موکت‌های low VOC یا موکت‌هایی با ترکیبات آلی فرار کم چه هستند؟

موکت با ترکیبات آلی فرار کم | زت کارپت

موکت با ترکیبات آلی فرار کم چیست؟ و اصلا چه نیازی به تولید چنین موکت‌هایی داریم؟ درباره بیماری‌های موکت‌ها و نکاتی که دقت به آنها سلامتی کاربران و افراد را رقم می‌زند صحبت کردیم و در این مقاله نیز با شما همراه هستیم تا یکی دیگر از چالش‌های مربوط به وجود مواد سمی در موکت‌ها را با شما در میان گذاشته و نکات لازم برای دور ماندن از آن را نیز به شما معرفی کنیم.

VOC (volatile organic compound) ترکیب آلی فراری است که وجود آن در موکت می‌تواند چالش‌های بسیار زیادی را برای کاربران رقم بزند. در این مقاله در کنار شما هستیم تا این موضوع را به صورت کامل بررسی کرده و اهمیت استفاده از موکت low VOC را بررسی نماییم.

VOC چیست و چه خطراتی دارد؟

VOC مخفف عبارت volatile organic compound است. این عبارت به مواد شیمیایی اطلاق می‌شود که در رنگ‌ها از آن استفاده می‌شود. در رنگ‌های مختلفی می‌توانید آن را مشاهده کنید. استفاده از این ماده در رنگ‌ها، چسب‌ها و مواد شیمایی مختلف باعث ایجاد یک بو در آنها می‌شود. مواد جدا شده از این ترکیب در هوا پخش شده و کاربران در اطراف چنین موادی به راحتی می‌توانند به آن پی ببرد. این ترکیب البته مزیت‌های خاص خود را دارد. به عنوان مثال با استفاده از آن در رنگ‌ها  سرعت خشک زدن آنها بیشتر می‌شود. استفاده از این ماده در ترکیبات مختلف باعث می‌شود تا چند ساعت تا چند روز در فضای اتاق اثرات آن باقی بماند. البته با تهویه هوا می‌توانید این مدت را کم کنید.

مطلب مرتبط  شناخت انواع الیاف مصنوعی به کار رفته در موکت

وجود این ماده در محیط بسته می‌تواند چالش‌ها و مشکلات زیادی به دنبال داشته باشد. از بروز مشکلات تنفسی گرفته تا آلرژی‌ها از جمله مضرات و خطراتی هستند که قرار گرفتن در معرض این گاز می‌تواند به دنبال داشته باشد.

voc چیست | زت کارپت

از اصلی‌ترین مشکلات و چالش‌های این ترکیب می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بوی نامطبوع و تند
  • سوزش چشم‌ها و‌بینی و گلو
  • سردرد و از دست دادن هماهنگی
  • حالت تهوع و خستگی
  • مشکلات تنفسی و تحریکات آلرژیک
  • بروز آسیب به کبد و کلیه‌ها و سیستم عصبی بدن
  • در دراز مدت ممکن است شاهد بروز سرطان نیز باشید.

موکت با ترکیبات آلی فرار کم این مزیت را برای شما به دنبال دارد که کمتر در معرض این آلودگی‌ها قرار می‌گیرید. به همین دلیل استفاده از موکت کم VOC با جذابیت‌های خاصی همراه شده که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

 چرا در موکت‌ها از این ترکیب استفاده می‌شود؟

در تولید موکت‌ها در بسیاری از مواقع از چسب لاتکس برای پشتیبانی استفاده می‌شود. وجود این چسب‌ها در موکت‌ها مزیت‌های بسیار زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به بالا رفتن طول عمر و ماندگاری بیشتر موکت‌ها استفاده کرد. در ترکیب لاتکس مورد استفاده در تولید موکت‌ها از ماده‌ای به نام ۴-phenylcyclohesene (4-PCH) استفاده شده که این ماده یک ترکیب آلی فرار محسوب می‌شود. استفاده از این ماده در ترکیب لاتکس و البته استفاده از لاتکس در تولید موکت برای افزایش ماندگاری و بالا بردن مقاومت آن در برابر مشکلات و اسیب‌های مختلف است. چسب لاتکس باعث می‌شود تا الیاف مورد استفاده در موکت‌ها محکم‌تر از همیشه باشند.

