از آن توجه داشته باشید که اگر جنس موکت‌تان پلی استر، پلی‌پروپیلن یا از مشتقات نایلون است، از این روش استفاده نکنید، زیرا موجب ذوب شدن موکت میگردد.

در غیر این‌ صورت برای این کار بهتر است یک پارچه ترجیحا سفید را روی بافت آسیب دیده گذاشته و با اتو و حرارت ملایم موکت تا شده را صاف کنید.

استفاده از ترمز فرش یا چسب دو طرفه

امکان دارد موکت شما از نوع موکت‌های پرزبلند یا موکت‌هایی باشد که نیاز به چسب شدن آن‌ها به زمین نیست اما اگر بعد از مدتی متوجه شکستگی یا رول شدن لبه‌های موکت خود شدید می‌توانید از ترمز فرش یا چسب دوطرفه برای فیکس کردن لبه‌های موکت خود استفاده کنید.

استفاده از ترمز فرش یا چسب دو طرفه | زت کارپت

جمع بندی

موکت‌ها یکی از المان‌های زیبا با توجه به سلیقه و نیاز شما در دکوراسیون مکان‌ها و منازل هستند. که شما می‌توانید با توجه به بودجه‌ی خود و شناختی که از معایب و کاربردهای آن‌ها به دست آوردید به خرید موکت مورد علاقه‌ی خود بپردازید. ضمن اینکه با توجه به مطالب درج شده دیگر نیازی به استرس داشتن در مورد تاخوردگی موکت و بروز شکستگی در آن را نخواهید داشت و با راهکارهای گفته به راحتی می‌توان از بروز آن جلوگیری و در صورت ایجاد برای رفع آن اقدام کرد.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1