موکت کبریتی چیست و در چه مکان‌هایی استفاده می‌شود؟

موکت کبریتی چیست | زت کارپت

موکت نوعی کف‌پوش است که می‌توان از آن در محیط‌های مختلف مانند خانه، ادارات، مراکز تجاری، هتل‌ها و… استفاده کرد. موکت‌ها شامل انواع مختلفی هستند که هر یک از آن‌ها ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین انواع موکت، نوع کبریتی آن است که برخلاف تصور بسیاری از افراد، کاربردهای زیادی دارد. در ادامه ضمن پاسخ به سوال موکت کبریتی چیست به انواع کاربرد،ویژگی‌ها، مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

موکت کبریتی چیست؟

موکت توسط تاجران اروپایی به بازار ایران راه پیدا کرد و از قرن گذشته تا به امروز، انواع و طرح‌های زیادی از آن تولید شده‌ است؛ تا آنجایی که در حال حاضر، موکت به ‌عنوان یکی از متنوع‌ترین کف‌پوش‌ها شناخته می‌شود و رنگ‌ها و طرح‌های بی‌شماری از آن در بازارهای جهانی وجود دارد. موکت کبریتی یکی از قدیمی‌ترین انواع موکت به شمار می‌آید که امروزه نیز کاربردها و طرفداران خود را حفظ کرده است.

رنگ متنوع موکت کبریتی | زت کارپت

راز موفقیت موکت کبریتی چیست؟

تقریباً تمام خریداران موکت کبریتی بر روی ارزان بودن و دوام بسیار بالای آن اتفاق‌نظر دارند. مدل‌های قدیمی این کف‌پوش بافتی خشک و زبر داشتند که پوست را می‌خراشیدند و برای استفاده در خانه و اتاق به ‌عنوان کف‌پوش اصلی مناسب نبودند. این در حالی است که موکت‌های کبریتی جدید با استفاده از پلی‌پروپیلن ساخته می‌شوند که آن را به ‌عنوان یکی از بهترین الیاف مصنوعی می‌شناسیم. آن‌ها عایق صدا و حرارت هستند و جزو مرغوب‌ترین موکت‌های نمدی دسته‌بندی می‌شوند.

کاربرد موکت کبریتی

موکت‌های کبریتی به‌ قدری تنوع در رنگ و طرح دارند که می‌توان از آن‌ها به‌ صورت مستقل یا در کنار فرش استفاده کرد. کارشناسان زت پارکت، موکت‌های کبریتی را از بهترین کف‌پوش‌های جایگزین برای پارکت‌ها معرفی می‌کنند. این نوع موکت‌ها علاوه بر اینکه ارزان‌تر هستند، عایق حرارتی و صوتی خوبی نیز ایجاد می‌کنند. به‌ این‌ ترتیب، صدای راه رفتن شما به گوش ساکنین طبقه زیرین نمی‌رسد. این نکته برای بسیاری از واحدهای آپارتمانی و ساختمان‌های اداری، حائز اهمیت است.

مطلب مرتبط  موکت طرح سرامیکی چیست؟ آشنایی با انواع آن

اگر به دنبال موکت عایق صوتی و حرارتی هستید، پیشنهاد می‌شود به مطالعه این مقاله در وبسایت زت کارپت بپردازید.

برخی خانواده‌ها به دلیل آسیب‌پذیر بودن کودکان یا سالمندان، از موکت کبریتی به ‌عنوان یک ضربه‌گیر استفاده می‌کنند. این نوع کف‌پوش اگرچه ضخامت چندانی ندارد؛ اما با بافت نمدی و ساختار ضربه‌گیر خود می‌تواند از صدمه دیدن افراد و حتی شکستن اجسام در اثر بی‌احتیاطی کودکان جلوگیری کند. اما رایج‌ترین کاربرد موکت کبریتی چیست؟

موکت‌های کبریتی به ‌عنوان بهترین گزینه برای راه‌پله شناخته می‌شوند. برخلاف کف‌پوش‌های صاف و لغزنده، استفاده از موکت کبریتی و نصب آن در راه‌پله با چسب قوی، از جابجایی و لیز خوردن آن جلوگیری می‌کند؛ بنابراین، یک انتخاب ایده‌آل برای افزایش امنیت راه‌پله است. از طرف دیگر، بدون پرز بودن و ضخامت کم این نوع موکت، خطرات عبور از راه‌پله را به حداقل می‌رساند. علاوه بر این، موارد استفاده از موکت‌های کبریتی را در فروشگاه‌ها، مراکز اداری و تجاری و… نیز مشاهده می‌کنیم. آن‌ها می‌توانند جایگزین بسیار مناسبی برای سرامیک، سنگ و پارکت باشند که عایق حرارتی و ضربه‌گیری را به‌ خوبی ارائه نمی‌دهند و هزینه خرید و نصب آن‌ها گران‌تر است.