مطلب مرتبط  همه چیز درباره موکت های ضد لک

چسب لاتکس موکت | زت کارپت

موکت low VOC چیست و به چه موکت‌هایی کم VOC گفته می‌شود؟

موکت low VOC یا همان موکت با ترکیبات آلی فرار کم به موکت‌هایی اطلاق می‌شود که در تمام اجزای آنها از VOC کمتری استفاده شده باشد. در تمام لایه‌های مورد استفاده برای تولید موکت رعایت عدم استفاده یا استفاده کمتر از این ترکیبات می‌تواند منجر به تولید چنین موکت‌هایی شود. البته شایان ذکر است که برخی از VOC‌ها خیلی خطرناک نیستند و استفاده از آنها نیز چالشی برای سلامتی انسان‌ها به دنبال نخواهد داشت. اما با این حال این ترکیبات را می‌توانید در موکت‌های زیادی مشاهده کنید.

به عنوان یک راه حل ساده برای تشخیص موکت low VOC می‌توانیم به بوی آنها در زمان تازه بودن اشاره کنیم. این دست از موکت‌ها معمولا در زمان نصب بوی بسیار تندی داشته و از همین بوی تند می‌توانید آنها را تشخیص دهید.

این موکت نوعی موکت خاص است؛ در صورتی که تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر درباره موکت‌های خاص هستید به مقاله موکت نسوز یا ضد حریق نیز مراجعه نمایید.

مزیت‌های استفاده از موکت با ترکیبات آلی فرار کم

استفاده از موکت با ترکیبات آلی فرار کم مزیت‌های خاص خود را برای کاربران دارد. اصلی‌ترین این مزیت‌ها به شرح زیر هستند:

  • یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های استفاده از انواع موکت کم VOC نداشتن بوی نامطبوع در منزل و محل کار است. این موکت‌ها به دلیل نداشتن ترکیبات آلی فرار این چالش را برای شما برطرف خواهند کرد. دقت کنید که چنین موکت‌هایی حتی در همان روزهای نخست نیز بوی نامطبوعی ندارند و این موضوع به بازه طولانی مدت استفاده از آنها بر نمی‌گردد.
  • از دیگر مزیت‌های استفاده از موکت low VOC اجتناب از سوزش چشم و‌بینی و گلو است. این مشکل حتی در افراد سالم و بدون حساسیت نیز ممکن است رخ دهد. از این رو استفاده از انواع موکت با ترکیبات آلی فرار کم توصیه شده است.
  • جلوگیری از بروز سردرد و همچنین ممانعت از حالت تهوع را نیز می‌توان یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از موکت low VOC دانست.
مطلب مرتبط  موکت ضد آب از معجزه تا واقعیت

جمع‌بندی

به بررسی مزیت‌های موکت با ترکیبات آلی فرار کم پرداختیم و گفتیم نوعی موکت ضد حساسیت است و از انواع حساسیت‌ها جلوگیری می‌کند شرایط تشخیص این موکت‌ها را نیز عنوان نمودیم. واقعیت این است که پیدا کردن موکت‌هایی بدون هیچ ترکیب آلی فرار عملا بسیار مشکل است. اما با این حال در میان محصولات موجود می‌توانید دست روی آنهایی بگذارید که کمترین ترکیب آلی فرار را داشته باشند.

شاید این مطالب را دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته‌ها

درخواست مشاوره

برای دریافت مشاوره خرید موکت کافیست فرم زیر را پر کنید؛ ما با شما تماس خواهیم گرفت.

کاتالوگ موکت هتلی Quickweave

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی quickweave، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی quickwave

کاتالوگ موکت هتلی nature

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی nature، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت هتلی expressive

برای دریافت کاتالوگ موکت هتلی expressive، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت هتلی nature

کاتالوگ موکت اداری Medess

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری medess، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری medess

کاتالوگ موکت اداری 1

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 1، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 2، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 2

کاتالوگ موکت اداری 3

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 3، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 3

کاتالوگ موکت اداری 4

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 4، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 4

کاتالوگ موکت اداری 5

برای دریافت کاتالوگ موکت اداری 5، از طریق فرم زیر ایمیل خود را وارد کنید؛ در کوتاه ترین زمان کاتالوگ مورد نظر برایتان ایمیل میگردد.

کاتالوگ موکت اداری 1