مزایای استفاده از موکت‌های کبریتی:

اگر بخواهیم مزایای استفاده از موکت‌های کبریتی را با توجه به تجربه و نظر مصرف‌کنندگان برشماریم، می‌توانیم ارزان و با دوام بودن آن‌ها را اولویت خریداران بدانیم. این موکت‌ها به دلیل برخورداری از ضخامت کم، الیاف مرغوب و کیفیت تولید بالا (در هردو برندهای داخلی و خارجی)، عمر و ماندگاری بالاتری نسبت به بسیاری از کف‌پوش‌های رایج پیدا کرده‌اند.

مطلب مرتبط  جدیدترین طرح ها و رنگ های موکت سه بعدی

تنوع رنگ آن‌ها به‌قدری زیاد است که در تمام رنگ‌ها یافت می‌شوند. موکت‌های کبریتی همچنین از نظر طرح و نقش به دو نوع ساده و طرح دار تقسیم می‌شوند و در الگوها و طرح‌های متنوعی در دسترس هستند.

با توجه به کاربرد موکت کبریتی در راه‌پله و بخش‌های پرتردد، نظافت آن‌ها اهمیت بالایی پیدا می‌کند. خوشبختانه شستشو و تمیز کردن این نوع موکت، بسیار آسان و کم‌هزینه است. به همین دلیل، در راهروی اغلب هتل‌ها از آن‌ها استفاده شده و به‌ عنوان موکت هتلی نیز شناخته می‌شوند.

الیاف و ساختار موکت نمدی کبریتی به‌گونه‌ای است که رفت‌وآمد مکرر افراد نیز موجب کوبیده شدن و پارگی آن نمی‌شود. موکت برندهای داخلی با عرض ۲، ۳ و ۴ متر تولید می‌شوند. در میان محصولات وارداتی می‌توان عرض ۵ متر را نیز مشاهده کرد.

موکت کبریتی در هتل | زت کارپت

معایب استفاده از موکت کبریتی:

با وجود مزایای متعدد، معایب موکت‌های کبریتی را نمی‌توان نادیده گرفت. آن‌ها به دلیل ساختار و بافت نمدی و کم پرز خود، زبرتر از کف‌پوش‌های دیگر مانند فرش و قالیچه هستند. بنابراین، استفاده از آن‌ها در خانه نمی‌تواند راحتی چندانی ایجاد کند. موکت‌های طرح دار می‌توانند متراژ خانه را کوچک‌تر نشان دهند. عایق صدای ایجادشده توسط موکت به دلیل ضخامت و پرز کم آن، کمتر از کف‌پوش‌های دیگر است. قابلیت ضربه‌گیری و عایق حرارتی آن نیز در سطح فرش و قالیچه نیست.

یکی از مهم‌ترین معایب موکت کبریتی، قدیمی شدن آن است. دکوراسیون داخلی یکی از مواردی است که با مد پیش می‌رود. البته همچنان چیدمان‌هایی مانند دکوراسیون کلاسیک وجود دارند که قدیمی نمی‌شوند و همواره زیبایی و جذابیت‌های خود را حفظ می‌کنند؛ با این ‌حال، برخی موارد مانند پرده‌ها و کف‌پوش‌ها با توجه به مد روز، کاربرد بیشتر یا کمتری دارند. سال‌هاست که کاربرد موکت کبریتی در خانه‌ها و اتاق‌ها کاهش یافته است و بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از پارکت یا فرش با قیمت بالاتر در پذیرایی و اتاق خود استفاده کنند. با این وجود، همچنان یافتن جایگزینی ارزان و مناسب برای موکت کبریتی در برخی کاربردها دشوار است.

مطلب مرتبط  دلایل نصب موکت تایلی در ساختمان های اداری و تجاری

سخن پایانی:

با توجه به آنچه گفته شد، حتماً از خود می‌پرسید که آیا استفاده از موکت کبریتی ارزش دارد یا خیر؟! در این صورت، لازم به یادآوری است که کاربرد موکت کبریتی چیست. موکت همچنان به ‌عنوان یکی از بهترین و مقرون به‌صرفه‌ترین کف‌پوش‌ها برای برخی محیط‌ها و کاربردها شناخته می‌شود. آن‌ها می‌توانند در راهرو هتل‌ها قرار بگیرند و از خیس و گلی شدن لابی در روزهای بارانی و ورود حجم بالای آلودگی به اتاق‌ها جلوگیری نمایند. همچنین می‌توانند امنیت جانی افراد را در خانه و راهرو مهیا کنند. بنابراین، خرید این مدل موکت می‌تواند یک تصمیم کاملاً هدفمند و اقتصادی باشد.

در این مقاله به پاسخ سوال موکت کبریتی چیست و چه کاربردی دارد پرداختیم، موکت کبریتی یکی از قدیمی ترین موکت‌ها می‌باشد که هنوز هم طرفداران خودش را دارد؛ برای آشنایی با دیگر موکت‌ها پیشنهاد می‌شود به مطالعه معرفی انواع موکت در سایت زت کارپت بپردازید.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1